Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaki panel słoneczny do przyczepy kempingowej

TristanFazzi 17 Jun 2015 21:20 20655 29
Helukabel
  • #1
    TristanFazzi
    Level 8  
    Witam,

    Mam zamiar kupić panel słoneczny do przyczepy kempingowej. Będzie mi on niezbędny, gdyż mam zamiar zrobić dłuższą podróż przez Francje/Włochy i nie będziemy mieli na codzień dostępu do prądu np z pola kempingowego.
    Prąd mi będzie niezbędny, gdyż muszę zasilić laptopa do pracy (wakacje, no ale też praca Sad ).

    Tak więc rzecz polega na tym, że nie znając produktu można by po prostu kupić pierwszy lepszy, ale im więcej zagłębiłem się w ten temat tym trudniej mi wybrać odpowiedni produkt, a wiadomo, że sprzedawcy zachwalą swój produkt tak czy inaczej.

    Wiem, że chcę od 200 do 300W (baterie i regulator mam już wybraną).
    Znalazłem 2 firmy, które mają w swojej ofercie panele wraz z zestawami montażowymi do przyczep.
    Pierwsze pytanie: panel monokrystaliczny czy polikrystaliczny...wbrew informacji w necie ceny są podobne oraz wymiary względem mocy również podobne.

    Pytanie 2. czy im więcej ogniw tym lepiej? znalazłem panele o większej mocy W z mniejszą ilością ogniw... nie wiem czy jest tu jakaś zależność?

    Pytanie 3. Nie rozumiem charakterystyki maksymalnego prądu ładowania. Pracownik sklepu wyjaśnił, że im większa moc, tym większy max prąd ładowania. Np. panel 100W ma 5,36A, a panel 150W ma ok 7,5A....
    Wszystko by było ok, gdybym nie znalazł specyfikacji innych paneli np. Risen Energy, gdzie ten prąd (chyba oznacza się go IMP) wynosi 5,4A dla panelu 200W.
    Więc wszysto zatraca sens?


    Będę bardzo wdzięczny za pomoc i odpowiedź na moje wątpliwości oraz cenne porady.


    Pozdr.
  • Helukabel
  • Helukabel
  • #3
    Jan_Werbinski
    Level 33  
    Mono czy poli to bez znaczenia. Wszystko się sprowadza do W/m2 i im większa moc na powierzchnię, tym mniejsze nagrzewanie przyczepy wewnątrz.
    Lepiej się skup na DMC przyczepy.
    Jaki wybrałeś regulator i akumulator?
  • #4
    TristanFazzi
    Level 8  
    Panel jaki mam na oku to ten (2 sztuki):
    http://suntrack.pl/baterie-sloneczne/1274-ibc-solosol-150-cs.html ponoć dobra firma.

    ewentualnie panel taki, 1 sztuka, ale tutaj mam wątpliwości co do jakości, gdyż sklep nie podaje producenta... mówią, że jest robiony przez chińsiego producenta pod logiem sklepu:

    http://www.modernhome.pl/product-pol-2640-Mon...aliczna-bateria-sloneczna-MH200-200W-12V.html


    Dalej akumulator żelowy Victron Energy 110Ah

    Regulator miałem do wyboru takie:
    http://www.modernhome.pl/product-pol-2654-Regulator-ladowania-LS2024-20A-12-24V.html
    LUB
    http://www.modernhome.pl/product-pol-4084-Reg...adowania-LS3024B-30A-12-24V-WYSWIETLACZ-.html
    LUB
    http://suntrack.pl/pr/106-steca-pr-3030.html

    ALE, po przeczytaniu postu napisanego przez KWAZORa, namieszało mi się w głowie, gdyż ponoć regulator z funkcją MPPT pomaga wyciągnąć więcej energii ALE ponoć musiałbym przytakim regulatorze połączyć panele SZEREGOWO, gdyż do regulatora MPPT ponoć musi być minimum 30 V czy jakoś tak...
    Pytanie jednak takie: czy jak połączę szeregowo (większe napięcie, mniejsze straty napięcia, ale też mniejszy prąd ładowania o połowę)... czy przez to akumulator nie będzie się ładował 2 razy dłużej ???


