Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik rowerowy - nowy moduł CDI

18 Jun 2015 22:38 3147 11
  • Level 13  
    Dzień dobry, mam problem. Otóż padł mi oryginalny układ zapłonowy CDI z dwusuwowego silnika 80cm^3, w internecie znalazłem ten sam, ale za 80zł, więc bez większego zastanowienia kupiłem jakiś "New Racing CDI" za 15zł i cewkę zapłonową za kolejne 15. Problem pojawił się dopiero po mniej optymistycznym spojrzeniu. Otóż ten moduł "New Racing" ma kilka przyłączy:

    pomarańczowy -> cewka WN
    czarny -> masa cewki
    bialo czerwony -> impulsator
    czarno czerwony -> zasilanie z cewki magneta
    czarno bialy -> wyłącznik zapłonu

    Jak podłącze impulsator z masą modułu to w GMP tłoka zapala się dioda wskazująca, ale, pomimo podłączenia cewki zapłonowej nie mam iskry na świecy. Silnik ten nie ma żadnej prądnicy i jedyny układ elektryczny to cewka i magnes na wale korbowym(jak to się fachowo nazywa??).
    Poniżej zdjęcie jak wygląda ten oryginalny moduł i ten wspomniany "magnes z cewką".
    Silnik rowerowy - nowy moduł CDI

    Moje pytanie. Jak to podłączyć tak aby była iskra, i czy jeżeli ten moduł CDI wymaga zasilania, to jak je podłączyć i czy może być to prąd stały z akumulatora?
    I proszę powiedzcie mi czym się różni impulsator od cewki magneta?

    Z góry przepraszam za niefachowe słownictwo ale bardziej ze mnie mechanik niż elektrotechnik.
  • Level 27  
    Ten moduł CDI nie wymaga zasilania z akumulatora, cały prąd wytwarza cewka. Impulsator to rodzaj małej cewki umieszczanej raczej na zewnątrz magneta, która współdziała z nabiegunnikiem na nim umieszczonym. Impuls z niego "mówi" o położeniu wału (iskrze). Cewka magneta to element zasilający np. światła, CDI, aku.
  • Level 13  
    A wiesz jak to podłączyć tak aby na cewkę zapłonową szedł impuls prądowy?
    Jak pomierzyłem na wyjściu na cewkę WN jest 1V przy około 800obr/min także mimo wszystko trochę mało.
    Panowie elektronicy motorowi, proszę mi powiedzieć czy w ogóle w takiej konfiguracji sprzętowej to może działać.
  • Helpful post
    Level 39  
    Co to był za pomysł z zakupem zupełnie innego modułu zapłonowego?
    Zapłon masz bez impulsatora, więc żadnego typowego modułu od skutera (z impulsatorem) nie podłączysz.
    Konieczny jest moduł do układu tzw. bezimpulsatorowego, czyli zapłon zasilany i sterowany wyłącznie z jednej cewki (zasilającej). Pojawienie się iskry występuje zazwyczaj przy ujemnym napięciu zasilającym, chwilę po przejściu sygnału przez zero.
    Zamontowanie innego modułu wymaga dopasowania napięcia wysterowania i dopasowania pojemności kondensatora CDI.
    Możesz spróbować zastosowania cewkomodułu od chińskiego skutera "Kos", który często pasuje do Suzuki, albo nie kombinować i kupić cewkomoduł taki jak był oryginalnie w tym silniku.
    Na internecie można znaleźć kilka schematów na rozwiązania takich modułów, ale Ty nie jesteś elektronikiem...
  • Level 13  
    Dziękuję Panie Bananie :) :)

    Kupiłem owy ,,cewkomoduł" ze znanego portalu, za 15zł + przesyłka, także jeszcze trochę i miałbym oryginalny chiński :D
    Sprzedawca napisał tak: ""Cewka zapłonowa z modułemi z fajką i przewodem wysokiego napięcia" Mam nadzieję, że tym razem będzie działać.

    Tak bardziej teoretyzując, jest możliwe dołożenie impulsatora do tego mojego sprzętu?

    Dodano po 36 [minuty]:

    Panowie, jesteście wielcy. Dziękuję za odesłanie do google i tych schematów. Okazało się że ten mój układ ma impulsator magneto i te całą elektrotechnikę wymaganą do tego modułu, pozamieniałem konektory i jest piękna iskra, idę odpalać rower! :D
  • Level 39  
    Ten Twój ostatni post jest dla mnie zupełnie niezrozumiały.
    Nie wiem gdzie u Ciebie jest impulsator. Może pomyliłeś z trzecim wyprowadzeniem cewki statora, a to jest wyprowadzenie dla oświetlenia. Może podłączając go zamiast impulsatora w module zapłonowym będziesz mieć iskrę, ale prawdopodobnie przestawioną o 180°. Mam oryginalny rosyjski silnik z przerywaczem, tam nie ma miejsca aby zamontować typowy magnetorezystancyjny impulsator.
    Tu masz temat na elektrodzie dot. tych silników, gdzie poruszono wątek zapłonu elektronicznego: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1906706-510.html . Potwierdzono w nim działanie cewkomodułu od skutera "kos".
  • Level 24  
    Czy silnik działa na tym module "New Racing CDI" ?
  • Level 13  
    Jako impulsator wziąłem ten trzeci przewód (biały), zapłon raczej nie jest przestawiony, bo silnik pracuje równo, chyba że w dwusówach jest to bez znaczenia, co raczej jest nieprawdą.
    Nie wiem, jak to działa, ale działa. Pomierzyłem i rezystancja między tym białym a masą wynosi ok. 1-2Ω a oporność cewki (między masą a niebieskim) około 220ohm, jeśli dobrze pamiętam.
  • Level 24  
    Napisz proszę jak podłączyłeś ten moduł, co do czego itp? Silnik nadal działa ?
  • Level 13  
    Otóż tak, podłączyłem to tak jak napisałem wyżej - masa CDI z masą silnika, niebieski z ładowaniem CDI, biały jako impulsator. Wczoraj padła mi cewka magneto przy silniku i po rozebraniu okazało się że było przebicie cewki, od strony białego przewodu, do masy (i w takim układzie działało) Powód "śmierci" cewki był inny.

    Dorwałem natomiast oryginalną cewkę magneto i oryginalny CDI z chin, ale nie mogę znaleźć charakterystyk napięciowych, a ustrojstwo nie chce mi działać.
    Między "niebieskim" a masą przy 800rpm mam 1V a między wyprowadzeniami cewki ok 35V. Iskry na wyjściu z CDI brak. Co może być przyczyną?
  • Level 20  
    Między którymi wyprowadzeniami występuje te 35V?
    Drut wychodzący z cewki magneta ma dobre połączenie
    z rdzeniem cewki?
    Silnik rowerowy - nowy moduł CDI