Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Whirpool AWM 3100 - Uszkodzony programator pralki

SzK.7 20 Cze 2015 12:07 921 19
  • #1 20 Cze 2015 12:07
    SzK.7
    Poziom 6  

    Pewnego dnia pralka zaczęła szaleć, przestawiała programy, temperatury, nagle kończyła pranie. Doszedłem do wniosku, że to prawdopodobnie wina programatora. Okazuje się, że diody, prawdopodobnie gaszące prąd przekaźników, poszły do krainy wiecznych łowów. Diody te blokowały prąd wsteczny na płytkę sterującą. Niestety w tej chwili nie mam programatora pod ręką, ale chciałbym prosić o jakieś wstępne rady, czy w ogóle jest sens cokolwiek robić z tym programatorem, czy jaki "projekt edukacyjny" zrobić nowy?

    0 19
  • #2 20 Cze 2015 12:11
    Piotr2608

    Poziom 38  

    Witam.
    Pytanie nr.1 skąd pewność że uszkodzone są właśnie te diody?
    Pytanie nr.2 czy sprawdzał Pan diody wlutowane w programator czy najpierw zostały od lutowane a potem sprawdzane?

    0
  • Pomocny post
    #4 20 Cze 2015 12:26
    Piotr2608

    Poziom 38  

    niewolno2 napisał:
    Wymiana diod może rozwiązać temat niesprawnej pralki ale nie koniecznie, od czegoś kolega musi zacząć ;).


    Najpierw niech właściciel pralki wypowie się co do pomiaru. Ze względu iż diody wlutowane są równolegle do cewek przekaźników będą przewodzić w dwie strony co może sugerować ich zwarcie. Diody należy odlutować i dopiero je sprawdzić. Nie wierzę że są uszkodzone wszystkie diody - oznaczałoby to najprawdopodobniej uszkodzenie wszystkich sterujących triaków.

    2
  • #5 20 Cze 2015 12:41
    SzK.7
    Poziom 6  

    Tak, diody zostały sprawdzone w płytce. Tak jak mówiłem, w tym momencie nie mam dostępu do programatora, ale w poniedziałek sprawdzę diody po wylutowaniu. Diody zostały sprawdzone oczywiście pomiarem diód, a nie jak to niektórzy robią "brzęczykiem". Ponadto kilka rezystorów również zostało uszkodzonych. Rezystory zostały sprawdzone poza płytką.

    EDIT: Nie wszystkie diody zostały uszkodzone. Około 25% było sprawnych.

    0
  • Pomocny post
    #6 20 Cze 2015 12:49
    Piotr2608

    Poziom 38  

    Nie może Pan mówić i wprowadzać w błąd innych iż "diody są uszkodzone a 25% jest sprawne" gdyż nie dokonał Pan ich właściwego pomiaru.

    2
  • #8 26 Cze 2015 16:52
    SzK.7
    Poziom 6  

    Okazuje się, że diody podejrzane za uszkodzone okazują się sprawne. Zdjęcia wrzucę gdy tylko będę miał dostęp do komputera. Czy rezystancja silniczka 6,6 kOhm oznacza, że silnik jest sprawny, czy należy go jeszcze w jakiś inny sposób sprawdzić? Co oznacza kolor żółty jako pasek wartości? W programatorze jest rezystor o kolorach czerwony i 3x żółty, a wartość 237 kOhm, więc wygląda na to, że należy "czytać" od czerwonego. Dobrze rozumiem, że uszkodzenie tiraków lub przekaźników oznaczałoby zero reakcji ze strony programatora?

    0
  • Pomocny post
    #9 26 Cze 2015 17:05
    Piotr2608

    Poziom 38  

    A nie mówiłem że diody są OK?
    Rezystor zaczynamy czytać od strony większego zagęszczenia pasków.
    Ja bym się bardziej przyjrzał zimnym lutą, triakowi silniczka.

    Jak pamiętam w programatorze jest taki duży szary kondensator 2,2 uF.
    Możliwe że to on jest winny.