    Masakra, dla kogoś kto chce dokonać dobrego zakupu, ale nie ma super wiedzy i doświadczenia... :) masakra.

    Z góry dzięki za porady w wyborze.

    A co do DMC przyczepy to jasne biorę to pod uwagę... muszę.
  • #5
    Kwazor
    Level 31  
    Nie nie na regulatorze nie musi być 30V wystarczy 2-4V więcej niż na akumulatorze ( no bo inaczej prąd by nie płyną )

    Ok zaraz ci wytłumaczę jak system działał by z MPPT a z PWM ( te regulatory co pokazałeś )

    Weźmy ten 150W panel
    Vmpp 18.36V Impp 8.17A = 150.002W

    Bierzemy te regulatory co pokazałeś :
    12.6V ( tyle ma akumulator nominalnie ) x 8.17A = 102W..
    Zastosujmy mppt :
    12.6V x 11.9A ( zobacz o ile prąd wzrósł ) = 150W.

    Zbudowałem już kilka regulatorów MPPT i wiem co z czym jeść i jak to działa.
  • #6
    TristanFazzi
    Level 8  
    ok, liczby mówią same za siebie, czyli na pewno warto jest kupić regulator MPPT.
    czyli facet w sklepie nie miał racji... mogę spokojnie 2 takie panele połączyć równolegle, będę miał 12 V i prąd z dwóch paneli ok 16A, a dzięki MPPT prąd ładowania jeszcze wzrośnie.
    Czy dobrze rozumiem?
    Jaki regulator MPPT byś polecił na dwa panele 150W każdy łączone równolegle?

    Miłego wieczoru
  • #8
    grzegorz dob.
    Level 20  
    prose wrote:
    Jaki regulator MPPT byś polecił na dwa panele 150W każdy łączone równolegle?
    Polecił bym tracer.
    http://www.sklep.asat.pl/pl/p/Kontroler-regul...a-Tracer-1210RN-10A-1224V-z-systemem-MPPT/118

    Do 2 paneli 150W to chyba trochę za mały ten Tracer?,chyba że do aku 24V.
    Kwazor wrote:
    Zbudowałem już kilka regulatorów MPPT i wiem co z czym jeść i jak to działa.

    Możesz podesłać na PW Jakiś schemat takiego regulatora MPPT, abym mógł zrozumieć dla czego są takie drogie. Konstruował nie będę ale nie pojmuję dla czego inwerter on-grid 2kW kosztuje 1400zł a regulator ładowania aku 1800zł.Przecież to połowa inwertera.
  • #9
    prose
    Level 35  
    grzegorz dob. wrote:
    Do 2 paneli 150W to chyba trochę za mały ten Tracer?,chyba że do aku 24V.
    Dałem przykład trzeba dobrać do paneli.
  • #10
    Zdzisław7
    Level 21  
    Jeśli regulator ładowania daje na wyjściu prąd równy prądowi z panela nie posiada ani PWM,
    ani MPPT. Może co najwyżej odłączać akumulator od panela po naładowaniu.

    PWM zmiana wypełnienia sygnału służy do odbioru mocy przy nastawionym
    napięciu. Napięcie to nastawiamy ręcznie w okolicach Vmppt. Ponieważ zmiana nasłonecznienia
    zmienia prąd panela, PWM zmienia wielkość impulsu ( regulowana oporność obciążenia ) tak
    aby cały czas moc była odbierana przy V=const. Skutkiem działania PWM jest przeniesienie
    mocy panela na napięcie akumulatora przy znaczącym wzroście prądu ładowania.
    Do czego więc służy MPPT.
    Wraz ze zmianą temperatury panela zmienia się napięcie w którym oddawana jest maksymalna
    moc. Algorytm MPPT ma odszukać to napięcie. W ten sposób uzyskujemy do 20% większą
    sprawność niż przy samym PWM.
  • #11
    Jan_Werbinski
    Level 33  
    Weź Tracera na 20A i będzie zapas.
    Ściągnij sobie instrukcję, bo są w niej wykresy sprawności w zależności od napięcia oraz potrzebne parametry techniczne. Ledon albo ASAT mają instrukcję na stronie po polsku.

