Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ciągniczek SAM na silniku z Hondy CBR125

balik211 22 Cze 2015 23:05 9156 14
  • Witam serdecznie.
    Chciałem pochwalić się swoją najnowszą konstrukcją, tak jak w temacie - jest to ciągniczek do zadań ogrodowych. Pojazd jest cały czas rozbudowywany, dodawane są nowe elementy, przerabiane inne. Założenia jakie sobie postawiłem to stworzyć pojazd prosty, nieskomplikowany. Jednostka napędowa to silnik z Hondy CBR125. W miejsce oryginalnej chłodnicy wstawiłem chłodnicę od "cieniasa". Napęd przenoszony jest na skrzynię za pomocą łańcucha. Kolumna kierownicza to Tico, most chyba Żuk (już nie pamiętam), skrzynia to 3-biegowy Moskwicz. Miałem problemy z instalacją, ponieważ fabryczna instalacja, jaką zdobyłem z silnikiem była trochę przerobiona i w tym miejscu chciałem podziękować użytkownikowi tzok za pomoc w wytłumaczeniu i zaprojektowaniu nowej uproszczonej elektryki. :)

    Ciągniczek SAM na silniku z Hondy CBR125 Ciągniczek SAM na silniku z Hondy CBR125 Ciągniczek SAM na silniku z Hondy CBR125 Ciągniczek SAM na silniku z Hondy CBR125 Ciągniczek SAM na silniku z Hondy CBR125 Ciągniczek SAM na silniku z Hondy CBR125 Ciągniczek SAM na silniku z Hondy CBR125 Ciągniczek SAM na silniku z Hondy CBR125 Ciągniczek SAM na silniku z Hondy CBR125

