Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pytania w sprawie silników bezszczotkowych

77PAGO77 21 Jun 2015 07:21 1944 7
  • #1
    77PAGO77
    Level 12  
    Witam mam parametry silników :
    "1"
    Silnik bezszczotkowy NTM 2836
    Obroty -750/V
    Waga - 87g
    Wym - 28x36mm
    Nap. - 11,1-14.8 V (3-4 S)
    Prąd max. - 18A
    Moc - 265W

    Rozumiem że ten silnik zasilany 12v bedzie mieć (12x750)= 9000 obrotów na minutę


    "2"
    Silnik bezszczotkowy TURNIGY 2836
    Obroty -750/V
    Waga - 71g
    Wym - 28x36mm
    Nap. - 7,4-11,1 V (2-3 S)
    Prąd max. - 14A
    Moc - 210W
    Ośka - 4mm




    A czy ten silnik mogę zasilać akumulatorem (żelowym) 6v ? Pisze że minimalne 7,4 ale może ktoś ma doświadczenie ?

    Jeden z silników ma 18A drugi 16A max prądu rozumiem że wystarczą im regulatory 30A ?

    I mam problem z regulatorami większość dostępnych w normalnej cenie działa na 2-3 cele do 11.1v jak mam zasilić go z 12v akumulatora żelowego ?
    np:

    Programowalne tryby pracy regulatora:
    Typ akumulatora: NiMH + NiCD / LiPo + LiIon (domyślnie)
    Sposób odcięcia przy niskim napięciu: Redukcja mocy (domyślne) / "twarde" odcięcie zasilania
    Progi odcinania napięcia: niski, średni, wysoki (LiPo 2,8V / 3,0V / 3,2V / celę; NiMH 0% / 60% / 65% woltażu początkowego)
    Kąt wyprzedzenia (Timing silnika) (niski/średni/wysoki)
    Krzywa startu: Bardzo miękka / miękka (domyślne) / liniowa
    Tryb lotu (Governor): Lotniczy (domyślny) / Helikopterowy
    Kierunek pracy silnika: regularny (domyślne) / wsteczny
    Przywrócenie domyślnych wartości fabrycznych wszystkich programowalnych ustawień regulatora
    2 tryby pracy hamulca: (wyłączony - zwolnienie obrotów / włączony - momentalne zatrzymanie)
    Dane techniczne
    Długość: 42 mm
    Szerokość: 25 mm
    Wysokość: 8 mm
    Waga: 28 g
    Napięcie pracy: LiPo 2-3s (7,4 - 11,1V) lub 5-9 ogniw NiXX (6 - 10,8V)
    Max. chwilowe natężenie: 40A/10 sek.
    Stałe natężenie prądu: 30A
    BEC: 2A/5V
  • #2
    ladamaniac
    Level 39  
    Quote:
    Rozumiem że ten silnik zasilany 12v bedzie mieć (12x750)= 9000 obrotów na minutę

    Tak, w dużym przybliżeniu tak.
    Quote:
    A czy ten silnik mogę zasilać akumulatorem (żelowym) 6v ? Pisze że minimalne 7,4 ale może ktoś ma doświadczenie ?

    W pełni naładowany pakiet LiPo ma 4,2V na celę, za dolny próg rozładowania przyjmuje się 3V. Pewnie więc ruszy na żelowym, ale pojemność nie zostanie wykorzystana w pełni, możnaby policzyć NiCd, ale nie mam doświadczenia w tych pakietach. Spróbuj na ustaweniu 2,8V na celę LiPo.
    Quote:
    Jeden z silników ma 18A drugi 16A max prądu rozumiem że wystarczą im regulatory 30A ?

    Tak, wystarczą.
    Quote:
    I mam problem z regulatorami większość dostępnych w normalnej cenie działa na 2-3 cele do 11.1v jak mam zasilić go z 12v akumulatora żelowego ?
    np:

    Jak wyżej, 4,2V razy 3 cele daje 12,6V. Problem może być w tym jak regulator będzie rozpoznawał ilość cel. 1 czy 2 wolty wyżej nie zaszkodzi regulatorowi. Niektóre regulatory można zasilać wyższym napięciem np 4 celkami, główny problem jest w stabilizatorze BECa, przy wyższym napięciu przekroczona jest moc strat regulatora napięcia zasilającego odbiornik i serwa, wtedy producenci każą stosować zewnętrzny BEC a linię +5V odciąć zostawiasz tylko masę i sygnał sterujący.
    Pytanie, czy ten aku żelowy będzie miał odpowiednią wydajność prądową. Do czego to wkładasz, łódka?
  • #3
    77PAGO77
    Level 12  
    Tak do łódki , BEC mam osobny 6A więc i tak nie korzystał bym z tego w regulatorze, żelowe mam 2x 12v 7ah. powinny chyba dadzą radę .
  • #5
    1 PAWEL
    Level 42  
    Quote:
    Spróbuj na ustaweniu 2,8V na celę LiPo.