    Regulatory PWM to technologiczna historia. Weź MPPT w niewiele większej cenie.
    Podłączając panele szeregowo do MPPT oszczędzasz na grubości kabli, a dla ładowania akumulatora to nie ma żadnego znaczenia bo Tracer rozpoznaje czy jest to akumulator 12 czy 24V.
  • #12
    Zdzisław7
    Level 21  
    Technologia PWM jest stosowana powszechnie. Każdy zasilacz impulsowy, inwerter, regulatory
    silników prądu stałego itp. Tranzystor stosowany był w latach 70 tych. Dziś można go znaleźć
    w setkach milionów w jednym układzie scalonym.
    Regulator MPPT też wykorzystuje technologie PWM , tylko jest rozbudowany o układ śledzenia
    max. punktu mocy.
  • #13
    grzegorz dob.
    Level 20  
    Zdzisław7 wrote:
    Technologia PWM jest stosowana powszechnie. Każdy zasilacz impulsowy, inwerter, regulatory
    silników prądu stałego itp. Tranzystor stosowany był w latach 70 tych. Dziś można go znaleźć
    w setkach milionów w jednym układzie scalonym.
    Regulator MPPT też wykorzystuje technologie PWM , tylko jest rozbudowany o układ śledzenia
    max. punktu mocy.

    Pozwoli pan że uzupełnię Pańską wypowiedz. Pełne MPPT na wejściu wykorzysta moc panela a nie prąd, czyli jedna przetwornica dostosuje się do napięcia i prądu panela o napięciu 10-100V przetworzy tą moc na żądane napięcie np 15V a druga PWM odpowiedzialna jest za ładowanie akumulatora. Czyli podłączając panel o napięciu np.34V prąd max 5A moc ok 160W będzie ładowało akumulator 12 voltowy prądem ok 12A, a zwykły PWM mniejszym niż 5A.
  • #14
    djmamrot
    Level 10  
    Ze swojej strony polecam moduły z firmy Znshine. W swojej cenie solidna konstrukcja, jedyne gwarancja na moc mogłaby być liniowa.
  • #15
    Jan_Werbinski
    Level 33  
    TristanFazzi wrote:
    Panel jaki mam na oku to ten (2 sztuki):
    http://suntrack.pl/baterie-sloneczne/1274-ibc-solosol-150-cs.html ponoć dobra firma.

    ewentualnie panel taki, 1 sztuka, ale tutaj mam wątpliwości co do jakości, gdyż sklep nie podaje producenta... mówią, że jest robiony przez chińsiego producenta pod logiem sklepu:

    http://www.modernhome.pl/product-pol-2640-Mon...aliczna-bateria-sloneczna-MH200-200W-12V.html

    Zwróć uwagę na masę. Te panele to 12,5-15 kg.

