Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik krokowy 42BHH52-150A a jego natężenie

14 Cze 2015 16:05 2691 29
  • Poziom 9  
    Witam.

    Mam mały problem z silnikiem krokowym, a dokładnie zbyt wysokim natężeniem jakie generuje. Oto ogólny opis sytuacji (elektroniki):

    Silnik 42BHH52-150A podłączony do arduino UNO oraz przez moduł L298N (który teoretycznie ma 2A przepływu max). Zasilacz XBOX 203W 12V 16A (około).

    W dokumentacji silnika zapisane jest, że natężenie powinno wynosić 1,5A, a prawda jest taka, że zwykłe poruszanie nim wywołuje prąd rzędu 2,5A+, a przy "trzymaniu" nawet 4A. Przez to mam wrażenie, że powoli pali się i niedługo uszkodzi moduł sterowania silnikiem lub sam silnik. Moduł bardzo szybko podgrzewa radiator do bardzo wysokiej temperatury, a silnik pomimo prymitywnego, prostego ruchu też robi się ciepły (ale może jeśli chodzi o silnik to normalne - lekko ciepły).

    Pomiar natężenia na wyjściu z zasilacza czyli jest to aż 4A przy 12V, a silnik powiniem mieć 1,5A przy 5V! Coś tu nie gra?

    1. Czy takie natężenie powinien pobierać silnik do wykonywania swoich ruchów?
    2. Czy moduł sterownika L298N mając z opisu 2A na cewkę wytrzyma więcej amperów przepływu?

    Pozdrawiam.
  • Poziom 43  
    Cytat:
    1. Czy takie natężenie powinien pobierać silnik do wykonywania swoich ruchów?
    Im wolniej sie porusza tym wiecej bierze, najwiecej jak stoi.
    Znalazłem jakąś wzmiankę o tym silniku, że nominalnie ma 3Ω 1,5A 4,5V (powinieś podać te parametry na początku) ale jeśli zasilasz z 12V nie kontrolując prądu ma prawo płynąć ok 4A i wydzielać gęsty biały dym z silnika (; (dlatego że to 570% tego co silnik może wytrzymać)


    Zasilanie wyższym napieciem stosuje sie bardzo często, bo daje lepsze parametry, ale tylko w układzie z chopperem, nastawionym wg specyfikacji silnika (silnik pobiera tyle ile mu dasz a nie tyle ile "chce") inaczej będzie to zwykłe palenie silnika.

    Cytat:

    2. Czy moduł sterownika L298N mając z opisu 2A na cewkę wytrzyma więcej amperów przepływu?
    Przeciążanie zazwyczaj kończy się źle.
  • Poziom 9  
    Ale na silnik idzie przez moduł który chyba zamienia te 12V na 5V. Jak zatem rozwiązać ten problem, bo chyba nie wpinając bezpośrednio rezystora w linię modułu?

    Co do drugiego pytania, to chodziło mi, że opis jest "na cewkę". Wtedy czy to jest x2, czy x4 jakie posiada ten silnik? Ciężko to określić, ale to chyba są conajmniej 2 cewki skoro 4 przewody idą!
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    rooler11 napisał:
    Ale na silnik idzie przez moduł który chyba zamienia te 12V na 5V.


    Pokaż schemat, bo "chyba" nie ma racji bytu w naukach ścisłych.

    rooler11 napisał:
    Jak zatem rozwiązać ten problem, bo chyba nie wpinając bezpośrednio rezystora w linię modułu.


    Mozesz wpiąć rezystor, zrobić PWM, obnizyc napięcie zasilania itp.
  • Poziom 9  
    Łatwo jest znaleźć datasheet układu L298 ale nie mogę nigdzie znaleźć oficjalnej karty dla L298N modułu.

    Jest to ten układ:
    Silnik krokowy 42BHH52-150A a jego natężenie

    Tutaj prawdopodobnie dobrze rozrysowany schemat:
    Silnik krokowy 42BHH52-150A a jego natężenie

    Ale jestem mocno amatorem i potrzebuję wsparcia bo nie do końca to rozumiem.

