Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik 0.55 KW 1-fazowy - silnik nie startuje

mezcook 22 Jun 2015 19:16 3063 14
  • #1
    mezcook
    Level 12  
    Witam. Silnik w mojej tokarce padł. Silnik jest jednofazowy o mocy 0.55 KW. Do silnika podłączone są dwa kondensatory - jeden 18uF, a drugi 100uF. Silnik "na pych" wtedy działa normalnie. Kierunek jego obrotów zależy od tego, w którą stronę go "pchnę". Kondensator 100uF już wymieniłem i dalej nie startuje. Jutro być może kupię drugi kondensator 18uF.
    Czy w takich silnikach stosuje się włącznik odśrodkowy i czy może on być przyczyną?
    Czy możliwe jest sprawdzenie uzwojeń odpowiedzialnych za rozruch bez rozbierania silnika (kondensatory i puszka są na wierzchu)?
    Czy na próbę mogę podłączyć kondensator 100uF zamiast 18uF ?
  • #2
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    A czy kolega nie przewidział że może być spalone uzwojenie rozruchowe lub uszkodzony wyłącznik odśrodkowy.
    mezcook wrote:
    Czy możliwe jest sprawdzenie uzwojeń odpowiedzialnych za rozruch bez rozbierania silnika (kondensatory i puszka są na wierzchu)?

    Jest możliwe , ale musisz mieć omomierz.
  • #3
    mezcook
    Level 12  
    To w takim przypadku najpierw zakupię kondensator.

    Dodano po 21 [minuty]:

    Przed chwilą odlutowałem kondensator 18uF. Podłączyłem go do akumulatora samochodowego i sprawdziłem miernikiem. Naładował się a napięcie powoli spadało.
    Czy to oznacza że kondensator jest sprawny i czy jest to wystarczający powód do rozpoczęcia rozbiórki silnika. Czy też może lepiej z tym poczekać do wymiany kondensatora?
  • #4
    gsminfo
    Level 21  
    Upalony styk w wyłączniku odśrodkowym, lub przerwa na uzwojeniu rozruchowym. Sprawdź które to przewody i spróbuj zewrzeć i załącz silnik na moment by sprawdzić czy startuje.
  • #5
    sp3ots
    Level 38  
    Witam.
    Podaj typ silnika, zdjęcie silnika, tabliczki zaciskowej.
    Ile przewodów wychodzi z wnętrza silnika?
  • #6
    mezcook
    Level 12  
    Silnik włączany jest za pomocą włącznika oraz przełącznika kierunku obrotów.
    Podczas próby włączenia silnika bez kondensatora 18?F także odpalał tylko na "pych". (czyli bez zmian)
    Dodatkowo wspomnę, że silnik padł podczas operacji gwintowania, gdzie na przemian zostały włączane lewe i prawe obroty.
  • #7
    sp3ots
    Level 38  
    Odłącz zasilanie, omomierzem zmierz oporności uzwojeń, sprawdź też przełącznik "prawo/lewo".
  • #8
    mezcook
    Level 12  
    Uzwojenia i przełącznik raczej są ok. Bo jak już wspomniałem to silnik odpala na "pych". A do uzwojeń rozruchowych rzekomo nie mam dojścia bez rozbiórki.
  • #9
    sp3ots
    Level 38  
    To że " odpala na pych" nie znaczy że uzwojenie pomocnicze lub przełącznik " P/L " jest dobry.
    Wykonaj to co poleciłem sprawdzić.
  • #10
    mezcook
    Level 12  
    Zdjąłem przednią pokrywę silnika i moim oczom ukazał się przełącznik odśrodkowy.
    Coś tam pomierzyłem multimetrem przy całkowicie odlutowanych obydwu kondensatorach.
    Kolor czerwony- najprawdopodobniej pomierzyłem uzwojenie rozruchowe (20Ohm)
    kolor niebieski- jakieś inne uzwojenie (stojan lub wirnik) (6.5) Ohm.
    w przypadku pozostałych kombinacji nie udało mi się nic zmierzyć.
    Dodatkowo wspomnę że przełącznik odśrodkowy odłącza kondensator 100uF czyli ten co już wymieniłem.
    Wszystko wskazuje na to że kondensator 18uF to kondensator pracy i nie rozumiem dlaczego silnik pracował na "pych" z odłączonym kondensatorem.
  • #11
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    mezcook wrote:
    Dodatkowo wspomnę że przełącznik odśrodkowy odłącza kondensator 100uF czyli ten co już wymieniłem.
    Wszystko wskazuje na to że kondensator 18?F to kondensator pracy

    To prawda tak powinno być.
    Co do oporności uzwojenia rozruchowego to jest dobre, natomiast trochę niska oporność uzwojenia pracy, ale to może być tylko moja sugestia ponieważ nie wiemy co to za silnik.
    Proponuję puścić go bez tego przełącznika (odłączyć) tylko podać napięcie na silnik.
  • #12
    mezcook
    Level 12  
    Podłączyłem obydwa kondensatory i ręcznie przełączałem ten przełącznik odśrodkowy i dalej nic.
    Czy silnik który posiadam podłączony jest wedle poniższego schematu?
  • #13
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    Krzysztof Reszka wrote:
    bez tego przełącznika(odłączyć)

    Mnie chodziło o przełącznik kierunków .
    mezcook wrote:
    gdzie na przemian zostały włączane lewe i prawe obroty.
  • #14
    mezcook
    Level 12  
    Czyli mam go zasilić bezpośrednio z sieci tak?
    Jak go w takim razie podłączyć ?
    gdzie mam podłączyć 0 a gdzie fazę posługując się poniższymi oznaczeniami?
  • #15
    sp3ots
    Level 38  
    Witam !
    Aby stwierdzić gdzie podłączyć zasilanie "na krótko" trzeba rozpoznać schemat silnika.
    To znalazłem w internecie:
    http://www.diyelectriccar.com/forums/showthre...le-phase-ac-induction-motor-wiring-53525.html

    Można się tylko domyślać że wył. P/L zwiera na przemian odpowiednie zaciski na tabliczce zaciskowej.

    Proponuję:
    1. odłączyć zasilanie.
    2. odłączyć przewody dochodzące do tabliczki zaciskowej ( dwa czarne i dwa czerwone )
    3. wykonać pomiar w celu odszukanie obu uzwojeń, prawdopodobnie są podłączone do tabliczki zaciskowej po przekątnej.
    4. rozrysować dokładny schemat silnika ( uzwojeń, wył. odśrodkowego i obu kondensatorów ) w celu zrozumienia jak połączony jest ten silnik.

    5. sprawdzić jak przełącza przełącznik L/P