Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

renault Laguna 1 - Nie działa klimatyzacja

kula350 08 Jun 2015 18:42 5202 24
  • #1
    kula350
    Level 10  
    Miałem uszkodzone przekaźniki sterujące wentylatorem chłodnicy. Wymieniłem i teraz działają. Powinny się załączać razem z włączeniem klimatyzacji. Klimatyzacja działa, ale nie chłodzi dobrze, bo wentylator nie obraca się. Przekaźniki miały zwarcie na cewce, nie wiem, czy mogło się coś więcej przez to spalić. Po podaniu masy przez żarówkę na czarne przewody przekaźników załącza się na jednym, szybsze obroty, na drugim wolniejsze. Sprawdziłem złącza za lampą. Tam znalazłem przewody czarne do przekaźników, gdy podam na jeden z nich masę, to włącza się jakiś przekaźnik w kabinie, ale nie wiem który. Pomóżcie, od czego zacząć i na czym się skupić? Nie wiem czy to jest sterowane przez klimatyzację czy przez komputer?
  • Helpful post
    #2
    rafal.jaro
    VAG group specialist
    Po pierwsze więcej informcji o pojedzie, jaki silnik, po drugie czy to maualna czy automatyczna klimatyzacja. Po trzecie probowałeś czytać błędy ze sterownika klimy?

    Masz na schemacie (automatycznej) dwa przekaźniki wentylatora oraz wszystkie potrzebne informacje żeby to sprawdzić (sterowanie zasilania etc.)
  • #3
    kula350
    Level 10  
    Moje niedomówienie. Laguna 1 Concorde 2000r. Klimatronik. Czy jest możliwe, aby uszkodzona była klima przez zwarcie w tych przekaźnikach? Czy wentylator na chłodnicy powinien się kręcić od razu po załączeniu klimy?
  • #4
    rafal.jaro
    VAG group specialist
    Różnie to bywa generalnie wentylator powinien ruszyć na pierwszym biegu po załączeniu sprzęgiełka sprężarki.
  • #5
    zodiakmenda
    Level 21  
    Podaj plusa kablem prosto z akumulatora na kompresor bo po zimie mógł się zatrzeć i zobacz czy w ogóle działa, potem przydało by się zobaczyć czy jest gaz w przewodach i czujnik na przewodzie aluminiowym bo w nowszych renówkach najczęściej czujnik pada, można go podmienić bez problemu bo na przewodzie jest zaworek taki jak wentyl samochodowy i gaz nie uleci.



    Moderated By T5:

    Polecam bardzo dokładnie i ze zrozumieniem przeczytać pierwszy post.
    Następnym razem będzie ostrzeżenie.

    3.1.11. Zabronione jest publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu oraz publikowanie identycznych wpisów następujących po sobie lub powtarzających informacje ujęte w toku dyskusji.

  • #6
    kula350
    Level 10  
    Klima działa, bo chłodzi, ale słabiej chłodzi, bo wentylator nie działa. Skąd jest podpięty wentylator z klimą? Presostatu, czy ze sterowania w kabinie? Na tych schematach są opisy po angielsku i nie bardzo techniczny znam.
    Do przekaźnika wentylatora wolnego biegu jest podpięte dwa czarne przewody , jeden wiem że jest sterowany jakiś przekaźnikiem w kabinie. Cyka. ale na schemacie jest pokazane że presostat jest bezpośredni podpity do sprzęgiełka. Bezpieczniki posprawdzałem.
  • #8
    rafal.jaro
    VAG group specialist
    Na schemacie jest wszystko tylko właśnie trzeba umieć go czytać. A podczas jazdy dajmy na to 80-100 czujesz różnicę w chłodzeniu jak na postoju? Wtedy chłodnica jest omywana przez zimne powietrze i powinna być różnica czyli powietrze powinno być zimniejsze podczas jazdy. Jeśli tak nie będzie to przyczyny można szukać gdzie indziej.
  • #9
    kula350
    Level 10  
    Tak, czuć. Ale gdy było ciepło, w niedzielę, to w korkach temperatura silnika skakała do momentu alarmu. Ale podczas szybkiej jazdy klima lepiej chłodziła. Nie wiem jak są wyprowadzenia na czujniku temp. wody, bo zasymilowałbym przegrzanie i wiedziałbym, czy wentylator chodzi. Klima, tak jak mówię, działa. Gdy się ją na chwilę, podczas jazdy, wyłączy, to się chłodzi od pędu i jest zimniutka, ale po chwili się zagrzeje i gorzej choć chłodna.