    Czy ten układ tak naprawdę nic a nic nie daje? W sensie i tak muszę sam ustawić jeszcze na ścieżce tranzystory i potencjometry sterujące przepływającym prądem albo układy sterujące napięciem?

    Poproszę o małe wyjaśnienia tego wszystkiego. Jakbym mógł jeszcze raz wrócić do szkoły to bym wybrał jakiś profil związany z elektroniką ale jestem już na to za stary i bym musiał rzucić pracę ;)
  • Poziom 9  
    Rozumiem, że zatem należy zamontować układ LM7805 oraz jakiś układ stabilizujący przepływ prądu czyli tranzystor + potencjometr (lub jakieś gotowe rozwiązanie o którym jeszcze nie wiem) ?
  • Poziom 43  
    Cytat:
    Rozumiem że zatem należy zamontować układ LM7805 oraz jakiś układ stabilizujący przepływ prądu czyli tranzystor + potencjometr? (lub jakieś gotowe rozwiązanie o którym jeszcze nie wiem) ?
    Bardzo kiepskie rozwiązanie, porządnie to się robi na L297+L298.
  • Poziom 9  
    jarek_lnx napisał:
    Cytat:
    Rozumiem że zatem należy zamontować układ LM7805 oraz jakiś układ stabilizujący przepływ prądu czyli tranzystor + potencjometr? (lub jakieś gotowe rozwiązanie o którym jeszcze nie wiem) ?
    Bardzo kiepskie rozwiązanie, porządnie to się robi na L297+L298.



    A jak je połączyć i dlaczego porządnie? Przydały by się jakieś wyjaśnienia, może opis, schemat. Coś co ułatwi początkującemu życie. Jak przeglądam schematy połączeń tych dwu układów na google grafice to już mi się odechciewa. Wszystkie wejścia jakie ma 297 według mnie są zbędne skoro dostaje bezpośrednio sygnały z arduino.
  • Poziom 14  
    Witam
    Dzisiaj przyszedł do mnie ten silnik krokowy i również jestem bardzo ciekawy jego działania, po weekendzie dojdzie sterownik i dam znać jak poszło.
    Silnik krokowy 42BHH52-150A a jego natężenie to ten sterownik, a jego schemat to:
    Silnik krokowy 42BHH52-150A a jego natężenie
    na razie na mierniku sprawdziłem tylko które przewody są od dwóch cewek.
  • Poziom 9  
    Ja zamówiłem L297 do moich L298N i w sumie nie wiem czy to dobry pomysł. Doszedłem do wniosku że może lepiej używać zamiast zasilacza Xboxa który daje 12V to taki z komputera który daje 5V do 30 Amperów. Wtedy bezpośrednio daję napięcie na L298N i nie musze nic regulować ani montować LM7805. Nie do końca rozumiem jaki sens w układzie ma L297 poza tym że komplikuje arduino w programowaniu silnika krokowego?
  • Poziom 14  
    Ja wcześniej jak zacząłem z mini silniczkiem krokowym https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2917663.html to tam ten sterownik był jedynie wzmacniaczem prądu i na mikrokontrolerze trzeba było podawać sekwencje kroków. Tutaj http://serwis.avt.pl/manuals/AVT1682.pdf widzę, że z Atmegi8 w moim przypadku podam jedynie sygnał zegarowy i sygnał kierunku obrotów, a cały sterownik jak już napisałeś kompiluje już sekwencję dla silnika krokowego.
    Hmmm, ciekawy pomysł z tym zasilaczem od komputera, żeby na wszystko dać od razu 5V, całkiem zapomniałem że ten zasilacz ma konkretną wydolność prądową. Mam taki w garażu i od razu chciałbym zadać pytanie:
    Tam jest kilka wyjść na 5V, czy każde z nich ma dużą wydolność prądową? czy np. na jednym wyjściu jest to 1A a na drugim np. 10A?
    Ciekawą rzecz napisał jarek_lnx , że im wolniej silnik sie obraca tym bardziej się nagrzewa. W sumie to logiczne, bo wtedy dłużej na każdej cewce jest napięcie. Wspomniał też o trybie PWM, czyli jak normalnie sygnał zegarowy ma postać:
    Silnik krokowy 42BHH52-150A a jego natężenie
    to w trybie PWM będzie:
    Silnik krokowy 42BHH52-150A a jego natężenie
    i wtedy napięcie na cewce będzie przez czas w którym wał zdąży zrobić krok.
    Ciekawe właśnie czy podawanie sygnału zegarowego w tym sterowniku o różnym wypełnieniu da takie samo wypełnienie na wyjściu. Sprawdzę to na oscyloskopie, jak do mnie dojdzie.
    U mnie w pracy niewiele większy silnik krokowy od tego jak w temacie kręci sporą srubą kulową, która przesówa mechanizm ze sporą prędkością, także bardzo mnie ciekawi jaka tu będzie siła przesuwu.
  • Poziom 9  
    http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html#atxmain20plus4

