Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel Corsa b X10XE - Cewka zap³onowa, rezystancje

bulek01 12 Jun 2015 21:15 4005 8
Bosch
  • #1
    bulek01
    Level 15  
    Witam,

    Mam pytanie odno¶nie cewki zap³onowej do silnika X10XE.
    Ogólnie rozpiska pinów wtyczki wygl±da tak:
    Pin 1- Masa
    Pin 2 - zasilanie
    Pin 3 - uzwojenie 1
    Pin 4 - uzwojenie 2
    Pin 5 - uzwojenie 3

    Jest to oryginalna cewka Bosch.
    Rezystancje miêdzy pinami
    2-3: 0,4-0,5oma
    2-4: 0,5oma
    2-5: 0,5oma

    3-4: 0,9oma
    4-5: 0,9oma
    3-5: 0,9oma

    Miêdzy pinami 1 a pozosta³ymi rezystancja niemierzalna(du¿a).
    Wiêc wyniki s± rozs±dne wydaj± siê w porz±dku.

    Teraz strona wtórna:
    1-2: 16,87k
    2-3: 16,93k
    1-3: 16,94k

    No i te piny nie maj± ¿adnego po³±czenia z mas±.
    Mierzy³em rezystancjê miêdzy tymi pinami a pinem 1 wychodzi Nieskoñczono¶æ(raz przez chwilê pokazywa³o mi 1Mom, ale nie uda³o mi siê tego powtórzyæ).
    Do metalowych tulejek przez które przechodz± te¿ nie ma ¿adnej rezystancji.
    Moje pytanie brzmi czy tak powinno byæ? Bo na moja logikê nie.
    Silnik ma zap³on kolejno 1-2-3. W czasie pracy mog± znale¼æ siê cykle w których zap³on nastêpuje gdy na jednym cylindrze jest sprê¿anie na innym wydech a na innym ssanie.
    Wiêc jak wtórne nie ma masy to na który¶ z pozosta³ych cylindrów przeskoczy iskra o ma³ej
    energii bo obwód gdzie¶ musi siê zamkn±æ. I czasami mieszanka ulega zapaleniu.

    Ogólnie problem jest taki, ¿e auto jest s³abe. Nowy przep³ywomierz Boscha.
    Na komputerze zero b³êdów. Auto ma LPG.
    Na benzynie(na gazie jest ok) strzela w dolot podczas dodawania gazu, ale nie za ka¿dym razem.(czasami podczas nag³ego puszczenia po nag³ym dodaniu).
    Po dodaniu gazu silnik wolno wchodzi na obroty tak samo na gazie jak i na benzynie.
    Silnik nie kopci. Jedynie podczas dodawania gazu czuæ z wydechu nieprzyjemny taki dziwny zapach spalonej benzyny.

    EGR sprawdzony dzia³a. Trzpieñ ³adnie zmienia po³o¿enie wraz ze zmian± napiêcia.

    Je¶li chodzi o ¶wiece, to po wyci±gniêciu s± bielusieñkie jakby nowe, na ceramice niewiele br±zowego osadu.

    Je¶li chodzi o ci¶nienie sprê¿ania to zrobi³em pomiar, ale mój sprzêt jest trochê nie zbyt dobry.
    Ale tak orientacyjnie mówi±c na ka¿dym cylindrze pokaza³ 11barów. Warto¶ci zani¿a na pewno o ponad 1 bar. Wiêc chyba tak ¼le z silnikiem nie jest zak³adaj±c, ¿e ma 170k km.
    Próbê z olejem zrobi³em na jednym cylindrze ci¶nienie wzros³o o 1bar.

    Sonda lambda w programie opelcom. Pokazuje napiêcie oko³o 100mV-150mv czasami 50mV. Co jaki¶ czas
    wchodzi na 0,9V.
    Przeczyta³em chyba wszystkie w±tki na elektrodzie i jakie google znalaz³o i mi siê pomys³y koñcz±.

