Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wyrównanie fazowe systemu - jak to zrobić poprawnie

com4tee 15 Cze 2015 11:55 1362 4
  • #1 15 Cze 2015 11:55
    com4tee
    Poziom 12  

    Witam,

    Mam pytanie o setup systemu - konkretniej o wyrównanie fazowe, bo nie bardzo wiem jak się do sprawy wziąć. Ale po kolei

    1. Mój zestaw to przerobione JRX125 na biamp (gwizdki wymienione na Selenium niezależnie, basy 15" oryginał niezależnie) plus subwoofery 2 sztuki, S-horn o długości kanału 3,8 metra 2x12" Eminence na sztukę, projekt własny, bazujący na koncepcie EAW z lat '90 (teraz już tego nie robią)
    2. całość chodzi więc w 3 way stereo na procku Elektrovoice DC-one
    3. Nie mam pewności czy podobierałem opóźnienia (czyli zgodność fazową) między głośnikami poprawnie. Suby opóźniłem o 3,8 metra (czyli długość kanału), basy o 0 , zaś gwizdki o 10 cm (czyli o tyle ile są cofnięte w stosunku do basów). Wszystko stoi (wisi) idealinie nad sobą więc nic nie opóźniamy z racji odległości pomiędzy paczkami.

    Opóźnianienie jak widzicie dobrane "na oko" a nie na pomiar. Jak to zrobić najprościej profesjonalnie?. Mam mikrofon pomiarowy behringera, ale nie mam wiedzy.

    Słyszałem o takim tricku, że w częstotliwościach podziału ustawia się generator sinus (np. na 1,8 khz) i następnie w procesorze zmienia się opóźnienie tak długo aż usłyszymy najgłośniejszy sygnał (czyli fale się zsumują). U mnie to słychać tak umiarkowanie prawdę mówiąc.

    Co radzicie?

    chętnie przyjmę poradę opartą na Room Eq Wizard, lub Smaart. A najchętniej bez softu (mam SPL meter - tylko że chiński za 130 pln - więc nie wiem jak z wiarygodnością)

    0 4
  • Pomocny post
    #2 15 Cze 2015 13:52
    ciasteczkowypotwor
    Poziom 41  

    @com4tee trik o którym mówisz jest OK.
    Ale opóźnienie basów posiadających opóźnienie grupowe 3,8m jeszcze o 3,8m nie jest dobrym rozwiązaniem, w tym przypadku wypadało by opóźnić górki względem basów.
    Przecież fala musi przelecieć przez kanał od głośnika, do wylotu.

    1
  • Pomocny post
    #3 15 Cze 2015 13:55
    koziołek
    Poziom 15  

    Witam.
    Wpisz sobie e google "Dopasowanie fazowe - Realizator.pl" można się coś tam dowiedzieć.
    A z tym trikiem to też coś prawie dobrze słyszałeś, jest to najprostsza i chyba najszybsza metoda zfazowania systemu. Jeśli chcesz sfazować swoje subwoofery z basami to pewnie masz przyjęty jakiś podział w procesorze między tymi pasmami. Załóżmy, że jest to 100Hz.
    Puść sobie z generatora sygnał 100Hz i rozkręć końcówki na subwooferze i na basie tak żeby chodziły (buczały) jednakowo głośno. I teraz wchodzisz w procesorze w ustawienia np. subwoofera i używając opóźnienia i zmiany polaryzacji poszukaj sobie kiedy obydwie kolumny słychać (buczą) najciszej. Gdy już znajdziesz ten moment (opóźnienie) odwracasz polaryzację
    subwoofera i powinieneś w tym momencie odczuć uderzenie tych 100Hz. W tego typu ustawieniach na słuch o wiele lepiej słychać kiedy fale się odejmują niż dodają. Tak samo robisz z resztą pasma.
    Pozdrawiam.

    1
  • #4 15 Cze 2015 18:02
    com4tee
    Poziom 12  

    Rozsądna porada Koziołek, trik z odwróceniem polaryzacji jest sprytny. Potestuję wieczorem. Ciasteczkowy potwór - hmm ciekawe co piszesz. Oczywiście masz rację, mi się pomyliło. W stosunku do basów powinienem sub przyspieszyć (o wartość group delay) tak samo tweeter. Wartość dobra, ale znak zły.

    Link o ktorym mowa http://www.realizator.pl/files/news/1231-1-Dopasowanie-fazowe-subow.pdf

    Bardzo fajny tekst. Praktyczny. Może znacie coś podobnie napisanego o pozostałych aspektach strojenia tj. doborze punków podziału i nachyleniu filtrów? No i na koniec o praktycznych aspektach equalizacji? Szukałem na realizatorze, ale nic więcej nie znalazłem.

    0
  • #5 02 Sie 2015 22:29
    dr_aus
    Poziom 24  

    Najistotniejszym zjawiskiem, kompletnie pominiętym w tym artykule jest
    zapominanie o tym, że od sfazowania basu z nadstawką o wiele ważniejsze jest sfazowanie basu z basem.

    Problem fazowania obu jednoczesnie wymaga kompromisu. Jeśli umieszczasz basy pod nadstawkami, to sfazowanie basu z basem nie będzie możliwe. Skoro różnica w odległości od zródeł będzie zmienna, w zależności od miejsca odsłuchu, to i faza stanie się przypadkowa w zależności gdzie staniesz w przestrzeni.

    Różnica jednak jest taka, że dwa basy interferują ze sobą w całym swoim paśmie, a bas z nadstawką interferuje w wąskim paśmie podziału. Jeśli nie jest to oczywiste, to dodam, że ucho jest o wiele bardziej wrażliwe na balans tonalny, niż na wąskie ubytki w pasmie.
    W związku z tym w przeważającej większości przypadków lepszym kompromisem jest rezygnacja z fazowania basów względem nadstawek na rzecz prawidłowego ustawienia basów.

    0
  Szukaj w 5mln produktów