    Tu jest dużo opisane o zasilaczu. Ogólnie taki przewód można zmierzyć albo odczytać jaki to jest AWG stąd wiadomo ile prądu udźwignie. Warto połączyć więcej niż trzeba w razie czego.

    Te wszystkie zabawy z układami komplikują programowanie. Najłatwiej jest bezpośrednio z arduino albo przez L298N które jest tym samym jakby.


    Jutro będę badał przepływ prądu i napięcie na układzie opartym tylko o arduino, L298, oraz zasilacz 5V 30A.

    Z tego co wiem to niby L297 ma służyć jakiemuś zabezpieczeniu ale fajnie jakby ktoś to łopatologicznie wytłumaczył
  • Poziom 28  
    Poza wspomnianymi przez poprzedników sprawami najistotniejsze jest takie sterowanie silnikiem, aby niezależnie od obrotów uzyskać przepływ prądu o wartości nominalnej. Dlatego w urządzeniach z silnikami krokowymi zasilanie sięga 24-48V, co umożliwia wymuszenie odpowiedniego prądu przy wysokich obrotach. Najczęściej stosuje się modulację PWM ze względu na sprawność całości. Rezystory, czy obniżanie napięcia zasilania można potraktować jako środek dla początkujących, aby zabezpieczyć uzwojenia przed uszkodzeniem w razie nieprawidłowego działania programu (włączenia fazy na stałe do zasilania). Do zasilania nadaje się zasilacz z PC, ale takowe "nie lubią" dużych zmian obciążenia, jakie występują przy rozruchu/zatrzymaniu silnika. Do modulacji PWM można zastosować środki sprzętowe [L297] lub programowe - pomiar prądu na ADC ARDUINO (wstawione rezystory pomiarowe na wyjścia ISENa i ISENb)+program.
  • Poziom 9  
    No tak ale jeśli silnik ma przypisane że przez jego uzwojenie przejdzie 5V i nie powinno się dawać więcej aby nie spalić silnika to jak można podawać 24-48V? W końcu i tak musimy to napięcie zmniejszyć do 5V a prąd jaki pobiera silnika jest teoretycznie taki jaki "potrzebuje"

    Czy zatem układ L297+L298 kontrolują przepływ prądu?
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    rooler11 napisał:
    No tak ale jeśli silnik ma przypisane że przez jego uzwojenie przejdzie 5V i nie powinno się dawać więcej aby nie spalić silnika to jak można podawać 24-48V?


    PWM - zapoznaj sie jak działa. W najprostszym wypadku przez 1/100s zasilasz napięciem 24V i płynie prąd 10A, potem przez 4/100 s jest przerwa w zasilaniu.
    Skutek - średni prąd wynosi 2A, silnik się nie pali.

    rooler11 napisał:
    Czy zatem układ L297+L298 kontrolują przepływ prądu?


    Co tak na prawdę robią te uklady jest zapisane w datasheetach, polecam lekturę.
  • Poziom 9  
    Jakbym zrozumiał cały datasheet i połączenia tych 2 układów to bym tu nie pisał. Czytałem wszystkie datasheety i około 100 stron które znalazłem w internecie ale nigdzie nie opisują jakoś tak prosto zasady działania i regulacji przepływającego prądu.