    1
  • #10 02 Lip 2015 19:44
    SzK.7
    Poziom 6  

    Kondensator sprawny na 100%. Triak sprawdzam 12V stałego i żarówką. Ten sterujący pracą silnika zaczyna przewodzić samoczynnie po krótkim czasie, w odrotnej polaryzacji nie przewodzi. Sprawdziłem innego triaka, choć ten sam model (zo103am) i ten "w jedną stronę" przewodzi poprawnie, odwrotna polaryzacja to również brak przewodzenia.

    0
  • #11 02 Lip 2015 20:14
    Piotr2608

    Poziom 38  

    Są triaki i tyrystory :) Triak ma dwie anody i przewodzi w dwie strony natomiast tyrystor w jedną.
    Na radiatorze jest triak sterujący pracą silnika pralki z pośrednim wykorzystaniem przekaźników do zmiany kierunku obracania.
    Na pewno kondensator jest sprawny? Powinien mieć ok 2,2 uF.

    0
  • #13 02 Lip 2015 20:28
    Piotr2608

    Poziom 38  

    To faktycznie albo padł silnik programatora albo należało by przeczyścić styki w programatorze.

    0
  • #14 02 Lip 2015 20:36
    SzK.7
    Poziom 6  

    Rezystancja silnika to 6,6 kOhm, chyba że to nie ma związku ze sprawnością. A jak myślisz, co z tym triakiem? Bo trochę to dziwne, że w jedną stronę nie przewodzi. W międzyczasie kiedy pisałeś post, ja dopisałem, że triak sterujący silniczkiem samoczynnie zaczyna przewodzić po krótkim czasie. Przeczytaj jeszcze raz mój wcześniejszy post bo go zmieniałem.

    EDIT: Ponownie sprawdziłem triak i okazało się, że po prostu przewodzi, bez przerwy czasowej.

    0
  • #15 02 Lip 2015 20:38
    Piotr2608

    Poziom 38  

    Jeśli to bta16xxxx to należy go wymienić. Musi przewodzić w dwie strony.

    0
  • #16 02 Lip 2015 20:43
    SzK.7
    Poziom 6  

    To jest zo 103 am. BTB16 to ten na radiatorze. Dobra, poszukam zamiennika, wymienię i przeczyszczę styki. Zobaczymy później. Tak się zastanawiam, czy jak triak był uszkodzony to to w ogóle nie powinno działać, a nie nie grzać wody, zmieniać programy, kończyć pracę itp.?

    0
  • #18 02 Lip 2015 21:34
    SzK.7
    Poziom 6  

    Nie, w jedną w ogóle nie przewodzi, a w drugą po pewnym czasie, chociaż teraz przy sprawdzania okazało się, że po prostu przewodzi bez żadnej zwłoki... Tak jak napisałem po prostu je wymienię i będziemy wtedy myśleć.

    Dodano po 33 [minuty]:

    Dobra, teraz mi rozwaliło mózg. Znalazłem transformator na 12V i co ciekawe, sytuacja ta sama, w jednej pozycji triak działa, odwrotnie włożony nie działa. Nie ogarniam.... Oczywiście ten co przewodził ciągle, dalej w ten sposób działa. Przy prądzie przemiennym, gdy nie ma napięcia na bramce, triak zostaje zablokowany. Tak ma być?

    0
  • #19 03 Lip 2015 00:06
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    SzK.7 napisał:
    Przy prądzie przemiennym, gdy nie ma napięcia na bramce, triak zostaje zablokowany. Tak ma być?


    Ano tak :)

    0
  • #20 03 Lip 2015 15:10
    SzK.7
    Poziom 6  

    Następna ciekawostka: doświadczalnie okazało się, że istotne jest aby żarówka była podłączona do konkretnej anody. Nie istotne było to czy druga anoda była podłączana do przewodu neutralnego, a żarówka do 12V, czy odwrotnie. Jeśli tylko żarówka była podłączona do pierwszej anody (schemat z noty katalogowej) to w obu kombinacjach działające triaki się otwierały.

    EDIT: Przy stałym źródle zasilania to samo. Nie ważne czy żarówka do +, a anoda do -, czy odwrotnie, ważne żeby żarówka była podłączona do anody nr. 1.

    0