Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ENLIGHT 400W-po wymianie kondensatorów wywala korki.

alikatek 11 Cze 2015 08:42 1365 28
  • #1 11 Cze 2015 08:42
    alikatek
    Poziom 29  

    Witam.
    Siedzę nad zasilaczem ENLIGHT 400W. Zasilacz współpracował ze sprzętem:

    Code:
    ASUS M3A; ATHLON 64x2 4600+; Geforce 8800GS Palit; 2GB DDR2; Napęd CD/DVD z nagrywarką; 4 dyski twarde; Karta ATA; Karta USB

    Zasilacz zdemontowany przy cczyszczeniu komputera z kurzu. Przy czyszczeniu zauważyłęm kilka rozlanych kondensatorów. Dobrze władam lutownicą więc postanowiłem je zmienić. Wymienione kondensatory oznaczyłem na czerwono. ENLIGHT 400W-po wymianie kondensatorów wywala korki.
    Są to 3x 2200uF i 1x 1500uF. Wszystkie nowe za wyjątkiem tego 1500uF bo w elektronicznym nie mieli i musiałem wylutować z innego zasilacza. KOndensator sprawdziłęm miernikiem pojemności-ma prawidłową pojemność.

    P naprawie zasilacz skręciłęm spowrotem do kupy, podłączyłęm najpierw poza kompem obciążając starą płytą główną. Jak załączyłęm zasilanie na listwie w zasilaczu coś Głośno strzeliło.
    Został spalony element widoczny na zdjęciu i bezpiecznik.
    ENLIGHT 400W-po wymianie kondensatorów wywala korki.
    Wszystko byłoby super, gdybym wiedział, co to za element.

    Z zasilaczem obchodziłęm się delikatnie, moje luty są dobre więc zwarcia nie mogłem nimi zrobić.
    Problem jest po stronie pierwotnej przetwornicy i chyba tam trzeba szukać rozwiązania.
    Proszę o pomoc w naprawie zasilacza.
    Pozdrawiam.

    0 28
  • Pomocny post
    #2 11 Cze 2015 09:12
    fredo110
    Poziom 23  

    alikatek napisał:
    gdybym wiedział, co to za elemen
    Varistor Hel10d241k. Powinni mieć w TME

    1
  • #3 11 Cze 2015 09:13
    alikatek
    Poziom 29  

    fredo110 napisał:
    Varistor Hel10d241k. Powinni mieć w TME

    Mam tego sporo w płytach ze starych zasilaczy, tylko pytanie jakie parametry ma ten warystor?

    0
  • Pomocny post
    #4 11 Cze 2015 09:15
    Witek76
    Poziom 24  

    Uszkodzony element to warystor, o ile dobrze odczytałem ze zdjęcia 10D241K bez problemu można taki kupić w sklepie z częściami RTV.
    Link

    1
  • Pomocny post
    #5 11 Cze 2015 09:23
    krakarak
    Poziom 39  

    Należy sobie zadać pytanie - jak działa warystor i co powoduje, że właśnie zadziałał.
    Zobacz przy jakim elemencie jest montowany i w jaki sposób.

    2
  • #6 11 Cze 2015 09:30
    alikatek
    Poziom 29  

    Zastanawia mnie jeszcze, od czego on mógł się uszkodzić jak nie grzebałem po stronie pierwotnej zasilacza.
    Mam TVR 10561 Nada się?

    Dodano po 1 [minuty]:

    krakarak napisał:
    jak działa warystor i co powoduje, że właśnie zadziałał.

    Warystor – półprzewodnikowy podzespół elektroniczny (rezystor), o nieliniowej charakterystyce rezystancji, zależnej od napięcia elektrycznego. Dla małych napięć wykazuje on dużą rezystancję, gdy napięcie przekroczy pewną wartość, charakterystyczną dla danego typu warystora, jego rezystancja szybko maleje, z początkowych setek kiloomów do zaledwie kilkunastu omów.
    Warystory stosowane są jako elementy zabezpieczenia odbiorników przed zbyt wysokim napięciem. Gdy napięcie przekroczy zadaną wartość, płynie przez niego duży prąd powodujący przejęcie energii impulsu a nawet przepalenie lub rozłączenie bezpiecznika, co jest równoznaczne z wyłączeniem urządzenia (tylko wtedy, gdy pracuje on jako zabezpieczenie przeciwprzepięciowe, a więc połączony jest równolegle ze źródłem napięcia). W trakcie pracy jako ogranicznik przepięć (połączenie szeregowe pomiędzy piorunochronem a uziemieniem) jego mała rezystancja, wywołana ogromnym napięciem pioruna, pozwala na swobodny przepływ prądu do ziemi.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Panowie już chyba wiem czemu warystor zadziałał- zasilacz ma przełącznik 220/115V. Przełącznik oczywiście nastawiony na 220V ale jeden z kabelków od przełącznika jest słabo przylutowany-nie trzyma się płytki czego wcześniej nie zauważyłem.
    Czyli wystarczy wymiana bezpiecznika i warystora i zasilacz będzie pracował? Na jakie napięcie ma być warystor?

