Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowane wciągarką 3 fazową za pomocą falownika.

14 Cze 2015 00:44 1824 11
  • Poziom 27  
    Witam, proszę o pomoc w zaprojektowaniu sterowania silnikiem 3 fazowym 5,5 kW za pomocą falownika.
    Jest to silnik z hamulcem, do tej pory sterowanie było na stycznikach
    (hamulec podpięty bezpośrednio do zacisków silnika), ale przy starcie jest za duże uderzenie.
    Planuje rozwiązać problem za pomocą falownika.
    Sterowane ma być realizowane za pomocą joysticka góra-dół .
    Jak w takim układzie rozwiązać problem luzowana hamulca?
    Jak zrealizować zmianę kierunku obrotów?
    Proszę o przykładowe zestawienie elementów do takiego zestawu (silnik już jest).
    Budżet to do ok. 3000 zł.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Falownik LG z serii IS7 powinien Ci pomóc. Z tego co pamiętam sterowanie lewo prawo realizujesz za pomocą listwy pomocniczej umieszczonej w tym falowniku. Czyli wyprowadzasz przewodzik z falownika, podpinasz pod zacisk wspólny joysticka i wracasz dwoma przewodami do falownika. Są to styki bezpotencjałowe. Na falowniku ustawiasz rampę czasową zarówno startu, jak i zatrzymania napędu. Falownik posiada też styki pomocnicze. Startuje falownik - zamyka się styk NO. Falownik kończy pracę - otwiera się styk. Tutaj możesz podpiąć hamulec. Także na dobrą sprawę potrzebny Ci jest tylko falownik i parę kabelków.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Będzie Ci potrzebny jeden stycznik na który podasz napięcie, które z kolei po załączeniu stycznika zostanie podane na zaciski hamulca. Stycznik ten bedzie sterowany z przekaźnika który jest w falowniku. W falowniku bedziesz mógł ustawić czasy otwierania i zamykania tego przekaźnika co pozwoli na sterowanie hamulcem. Jak kolega wyżej napisał regulacja prawo lewo będzie ustawiana przez dwa sygnały do falownika oraz z falownika (prawopodobnie bedziesz musial wziac napiecie referencyjne ywa roznie od 10V do 24v)

    Polecam falowniki NORD które z powodzeniem stosowałem we wciągarkach i przeciągarkach dość znanej polskiej firmy ( nie wiem czy moge podac nazwe firmy)

    Mniej więcej wykaz elemętów:

    -skrzynia sterownicza ok 500x500 powinna wystarczyc
    -wylącznik główny 3 fazowy obrotowy
    -zabezpieczenie 3 fazowe glowne
    -zabezpieczenie 3 fazowe dla falownika
    - stycznik glowny ktory poda napiecie a po nacisnieciu grzyba w kasecie odlaczy
    -stycznik pomocniczy dla hamulca
    - prawdopodobnie mozesz potrzebowac trafo 24V lub 48V zeby rozwiazac sterowanie stycznikiem glownym
    -oczywiscie zabezpieczenie dla trafa
    - troche zlaczek WAGO
    - ewentualnie rezystor hamowania w zaleznosci od potrzeb
    - kaseta sterownicza z przycieskiem bezpieczenstwa oraz gora dol ( ewntualnie dwa biegi mozesz miec w gore i w dol) telemecanique produkuje najlepsze
    - do kasety potrzeujesz przewod wielozylowy z linkami pomocniczymi
  • Poziom 27  
    Ok dzięki, a czy możecie podać jakiś konkretny model joysticka?
    Czy można zrobić układ tego typu że w zależności od wychylenia joysticka zmienia się prędkość?
    Czy tylko na zasadzie że po wychyleniu np. do przodu silnik osiąga maksymalne obroty w danym czasie?
  • Poziom 18  
    Pomijają koledzy dość istotny szczegół,dżojstik powinien być specyficzny,powinien posiadać dwa stopnie załączenia w każdym położeniu, najpierw mała prędkość, a naciskając nieco mocniej załączamy obroty szybkie.Robiłem próby z dżojstikiem potencjometrycznym,ale mając nawet dużą wprawę w sterowaniu suwnicą jest to bardzo niewygodne,dlatego to pierwsze rozwiązanie jest właściwe. [/img]
  • Poziom 31  
    Można użyć kasete sterowniczą szersza o wymiarach 2x2 czyli wyłącznik bezpieczeństwa , góra, dół i dodatkowo zastosować potęcjometr do płynnej regulacji obrotów, co do joysticów z płynna regulacją to nie wiem bo nie widziałem, pewnie jakieś istnieją ale przy tym są drogie
  • Moderator Elektrotechnika
    Maciek051996 napisał:
    Jest to silnik z hamulcem, do tej pory sterowanie było na stycznikach

    A to urządzenie nie podlega UDT ? Bo 5,5 kW to już spory wciągnik .
  • Poziom 27  
    Nie, wciągarka jest do potrzeb własnych, nie podlega UDT.
  • Poziom 20  
    Maciek051996 napisał:

    Czy można zrobić układ tego typu że w zależności od wychylenia joysticka zmienia się prędkość?


    Można. Wyguglaj sobie "joystick potencjometryczny".
    Z tym, że moim zdaniem komplikujesz sobie sprawę. Na początku pobawisz się regulacją, a później i tak to będzie zero, lub max (na falowniku możesz ustawić minimalną częstotliwość i maksymalną. I wcale nie musi być to zero i 50 Hz).
    Jeszcze jedno o czym zapomniałem.
    KONIECZNIE przewód od falownika do silnika musi być ekranowany, a ekran uziemiony (falownik oczywiście też). Przy zabawie z częstotliwościami na okolicznych elementach przewodzących może wyindukować się spory potencjał. Ekran chroni przed tym.
  • Poziom 20  
    Maciek051996 napisał:

    Planuje rozwiązać problem za pomocą falownika.

    Jeśli wciągarka, to falownik wektorowy + encoder na silniku.
    Maciek051996 napisał:

    Sterowane ma być realizowane za pomocą joysticka góra-dół .

    Swego czasu Telemecanique oferował kasety sterownicze do suwnic z przyciskami potencjometrycznymi.
    Maciek051996 napisał:

    Jak w takim układzie rozwiązać problem luzowana hamulca?

    W falowniku ustawia się dwa progi:
    1. Moment silnika powyżej pewnego poziomu - odblokowanie hamulca
    2. Prędkość silnika poniżej pewnego progu (np. 2%) - zablokowanie hamulca
    Maciek051996 napisał:

    Jak zrealizować zmianę kierunku obrotów?

    To już falowniksam powinien zrobić, dla sygnałów >0V podnoszenie, dla <0V opuszczanie
  • Poziom 11  
    Maciek051996 napisał:
    Nie, wciągarka jest do potrzeb własnych, nie podlega UDT.


    Forma dozoru technicznego nie zależy od tego czy wciągarka jest dla potrzeb własnych, tylko od rodzaju napędu, rodzaju zasilania i od udźwigu nominalnego.

    Sądząc po mocy silnika, to udźwig tej wciągarki jest powyżej 1000kg co oznacza, że jest objęta dozorem ograniczonym.

    Wszelkie modernizacje wymagają uzgodnienia dokumentacji w UDT. Wykonać taką modernizację może tylko osoba lub firma mająca odpowiednie uprawnienia UDT.

    Z pytań jakie kolega zadaje wynika, że nie za bardzo orientuje się w sterowaniu mechanizmów podnoszenia. Takie zabawy (pomijam że nielegalne) bardzo często kończą się wypadkami.
  • Poziom 27  
    Temat rozwiazany.