Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Yamaha DT 125 RE '04 - Iskra tylko na początku i na końcu kręcenia rozrusznikiem

23 Jun 2015 13:05 5718 17
  • Level 9  
    Witajcie.

    Więc zacznę od początku.

    Pojechałem na przejażdżkę i elegancko yamaha odpaliła, śmigała, ale do czasu jak chciałem wjechać w bramę to po prostu mi zgasła (dobrze, ze przed domem :D).

    No i od tego momentu nie chce odpalić.
    Kręcę, kręcę i nic. Zero reakcji.
    Lałem paliwo bezpośrednio do cylindra, ale niestety to samo.
    Próbowałem z popychu i również to samo :(

    ale zauważyłem coś bardzo dziwnego.
    Iskra po prostu wariuje. (nie mam kopki. Chodzi o rozrusznik)

    Gdy kręcę rozrusznikiem to po wciśnięciu przycisku jest jakaś tam mała iska przez chwilkę.
    dalej kręcę, kręce i nic, a jak puszczę i rozrusznik przestanie kręcić to wskakuje jeszcze kilka iskier.
    Tak jakby sie kumulowały ? :D

    Po prostu nie jest tak, że kręcę i iskra cały czas wskakuje.
    Rozebrałem pół motoru i sprawdzałem kable, ale nie wiem za co się wziąć.
    Może ktoś miał podobny problem ?

    btw. kompresja jest ok :)

    Na pomarańczowym kablu (plus) od cewki mam niecałe 5V
    a ile powinno być ?


    a jeśli chodzi o oporność impulsatora na wypiętych kostkach to ma 285ohm
    wiem, że oporność impulsatora ma być między 280-420Ohm
    więc u mnie chyba jest dobrze.

    Przy włączonym zapłonie przejeżdżałem śrubokrętem przez impulsator, ale nic się nie działo.

    Cewkę podłączałem na krótko i iskra była bardzo ładna i mocna.

    Proszę o pomoc

    ciekawi mnie tylko jak z tym napięciem pomarańczowego kabla wchodzącym przez moduł do cewki ? czy nie mam tam za małego napięcia ? może moduł siadł ?


    btw. rozbierał już ktoś moduł ? bo to wszystko w gumie więc chyba cieżko rozebrać


    Błagam Was o pomoc bo już mi się pomysły skończyły :(
  • TermopastyTermopasty
  • Level 39  
    Podaj oznaczenie modułu zapłonowego, w miarę możliwości także jego zdjęcie.
  • Level 9  
    Moduł to - 1D0-00
    Foto :
    Yamaha DT 125 RE '04 - Iskra tylko na początku i na końcu kręcenia rozrusznikiem

    ale wydaje mi się, że to cewka. Dałem jakiemuś magikowi do nawinięcia, ale nie wiem, czy mu się to uda ;)



    Więc tak:

    Cewka w magneto według serwisówki powinna mieć rezystancję 192-288

    u mnie po zmierzeniu jest - 708 ohm

    miernik jest na pewno dobry.
    Sprawdzałem rezystancję impulsatora i jest ok.

    Chciałbym się dowiedzieć około ile volt ma wychodzić na kablu (pomarańczowym) wchodzącym do cewki przez moduł.

    u mnie jest niecałe 5V, a nie wiem ile powinno być.
    Wydaje mi się, że chyba 12V

    Chce wykluczyć albo cewkę w magneto, albo moduł.

    ale rezystancja mówi chyba sama za siebie ?

    Dzięki za odpowiedź ;)
  • TermopastyTermopasty
  • Level 31  
    Nie wiem czy w tym motocyklu masz podobny układ zapłonu ale ja walczyłem z Simsonem z podobnymi objawami.Iskra pojawiała się przy powolnym kręceniu "kopką",przy szybkim zanikała by się znów pojawić jak wał prawie stawał.Generalnie była bardzo licha i silnik nie zapalał.
    Przyczyną był moduł a dokładnie to diody które rozwalało zbyt wysokie napięcie z cewki zapłonowej tej na silniku.Stator był krótko wcześniej wymieniony na nowy ale chyba jakiś chiński i prawdopodobnie źle nawinięta była cewka,zbyt wysokie napięcie dawała.Wymieniłem diody i włożyłem starą oryginalną cewkę napięciową i simsonek ożył.
  • Level 39  
    Podeślij mi serwisówkę do tego modelu, bo nie mam informacji do tego typu zapłonu.
  • Level 9  
    Wysyłam 2 pdfy z których korzystałem ;)