    Dodatkowo jeśli zasilamy tym 24V i czasami jest 10A czasami następuję wyłączenie i średnio to daje 2A to nadal jest to zasilanie 24V 2A gdy według katalogu powinno być 5V 2A max.

    Forum traktuję jako ostateczność w poszukiwaniu rozwiązania problemu. Oczekiwałem wtedy że ktoś to prosto wyjaśni a nie odeśle mnie do lektury której właśnie nie rozumiem.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    rooler11 napisał:
    Oczekiwałem wtedy że ktoś to prosto wyjaśni a nie odeśle mnie do lektury której właśnie nie rozumiem.


    Ale bierzesz sie za projektowania bez zrozumienia działania i masz skutek. Żeby użyć układu scalonego musisz zrozumiec jak działa, w przeciwnym wypadku zostaje ci realizacja projektów zdefiniowanych od A do Z lub montaż kitów...
  • Poziom 43  
    Impulsowa regulacja prądu (chopper) wygląda jak PWM ale nie jest to PWM, jak to działa masz opisane prosto i po polsku (rzadkość):
    Link
  • Poziom 9  
    jarek_lnx napisał:
    Impulsowa regulacja prądu (chopper) wygląda jak PWM ale nie jest to PWM, jak to działa masz opisane prosto i po polsku (rzadkość):
    Link


    Dzięki za link, już wydrukowałem, przeczytałem i nadal staram się rozróżnić jedną definicję PWM od drugiej. Staram się zrozumieć na czym polega sens podłączenia 297 do 298.

    Ogólna zasada działania silników krokowych jak i zwykłych jest mi znana. Sam zbudowałem własny silnik od postaw nawijając drut i każdy element był zaprojektowany przeze mnie i wydrukowany na drukarce 3D.

    Niestety widzę że na forum są tylko eksperci i nikt nie ma ochoty tego wytłumaczyć wprost tylko odsyła do książek. Straciłem nadzieję że znajdę wsparcie na jakimkolwiek forum. Przeszukuję zatem cały polski, a głównie angielski internet w poszukiwaniu wiedzy nt "choppera" (o dziwo ta definicja w języku polskim nie pojawia się zbyt często więc mam wszystkie instruktaże po angielsku - ale na szczęście rozumiem go doskonale ;) )
  • Poziom 43  
    Załóżmy że mamy PWM z mikrokontrolera o wypełnieniu 42%, z 12V wychodzi średnia 5V ale PWM jest niezależny od prądu więc jeśli stała czasowa L/R wynosi 10ms (przyjałem jako przykład) to prąd osiągnie 90% docelowej wartości po 23ms, dokładnie tak samo jakbyś zasilił silnik z 5V jeśli taki silnik będziesz próbował rozpędzić do wyższej prędkości (więcej niż 43Hz) okaże się że moment jest mały bo prąd nigdy nie zbliża się nawet do wartości nomianalnej.

    A jak zadziała chopper, podaje na silnik pełne 12V i czeka aż prąd osiągnie założoną wartość stanie się to po 5,6ms albo nawet 2,8ms jeśli zasilimy układ z 24V, po tym chopper wyłącza napięcie żeby prąd stabilizować, prąd trochę opadnie, później cykl się powtarza, silnik zasilany w ten sposób będzie miał wyższy moment przy dużych obrotach.

    Czyli przebieg wygląda jak PWM ale pierwsza "1" jest dłuższa, a gdyby spróbować wygenerować takie coś z mikrokontrolera? - da się, ale narastanie prądu zależy też od tego jak porusza się wirnik i jaka jest wartość napięcia zasilania, sprzężenie zwrotne daje pewność że prąd ma właściwą wartość, można też dodać komparatory do układu i zrobić resztę choppera w mikrokontrolerze (przejąć rolę L297).

    Kontrola prądu daje jeszcze kilka dodatkowych możliwości, można ustawić inny prąd podczas trzymania żeby niepotrzebnie nie grzać silników, można zastosować forsowanie, żeby poprawić moment przy pracy półkrokowej, albo dodać wiecej momentu przy przyśpieszaniu, albo pracę mikrokrokową (regulując prąd obu uzwojeń niezależnie), dopóki średnio wydzielasz tyle samo ciepła, możesz wyciągnać wiecej mocy przy krótkotrwałych przeciążeniach, bez szkody dla silnika.

