Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jakich klei polecacie użyć?

MACUkill 21 Jun 2015 23:10 1380 18
  • #1
    MACUkill
    Level 9  
    Jakie kleje proponujecie użyć do obicia frontu kolumny skórą, do sklejenia mdf oraz do forniru? (najlepiej konkretne marki) Czy można do któregoś z tych wariantów użyć kleju na gorąco?
  • Helpful post
    #2
    Setel
    Level 25  
    W pierwszym przypadku dobry jest klej WIKOL, na zimno. Dalej - podaj szczegóły, co do czego ma być klejone. Na gorąco można kleić wariant 1 klejem stolarskim.
  • Helpful post
    #3
    telecaster1951
    Moderator of Acoustics
    MACUkill wrote:
    Czy można do któregoś z tych wariantów użyć kleju na gorąco?
    Nie.
    Setel wrote:
    W pierwszym przypadku dobry jest klej WIKOL, na zimno.
    Wikol albo klej tapicerski.
    Do reszty również wikol
  • #4
    MACUkill
    Level 9  
    telecaster1951 wrote:
    MACUkill wrote:
    Czy można do któregoś z tych wariantów użyć kleju na gorąco?
    Nie.
    Setel wrote:
    W pierwszym przypadku dobry jest klej WIKOL, na zimno.
    Wikol albo klej tapicerski.
    Do reszty również wikol


    A jakiego do przyklejenia maty tłumiącej i waty poliestrowej?

    Dodano po 2 [minuty]:

    Coś takiego się nada?
    klej-do-drewna-stolarski-vicol-wikol-1kg

    I wystarczy kilogram do całości? czyli mdf, skóra itd ?
    Moderated By telecaster1951:


    3.1.18. Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym).

  • Helpful post
    #5
    telecaster1951
    Moderator of Acoustics
    Kilogram wystarczy. Kup klej porządnej firmy. Nie najtańszy.
    MACUkill wrote:

    A jakiego do przyklejenia maty tłumiącej i waty poliestrowej?
    Wytłumienie obudowy? Ja nie kleję tego. Mocuję na zszywacz tapicerski.
  • Helpful post
    #6
    przemo-lukas
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Do waty używam też taśmy dwustronnie klejącej do wykładzin dywanowych.
  • Helpful post
    #7
    wkj
    Level 36  
    telecaster1951 wrote:

    Do reszty również wikol


    Mała uwaga:
    Do forniru nie polecam klejów wodnoreakcyjnych, nie dosyć ze pory drewna się opiją to jeszcze przejdą na widoczną stronę wierzchnią.
    Do forniru polecam - bo sam tym robiłem sporo: PATEX CLASSIC, klej kontaktowy, czy to w żelu czy zwykły - zarąbisty.

    https://www.tim.pl/pattex-klej-kontaktowy-universal-classic-300ml


    przemo-lukas wrote:

    Do waty używam też taśmy dwustronnie klejącej do wykładzin dywanowych.

    Dokładnie tak samo działam, taśma zbrojona jest niezastąpiona.
  • Helpful post
    #8
    marian133
    Level 38  
    wkj wrote:
    Do forniru nie polecam klejów wodnoreakcyjnych, nie dosyć ze pory drewna się opiją to jeszcze przejdą na widoczną stronę wierzchnią.
    Do forniru polecam - bo sam tym robiłem sporo: PATEX CLASSIC, klej kontaktowy, czy to w żelu czy zwykły - zarąbisty.


    A ja właśnie nie polecam klejów kontaktowych do forniru.
    Wikolowy, czy to na ciepło czy na zimno jest OK, kestia tylko umiejętności.
    Odkąd użyłem wikolowego nawet przez myśl mi nie przeszło aby wrócić do kontaktowego.
    Lepszy jest stolarski, specjalny do forniru, ale jeszcze nie używałem.
  • #9
    wkj
    Level 36  
    marian133 wrote:

    A ja właśnie nie polecam klejów kontaktowych do forniru.

    Dlaczego?
  • Helpful post
    #10
    marian133
    Level 38  
    wkj wrote:
    Dlaczego?


    -jest problem podczas klejenia większych powierzchni (potrzebna druga osoba aby równo ułożyć fornir, gdyż nie ma możliwości późniejszego wyrównania)
    -śmierdzą
    -mogą powstać bąble gdy się źle rozsmaruje klej
    -potrzebny mocny docisk, najlepiej prasa
  • Helpful post
    #11
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Przypominam - jest Wikol i wikol (czasem pisany inaczej - np. Vikol). Każdy producent robi PODOBNY, ale tylko z wyglądu. Można się więc przekonać do WIKOLU (jak porządny i nie rozcieńczony wodą pół na pół ;) ), a można się sparzyć.
    Dokładnie tak samo jest z klejami kontaktowymi typu Butapren - tego typu klei widziałem co najmniej dziesięć - każdy o dumnej nazwie Butapren (lub nieco zmienionej, lub rozszerzonej o przymiotnik) i każdy inny. A tak naprawdę to ze wszystkich Butprenów mogę polecić (a raczej mogłem, bo już go chyba nie produkują) ten firmy UHU.
    Z klei "wikolopodobnych" natomiast; "PONAL wodoodporny" - ten jest naprawdę dobry.