    http://www.modernhome.pl/product-pol-3351-Elastyczna-bateria-sloneczna-MH-Flex-100W.html
    Taki panel elastyczny 100W to 2 kg i przyklejasz go bezpośrednio do dachu. Prawdopodobnie jest mniej trwały i ryzyko rozwarstwienia. Musisz sobie policzyć ile masz zapasu DMC.
  • #16
    Zdzisław7
    Level 21  
    Zależy do czego zastosujemy PWM. W regulatorze ma on zadanie nie zmniejszanie prądu
    ładowania, a jego zwiększenie przy zachowaniu transformacji mocy panela na mniejsze
    napięcie i większy prąd. Gdy jeszcze nie miałem on grida robiłem to w ten sposób.
    Układ TL494 z demontażu zasilacza impulsowego (nowy 1.8 zł)
    Przewijane trafo wcz. 11 zwów na każde 28V napięcia paneli.
    Uzwojenie wtórne 7 zwów zasilające przez diody akumulatory.
    Częstotliwość pracy 30kHz.
    Układ stosunkowo prosty. Napięcie z panela podawane na kondensatory jest kluczowane przez
    mosfety. Układ TL494 stabilizuje napięcie przez zmianę wypełnienia impulsu.
    Tak więc przez dzielnik ustawiamy napięcie Vmppt 28V.
    Dla panela 28V i prądzie 8A uzyskiwałem prąd ładowania 15A przy napięciu na aku. 13,2V
    Sprawność 90%.
    Na typowym rdzeniu z zasilacza komputerowego mogłem uzyskać do 30A około 400W, czyli
    obsłużyć dwa panele połączone szeregowo. Gdyby zdobyć większy rdzeń można upchać
    więcej miedzi i pokusić się o większe moce i napięcia wejściowe.
  • #18
    Zdzisław7
    Level 21  
    Grzegorz dokładnie zrobiłem tak jak napisałeś. Układy te nie miały zabezpieczenia prądu ładowania. Wtedy nie wiedziałem jeszcze o chwilowych skokach natężenia promieniowania.
    Bezpiecznie pracowały przy 20A chwilowo 30A. Powyżej przegrzewały sie uzwojenia w trafie i
    jeśli jeden siadł zaraz sypały się pracujące równolegle.
  • #19
    Zygri
    Level 8  
    TristanFazzi wrote:
    Witam,

    Mam zamiar kupić panel słoneczny do przyczepy kempingowej. Będzie mi on niezbędny, gdyż mam zamiar zrobić dłuższą podróż przez Francje/Włochy i nie będziemy mieli na codzień dostępu do prądu np z pola kempingowego.
    Prąd mi będzie niezbędny, gdyż muszę zasilić laptopa do pracy (wakacje, no ale też praca Sad ).

    Tak więc rzecz polega na tym, że nie znając produktu można by po prostu kupić pierwszy lepszy, ale im więcej zagłębiłem się w ten temat tym trudniej mi wybrać odpowiedni produkt, a wiadomo, że sprzedawcy zachwalą swój produkt tak czy inaczej.

    Wiem, że chcę od 200 do 300W (baterie i regulator mam już wybraną).
    Znalazłem 2 firmy, które mają w swojej ofercie panele wraz z zestawami montażowymi do przyczep.
    Pierwsze pytanie: panel monokrystaliczny czy polikrystaliczny...wbrew informacji w necie ceny są podobne oraz wymiary względem mocy również podobne.

    Pytanie 2. czy im więcej ogniw tym lepiej? znalazłem panele o większej mocy W z mniejszą ilością ogniw... nie wiem czy jest tu jakaś zależność?

    Pytanie 3. Nie rozumiem charakterystyki maksymalnego prądu ładowania. Pracownik sklepu wyjaśnił, że im większa moc, tym większy max prąd ładowania. Np. panel 100W ma 5,36A, a panel 150W ma ok 7,5A....
    Wszystko by było ok, gdybym nie znalazł specyfikacji innych paneli np. Risen Energy, gdzie ten prąd (chyba oznacza się go IMP) wynosi 5,4A dla panelu 200W.
    Więc wszysto zatraca sens?


    Będę bardzo wdzięczny za pomoc i odpowiedź na moje wątpliwości oraz cenne porady.


    Pozdr.


    Pamiętaj że panele solarne się grzeją, i wtedy zmienia się ich sprawność i charakterystyka. Na dachu przyczepy będą się grzały i to bardzo.
    Stąd wynikają dwie rzeczy:
    Zmienia się ich sprawność wraz ze wzrostem temperatur.
    Przy słabym nasłonecznieniu inaczej zachowują się polikrystaliczne a inaczej monokrystaliczne - zależy gdzie będziesz jeździł.
    To ma wpływ na opłacalność regulatora: czy PWM, czy MPPT, ze względu na cenę. Prawdziwe MPPT kosztują duże pieniądze, a o chińskim MPPT zapomnij - nie działa, to chwyt marketingowy.