    Cytat:
    Niestety widzę że na forum są tylko eksperci i nikt nie ma ochoty tego wytłumaczyć wprost tylko odsyła do książek.

    Po pierwsze to ekspertów prawie nie ma, chyba że mówimy o "ekspertach", też się za takiego nie uważam, ale forum jest głównie amatorskie, amatorskie sterowniki silników krokowych, prawie zawsze choppera nie maja, w profesjonalnych zawsze jest.
    Pisz czego nie rozumiesz to wyjaśnię ale jakbym miał wyjaśniać wszystko od podstaw, z rysunkami, to mi się poprostu nie chce, a nawet gdybym to zrobił (czasami robiłem ale nie o silnikach) za tydzień/miesiac/rok przyjdą kolejni i zapytają o to samo, w międzyczasie moje odpowiedzi "utoną" w szumie informacyjnym elektrody, jeśli odpowiadałem w kilkunastu podobnych tematach znalezienie własnej odpowiedzi (tej która była najbardziej kompletna) po roku staje sie bardzo trudne i nie mówię tu o wyszukiwarce elektrody, która nigdy nie działa jak trzeba, a o zaawansowanym użyciu google'a.

    Cytat:
    Przeszukuję zatem cały polski, a głównie angielski internet w poszukiwaniu wiedzy nt "choppera" (o dziwo ta definicja w języku polskim nie pojawia się zbyt często więc mam wszystkie instruktaże po angielsku - ale na szczęście rozumiem go doskonale Wink )
    W kwestiach technicznych mocno zacofani, więc wyszukiwanie po polsku rzadko daje sensowne rezultaty, możliwe że chopper funkcjonuje pod inną polska nazwą, tak jak silnik w niektórych publikacjach nazywają stepper motor, silnikiem skokowym, tylko weź i to znajdź.
    A czasami w internecie "nie istnieje" to o czym piszą w co drugiej książce, trzeba pamiętać kto tworzy "content" internetu, a kto pisze książki.
    Google books na zapytanie "stepper motor chopper", znajduje "Stepper Motors : Fundamentals, Applications And Design" - V. V. Athani, wyjaśnienie jak działa chopper jest (bez takich skrótów jak u mnie), a są tam opisane też inne metody o których w Praktycznym Elektroniku nie było.
  • Poziom 9  
    Przeszukiwałem google bardzo bardzo długo nt wiedzy dotyczacej L297 L298N i silników krokowych. Przeczytałem naprawdę sumując conajmniej jedna taką książkę, po prostu ciężko mi to wszystko zrozumieć i zebrać do kupy.

    Rozumiem już że PWM w tym przypadku to "skoki" napięcia które latają między np. 0-12V i przez to średnio wychodzi około 5V. Zatem zasilając z 5V zapewne wyjdzie średnio na silnik 2,5V około? tak teoretycznie. Jednak zasilanie napięciem 24V silnika który ma w datasheecie 4,5V nie jest już chyba bezpieczne bo średnia wychodzi 12V?

    Nie rozumiem tylko tego "wypełnienia 42%" - skąd się to wzięło?

    Kolejne pytanie to raczej znam odpowiedź ale chciałem się upewnić. Jeśli silnik stoi w miejscu to nie pobiera pełnego prądu i napięcia 12V? rozumiem że pomimo że jest "zablokowany" to nadal działa impulsowo ale to tak dla pewności.