    0
  • Pomocny post
    #7 11 Cze 2015 09:38
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    alikatek napisał:
    Mam tego sporo w płytach ze starych zasilaczy, tylko pytanie jakie parametry ma ten warystor?


    http://www.bourns.com/data/global/pdfs/MOV10D.pdf

    Zapewne zasilacz jest z tych które pracują z podwajaczem przy przełaczaniu na 115V - zapewne jakaś asymetria tam się wkradła (diody mostka, kondensatory filtra).

    1
  • #8 11 Cze 2015 09:41
    alikatek
    Poziom 29  

    Teraz jest jeszcze pytanie:
    Czy można zlikwidować całkiem ten przełącznik, żeby jakiś idiota go nie przełączył albo żeby znów nie odlutował się kabel? Dla pozycji 220V przełącznik jest zwarty. Chciałem zastąpić go przewodem.
    Z tego co czytałęm na necie zasilacz można uruchomić bez warystora- tylko pytanie jak z bezpieczeństwem w takim wypadku?
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic355783.html

    Dodano po 2 [minuty]:

    alikatek napisał:
    Przełącznik oczywiście nastawiony na 220V ale jeden z kabelków od przełącznika jest słabo przylutowany-nie trzyma się płytki czego wcześniej nie zauważyłem.

    Chyba taka jest przyczyna "eksplozji" warystora.
    Czy mogę wlutować ten co posiadam i czy ewentualnie zasilacz może pracować bez warystora?
    jdubowski napisał:
    zapewne jakaś asymetria tam się wkradła (diody mostka, kondensatory filtra).

    Czyli sprawdzać całą stronę pierwotną?

    0
  • Pomocny post
    #9 11 Cze 2015 10:03
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    alikatek napisał:
    Czy można zlikwidować całkiem ten przełącznik, żeby jakiś idiota go nie przełączył albo żeby znów nie odlutował się kabel? Dla pozycji 220V przełącznik jest zwarty. Chciałem zastąpić go przewodem.


    Dla 230V przełącznik raczej ma byc otwarty - porównaj choćby http://www.sp9hvw.info/uploads/plikidopobrania/ATX%20TL494.jpg - przy załączonym przełączniku działa podwajacz i warystor właśnie ochronił elementy (lub co najmniej próbował...). Warystory są zapewne właczone równolegle do elektrolitów filtra.

    alikatek napisał:
    Z tego co czytałęm na necie zasilacz można uruchomić bez warystora- tylko pytanie jak z bezpieczeństwem w takim wypadku?


    Nic cię nie stanie jeśli pozostale elementy sprawne.

    1
  • #10 11 Cze 2015 10:11
    alikatek
    Poziom 29  

    Więc Dobrze.
    Przęłącznik zostaje w miejscu w kórym był, tylko przylutuję prawidłowo przewód-bo się jakimś cudem odlutował.
    Wymieniam bezpiecznik.
    Uruchamiam zasilacz najpierw przez żarówkę 60W, jak nic nie strzeli i żarówka nie świeci pełnym światłem to podłączam bez niej.

    W takiej kolejności mam to zrobić?

    0
  • Pomocny post
    #11 11 Cze 2015 10:16
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Najpierw wylutuj warystor, bo w takim stanie może mieć zwarcie.

    alikatek napisał:
    Uruchamiam zasilacz najpierw przez żarówkę 60W, jak nic nie strzeli i żarówka nie świeci pełnym światłem to podłączam bez niej.