    Dzisiaj nic nie zrobię. Ale jutro pokombinuje to napisze. Wiem, że można za sterować z presostatu silnik wentylatora. Pooglądałem dokładnie ten schemat i faktycznie jest tam wszystko. Dzięki za już. Jutro dam znać.
  • #10
    kula350
    Level 10  
    Przy wtyczce presostatu znalazłem urwany kabelek, czerwony (przetarty prawdopodobne przez alternator) przylutowałem. Czy prawidłowe jest napięcie 8.8V na tym przewodzie? Sprzęgiełko łapie, gdy podam 12V. słychać stuki.
  • Helpful post
    #11
    wikia55
    Level 18  
    kula350 wrote:
    Czy prawidłowe jest napięcie 8.8V
    nie
  • #12
    kula350
    Level 10  
    Ale, gdy uruchamiam klimatyzację, to słyszę szarpnięcie silnikiem, tak jakby działa klima. Czy to świadczy o uszkodzeniu sterowania klimą? Ale nie wiem o jakie przekaźniki ci chodzi? Czy od wentylatora, czy są inne od klimy? Teraz pogoda mi przeszkadza. Jak coś się dokopie z tym napięciem to napiszę. Przypuszczam, że jest jakaś kostka po drodze zaśniedziała. Ale gdzie? Skoro pokazuje się 8.8V, to znaczy, że po drodze się traci. Gdyby sterownik klimy nie dział, prawdopodobnie nie było by spadku napięcia, tylko brak.
  • #13
    zodiakmenda
    Level 21  
    Napięcie siada bo elektromagnes za dużo prądu pobiera wsadź miernik w bezpiecznik i zmierz amperaż, w takich renówkach szukanie zgnić zaczyna się od skrzynki bezpiecznikowej na podszybiu obok akumulatora, skoro obroty spadają to wygląda jakby działała normalnie ja obstawiam cały czas problem z kompresorem że się zapiek i za dużo prądu pobiera pozatym ma ciężko przyciągnąć tależyk.
  • #14
    kula350
    Level 10  
    Nie tak. Napięcie (8.8V) jest bez podłączenia sprzęgła. Na włączonej klimie. Wyciągnięta wtyczka z presostatu.
  • #15
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Skoro klima działa to styk niskiego ciśnienia presostatu działa.
    Sprawdź czy nie masz spalonego opornika 1 biegu.
    Lub wyzwól obydwie prędkości wentylatora poprzez zmostkowanie styków przekaźników.
  • #16
    kula350
    Level 10  
    Wentylatory działają. Wyzwolone ręcznie, podane masy. Gdzieś się traci napięcie do presostatu. Nie wiem, czy po drodze są jakieś złącza? Sterownik powinien działać dobrze, bo nic nie świruje. Sprzęgło mało łapie dlatego, że zaniżone napięcie. Chyba. Tylko gdzie? Jak będzie troszkę lepsza pogoda, to wyjmę sterowanie i połączę kabelkiem bezpośrednio do presostatu, zobaczę co się będzie działo.
  • #17
    kula350
    Level 10  
    Potrzebny schemat elektroniki do klimy Laguna I klimatronik, z podgrzewaniem przedniej szyby. Chodzi o schemat samego sterowania, wewnętrzna elektronika.

    Dodano po 4 [godziny] 8 [minuty]:

    OK. Nie opłaca się naprawiać, bo panel kosztuje 40 pln. Mam nadzieje, że to panel jest zepsuty, gdyż doszedłem do niego, z niego nie wychodzi napięcie na nóżce 14A (schemat). To steruje sprzęgiełkiem sprężarki.

    Dodano po 2 [godziny] 1 [minuty]:

    Jaka powinna być oporność cewki sprzęgła sprężarki?
  • #18
    kula350
    Level 10  
    Panel sterowania wymieniony. Na presostacie pokazało się normalne napięcie 13.6V. Ale nie chłodzi dalej, wentylator chłodnicy nie kręci się. Czy może być przyczyną uciekający z układu czynnik chłodzący? Bo już nie wiem co może być.
  • #19
    zodiakmenda
    Level 21  
    Trzeba by sprawdzić najpierw szczelność układu musisz podjechać do mechanika który ma do tego sprzęt, może być nie wielki wyciek i spada ciśnienie a bez ciśnienia klima nie będzie działać. Jak załączysz klime to dotknij przewodów aluminiowych idących do kabiny czy są zimne.
  • #20
    kula350
    Level 10  
    Rurka jedna jest chłodna. Nie zimna tak jak powinno być ale trochę mniej. Czyli układ dział. Przypuszczam, że to tylko kwestia ciśnienia chłodziwa w układzie. Ale słuszna uwaga była ze sprawdzeniem tej rurki.
  • #22
    kula350
    Level 10  
    A dlaczego nie załączona skoro się załącza. Mam teraz problem ze słabym chłodzeniem. Ale chłodzi minimalnie.
  • Helpful post
    #23
    wikia55
    Level 18  
    Sprawdź w końcu ilość czynnika
  • #24
    kula350
    Level 10  
    wikia55 wrote:
    Sprawdź w końcu ilość czynnika
    A jak sprawdzić presostat, aby być pewny, czy działa przed napełnianiem? Czy wentylator powinien na wolnych obr. chodzić, nawet, gdy jest za mało czynnika chłodzącego? Sory, radze sobie z elektroniką, komputerami.... ale z klimą ma pierwszy raz do czynienia.
  • #25
    kula350
    Level 10  
    Sprawa zakończona. Winne były:
    1. Wentylator się nie włączał - spalony przekaźnik.
    2. Brak napięcia na presostacie (po odłączeniu za małe 8.8.V) - winny sterownik, a w nim układ włączający sprzęgło sprężarki. Pomogła wymian sterownika, bo była tańsza od naprawy.
    3. Dalsze nie działanie klimy, było spowodowane za niskim ciśnieniem czynnika chłodzącego, załadowanie na nowo pomogło. Styki presostatu załączające wentylator są rozwarte, gdy jest małe ciśnienie w układzie. Dziękuję wszystkim za pomoc. Zamykam temat. :D