    Ogólnie silnik chodzi bardzo równo i cicho.
  • Bosch
  • #2
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    bulek01 wrote:
    na gazie jest ok

    To pewno masz mieszalnik a nie sekwencje, cudów siê nie spodziewaj.
    Skoro nawet blêdów nie poda³e¶. I przep³ywu nie poda³e¶ mierzonego na wolnych i na WOT.
  • Bosch
  • #4
    autoas
    Level 42  
    Tam cudów nie ma i usterki powtarzaj±ce siê (oczywi¶cie ka¿da wymiana powinna byæ wsparta dobr± diagnoz±)....tylko trzeba oddaæ do naprawy a nie na odczyt b³êdów...
  • #5
    ociz
    Moderator of Cars
    bulek01 wrote:
    Gaz mam sekwencje.

    Sekwencja to takie trochê lamerskie okre¶lenie.
    bulek01 wrote:
    na gazie jest ok

    Z poprawnie dzia³aj±c± 4 generacj± silnik ma zawsze pracowaæ identycznie na gazie i na benzynie, tak samo dobrze lub tak samo ¼le w przypadku jakiej¶ usterki. Je¶li tak nie jest to na 99% ¼le zamontowana i/lub wystrojona instalacja gazowa, no chyba ¿e problem z samym zasilaniem w benzynê - pompa, wtryskiwacze.
  • #6
    bulek01
    Level 15  
    Mam wra¿enie, ¿e nikt nie przeczyta³ mojego postu, bo odpowiedzi nie odnosz± siê do mojego g³ównego pytania. Chcia³bym wiedzieæ czy wtórne uzwojenia cewki maj± nie mieæ punktu wspólnego jako masa?
    Bo wychodzi, ¿e w tej cewce pin nr 1 jest do niczego nie pod³±czony, a z instalacji idzie do niego masa grubym kablem.
  • Helpful post
    #7
    autoas
    Level 42  
    Pomiar rezystancji cewki lub cewek wspó³czesnych nie daje nic.....
    bulek01 wrote:
    Chcia³bym wiedzieæ czy wtórne uzwojenia cewki maj± nie mieæ punktu wspólnego jako masa?

    Wtórne nie ³±czy siê z niczym...¿e tak ogólnie napiszê...
  • #8
    bulek01
    Level 15  
    Je¶li chodzi o próbê rozwi±zania problemu to wzci±¿ siê nie podda³em.
    Zmierzone zosta³y ponownie ci¶nienia w cylindrach ju¿ dobrym manometrem.
    Wyniki s± nastêpuj±ce:
    Na zimnym silniku:
    1 cyl-13,5bar
    2 cyl-13,5
    3 cyl-13,45
    Na zimnym silniku próba z olejem:
    15,5bar
    15,5bar
    15bar

    Na gor±cym:
    14,5 bar
    14,5 bar
    14,4 bar

    Ci¶nienie na wtryskiwaczach równe 3 bary. ¦wiece zmienione na nowe NGK, bo stare by³y
    przeg¿ane.(zmniejszy³o to problem strzelania w kolektor dolotowy)

    Rozebra³em czê¶æ ss±c± do zera,³±cznie z kolektorem dolotowym, aby sprawdziæ czy nigdzie nie ci±gnie lewego powietrza, za³o¿one nowe uszczelki.

    Sprawdzony rozrz±d, tarczka od czujnika jest w dobrej pozycji.
    Sprawdzony czujnik obrotów na wale jest ok.

    Sonda lambda wymieniona stara dzia³a³a tylko na wolnych obrotach. Po zwiekszeniu obrotów
    pokazywa³a ubog± mieszankê. Po wyci±gniêciu by³a ca³a bia³a. (nowa s±da znacz±co zredukowa³a spalanie). Mimo to sygna³ z s±dy na wolnych obrotach mi siê nie podoba jego okres to 10s, a z tego co uda³o mi siê wyczytwaæ powinno byæ 2s.

    Przy okazji okaza³o siê, ¿e nie ma katalizatora zosta³ wypró¿niony w ¶rodku, niewiem czy to
    przypadkiem nie zmieni³o warunków pracy sondy. Jakie¶ sugestie?