    To jest za niski próg ustawienia przy pakiecie LiPo, przy rozładowywaniu pod obciążeniem może dojść do sytuacji
    że któraś cela osiągnie napięcie 2,5V inna 3V, 3,2 itp. Nie ma idealnych pakietów teoretycznie są one selekcjonowane.
    Tak niskie napięcie 2,5V może spowodować uszkodzenie pakietu.
  • #6
    ladamaniac
    Level 39  
    Tak, ale kolega chce to zasilić z aku Pb żelowego. Jak ustawi na 2,8 to lepiej wykorzysta pojemność aku. Ja latam do 3,2V sygnalizator rozładowania mierzy każdą celę z osobna. Na LiPo oczywiście.
  • #7
    1 PAWEL
    Level 42  
    Masz rację wszystko zależy tylko od intensywności i wielkości obciążenia pakietu i jakości pakietów.
    Ja opieram się na własnym doświadczeniu z pakietami LiPo.
    Odcięcie zaprogramowane w regulatorze nie zagwarantuje że napięcie będzie na pewno 2,8V może być poniżej.
  • #8
    Madrik
    moderator of Robotics
    Jeżeli chcesz zbudować łódkę, to nie zaczynaj od tak odległej rzeczy jak silniki.
    Silniki ZAWSZE się dobiera do modelu.
    Najpierw określ co to za model, o jakiej funkcji, jakiej wielkości i jakiej, spodziewanej lub obliczonej wyporności.

    Bo trudno do łódki o wyporności 2 kg, ładować graty ważące 4 kg, bo wtedy dystans jaki przepłynie, jest uzależniony od głębokości akwenu. Czyli od powierzchni, do dna.

    Cała dyskusja nie ma sensu, bez informacji o samej łódce i jej rodzaju.
    Inaczej zasila się i napędza ślizgacz czy ścigacz, a inaczej holownik, jacht czy łódkę zanętową.

    Podstawą do dalszej dyskusji jest wielkość łódki i spodziewane osiągi.
    Łódka zanętowa ma np. wozić ładunek, do tego cicho i spokojnie by nie płoszyć ryb, a nie zasuwać jak ślizgacz. Ślizgacz zaś ma mieć możliwie dużą moc przy minimalnym obciążeniu.

    Tak na pałę, nic się nie da powiedzieć, by nie doradzić źle.

    Na pewno żelówki 7Ah, nie dadzą rady zasilić żadnego z tych silników, w pełni.

    Niestety, ale do takich silników akumulator żelowy się nie sprawdzi.
    Albo, znacznie przekroczy zakładane parametry.

    "Żelówki" mają wydajność prądową 0,1C. Co oznacza ni mniej ni więcej, tylko to, że do zasilania silnika o prądzie 16 A, potrzebujesz co najmniej pojemności 160 Ah, żeby akumulator był w stanie bez uszkodzenia oddać odpowiednią moc na silnik. Najlepsze, markowe żelówki osiągają całe 0,3 C prądu rozładowania.
    Po prostu to nie są akumulatory przeznaczone do napędów i wysokich prądów.

    Dwa takie silniki, wymagają już akumulatora 320 Ah.
    To 40 sztuk akumulatorów 8 Ah - takich dość typowych, albo np. 4 akumulatory "jachtowe" po 80 Ah i w cenie ponad 500 zł/szt.

    Dlatego, albo musisz zastosować dużo słabsze silniki, albo wytrzymalszy pakiet.

    Tu ma sens użycie np. akumulatora NIMH - przy wydajności 1-2C, będzie w stanie zasilić silniki już przy pojemności 32 Ah. Nadal jednak jest to sporo ogniw.

    Natomiast Lipo da rade już przy 3,2 Ah, a lepsze - markowe (20 C i więcej), zasilą silniki nawet przy 1,6 Ah.

    Jednak do łódki nie bardzo jest sens stosować dwa silniki. Kompletnie już nie ma sensu i skazane jest na porażkę, stosowanie dwóch różnych silników o różnych parametrach i prędkościach.