    Ogólnie po rozebraniu wszystko wygląda w ten sposób:
    http://olx.pl/oferta/cewki-stator-zaplon-yamaha-dt-125-x-re-CID5-IDawoyX.html

    tak jak widać w opisie aukcji mam chyba ten sam problem :P

    Oddałem do nawinięcia, ale nie wiem, czy da się to zrobić. Wszystko zaklejone, obspawane :(
  • Level 39  
    kasztanek9994 wrote:
    Cewka w magneto według serwisówki powinna mieć rezystancję 192-288

    u mnie po zmierzeniu jest - 708 ohm

    Skąd wziąłeś takie dane? W serwisówce jest podane co innego:
    Yamaha DT 125 RE '04 - Iskra tylko na początku i na końcu kręcenia rozrusznikiem
    Pierwsza uwaga. Masz cewkę zasilającą z trzema wyjściami, ale nie wiem czy jedno z wyprowadzeń nie jest połączona z masą. Dlatego masz podane dwie wartości kontrolne w serwisówce. Starsze modele miały cewkę zasilającą z dwoma wyprowadzeniami (bezmasową), dzięki której z jednego wyprowadzenia było także realizowane zasilanie części sterującej (cyfrowej) modułu zapłonowego. Tutaj możesz mieć podobnie, ale nieco inaczej rozwiązane. Pewien problem polega na uszkodzeniu tego układu zasilającego w module i nie będzie on działał poprawnie.
    Trochę pośpieszyłeś się z tym przewijaniem statora, być może że niepotrzebnie.
    Napięcia wychodzącego na cewkę WN nie da się sprawdzić miernikiem, jedyna możliwość to oscyloskopem i to najłatwiej cyfrowym.
    Proponuję sprawdzić czy iskra występuje regularnie przy ręcznym kręceniu silnikiem, np. tylnym kołem na biegu.
    Obawiam się że przyczyna będzie tkwić w uszkodzonym module zapłonowym, niestety musiałbyś mieć jakiegoś znajomego z podobnym modelem (roczniki 2004-2006) aby podmienić na próbę moduły, żeby nie kupować niepotrzebnie drogiego modułu "na próbę".
  • Level 9  
    No nic zobaczymy.
    Na jutro będę mieć przewiniętą cewkę, a ja robiłem to w ten sposób.
    Wartości z PDF i forum o yamaha DT

    Yamaha DT 125 RE '04 - Iskra tylko na początku i na końcu kręcenia rozrusznikiem

    Dziękuje wszystkim ślicznie za odpowiedź :) !
  • Level 9  
    Ech.
    Pan nie podołał i powiedział, że tego nie przewinie.

    że jak nie będę miał danych dotyczącej tej cewki to nikt mi tego nie zrobi.

    zna ktoś może jakiegoś fachowca od przewijania cewek ?
  • Level 39  
    W jakim to teraz stanie jest? Cewka jest cała czy już pocięta? Jeśli nie była dłubana to sprawdź rezystancję uzwojeń według danych które ja przesłałem, oraz dodatkowo rezystancję między każdym przewodem a masą.
  • Level 9  
    Jutro pomierzę i zrobię fotki.
    Wszystko jest nienaruszone ;)
    Teraz to juz chyba wole żeby ten moduł był walnięty bo jakoś to delikatnie rozetnę i dam do elektronika.
    Już ręce mi opadają ;(

    Nie da się tego przewinąć bo:
    "
    Witam
    Cewka niestety jest spawana, wadą są zwęglenia szpuli w okolicy miejsca spawania.
    Po usunięciu uzwojenia moze sie okazać ,że szpula na której ma być nawijane uzwojenie
    będzie wymagała wypełnienia ubytków a w nagorszym przypadku wymiany całej ściany.
    Ze względu na bardzo ograniczony dostęp, niemozliwy demontaż nie przyjmiemy tego statora
    "

    a drugą używaną taką dostać graniczy z cudem : /
  • Level 9  
    Załączniki:

    1-4. Mierzenie oporności cewki.
    5. Mierzenie oporności cewki przez kabel
    ( w ten sposób https://obrazki.elektroda.pl/6802837300_1435159175.jpg )
    6. Wygląd kostki
    7. Kostki wychodzące z magneta
    8. Moduł i kostki. (te żółte+czarne kable są od kierunków)

    Filmik:
    1. https://www.youtube.com/watch?v=6HXygbyfMpY (odpalanie moto)
    2. https://www.youtube.com/watch?v=_p-UV5GJYdU&feature=youtu.be (Plus w czarno-czerownym kablu. Tam podobno jest wychodzące napięcie z cewki do modułu, ale nie wiem, czy taki miernik da radę to zmierzyć)
    3. https://www.youtube.com/watch?v=jwjvMTOLhmo Pomarańczowy kabel. Wychodzące napięcie z modułu na cewkę WN. Tego też takim miernikiem się nie zmierzy :D

    Już ponad tydzień zabawy z tym.
    Nigdzie nie mogę dostać tego statora.

