Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaki piec CO na ekogroszek do domu?

Balu 10 Jun 2015 20:22 6624 21
lampy.pl
  • #1
    Balu
    Level 38  
    Cześć, jeśli nie ten dział, przepraszam, proszę o przesunięcie.

    Potrzebuję pieca CO do domu.
    Dom:
    dwie kondygnacje + strych.
    Parter ocieplony wełną od wewnątrz 10cm.
    Piętro nie ocieplone, dom parter z kamienia :|, piętro pustak. Poddasze absolutnie nie ocieplone. Są plany na zmianę dachu wraz z ociepleniem strychu.

    We wszystkich pomieszczeniach grzejniki pociągnięte AluPexem 1/2", Pexy schodzą się na "kolektor" z rury 2".
    2 bojlery (jeden w kotłowni 200L, jeden na strychu ~50L) pociągnięte pexem 3/4" na chwilę obecną tuż za piecem.
    Piętra wraz z klatką schodową ok 100m^2 na piętro.

    Potrzebuję nowy piec bo stary właśnie zaczął się pocić w wielu miejscach *15lat ma*.

    wiosna-jesień w piecu jest podpalane na zagrzanie wody codziennie wieczorem, palone obecnie drzewem (i tak bym chciał aby zostało), zimą chciałbym ekogroszek.

    Jaki piec wybrać? jaką armaturę(mieszacz, zawory?) do niego? Oczywiście piec z podajnikiem (tłokowy? ślimakowy? nie wiem, wszystko mi jedno).
    Chciałbym jeśli to możliwe aby dało się do pieca dostać po wifi/eth oba w kotłowni dostępne).
    Jaki komin do pieca? Obecnie jest jakiś kolos jak w kotłowni przemysłowej (fi 40cm jak nie lepiej).

    Jeśli coś pominąłem pytajcie proszę postaram się uzupełnić dane.
  • lampy.pl
  • #2
    necavi
    Level 18  
    Ze względu na trwałość polecam kocioł żeliwny. Sam użytkowałem 7 lat Protech, ale niestety rdza zżarła blachę i obecnie użytkuję viadrusa co prawda bez podajnika, ale jest on opcją więc można go rozbudować.
  • #3
    Balu
    Level 38  
    W sumie liczyłem (liczę) na troszkę więcej informacji - jaką moc powinienem zanabyć tego kotła.
    Do informacji: na obecnym kotle mam UPS APC1000, chciałbym go móc dalej używać z nowym kotłem.

    Chciałbym jednak dłuższą gwarancję niż 2 lata (Protech) przy inwestycji rzędu 6-8k zł :)

    Czekam na inne opinie (najlepiej jakichś ludzi związanych z branżą).
  • #4
    grzeskk
    Level 34  
    Witam. Mam podobny metraż do ogrzania 3x100m2. Kocioł to blaszak na ekogroszek z Pleszewa - prywaciarz. Dom ocieplony 12cm styropian i poddasze 15 cm wełna. Na zimę idzie około 4 ton węgla i troszkę drewna do kominka (początek i koniec sezonu). Kocioł 25kW przy mrozach 15-20' pracuje z wypełnieniem około 1/2 więc jest zapas mocy. Zbiornik cwu 100l. Temp w domu około 20-21' poddasze zakręcone ale jest około 17-19'.
  • lampy.pl
  • #6
    elektro16
    Level 16  
    Witam
    Mam podobny metraż .Od 5 lat nonstop pracuje kocioł futura eko mini firmy Cichewicz (CHT) . Jak kupowałem (za Makro w Sosnowcu ) miał 12 lat gwarancji -warunek montaż i przeglądy . Teraz do CWU jeden woreczek najtańszego ekogroszku na ok 5 dni -zbiornik 120 l temp ustawiona 60 st C. Ma jeszcze ciekawą funkcję " likwidacja bakterii" cwu nie śmierdzi .Nie wszystkie kotły to mają a jest przydatne .
  • #8
    keychi
    Level 18  
    Proponuję firmę SAS i Defro. Defro ma więcej udogodnień i zabezpieczeń i w stosunku do SASa szybki serwis. Co do mocy Defro 25kW =250m2, a SAS 23kW do 280m2.

    Sprawność pieców z podajnikiem ekogroszek w/w od 82% do 89% w zależności od budżetu jaki chcesz poświęcić.