    Tak, choć ja to sugeruję jakiś piecyk w szereg dać nawet po wyeliminowaniu żarówki. Za dawnych czasów miałem w tym celu na ścianie uwieszony wkład z żelazka 1200W.

    1
  • Pomocny post
    #12 11 Cze 2015 10:17
    krakarak
    Poziom 39  

    Wystarczy do przewodów przylutowanych do przełącznika podłączyć omomierz i przesuwać nim na 110 lub 230V. Wg mnie 230V daje przerwę.
    Ile masz dużych kondensatorów po stronie pierwotnej - 2 na napięci 200V ? Jeśli tak to na zezłomowanych zasilaczach poszukaj takich samych kondensatorów i wylutuj warystory stojące równolegle do nich. Wmontuj w swój zasilacz.

    1
  • #13 11 Cze 2015 10:26
    alikatek
    Poziom 29  

    krakarak napisał:
    Wg mnie 230V daje przerwę.

    Przełącznik na ustawieniu 220V daje zwarcie. Sprawdziłem "przedzwaniaczem"
    krakarak napisał:
    Ile masz dużych kondensatorów po stronie pierwotnej - 2 na napięci 200V

    2x 560uF/200V
    krakarak napisał:
    Jeśli tak to na zezłomowanych zasilaczach poszukaj takich samych kondensatorów i wylutuj warystory stojące równolegle do nich.

    Włanie w stamtych zasilaczach warystorów nie ma 0.0 Są tam podobne do nich (bo też niebieskie) kondensatory 47nF/1kV albo 33nF/1kV.
    jdubowski napisał:
    Najpierw wylutuj warystor

    To chyba oczywiste.
    jdubowski napisał:
    Tak, choć ja to sugeruję jakiś piecyk w szereg dać nawet po wyeliminowaniu żarówki. Za dawnych czasów miałem w tym celu na ścianie uwieszony wkład z żelazka 1200W.

    Ja mam trafo 220/220 o mocy 0.5kW i do testu zasilacza wystarczy bo ma własny bezpiecznik.

    0
  • Pomocny post
    #15 11 Cze 2015 10:43
    krakarak
    Poziom 39  

    Pomyśl - dlaczego są dwa kondensator 560uF/200V a nie jeden na 450V?
    Czy napięcie 110V wybrane przełącznikiem jest niższe od 200V a napięcie 230V niższe od napięcia 450V? Jak należy połączyć owe 2 kondensatory, aby dla przełącznika w pozycji 230V (i takiego napięcia podanego na zasilacz) nie wybuchły? Równolegle czy szeregowo?

    1
  • #16 11 Cze 2015 11:00
    alikatek
    Poziom 29  

    Bezpiecznik dałem 3.15A bo nie posiadam 5A (orginał) a nie chciałem dawać większego (6A)
    Zasilacz włączony z żarówką bezpiecznika nie przepalił, żarówka błysła w chwili podłączenia do sieci, następnie świeciła bardzo słabo-drucik żarowy ledwie czerwony.
    Zasilacz był włączony tylko do sieci, bez obciążenia. Za chwile robié próby zasilacza z zasialcza z żaróką i obciążeniem.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Przy próbie włączenia zasilacza (zwarcie zielonego z czarnym) bezpiecznik się przepalił.

    0
  • #17 11 Cze 2015 11:02
    krakarak
    Poziom 39  

    Jak teraz żarówka nie świeci pełnym blaskiem to jest dobrze. Bezpiecznik daj mocniejszy, bo ten może (może) się przepalić w chwili włączania zasilacza, nawet sprawnego (duży prąd ładowania kondensatorów).

    Włączaj go nadal z żarówką.

    0
  • #19 11 Cze 2015 11:06
    krakarak
    Poziom 39  

    Wkładaj. Żarówka niech będzie od strony 230V.

    0
  • #20 11 Cze 2015 11:35
    alikatek
    Poziom 29  

    6A też przepalił. żaówka błysła i bezpiecznik trzasnął.
    Coś nadal jest nie tak. Jak bezpiecznik jest spalony to widać, że żarówka ma lekko czerowny żarnik, prąd gdzieś płynie tylko nie mam pojęcia gdzie.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Tak podejrzewam, że zdechł chyba układ drivera przetwornicy, nie mam skąd podmienić takiego układu, tamte zasilacze co są zdemontowane posiadają inny układ (8-pinowy po stronie pierwotnej) a tu jest jakiś 4-pinowy też po pierwotnej.
    Jak lutowałem bezpiecznik (co za ch... z tego chińczyka co to projektował żeby trzeba było bezpieczniki wylutowywać) to wymieniłem też mostek (stary sprawny).