    Mam panel polikrystaliczny na dachu o mocy 130W i sam się zastanawiam nad zakupem drugiego (ale używnego, z allegro).
    Poszukaj informacji o solarach na forach karawaningowych - jest tego tam trochę.

    Pozdrawiam
  • #20
    Kwazor
    Level 31  
    Quote:
    Pamiętaj że panele solarne się grzeją, i wtedy zmienia się ich sprawność i charakterystyka. Na dachu przyczepy będą się grzały i to bardzo.


    Dotyczy to paneli Mono i polikrystalicznych. Cieńkowarstwowych to nie dotyczy.
  • #21
    Jan_Werbinski
    Level 33  
    Zygri wrote:

    Przy słabym nasłonecznieniu inaczej zachowują się polikrystaliczne a inaczej monokrystaliczne - zależy gdzie będziesz jeździł.
    To ma wpływ na opłacalność regulatora: czy PWM, czy MPPT, ze względu na cenę. Prawdziwe MPPT kosztują duże pieniądze, a o chińskim MPPT zapomnij - nie działa, to chwyt marketingowy.

    Przyczepę jeśli jest możliwość, to ustawia się w cieniu i pod tym kątem dobiera się panele. Kiedy takiej możliwości nie ma, to w słońcu ale wtedy każda poprawnie zaprojektowana instalacja da nadmiar energii.
    Chińskie MPPT firmy Tracer działa. Testowałem.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Kwazor wrote:
    Quote:
    Pamiętaj że panele solarne się grzeją, i wtedy zmienia się ich sprawność i charakterystyka. Na dachu przyczepy będą się grzały i to bardzo.


    Dotyczy to paneli Mono i polikrystalicznych. Cieńkowarstwowych to nie dotyczy.