    Tak więc nie ma się co szarpać i przekomarzać - wystarczy podać konkretny typ i producenta - uniknie się w ten sposób niejasności.
  • #12
    wkj
    Level 36  
    marian133 wrote:
    wkj wrote:
    Dlaczego?


    -jest problem podczas klejenia większych powierzchni (potrzebna druga osoba aby równo ułożyć fornir, gdyż nie ma możliwości późniejszego wyrównania)
    -śmierdzą
    -mogą powstać bąble gdy się źle rozsmaruje klej
    -potrzebny mocny docisk, najlepiej prasa

    Wszystko ok, ale czy pokleisz zaokrąglenia np R12,5 lub R19? Spotkałem się z opiniami ze w ogóle nie da się pokleić forniru na "półokrągło", mi jednak wyszło i to bez prasy, lecz musiałem dofrezować sobie 2 stronę zaokrąglenia.
  • #13
    marian133
    Level 38  
    398216 Usunięty wrote:
    Tak więc nie ma się co szarpać i przekomarzać - wystarczy podać konkretny typ i producenta - uniknie się w ten sposób niejasności.


    Ja używam Soudala lub patexa, oba szybkoschnące.

    wkj wrote:
    Wszystko ok, ale czy pokleisz zaokrąglenia np R12,5 lub R19? Spotkałem się z opiniami ze w ogóle nie da się pokleić forniru na "półokrągło"


    Da się, tylko trzeba mieć na to wypróbowany sposób ;)
    Oczywiście wszystko zależy od tego gdzie umiejscowione są te zaokrąglenia.
    Zobacz to: http://diyaudio.pl/showthread.php/24037-SEAS-CURV-autorstwa-Troels-Gravesen

    Klejąc na klej kontaktowy trzeba mocno dognieść fornir, gdyż nie czas docisku się liczy w tym przypadku a siła. Na zaokrągleniach ciężko mocno docisnąć, chyba że się zrobi do tego specjalny wyprofilowany docisk.
  • Helpful post
    #14
    398216 Usunięty
    Level 43  
    marian133 wrote:
    Ja używam Soudala lub patexa, oba szybkoschnące.
    Co do PATEX'a - potwierdzam. Bardzo porządny klej. Jednak do forniru używałbym raczej klei typowych do drewna.
    marian133 wrote:
    Klejąc na klej kontaktowy trzeba mocno dognieść fornir, gdyż nie czas docisku się liczy w tym przypadku a siła.
    Jak najbardziej masz rację. Jednak przy duych powierzchniach forniru może być to problem dla jednaj osoby - nie tyle sam docisk (można użyć gumowego młotka), ale z samym równym przyłożeniem formatki. Wikol daje możliwość jednak poprawek - nie wiąże od razu.
  • Helpful post
    #15
    przemo-lukas
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Powiem tak. Ile osób tyle pomysłów/sposobów. Mi również najlepiej "leży" patex. Ale ja tylko podpowiem jedną rzecz, warto do klejenia obudów wypróbować klei poliuretanowych. Produkuje je również Soudal.
  • Helpful post
    #17
    chrust58
    Level 18  
    Kiedyś od znajomego dostałem klej "Osolan" (może ktoś pamięta i czy można go jeszcze dostać),bezbarwny, wodoodporny, kleił prawie wszystko, Do dzisiaj mam sklejone nim pudełeczka z cienkiej sklejki na oporniki itp. i ani myśli się odkleić a minęło już sporo lat. "Butapren" to przy nim - można powiedzieć "małe piwo".
    Wzmianka o tym kleju i innych jest tu.
    http://www.mt.com.pl/archiwum/78-Nw-01-Co_i_jak_kleic.pdf
  • #18
    MACUkill
    Level 9  
    Podaliście sporo przykładów i za to wam bardzo dziękuje, ale ostateczne co powinienem wziąć? Mój budżet jest mocno ograniczony i najlepiej by było, aby jeden klej nadawał się do wszystkiego (mdf, skóra, fornir). Jak czytałem dyskusję to wydaje mi się, że najlepiej dla mnie nada ten się wikol. Macie jakieś dobre marki do zaproponowania?
  • #19
    marian133
    Level 38  
    MACUkill wrote:
    Mój budżet jest mocno ograniczony i najlepiej by było, aby jeden klej nadawał się do wszystkiego (mdf, skóra, fornir).


    Niestety tak nie da rady.
    -wikolowy nie nadaje się do skóry
    -poliuretanowy nie nadaje się do forniru
    -kontaktowy nie nadaje się do MDF-u
    Musiał byś mieć przynajmniej dwa, wikolowy i poliuretanowy.
    Wikolowy do MDF-u i forniru, a poliuretanowy do skóry.