    Dodano po 3 [minuty]:

    Mam jeszcze Modecom Premium 400W, wizualnie jego wnętrze wygląda bardzo podobnie do mojego Enlight, jednak on jest z czarnej listy i trochę się cykam go wkładać. Tamten jest prawie nowy, ma przepracowane może z 3 miesiące. Komputer mi jest potrzebny, a nie wiem czy uda mi się tego Elight'a naprawić.
    Co myślicie o tym Modecom Premium 400W do mojego sprzętu?

    alikatek napisał:

    Kod:
    ASUS M3A; ATHLON 64x2 4600+; Geforce 8800GS Palit; 2GB DDR2; Napęd CD/DVD z nagrywarką; 4 dyski twarde; Karta ATA; Karta USB

    Parametry:
    ENLIGHT 400W-po wymianie kondensatorów wywala korki.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Mam jeszcze Codegen 400W, też niewiele używany ale ma tylko jedną linię +12V i tylko na 16A więc do mojego komputera bedzie chyba słaby.

    0
  • #21 15 Cze 2015 16:57
    alikatek
    Poziom 29  

    Jednak wróciłem do tego zasilacza. Okazało się, że wymieniłem sprawny mostek na uje*any bo miał wyraźne zwarcie. Kupię nowy i wlutuję.
    Kondensatory po pierwotnej wylutowałem, sprawdziłęm miernikiem pojemności-pojemność zbliżona do znamionowej.

    0
  • Pomocny post
    #22 15 Cze 2015 19:23
    kaka0204
    Poziom 28  

    Omiń ten przełącznik 115V/230V i podłącz napięcie sieci wprost na mostek. Ale jeszcze wcześniej sprawdź tranzystory kluczujące przetwornicy, bo obstawiam, że już nie podziałają :p

    Pozdrawiam.

    1
  • #23 15 Cze 2015 19:33
    alikatek
    Poziom 29  

    Dalsze pomiary wykazały uszkodzenie mosfeta w9nk90z, między wszystkimi nóżkami zwarcie. Czyli śmietnik.
    Skoro ten mosfet był tak paskudnie zwarty to duże napięcie mogło pouwalać inne podzespoły po stronie pierwotnej. Na razie mierzę dalej.

    Dodano po 1 [minuty]:

    kaka0204 napisał:
    Omiń ten przełącznik 115V/230V

    Mam zamiar się go pozbyć.
    kaka0204 napisał:
    i podłącz napięcie sieci wprost na mostek.

    Wcześniej sa jakieś filtry, nie wiem, czy można je ominąć. Nie chcę zasilacza dobić. Zwarcie pojawia się za mostkiem, przed nim jest wszystko OK.
    Mostka innego narazie nie mam, jutro wybieram się na zakupy.
    kaka0204 napisał:
    Ale jeszcze wcześniej sprawdź tranzystory kluczujące przetwornicy, bo obstawiam, że już nie podziałają :p
    alikatek napisał:
    uszkodzenie mosfeta w9nk90z, między wszystkimi nóżkami zwarcie.


    Dodano po 7 [minuty]:

    Są 2 mosfety w9nk90z i oba mają permanentne zwarcie. Obok jest tranzystor K37x (to x to niewiadoma litera, wszystko zapaprane klejem jest) i on zachwuje się dziwnie podczas pomiaru. Też wskazana wymiana. Czyli muszę cały radiator wylutować i wymienić wszystko co na nim się znajduje czyli 3w/w tranzystory.
    Teraz mam pytanie czym zamienić te w9nk90z bo na stronie okolicznego elektronicznego nie widzę takich.

    0
  • #24 15 Cze 2015 20:03
    kaka0204
    Poziom 28  

    alikatek napisał:
    Wcześniej sa jakieś filtry, nie wiem, czy można je ominąć. Nie chcę zasilacza dobić.


    Troszkę się zagalopowałem :) Nie omijaj ich.

    alikatek napisał:
    Zwarcie pojawia się za mostkiem, przed nim jest wszystko OK.