    Mam już zakupiony L297 i swój L298N. Zastanawiam się jak można ustawić inny prąd dla trzymania? Myślałem że ten układ pilnuje właśnie aby prąd zawsze był taki sam (miał taki sam max)

    Ciekawa książka. Będę ją przerabiał w wolnych chwilach. Ale naprawdę lepiej jest jak ktoś tłumaczy to łopatologicznie ponieważ w książkach jest zawsze zapisane jak dla ludzi którzy już siedzą w elektronice. Niestety ja jestem tylko samoukiem i nawet dziś rozmowa 10 min z firmowym programistą elektronikiem więcej mi dała niż 10h mojego czytania po internecie.
  • Poziom 14  
    Witam
    Dopiero dzisiaj miałem możliwość zajęcia się moim silnikiem krokowym i totalne rozczarowanie. Jest dokładnie tak jak napisał rooler11 . Silnik jak i sterownik http://serwis.avt.pl/manuals/AVT1682.pdf po krótkim czasie robią się strasznie gorące!!!
    Na poczatku zrobiłem sobie generator częstotliwości z CD4093 regulowany potencjometrem. Najpierw częstotliwości były nieduże, silnik kręcił się po woli i po chwili był bardzo gorący.
    Poszedłem za radą i przy zwiększeniu częstotliwości problem nagrzewania zniknął

    Także myślę, że to rozwieje wątpliwości. Jednak, czasami jest potrzeba aby obroty były wolne przez dłuższy czas i co wtedy?
  • Poziom 9  
    Nie wiem jak kolega wyżej ale ja własnie jestem w trakcie łączenia elektroniki L297 + L298N moduł.

    Sterowanie prądem jednak ma wielkie znaczenie i najlepiej zasilać silnik 12V DC jeśli ma 5V wymagane. PWM powoduje średni spadek z 12 na 5 jakby (taka średnia wychodzi).

    Nie jestem tylko pewien jak napisać program w arduino pod sterowanie L297 :/ Z L298N było prościej bo program był gotowy w bibliotece arduino :/
  • Poziom 9  
    Witam,


    A więc nauczyłem się trochę po przerobieniu dużej ilości lektur i wielu testach.

    Co już opanowałem:
    - Sterowanie FULL drive
    - Sterowanie WAVE drive
    - Sterowanie HALF step drive

    Obserwacje:
    - Przy sterowaniu FULL drive pobiera podczas ruchu około 30mA a podczas postoju 400mA
    - Przy sterowaniu WAVE drive pobiera około 20mA a podczas postoju 200mA
    - Przy sterowaniu HALF drive pobiera około 30mA a podczas postoju 400mA (oczywiście half w porównaniu z full ma 2x mniejszy delaymicroseconds)

    Co już próbowałem na wiele sposobów aby wybadać cały układ:
    - zmieniałem rezystory na linii sense, używałem 0,43 Ohm, 0,91 Ohm, 1,5 Ohm (5 watowe), dodatkowo do każdej pary nowych rezystorów oczywiście dostrajałem Vref aby czasem nic nie spalić, jednak to nic nie dawało (ale to w części pytań)
    - pracowałem na CONTROL LOW/HIGH i to niestety nic nie zmieniało w pracy całego układu
    - testowałem ciągłe obroty silnika i to były najbardziej udane
    - testowałem obroty z różnymi zmiennymi prędkościami i to były testy udane
    - testowałem obroty zmienne z tymczasowymi stopami - delay(3000). Te testy NIE BYŁY udane. Okazywało się że po kilku loopach programu nagle serwo się gubi, zatrzymuje i dziwnie piszczy na stopie. Takie piszczenie to taki dźwięk jaki można słyszeć gdy coś wybuchnie blisko ucha - dość charakterystyczne. Powstawało tylko w momencie zatrzymania, nagrałem jak to wygląda: https://www.youtube.com/watch?v=lpx3QSoyYKk&feature=youtu.be