    Dotyczy wszystkich. Jednych mniej, a drugich więcej. Ich współczynnik temperaturowy w praktyce karawaningowej jest pomijalny. Na miejscu słonecznym problemem jest nieco większe nagrzewanie wnętrza z powodu oddawania ciepła przez solar, a nie jego spadek wydajności która i tak jest za duża. W cieniu temperatury są umiarkowane i ale solar już nie produkuje tyle prądu.
    Instalacja powinna mieć 100-200W lub więcej jeśli ma zasilać także lodówkę lub być używana od jesieni do wiosny..
  • #22
    grzegorz dob.
    Level 20  
    Panowie mam bardzo proste pytanie, czy podłączając panel o napięciu 27V przez zwykły regulator PWM pod akumulator 12V uszkodzę go czy nie. Nie wnikam w straty bo mnie na to stać, Mam masę paneli o napięciu min. 27V 8.8A, wyjeżdżam z przyczepą i chce mieć swoje zasilanie. A wywalić pieniądze na MPPT 20A, aby używać przez 2 tygodnie w roku to przesada. Zdaje sobie sprawę że połowę mocy panela będzie tracona.
  • #23
    prose
    Level 35  
    Nie uszkodzisz ale musisz pilnować napięcia na aku 14,7 V, kiedyś tak podłączone jak nie miałem reglatora .
  • #25
    Jan_Werbinski
    Level 33  
    Ale jaki akumulator 12V? Li-Ion, LiFePO, kwasowy płynny, kwasowy żelowy, kwasowy AGM zwykły czy nietypowy?
    W moim regulatorze napięcia ładowania mogą wynosić 14,2 14,3 14,4 14,6 14,7 14,8V
    14,7 jest dla niektórych rodzajów LiFePO oraz niektórych rodzajów AGM.
    Problem nie polega na marnowaniu energii, ale przegrzewaniu akumulatora doprowadzającemu do jego zniszczenia i zapewne także ryzyku pożaru.
  • #26
    grzegorz dob.
    Level 20  
    Jestem już na urlopie i wiozłem ze sobą 2 panele 200W 27V i podłączyłem pod regulator PWM 12V aku kwasowe,tracę połowę mocy bo regulator pokazuje max 14A ale nie tracę 500zł na regulator MPPT, którego używał bym przez 2 tygodnie w roku .Po urlopie panele wrócą do instalacji dla której były kupione.
  • #27
    Casian
    Level 10  
    Witam
    Wiem że na forum jest gro informacji na temat paneli, ale podjąłem nie zakładać tematu i podczepić się pod ten wybrany. Chciałbym pokrótce scharakteryzować mój problem. Rodzice posiadają działkę nad morzem, niestety nie ma takiej możliwości aby na ta chwilę podłączyć do niej prąd. Planuje postawić na okres wakacyjny domek holenderski ale brak zasilania lekko przysparza mi kłopotów. Chciałbym zbudować małą instalacje elektryczną na bazie paneli. To co musiałoby być zasilane to lodówka, ogrzewacz wody pod prysznicem, TV (12V), prąd w gniazdkach aby podłączyć tableta-laptopa, naładować komórkę i myślę że około 10 żarówek LED do oświetlenia . Z tego co wyliczyłem to potrzebuje mocy w granicach 300W. Lodówka 190W, TV 40W, żarówki 30W. Gorzej z ogrzewaczem ciepłej wody bo tu jeszcze nie wymyśliłem co można użyć gdyż moce są dość znaczne.
    Teraz pytanie z czego musi sie składać taka instalacja (ile szt paneli, jakie regulatory, jakie baterie?) jaki mógłby być przybliżony koszt takiej instalacji i czy w ogóle jestem wstanie zbudować taka instalacje która byłby łatwo demontowana po okresie wakacji.
    Z góry dziękuję za wszelkie rady.
  • #28
    vodiczka
    Level 43  
    Casian wrote:
    Gorzej z ogrzewaczem ciepłej wody bo tu jeszcze nie wymyśliłem co można użyć gdyż moce są dość znaczne.
    Podgrzewacz wody "bułgarski" czyli czarna beczka lub w bardziej rozwiniętej technologii - panel grzewczy. Zastosowanie panelu fotowoltaicznego nieekonomiczne.
  • #29
    Casian
    Level 10  
    Co do ciepłej wody z tym, myślę poradziłbym sobie. Jednak temat samej instalacji jest mi obcy. Sam nie wiem jak to ma wyglądać jakie problemy stwarza i czy te systemy w rozsądnych pieniądzach sa wydaje.
  • #30
    vodiczka
    Level 43  
    Casian wrote:
    Jednak temat samej instalacji jest mi obcy
    Wystarczy użyć Google i /lub wyszukiwarki elektrody i poczytać. Gotowy zestaw o mocy 300-350 W nabędziesz w cenie rzędu 3000 PLN Kupując oddzielnie panele, regulator ładowania, akumulator - trochę taniej.
    Zasadnicze problemy są dwa:
    1. Nawet przy lekkim zachmurzeniu moc paneli maleje. W praktyce by pokryć zapotrzebowanie odbiorników i móc jednocześnie ładować akumulatory, potrzebujesz paneli o mocy dwukrotnie większej niż moc podłączanych w ciągu dnia odbiorników. Lodówka pracuje okresowo i w jej przypadku nie musisz do bilansu przyjmować pełnej mocy, wystarczy 0,4-0,5. Pojemność akumulatora dobierasz pod zużycie energii po zachodzie słońca.
    2. Przy pełnym zachmurzeniu praktycznie energię czerpiesz z akumulatora bo panele dadzą 10-15% mocy znamionowej. Im więcej (kolejno po sobie) pochmurnych dni tym większa pojemność akumulatora jest potrzebna.