    Dodatkowo przep³yw powietrza na wolnych to 8kg z tego co uda³o mi siê dowiedzieæ to powinno byæ 6kg, wiêc jest za du¿o. Dodatkowo przepustnica uchylona jest na 7 stopni, a chyba powinna byæ zamkniêta bo w przepustnicy jest kana³ powietrza dla wolnych obrotów.
    Czas wtrysku po zabiegach wy¿ej uda³o siê zmniejszyæ do 4,6ms(z tego co czyta³em powinno byæ 3,5ms). Lewego powietrza przez serwo równie¿ nie ci±gnie.

    Resetowany by³ równie¿ blok IAC oraz Loop Integrator, co równie¿ da³o pozytywny efekt w pracy silnika.

    Wszystko co opisane powy¿ej by³o testowane na benzynie.

    Treaz przejde do LPG. Mieli¶cie racje, ¿e trzeba je wyregulowaæ. Tak to wygl±da³o przed regulacj±:
    Opel Corsa b X10XE - Cewka zap³onowa, rezystancje

    A takie co¶ uda³o mi siê uzyskaæ:
    Opel Corsa b X10XE - Cewka zap³onowa, rezystancje
    Ustawi³em to prawie na idea³ odchy³ka by³a minimalna, ale po 2km mi siê to rozjecha³o.
    Ogólnie podczas ustawiania mi to bardzo skacze, mam przy niskich obrotach odchy³kê na 0% prawie a za chwilê na 20%.

    Ogólnie jak pisa³em wcze¶niej auto powy¿ej 2k obrotów chodzi ³adnie, 140km/h osi±ga bez problemu. Ale na niskich to jest masakra ja ledwo z podwórka moge wyjechaæ.(mam podgórke)
    Maluch siê lepiej zbiera.

    Jak mu nagle gaz wcisnê z wolnych obrotów to strzela cicho w dolot i przez to s³abo wchodzi na obroty(¿eby to us³yszeæ musi byæ maska podniesiona) czasami szczególnie na zimnym strzeli w wydech.

    Uda³o mi siê zaobserwowaæ, ¿e gdy nie ma mocy to k±t wyprzedzenia zap³onu jest zero stopni, albo nawet do 15 stopni po GMP. Czy to jest normalne? nigdzie nie uda³o mi siê
    wyczytaæ, aby by³y stosowane takie k±ty wyprzedzenia zap³onu. I to wydaje mi siê nienormalne, pomy¶la³em, ¿e mo¿e czujnik spalania stukowego, ale nie mam za bardzo pomys³u jak go sprawdziæ, jedyne co go wypi±³em, komputer wykry³, ¿e go nie ma, ale nic siê nie zmieni³o.
    Za³±czam screena z zarejestrowanego k±ta:
    Opel Corsa b X10XE - Cewka zap³onowa, rezystancje

    Czy jest kto¶ w stanie daæ mi jakie¶ wskazówki gdzie szukaæ?

    PS: Czujnik temperatury te¿ jest ok, odczytywana temperatura jest pokazywana w porz±dku.(testowalem w zakresie 15-95 stopni)
  • #9
    bulek01
    Level 15  
    Witam,

    Analizuj±c dalej informacjê z wcze¶niejszego postu. W³±czy³em wykres przedstawiaj±cy informacjê,
    z czujnika spalania stukowego. Okaza³o siê, ¿e strza³y w dolot wystêpowa³y w momencie gdy ten
    sygna³ wystêpowa³.

    No to wykrêci³em czujnik spalania stukowego, wyczy¶ci³em powierzchniê na bloku oraz na czujniku, dokrêci³em go ponownie momentem 20Nm.
    Problem ze strza³ami w dolot od 2 miesiêcy nie wyst±pi³, dodatkowo silnik sta³ trochê bardziej dynamiczny. Aczkolwiek wci±¿ ma problem z przy¶pieszaniem z niskich obrotów.
    Teraz muszê rozwi±zaæ problem zwiêkszonej dawki paliwa. Muszê zdobyæ analizator spalin, aby
    sprawdziæ jaka jest mieszanka, bo mam sprzeczne informacje, porównuj±c kolor ¶wiec i czas wtrysku.

    Dodatkowo uda³o mi siê ustaliæ, ¿e okres sygna³u z sondy wynosz±cy 10s jest prawid³owy dla tego silnika.