    Pytania do wszystkiego (może znajdzie się ktoś kto pomoże):
    1. Dlaczego silnik ma takie problemy jak widać na filmiku że się zatrzymuje na delayu i nagle gubi kawałek programu jakby 2 razy i rusza ponownie. Skąd też wynika ten dźwięk silnika?
    2. Bardziej mi się widzi ustawiać zawsze silnik na wave drive ponieważ pobiera bardzo mało prądu (2x mniej), jakie są jednak tego wady? rozumiem że pewnie 2x mniejszy moment?
    3. Dlaczego nie mogę regulować prądu pomimo dobrego połączenia wszystkiego (teoretycznie)? To pytanie dotyczy Vref. Mam rezystory 0,5 Ohm przykładowo i wtedy ustawiam na potencjometrze 4,5 na wejściu na pin, wtedy na pin idzie 0,5V tak? Teoretycznie mam wtedy blokadę 1 A. Fakt jest taki że przy stopie silnik pobiera 400mA przez które bardzo mocno grzeje się sterownik L298N oraz silnik. Kręcę powoli Vref w stronę tłumienia przepływu prądu i non stop jest 400mA, dochodzi do 5V nawet na rezystorze i nadal 400mA, dopiero po bardzo małym ruchu dalej przeskakuje od razu do 20-30mA oraz cały silnik brzęczy. Dlaczego nie ma płynnej regulacji pomiędzy 400-0 mA na potencjometrze do Vref? Czy on nie tyczy się postoju czy jak?
    4. Zastanawiam się czy odczytywany prąd na wyjściu z zasilacza (ponieważ nie mam oscyloskopu) czyli 12V 400mA na układ L298N można jakoś przełożyć na prąd jaki jest w rzeczywistości na cewkach? Gdyby każda cewka dostawała połowę tego czyli po 200mA to raczej aż tak by się układ nie grzał chyba?
    5. Czy Vref reguluje prąd na układ L298N czy na każdą cewkę? Pytanie czy jak blokuję przepływ na teoretycznie 1A to czy tyle maksymalnie może przyjąć każda cewka czyli w sumie 2A czy każda wtedy będzie miała max 500mA ?
    6. Jak to jest możliwe że w drukarce 3D którą posiadam jak ustawię gdzieś losowo silniki i one mocno trzymają to na mierniku energii z listwy pokazuje mi góra 20W gdy 3 silniki są zablokowane a gdy ja blokuję swój jeden silnik to wyświetla mi 50-60W? Czy to wina silnika który posiadam? (42BHH52-150A)
  • Poziom 14  
    Witam
    Panowie, chciałbym odświeżyć lekko temat. Chciałbym poprosić o doradzenie w zakupie sterownika do krokowca, który będzie miał możliwość sterowania PWM. Sterownik który teraz mam (jak w poscie z 19 czerwca2015) nie ma takiej opcji i przy wolnych prędkościach strasznie mocno się grzeje. Ma on 3 wejścia sterowania:
    ENABLE - uzwojenie jest zasilane
    CLOCK - prędkość
    DIR - kierunek
    Spróbowałem podać PWM na wejście enable myśląc, że może w ten sposób napięcie na uzwojenie będzie podawane pulsacyjnie, ale w takim podłączeniu silnik wogóle nie działał.
  • Poziom 9  
    madiz08 napisał:
    Witam
    Panowie, chciałbym odświeżyć lekko temat. Chciałbym poprosić o doradzenie w zakupie sterownika do krokowca, który będzie miał możliwość sterowania PWM. Sterownik który teraz mam (jak w poscie z 19 czerwca2015) nie ma takiej opcji i przy wolnych prędkościach strasznie mocno się grzeje. Ma on 3 wejścia sterowania:
    ENABLE - uzwojenie jest zasilane
    CLOCK - prędkość
    DIR - kierunek
    Spróbowałem podać PWM na wejście enable myśląc, że może w ten sposób napięcie na uzwojenie będzie podawane pulsacyjnie, ale w takim podłączeniu silnik wogóle nie działał.


    Ja od czasu zadawania pytań poszedłem mocno do przodu. Darowałem sobie budowanie własnej elektroniki od podstaw bo powstawało za dużo zakłóceń. Zainwestowałem w takie cuda:
    http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-...e-Hybrid-Stepper-Motor-Driver/2034559754.html

    Zakupiłem już 6 sztuk i sprawdzają się bardzo dobrze do ogromnych prądów, a zaczynając od najmniejszych, łatwo przestawiać ogranicznik prądowy oraz kroki. Lepiej ściągnąć z Chin za te 50zl niż kupować identyczne na allegro które i tak biorą z przesyłką za darmo a sprzedają po 100zł.

