Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik rowerowy - nowy moduł CDI

Mr Killer 18 Cze 2015 22:38 1989 11
  • #1 18 Cze 2015 22:38
    Mr Killer
    Poziom 13  

    Dzień dobry, mam problem. Otóż padł mi oryginalny układ zapłonowy CDI z dwusuwowego silnika 80cm^3, w internecie znalazłem ten sam, ale za 80zł, więc bez większego zastanowienia kupiłem jakiś "New Racing CDI" za 15zł i cewkę zapłonową za kolejne 15. Problem pojawił się dopiero po mniej optymistycznym spojrzeniu. Otóż ten moduł "New Racing" ma kilka przyłączy:

    pomarańczowy -> cewka WN
    czarny -> masa cewki
    bialo czerwony -> impulsator
    czarno czerwony -> zasilanie z cewki magneta
    czarno bialy -> wyłącznik zapłonu

    Jak podłącze impulsator z masą modułu to w GMP tłoka zapala się dioda wskazująca, ale, pomimo podłączenia cewki zapłonowej nie mam iskry na świecy. Silnik ten nie ma żadnej prądnicy i jedyny układ elektryczny to cewka i magnes na wale korbowym(jak to się fachowo nazywa??).
    Poniżej zdjęcie jak wygląda ten oryginalny moduł i ten wspomniany "magnes z cewką".
    Silnik rowerowy - nowy moduł CDI

    Moje pytanie. Jak to podłączyć tak aby była iskra, i czy jeżeli ten moduł CDI wymaga zasilania, to jak je podłączyć i czy może być to prąd stały z akumulatora?
    I proszę powiedzcie mi czym się różni impulsator od cewki magneta?

    Z góry przepraszam za niefachowe słownictwo ale bardziej ze mnie mechanik niż elektrotechnik.

    1 11
  • #2 18 Cze 2015 23:30
    paweld69
    Poziom 24  

    Ten moduł CDI nie wymaga zasilania z akumulatora, cały prąd wytwarza cewka. Impulsator to rodzaj małej cewki umieszczanej raczej na zewnątrz magneta, która współdziała z nabiegunnikiem na nim umieszczonym. Impuls z niego "mówi" o położeniu wału (iskrze). Cewka magneta to element zasilający np. światła, CDI, aku.

    0
  • #3 19 Cze 2015 00:30
    Mr Killer
    Poziom 13  

    A wiesz jak to podłączyć tak aby na cewkę zapłonową szedł impuls prądowy?
    Jak pomierzyłem na wyjściu na cewkę WN jest 1V przy około 800obr/min także mimo wszystko trochę mało.
    Panowie elektronicy motorowi, proszę mi powiedzieć czy w ogóle w takiej konfiguracji sprzętowej to może działać.

    0
  • Pomocny post
    #5 19 Cze 2015 07:02
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Co to był za pomysł z zakupem zupełnie innego modułu zapłonowego?
    Zapłon masz bez impulsatora, więc żadnego typowego modułu od skutera (z impulsatorem) nie podłączysz.
    Konieczny jest moduł do układu tzw. bezimpulsatorowego, czyli zapłon zasilany i sterowany wyłącznie z jednej cewki (zasilającej). Pojawienie się iskry występuje zazwyczaj przy ujemnym napięciu zasilającym, chwilę po przejściu sygnału przez zero.
    Zamontowanie innego modułu wymaga dopasowania napięcia wysterowania i dopasowania pojemności kondensatora CDI.
    Możesz spróbować zastosowania cewkomodułu od chińskiego skutera "Kos", który często pasuje do Suzuki, albo nie kombinować i kupić cewkomoduł taki jak był oryginalnie w tym silniku.
    Na internecie można znaleźć kilka schematów na rozwiązania takich modułów, ale Ty nie jesteś elektronikiem...

    1
  • #6 19 Cze 2015 11:07
    Mr Killer
    Poziom 13  

    Dziękuję Panie Bananie :) :)

    Kupiłem owy ,,cewkomoduł" ze znanego portalu, za 15zł + przesyłka, także jeszcze trochę i miałbym oryginalny chiński :D
    Sprzedawca napisał tak: ""Cewka zapłonowa z modułemi z fajką i przewodem wysokiego napięcia" Mam nadzieję, że tym razem będzie działać.

    Tak bardziej teoretyzując, jest możliwe dołożenie impulsatora do tego mojego sprzętu?

    Dodano po 36 [minuty]:

    Panowie, jesteście wielcy. Dziękuję za odesłanie do google i tych schematów. Okazało się że ten mój układ ma impulsator magneto i te całą elektrotechnikę wymaganą do tego modułu, pozamieniałem konektory i jest piękna iskra, idę odpalać rower! :D

    0
  • #7 19 Cze 2015 16:40
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Ten Twój ostatni post jest dla mnie zupełnie niezrozumiały.
    Nie wiem gdzie u Ciebie jest impulsator. Może pomyliłeś z trzecim wyprowadzeniem cewki statora, a to jest wyprowadzenie dla oświetlenia. Może podłączając go zamiast impulsatora w module zapłonowym będziesz mieć iskrę, ale prawdopodobnie przestawioną o 180°. Mam oryginalny rosyjski silnik z przerywaczem, tam nie ma miejsca aby zamontować typowy magnetorezystancyjny impulsator.
    Tu masz temat na elektrodzie dot. tych silników, gdzie poruszono wątek zapłonu elektronicznego: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1906706-510.html . Potwierdzono w nim działanie cewkomodułu od skutera "kos".

    0
  • #8 20 Cze 2015 11:27
    Motorbike
    Poziom 22  

    Czy silnik działa na tym module "New Racing CDI" ?

    0
  • #9 20 Cze 2015 13:53
    Mr Killer
    Poziom 13  

    Jako impulsator wziąłem ten trzeci przewód (biały), zapłon raczej nie jest przestawiony, bo silnik pracuje równo, chyba że w dwusówach jest to bez znaczenia, co raczej jest nieprawdą.
    Nie wiem, jak to działa, ale działa. Pomierzyłem i rezystancja między tym białym a masą wynosi ok. 1-2Ω a oporność cewki (między masą a niebieskim) około 220ohm, jeśli dobrze pamiętam.

    0
  • #10 23 Cze 2015 21:50
    Motorbike
    Poziom 22  

    Napisz proszę jak podłączyłeś ten moduł, co do czego itp? Silnik nadal działa ?

    0
  • #11 31 Sie 2015 15:38
    Mr Killer
    Poziom 13  

    Otóż tak, podłączyłem to tak jak napisałem wyżej - masa CDI z masą silnika, niebieski z ładowaniem CDI, biały jako impulsator. Wczoraj padła mi cewka magneto przy silniku i po rozebraniu okazało się że było przebicie cewki, od strony białego przewodu, do masy (i w takim układzie działało) Powód "śmierci" cewki był inny.

    Dorwałem natomiast oryginalną cewkę magneto i oryginalny CDI z chin, ale nie mogę znaleźć charakterystyk napięciowych, a ustrojstwo nie chce mi działać.
    Między "niebieskim" a masą przy 800rpm mam 1V a między wyprowadzeniami cewki ok 35V. Iskry na wyjściu z CDI brak. Co może być przyczyną?

    1
  • #12 01 Wrz 2015 01:15
    Ledowy
    Poziom 20  

    Między którymi wyprowadzeniami występuje te 35V?
    Drut wychodzący z cewki magneta ma dobre połączenie
    z rdzeniem cewki?
    Silnik rowerowy - nowy moduł CDI

    0