Jeśli chodzi o elektronikę i programowanie to jestem trochę zielony. Potrafię wykonać jakieś proste i nieskomplikowane połączenia, ale tutaj jeśli chodzi o odczyt i przekaz danych to dużo wiedzy mam jeszcze do przyswojenia.
Serwisówka znajduje się tutaj:
http://www.synfo.nl/servicemanuals/Roland/U-20_SERVICE_NOTES.pdf Może ktoś z Was zobaczy na niej więcej niż ja:)
Takie karty znalazły także zastosowanie w Yamahach serii SY i w którymś modelu KORGa.
Jeśli była by możliwość zapisu na innym nośniku to są programy do edycji brzmień instrumentów ale drogą midi prosto do instrumentu. Jest to np. Sound Quest Midi Quest 11, można przy jego pomocy zmienić orginalne brzmienia lub wgrać nowy soft lub bank brzmień. W instrumencie nie ma możliwości zapisu nowych brzmień i odpalenia ich po ponownym włączeniu. Tylko w trakcie pracy przy pomocy karty RAM.
Istnieją emulatory napędów FLOPPY z czytnikiem kart i portem USB przy którym znajduje się przełącznik przeskakujący pomiędzy "paczkami" brzmień (każda "paczka" to dane z jednej dyskietki zapisane na Pendivie). Jeżeli było by możliwe zbudowanie podobnego rozwiązania dla czytników tego typu to było by to świetnie. Świetnie było by nawet zbudowanie czytnika emulującego jedną kartę dzięki czemu można by w łatwy sposób wrzucać zestaw kilku brzmień na nośnik na komputerze, a następnie wpinanie go do Rolanda.
Zastanawiam się również nad taką kwestią: Jeśli karta Ram umożliwia nam zapis nowych brzmień na czas jednorazowej pracy to czy po znalezieniu rozwiązania pozwalającego na zamontowanie nośnika typu np. flash można możliwe było by wtedy nie tracenie tych danych po wyłączeniu. Port RAM oraz ten na karty z nowymi brzmieniami obsługują ten sam typ kart.