    Kolejną sprawą ruszt zwykły czy wodny i jak często będziesz korzystał z awaryjnego rusztu nie opalając eko groszkiem. Przy wodnym zaleca się szybszą pracę pompy (z uwagi na wychładzanie tego ruszta). No i sterowania przełączasz w tryb bez-podajnikowy (pracuje nadmuch, pompy, reszta stoi) czy tryb lato pracuje Ci głównie na jednej pompie (tj tej z bojlera).

    Tłokowe rzadziej podają paliwo, to też dłużej trwa jego przepalanie. Z kolei ślimakowe dosyć często załączają silnik i bywa że zrywa kliny. Problem ten w tłokowym zdecydowanie nie występuje.

    Jeżeli masz starą kotłownie - musisz też brać pod uwagę średnicę komina. To wszystko wyczytasz w dokumentacji technicznej każdego producenta.
  • #9
    Balu
    Level 38  
    Wszystko to wiem, komin będzie prawdopodobnie nowy systemowy, stary stalowy fi 300 już prawie nie istnieje, obok mam "stary" azbestowy ale fi 150 wew. a w/g dtr potrzebuję 160-180mm,
    awaryjny ruszt ma być awaryjny, z tego co widzę w SKAMie nie ma wodnego rusztu, a awaryjnie pali się na deflektorze. Wybór padł na ślimakowy żeliwny podajnik.

    Czy ktoś może powiedzieć coś złego o kotle SKAM-P plus/premium?

    Dodano po 1 [minuty]:

    No i jeszcze pytanie o armaturę, jaki zawór do mieszania wody na instalację CO/CWU? Bo nie wyobrażam sobie mieć tej samej na grzejnikach i w CO :)
  • #10
    yarecki16
    Level 17  
    Balu wrote:
    No i jeszcze pytanie o armaturę, jaki zawór do mieszania wody na instalację CO/CWU? Bo nie wyobrażam sobie mieć tej samej na grzejnikach i w CO

    Żeby mieć różną temperaturę na CO i na CWU musisz mieć osobną pompę do CO a osobną do CWU. Wtedy po nagrzaniu bojlera np do 45 stopni pompa CWU się wyłącza. Przy jednej pompie chyba się nie da tego zrobić. Dodatkowo przy 2 pompach można ustawić priorytet CWU co pozwoli szybko nagrzać zasobnik.

    Ewentualnie inna droga to montaż baterii termostatycznych przy odbiornikach wodnych - wtedy bateria zajmuje się odpowiednim mieszaniem wody, w bojlerze mamy tyle co w CO czyli np 60-70 stopni, a na baterii ustawiamy 40-45 stopni aby się nie poparzyć wodą o temperaturze 70 stopni.
  • #11
    Harry111
    Level 2  
    Ja mam u siebie Stąporków Aqua Duo 20 kw. Dom ok 200m kw. 2x zawory trójdrożne z siłownikami na grzejniki i podłogówce + sterownik pokojowy. Wszystko działa ale ...
    1. Nieprzemyślana szuflada na popiół - trzeba często opróżniać bo po przepaleniu całego zasobnika ekogroszku popiół jest wszędzie (najwięcej poza szufladą) i trzeba go wygrzebywać szufelką. -> cała kotłownia usyfiona.
    2. W trybie pracy bez zasobnika (dodatkowy ruszt) nie ma wspomagania funkcji rozpalania pieca. Trzeba czekać do osiągnięcia przez piec temp 40st. Dopiero wtedy włącza się automatyczne sterowanie dmuchawy. Brakuje takiej funkji "START".

    Reszta ok.