    Silniki te zawsze będą się jednak grzały jeśli dochodzisz do ich granicznego prądu oraz jeśli zwiększasz napięcie zasilania. Ja zasilając z 12V a potem przestawiwszy się na 24V odczułem różnicę temperatur ale oczywiście też wzrost mocy i prędkości. Jak ustawię jednak 0,4A na silniki które mają granicę 1,8A to w ogóle się nie grzeją. Ale jak już wciskam w nie 1,5A to mogą się grzać ale to normalne dla nich.

    Nie operuje się funkcją enable chyba że masz takie zastosowanie które na to pozwala, ogólnie 'pstrykając' enable wyłączamy cały silnik co przy jego obciążeniu może spowodować szybki spadek ładunku który dźwiga. W te milisekundy na które go wyłączamy może się poruszyć i precyzyjne krokowe sterowanie traci sens. Enable 1 i pracujemy na tym do końca.

    Sterowniki dbają o moc i podczas pracy pobiera mi silnik coś około powiedzmy 10W a jak się zatrzyma w miejscu gdzie ma największy moment (moment trzymający) to pobiera tylko 4W. Czyli dużo mniej się grzeje stojąc w miejscu trzymając mocno niż pracując.
  • Poziom 14  
    Super, dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Poczytałem troche o tych sterownikach, czyli przełącznikami nastawiamy rozdzielczość i prąd. Bardzo ciekawi mnie możliwość całkowitego zatrzymania i automatycznego zmniejszenia poboru mocy, żeby silnik się nie przegrzewał, a pomimo to trzyma mocno.
    Zamówiłem jednak na allegro za stówkę, żeby nie czekać 2 tygodnie :) do czterech dni powinno dojść i dam znać jak mi poszło.
  • Poziom 9  
    madiz08 napisał:
    Super, dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Poczytałem troche o tych sterownikach, czyli przełącznikami nastawiamy rozdzielczość i prąd. Bardzo ciekawi mnie możliwość całkowitego zatrzymania i automatycznego zmniejszenia poboru mocy, żeby silnik się nie przegrzewał, a pomimo to trzyma mocno.
    Zamówiłem jednak na allegro za stówkę, żeby nie czekać 2 tygodnie :) do czterech dni powinno dojść i dam znać jak mi poszło.


    Było ode mnie kupić przez allegro, sprawdzony, działający, jak nowy ponieważ do niczego nie był przykręcany z oryginalnym chińskim pudełkiem za 70 a ja bym sobie poczekał miesiąc na nowy :P

    Jak się okazuje wszystkie sterowniki tych silników mają taką funkcję że mniej pobiera na postoju niż w ruchu - co jest dość zaskakujące jednak to nie jest zatrzymany na siłę silnik DC.

    Polecam zakupić sobie do różnych testów silników proste urządzenie (licznik energii) do wpięcia w listwę które pokazuje pobieraną moc/prąd/napięcie/zużycie i wszystko inne.
    Moderowany przez Mirek Z.:

    Zabroniony i źle napisany link do aukcji usunąłem. https://www.elektroda.pl/rtvforum/faq.php - p.3.1.18.


    Jak mam stały podgląd na moc bo testując na początku silniki moce dochodziły do 50W dla jednego silnika co znaczy że 2 min i jest jak wyjęty z pieca albo martwy. Jak widzę podczas ruchu do 15W a na postoju 5W to się nie martwię. Jak chcę wycisnąć z silnika max potencjału nie zabijając go to widzę 20W i czuję się bezpiecznie.
  • Poziom 14  
    Dzisiaj w końcu przyszedł sterownik, właśnie go przetestowałem i na prawde rewelacja. 22zł jedynie drożej od AVT a nieporównywalnie lepszy sprzęt. Przy ustawieniu 2A i dzieleniu kroków na 8 w silniku 3A, silnik ten praktycznie wogóle się nie grzał przy na prawdę małych prędkościach. Z koleii przy dużych prędkościach wydaje mi się że przy starcie nie ma takiego mocnego szarpnięcia jakie miało miejsce w poprzednim sterowniku co mnie wtedy martwiło. No i te dzielenie kroków. Tam miałem jedynie zworkę 1/1 i 1/2 a tutaj ta podziałka jest znacznie większa także nic tylko tworzyć napędy :)
    Dzięki i pozdrawiam