Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ctek mxs 7 czy semi mtm 15A

sum102 08 Jun 2015 16:40 2856 3
  • #1
    sum102
    Level 9  
    Witam
    Chciałbym kupić dobrą ładowarkę/prostownik do akumulatora. Na rynku jest tego sporo ale co wybrać tym bardziej, że koszt to ok 400zł.
    Zastanawiam sie nad ctekiem mxs 7 ma dobre opinie, funkacje regeneracji zużytych akumulatorów, odsiarczanie itp. Jak te funkcje spisują się w praktyce? czy to tylko chwyty reklamowe. Również zastanawiam się nad polskim wyrobem firmy semi MTM 15A ale czy równie dobry czy pozwoli na ruszenie głęboko rozładowanego akumulatora, ma funkcję odsiarczania i regeneracji. http://www.semi.com.pl/oferta_mtm.html
    Jakie sa różnice miedzy tymi prostownikami i co ewentualnie może przemawiać za zakupem cteka lub semi.
    Niestety jestm laikiem i nie potrafię zweryfikować co jest chwytem reklamowym a co faktycznie ważnymi i potrzebnymi funkcjami.

    Ładowarka ma słuzyc do akumulatora żelowego 80Ah i mokrego kwasowego ZAP Marine 100Ahw przyszłości jeszcze AGM. Akumulatory wykorzystywane sa do silnika w łódce i na biwakach jako źródło prądu. Zdarza sie mocno rozładować. Równiez dobrze jakby ładowarka obsługiwała zwykły akumulator w samochodzie. A szczytem marzeń byłby jeszcze akumulator żelowy 7Ah ale to nie koniecznie, cudów nie ma. Ewentualnie co polecacie do takiego małego akumulatora?

    Dobrze jakby mozna było zostawić podpiety prostownik do akumulatora np. na długi okres szczególnie w okresie zimowym gdy jest nieużywany, aby nie zniszczyć akumulatora poprzez przeładowanie i korzystać z funkcji konserwacji.
  • #2
    freebsd
    Level 41  
    sum102 wrote:
    funkacje regeneracji zużytych akumulatorów, odsiarczanie itp. Jak te funkcje spisują się w praktyce? czy to tylko chwyty reklamowe

    To są chwyty reklamowe.

    sum102 wrote:
    Akumulatory wykorzystywane sa do silnika w łódce i na biwakach jako źródło prądu.

    Wybierz lżejszy.
    Od więcej niż pięciu lat używam prostownik (i zasilacz) impulsowy o bardzo małej wadze i więcej transformatorowego nie kupię. Mam "Prostownik zasilacz impulsowy z-3" i ładuje on od 4 do 120 Ah. Akumulator "żelowy" 7 Ah też nim ładowałem. Mój prostownik zapewne nie jest już produkowany, ale najbliżej mu do CTEK'a.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Możesz kupić dwa prostowniki, jeden do większych akumulatorów (z funkcją zasilacza), a drugi (zasilany z pierwszego) do ładowani małych akumulatorów. Jako drugi mogę polecić popularny "imaX B6".
  • #3
    sum102
    Level 9  
    Czy jest jakaś różnica między ładowarką transformatorową a impulsową? Jaki to ma wpływ na ładowanie akumulatorów?
  • #4
    freebsd
    Level 41  
    sum102 wrote:
    Czy jest jakaś różnica między ładowarką transformatorową a impulsową? Jaki to ma wpływ na ładowanie akumulatorów?
    Nie ma takiego wpływu. Można w prostowniku wyróżnić dwa podstawowe układy: zasilający i regulujący ładowanie.

    Układ zasilający impulsowy jest pod względem elektrycznym równoważy transformatorowemu (i vice versa). Klasyczny układ z transformatorem jest cięższy. Zasilacz impulsowy jest trochę bardziej podatny na awarie (dużo zależy od jakości wykonania).

    Układ regulujący proces ładowania zależny jest od modelu ładowarki, a nie od typu jej zasilacza. Tu warto zwrócić uwagę na możliwość ładowania akumulatora "w układzie", czyli bez odłączania akumulatora od samochodu podczas ładowania. Większość obecnie sprzedawanych prostowników pewnie posiada taką funkcję. Dzięki temu napięcie ładowania jest bezpieczne dla elektroniki (samochodu czy łodzi).