    PS Nie wiem jak w innych piecach ale trzeba pomyśleć o UPS-ie bo po włączeniu czasem wariuje sterownik zaworu trójdrożnego (np fizycznie jest 100% otwarcia a piec pokazuje 0%) i potrafi mi grawitacyjnie ciepła woda popłynąć na grzejniki ( ! w lecie ).
  • #12
    Sławek_ps
    Level 12  
    wejdź na forum esterownik.pl , najlepsze forum o ogrzewaniu jakie znam, powinieneś znaleźć bez problemu temat który Cię interesuję, jest tam sporo informacji o kotłach na ekogroszek, gdzieś w którym z tematów są linki do kalkulatorów w których podajesz dane o budynku (drzwi, okna, ściany, strop, podłoga i system wyliczy Ci jakie masz zapotrzebowanie na ciepło), w przypadku zmiany na kocioł niskotemperaturowy (a takim jest kocioł na ekogroszek) zastanów się nad kominem systemowym (niska temperatura spalin - to wydzielanie się skroplin i przegnicie nieodpowiedniego komina). Jeśli założysz sobie konto to chłopaki podpowiedzą Tobie co byłoby najlepsze w Twoim przypadku, jeśli nie chcesz zakładać konta, możesz dać mi znać, wtedy ja założę temat i użytkownicy podadzą wątki które dotyczą wyboru kotła. Jest to o tyle fajne forum że możesz podejrzeć jak pracują kotły użytkowników (tych którzy chcieli je udostępnić), znajdziesz tam statystyki ( zużycie ekogroszku, załadunki ekogroszku, awarie, powiadomienia), tu temat który może coś Ci rozjaśni Link. Link do policzenia zapotrzebowania na ciepło tutaj
  • #13
    mikstu2
    Level 27  
    Od około 10 lat mam CO zasilane z kotła HEF 20 kW z palnikiem retortowym i podajnikiem ślimakowym. Zasila budynek o pow. 120 m², temperatura ustawiona jest na 65°C, bez grzania CWU bo mam to z prądu. Budynek jest z przełomu lat 60/70-tych. Kocioł sprawuje się dobrze, tyle tylko że pojemnik na popiół się przepalał i trzeba było go kilka razy wymieniać.
  • #14
    yarecki16
    Level 17  
    Dlaczego nie grzejesz CWU za pomocą kotła? Jakie masz roczne zużycie opału i czy dom masz jakoś ocieplony?
  • #15
    mikstu2
    Level 27  
    Bojlery na cwu mam zasilane prądem w drugiej taryfie a więc nie muszę palić w kotle latem. Roczne zużycie ekogroszku to ok. 3 ÷ 4 tony. Dom z przełomu lat 60/70 dotąd nieocieplony.
    Czasami zastanawiam się po jakim czasie takie ocieplenie by się zwróciło.
  • #16
    yarecki16
    Level 17  
    Też się zastanawiam nad ociepleniem ale ja mam ścianę dwuwarstwową, tutaj nie da się tak prosto tego policzyć jak w nowym domu ze ścianą 1W + styropian. Dom z lat 70, ściana suporex+ cegła grubość ściany to jest prawie 50 cm. Jak i czym to ocieplić aby był efekt. Gdzieś czytałem że doklejenie styropianu do takiej ściany praktycznie nic nie daje.

    3-4 tony to dosyć dobre zużycie, znajomi dwaj mający nowe domy 140-150 metrów zużywali 3 tony ekogroszku ale mają ocieplony dach, ściany itp - domy z lat 2005-2007. Tak że Twój wynik nie jest taki zły na tle ich domów.

    W lecie grzejesz CWU prądem na II taryfie a zimą grzejesz z kotła czy też prądem?
  • #17
    keychi
    Level 18  
    w starym budownictwie raczej ciężko mówić, że coś ma się zwracać - grunt to dobra wentylacja i ocieplenie tak jak kolega yarecki pisze dachu wtedy jest odpowiednia rotacja powietrza i zero wilgoci
  • #18
    yarecki16
    Level 17  
    Czemu ciężko mówić że w starym budownictwie coś się ma zwracać? Przecież inwestując np w ocieplenie oczekujemy mniejszych rachunków za ogrzewanie. Nie rozumiem trochę Twojego postu.

    Co do ocieplenia dachu - w domu z dachem dwuspadowym dosyć łatwo jest przykleić wełnę od spodu na strychu ale jak zrobić ocieplenie dachu płaskiego w domach typu kostka z lat 70?
  • #19
    keychi
    Level 18  
    Obniżane sufity o grubość styropianu. yarecki ja miałem na myśli to że jeżeli ktoś ma grube mury a jak dobrze czytałem to w tym wątku była taka osoba, koszt ocieplenia szybko nie zwróci się - bo w przypadku mojego domu 200m2 koszt ocieplenia 24 tyś złotych(firma). Niech by nawet dom spalał 6 ton rocznie eko groszku to zwrot kosztów dopiero byłby po 10 latach
  • #20
    mikstu2
    Level 27  
    yarecki16 wrote:
    W lecie grzejesz CWU prądem na II taryfie a zimą grzejesz z kotła czy też prądem?

    W zimie też prądem, aby przy instalacji CO w 2005 r. nie przerabiać całej instalacji wodnej. Jak na razie licząc koszty, to się sprawdza.
    Tak mi się wydaje, że te korzyści wynikające z ocieplania są chyba trochę przereklamowane.
  • #22
    grzeskk
    Level 34  
    U siebie mam trójdrogowy 4 lata poskręcany i nic się z nim nie dzieje, u teściowej czterodrogowy 8 lat i też spokój. Ale zastanów się czy nie dać trójdrogowego. Wg mnie jest o niebo lepsza regulacja na nim.