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    balik211
    Poziom 10  
    Offline 
    balik211 napisał 45 postów o ocenie 59, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Szczecin. Jest z nami od 2008 roku.
  • #2
    arturo96
    Poziom 9  
    W sumie fajny sprzęt - czy nie za słaby trochę ten silnik ? Jak rozwiązałeś kwestie przełożenia napędu ?
  • #3
    balik211
    Poziom 10  
    Silnik ma jakieś 13KM i jest to wystarczające przy tym przełożeniu. Ciągnik posiada sześć biegów na silniku i trzy biegi na skrzyni. Na silniku wbita jest na stałe (bo jeszcze nie mam drążka zmiany biegów silnika) trójka, a ciągnik bez problemu dawał sobie radę z przyczepką piachu, która ważyła w granicach jednej tony.
  • #4
    Euzebiusz23091998
    Poziom 15  
    Czekam na jakiś filmik z pracy i jazdy :) Nie jeździ się tym trochę dziwnie jak chodzi o zastosowany silnik? Bo na ogół są to jednostki kręcone nawet do 10k obrotów albo i więcej, gdzie w normalnym traktorze raczej mało kiedy przekraczamy kilka.
  • #5
    balik211
    Poziom 10  
    Filmik z pracy? Postaram się coś wrzucić :) Ciągniczek jest bardzo zrywny właśnie przez silnik wysokoobrotowy. Pedał gazu mam zablokowany w ten sposób, żeby obroty nie były maksymalne, są nieco niższe nawet po dociśnięciu go do końca. Silnik miałem minimalnie zdławiony na filtrze powietrza, ale z tego zrezygnowałem. Dziwnie się jeździ ale w takim sensie, że ma wysokie obroty i dźwięk niczym nie przypominający traktorka :D
  • #6
    Euzebiusz23091998
    Poziom 15  
    Podziuraw wydech to ci pomoże jak chodzi o dźwięk :D te 3 biegi to do przodu czy 2 w przód 1 w tył? Jak jest zrobione oświetlenie i jest też złącze na oświetlenie przyczepy? Z czego są (jak są) reflektory?
  • #7
    balik211
    Poziom 10  
    Silnik hondy jest 6-cio biegowy, natomiast łańcuch (mz etz 250) podaje moc na skrzynie poprzez dużą zębatkę bezpośrednio na skrzynię. Skrzynia to moskwicz, czyli dwa biegi do przodu i jeden do tyłu. Wszystkie elementy, których nie znalazłem w garażu, to podzespoły od ursusa c-360 czyli stacyjka, starter, naklejki, lampy. Pisałem wcześniej, że miałem problem z instalacją, która była przerobiona. Nadeszła kolej na oświetlenie :) planuję gniazdo do przyczepy i jakieś lampy na przód, bo jeszcze się nie dorobiłem :D
  • #8
    M. S.
    Poziom 34  
    Mało jest szczegółów na tych zdjęciach ale jakichś istotnych wad konstrukcyjnych tu nie dostrzegłem. Mam trochę doświadczenia bo jeden taki traktor zbudowałem. Moc powinna być wystarczająca. Zależy to głownie od przełożenia przekładni łańcuchowej, którą można zawsze zmodyfikować.
    Ja mam sprzęt na silniku z malucha 600 czyli ok. 19kM. Jak na swoją masę jest to moc wystarczająca. Przekładnie miałem policzone dla silnika od motopompy, który był zintegrowany z dodatkową przekładnią. Po przekładce na silnik z malucha mój traktor jeździ zbyt szybko. Wymaga to korekcji. Mimo to jest ok.
  • #9
    ppoliw
    Poziom 12  
    Zawsze byłem zwolennikiem robienia czegoś z tego co się ma "pod ręką", nazwał bym to MacGyver-yzmem (kurde, wymyśliłem chyba nowe określenie). Twoja konstrukcja jest przemyślana, dopracowana, tylko co dalej? Silnik OK, ale jak pęknie pierścionek?, jaki koszt? Skrzynka Moskwicza (jakaś dziwna 2 biegi + R, nie ważne), padnie cokolwiek, co zrobisz? Widząc Twój zapał, i chęć konstruowania, zrobisz wszystko od nowa, pochwalam Twoją chęć tworzenia. Też kiedyś "tak miałem"... A może spróbuj inaczej , silnik od CBR-ki + skrzynia Moskwicza, do "żyda", w tych pieniądzach masz 2, lub 3 kompletne napędy od malczana (wszystkie części za grosze). Piszesz że traktorek jest zrywny, jest taki, bo ma taki silnik, ale czy to powinna być zaleta ciągnika (czka)?, Ciągniczek powinien mieć maksymalny moment obrotowy przy minimalnych obrotach, czego silnik od motoru nie zapewni :-(. A jeśli masz na tyle zapału, nie chcesz sprzedawać tego co masz, to na silniku Hondy (on się do tego nadaje) zbuduj inne "wozidełko" które będzie zrywne, kołami "zamieli", i po polach będziesz jeździł (buggy). No chyba że jesteś zadowolony z "zachowania" Twojego traktorka, albo (co gorsza), już Ci się nie chce...
  • #10
    balik211
    Poziom 10  
    Pojazd stworzony z tego co było w garażu, jedynie profile na ramę i parę drobiazgów zostało dokupionych. Silnik jest naprawdę solidną jednostką wymieniłem tylko kompletny rozrząd i olej. Chłodnica jest duża i nawet przy dużych obrotach wentylator naprawdę bardzo rzadko się załącza. Wracając do skrzyni która jest prosta jak budowa cepa, nawet przy jakiejkolwiek awarii myślę że sobie poradzę (posiadam tokarkę na stanie :D ). Trybik można dorobić, przerobić z innych dostępnych części. Powtarzam jeszcze raz, pojazd stworzony z gratów które były pod ręką. Z pojazdu jestem bardzo zadowolony, przewiózł już "naście" ton ziemi na działce, wywiózł "naście" ton gruzu. Jedyna awaria jaką miałem to elektryka o której już wspominałem wcześniej. Nie mogę sobie poradzić z filmikiem który przedstawia prace silnika przerabiam na mniejszy format i coś mi dźwięk ucieka, jak będę miał więcej czasu nakręcę nowy. Dorzucam parę zdjęć ze szczegółami.
    Ciągniczek SAM na silniku z Hondy CBR125 Ciągniczek SAM na silniku z Hondy CBR125 Ciągniczek SAM na silniku z Hondy CBR125 Ciągniczek SAM na silniku z Hondy CBR125 Ciągniczek SAM na silniku z Hondy CBR125
    Silnik umocowany jest na podstawce z blachy jak widać na jednym ze zdjęć, natomiast podstawka na czterech gumowych tulejach do ramy aby tłumić wibrację. Na innym zdjęciu widać mocowanie linki sprzęgła które wykonane jest jest z zawiasu drzwiowego.
  • #11
    ppoliw
    Poziom 12  
    Jeśli jesteś zadowolony ze swojego projektu, to nic dodać, nic ująć. Tak jak pisałem wcześniej, wykonanie OK. (Ale osobiście do ciągadła doradzałbym silnik niskoobrotowy).
  • #12
    jendrula60
    Poziom 11  
    Przy kręceniu filmu zadbaj o jakość dźwięku bo usłyszenie "pszczółki" w traktorze musi być przeżyciem dość ciekawym. Jeśli spełnia Twoje oczekiwania i potrzeby to tylko gratulacje
  • #14
    balik211
    Poziom 10  
    Witam serdecznie.
    Nagrałem, tak na szybko filmik obrazujący pracę silnika. Niestety nie mam zbyt wiele czasu aby usprawnić parę rzeczy. Pękają mi przednie błotniki w miejscach mocowania do oski, oczywiście mam na to już fajny patent, tylko czasu brak na przerobienie. Maxxim, hmmm.... ciekawy wykres mi przedstawiłeś, nie jestem pewien czy to wada czy zaleta przy tych rozmiarach pojazdu i przy naprawdę niewielkiej wadze; nie zastanawiałem się wcześniej nad tym :)
  • #15
    maxxim
    Poziom 15  
    Nawet modele rc czy traktorki kosiarki tak mają . Inaczej rwie opony , kiepska przyczepność na zakręcie itp.
    To musisz niestety zrobić .