Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dekoder do wskaźnika załączonego biegu w motocyklu.

09 Cze 2015 09:43 1869 10
  • Poziom 10  
    Witam, Zakupiłem uniwersalny licznik do motocykla, który w sobie ma wskaźnik zapiętego biegu. Sterowanie wskazaniami wyświetlacza biegów jest realizowane za pomocą zwierania do masy poszczególnych pinów odpowiadających danemu biegowi. W moim motocyklu jak i w większości jest tylko wskaźnik luzu. Dekoder miałby za zadanie zliczanie impulsów w górę i w dół oraz podanie masy na poszczególne wyjścia odpowiadające danemu biegowi. Dodatkowo dobrym rozwiązaniem będzie zerowanie dekodera po przełączeniu na luz (z czujnika luzu zamontowanego fabrycznie w motocyklu). Na dźwigni zmiany biegów planuję zamontować magnes a na pokrywie silnika czujniki halla. Z góry dziękuję za pomoc.
  • Poziom 40  
    Powodzenia. Opisuj na bieżąco postępy.
  • Poziom 20  
    Napisz jaki to silnik.
  • Poziom 10  
    Cytat:
    Ale w czym problem ?

    Problem w tym by mi ktoś bardziej doświadczony z budową/projektowaniem układów elektronicznych podpowiedział jak zrobić taki dekoder zliczający impulsy w górę i w dół z dwóch czujników halla. Start z pozycji zerowej (tzw.luz) następnie jeden impuls w dół = zwarcie do masy wyjścia nr1, czyli zapięty bieg pierwszy, kolejny impuls do góry = zwarcie do masy wyjścia nr2 (zapięty bieg drugi), kolejny impuls do góry = zwarcie wyjścia nr3 (zapięty trzeci bieg) i analogicznie kolejne biegi. Impulsy w dół zwierają w kolejności w dół poszczególne wyjścia. Wrzucenie luzu zeruje licznik do stanu początkowego. Istnieją takie układy opisane nawet na elektrodzie ale zintegrowane są z wyświetlaczem a mnie wyświetlacz nie jest potrzebny tylko zwieranie do masy poszczególnych wyjść z układu, odpowiadających danemu biegowi.
    Cytat:
    Napisz jaki to silnik.

    A co ma do tego silnik?
  • Poziom 27  
    Czyli budujesz dekoder?
    Wziąłeś pod uwagę że na motorze masz mnóstwo zanieczyszczeń i cokolwiek mające styki musi być hermetyczne?

    Do badania obrotów i ich kierunku służy coś co się nazywa enkoder. Da sie go zbudować na czujnikach halla dzieki czemu teoretycznie nie musi być hermetyczny. Oczywiście od strony magnesów bo od wilgoci i brudu trzeba zabezpieczyć czujniki halla np zalewając je klejem.

    Poczytaj sobie co to jest kod Grey'a i jak na jego podstawie działa enkoder.
  • Poziom 36  
    "a mnie wyświetlacz nie jest potrzebny tylko zwieranie do masy poszczególnych wyjść z układu, odpowiadających danemu biegowi."

    Niestety, czegoś takiego w motocyklu nie da się zrobić bez ingerencji do wnętrza skrzyni biegów i zamontowania wyłączników krańcowych przy mechanizmie zmiany biegów. W samochodzie można to zrobić np. w ten sposób:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic586433.html

    W motocyklu, niestety, z reguly dekodowanie aktualnego biegu odbywa się przez porównanie prędkości motocykla i prędkości obrotowej silnika, jeżeli niema możliwości "sięgnięcia" do wnętrza skrzyni biegów. Jest to największa wada takich wskażników, bo są obarczone sporym błędem, i nie "widać" biegu, gdy silnik nie pracuje, lub motocykl nie jedzie.

    Liczenie tylko "kopnięć" dzwigni w motocyklu nie zda egzaminu w praktyce.
  • Poziom 20  
    Dlatego też zapytałem się jaki to silnik,bo może da radę w prosty sposób dorobić piny do istniejącego wskaźnika luzu.Też myślę że dodanie czujników do dźwigni nie będzie wskazywało dokładnie. Przypuśćmy że dźwignia ma duży skok ale do zmiany biegu na niższy wystarczy delikatnie ją dotknąć więc jeżeli czujnik będzie na końcu to nie wykryje zmiany ale jak będzie bliżej to znowu przy maksymalnym nacisku magnes minie go drugi razy podczas powrotu.
  • Poziom 10  
    Motocykl to Kawasaki vulcan 1500. Niestety przerobić czujnika luzu w prosty sposób się nie da ponieważ czujnik luzu z obrotową kulką wkręcony jest w obudowę silnika. Kulka ślizga się po metalowej tarczy pokrytej po obwodzie cienką warstwą plastiku. W warstwie plastiku jest niewielka przerwa, przez którą kulka zwiera do masy w położeniu luzu.
    Dekoder do wskaźnika załączonego biegu w motocyklu. Dekoder do wskaźnika załączonego biegu w motocyklu.
    Na elektrodzie jest kilka tematów jak zrobić wskaźnik zmiany biegów działający na zasadzie zliczania impulsów. Na allegro są wyświetlacze biegów działające na tej zasadzie w cenie około 120 zł. Mają w kpl. gotowe płytki z czujnikami halla do zamontowania na obudowie silnika i magnesik neodymowy do zamontowania na dźwigni. O mechaniczne rozwiązanie problemu zgrania czujników z magnesem i skokiem dźwigni się nie martwię, ani o stosowne zabezpieczenie przed wpływem warunków atmosferycznych. Z tym sobie bez problemu poradzę.
  • Poziom 36  
    Rozumiem, że ta tarcza z tym plastykowym kółkiem z wycięciem obraca się przy zmianie biegów i na każdym biegu ma inne położenie. Jeżeli tak, to można popróbować (sprawdzić czy będzie działać ze względu na odległośći) w następujący sposób.
    Na tarczy w miejscu nie kolidującym umieścić mały magnes (są takie w formie pastylki). Przykręcana obudowa, jak się domyślam jest z aluminium i nie będzie przeszkodą dla pola magnetycznego. Na obudowie w miejscach odpowiadających poszczególnym biegom, umieśćić kontaktrony, lub hallotrony.
    Chodzi przede wszystkim o odległośći. Gdyby zadziałało, czujnik luzu w fabrycznym wykonaniu jest nie potrzebny, magnes można wtedy umieścić tam, gdzie teraz jest szczelina.
  • Poziom 20  
    xud11 napisał:
    Istnieją takie układy opisane nawet na elektrodzie ale zintegrowane są z wyświetlaczem a mnie wyświetlacz nie jest potrzebny tylko zwieranie do masy poszczególnych wyjść z układu, odpowiadających danemu biegowi.


    To może wykorzystaj sprawdzony układ i dostosuj go do siebie zmieniając dekoder bcd wyświetlacza na dekoder bcd na dziesiętny.Jeżeli już coś wybierzesz to bardziej doświadczeni napewno ci pomogą to zaprojektować. Dekoder do wskaźnika załączonego biegu w motocyklu.