    Skoro tranzystory kluczujące mają zwarcie, to wcale mnie to nie dziwi ;)

    alikatek napisał:
    Obok jest tranzystor K37x (to x to niewiadoma litera, wszystko zapaprane klejem jest)


    2SK3767.

    0
  • #25 15 Cze 2015 20:24
    alikatek
    Poziom 29  

    http://lispol.pl/index.php?a=product&b=list&str=2SK3767&x=0&y=0
    W tym sklepie będe kupował. Niestety

    kaka0204 napisał:
    2SK3767.

    nie mają:(
    Czyli szukanie tranzystorów w szrocie.

    Dodano po 7 [minuty]:


    Szrot oferuje:
    E13009F x2
    1H0105R x1
    C4106
    TT2194 x2
    A44ES
    PFF2n60
    D18178
    D1651
    C5803

    Dodano po 5 [minuty]:

    Szczerze, jak zobaczyłem cenę jednego z uwalonych tranzystorów odechciało mi się naprawy.
    http://allegro.pl/tranzystor-w9nk70z-n700v-7-5a-156w-to-247-st-i4944284541.html
    Dla moderatora obrazek
    ENLIGHT 400W-po wymianie kondensatorów wywala korki.

    0
  • Pomocny post
    #26 15 Cze 2015 21:01
    kaka0204
    Poziom 28  

    alikatek napisał:
    Szrot oferuje:
    E13009F x2
    1H0105R x1
    C4106
    TT2194 x2
    A44ES
    PFF2n60
    D18178
    D1651
    C5803


    Otwórz notę 2SK3767 i porównaj z tymi co masz, Może któryś będzie się nadawał.

    alikatek napisał:
    Szczerze, jak zobaczyłem cenę jednego z uwalonych tranzystorów odechciało mi się naprawy.
    http://allegro.pl/tranzystor-w9nk70z-n700v-7-5a-156w-to-247-st-i4944284541.html


    Poszukaj w sieci. Może znajdziesz coś bardziej dostępnego i tańszego o podobnych parametrach.

    1
  • #27 15 Cze 2015 21:17
    alikatek
    Poziom 29  

    Zaden z w/w się nie nadaje. Wszystkie za słabe lub nieprawidłowy typ.
    Szkoda, że nie zdechły duodiody bo tego mam z pół worka (dosłownie)

    Dodano po 1 [minuty]:

    http://pl.farnell.com/stmicroelectronics/stp9nk90z/n-channel-mosfet-900v-8a-to-220/dp/1789435
    Może się nada?

    Dodano po 2 [minuty]:

    http://pl.farnell.com/nte-electronics/nte2377/n-channel-mosfet-900v-8a-to-3p/dp/1383719
    http://www.amazon.com/2SK2654-Channel-MOSFET-Transistor-Switching/dp/B0087YK7EK

    Dodano po 3 [minuty]:

    Masakra jakaś. Wszystkie tranzystory na taką moc/napięcie są trudnodostępne/drogie. Teraz na serio myślę o szrotowaniu zasilacza. Podobny mam za 55zł z dostawą na allegro, z 3-miesięczną gwarancją na testy. A tu sama naprawa (tranzystory, koszta dostawy) pewnie wyjdzie niweiele mniej i jeszcze nie ma gwarancji, że zadziała.
    Jeżeli waszym zadniem jest sens naprawiać ten zasilacz to się za to wezmę, jeżeli nie to powiedzcie, zanim powstaną dodatkowe, zbędne koszta.

    0
  • #28 15 Cze 2015 21:47
    krakarak
    Poziom 39  

    Moja rada - nie naprawiaj, nawet jak tranzystory będą po 5,- zł. Kup sprawny.

    0
  • #29 15 Cze 2015 22:06
    alikatek
    Poziom 29  

    I właśnie chyba tak zrobię. Bo jak siępomylę to mogę sobie uje*ac cały komputrer a wtedy to byłaby już tragedia. Natazie komputer pracuje na zasilaczu qoltec 420w ale widac ze ten zasilacz to straszna lipa, napiecia nie sa stabilne, grzeje sie i szumi.
    Szkoda mi tego enlighta oddawać na szrot. Kiedyś ddałem za biego nie mało pieniędzy i teraz uwalilem go przez własną głupotę.
    Dziękuję wszystkim, którzy starali się pomóc.
    Temat zamknięty.

    0