    Może lepszym rozwiązaniem będzie rozcięcie modułu i zaniesienie do elektronika ?

    Teraz to już wolę uszkodzenie modułu od cewki bo z tym nic się nie da zrobić :(

    Według mnie to jest dziwne.
    No bo skoro cewka byłaby spalona to chyba nie byłoby w ogóle iskry ?

    Dziękuje wszystkim za poświęcony czas :)
  • Level 39  
    Po pierwsze takie zdjęcia z pomiarów są trochę mało przydatne, kiedy nie wiadomo z których przewodów cewki zasilającej się mierzy rezystancję. Brakuje jeszcze pomiaru względem masy o które prosiłem. Niemniej wartości są zgodne z serwisówką - ze specyfikacji.
    Po drugie napięcie na cewce zasilającej mierzy się miernikiem ustawionym na pomiar napięcia zmiennego. Na stałym nic dziwnego że był zerowy.
    Po trzecie nie pasuje mi pojawianie się stałego napięcia ujemnego na wyjściu modułu zapłonowego. W którym punkcie miałeś podpięty czarny przewód miernika? Proponuję na początek sprawdzić wszystkie połączenia masowe, pomiędzy silnikiem a akumulatorem, pomiędzy akumulatorem a resztą instalacji. Następnie sprawdź jeszcze raz to napięcie, ale przewód czarny miernika podpinając pod masę przy module zapłonowym (czarny przewód). Jeśli nadal pojawia się napięcie ujemne, mogę przypuszczać że moduł jest uszkodzony.
  • Level 9  
    Ja sam nie wiem który przewód w cewce do czego :(.
    Mogę jakieś kolory podać etc.

    BANANvanDYK wrote:
    Brakuje jeszcze pomiaru względem masy o które prosiłem

    Podpowiesz jak to zrobić ?
    Przepraszam, ale zielonkawy jestem w tych sprawach :(

    BANANvanDYK wrote:
    Po drugie napięcie na cewce zasilającej mierzy się miernikiem ustawionym na pomiar napięcia zmiennego.

    Okej. Zrobię tak jak napisałeś :)

    BANANvanDYK wrote:
    W którym punkcie miałeś podpięty czarny przewód miernika?

    Minus miałem podpięty na akumulatorze

    jutro zrobię tak jak napisałeś i podeślę nowe fotki ;).
    Tylko wyjaśnij mi pojęcie "pomiaru względem masy" :P

    jeszcze raz dziękuje za pomoc :)
    samemu nic bym nie zdziałał :(
  • Level 39  
    Zmierz rezystancję pomiędzy masą (silnika, albo rdzeniem statora) a poszczególnymi przewodami tej trójkątnej wtyczki z trzema pinami, którą przedstawiłeś na zdjęciu nr.6.
  • Level 9  
    Hmm no więc.
    Yamaha DT 125 RE '04 - Iskra tylko na początku i na końcu kręcenia rozrusznikiem
    Lewy góra - 582 ohm
    Prawy góra - 0 ? jakby coś się pokazało i zaraz spada do 0
    Dół - 124 ohm

    Yamaha DT 125 RE '04 - Iskra tylko na początku i na końcu kręcenia rozrusznikiem
    Przestawiłem miernik na pomiar napięcia zmiennego, ale również nic się nie działo jeśli chodzi o czarno-czerwony kabel.
    Tylko podczas dotknięcia kabla "brązowego" miałem prawie 24.2V, a podczas kręcenia napięcie spadło do 19V.

    Mam znajomego elektronika więc gdybym delikatnie "otworzył" ten moduł to może on by go przebadał i stwierdził co jest nie tak, ale to chyba potrzebowałby więcej informacji na temat tego modułu ?

    Bo nie mam od kogo wziąć takiego samego działającego :(
  • Helpful post
    Level 39  
    Wynika że zielono-niebieski to masa (punkt wspólny dla obu cewek), czarno-czerwony to standardowo zasilanie CDI, a zielono-biały to zasilanie dla części cyfrowej modułu. Aczkolwiek dziwnie wychodzą wartości rezystancji dla przewodów czarno-czerwony oraz zielono-biały jakby zostały zamienione rolami względem typowych rozwiązań.
    Skąd Ci się wzięło 24V na przewodzie brązowym? To jest zasilanie po stacyjce, więc powinno być tam napięcie w granicach 12V. Może miernik jest niesprawny?

    Przeanalizowałem schematy względem starszych modeli, są ogromne różnice. Po pierwsze w starszych modelach cewka zasilająca miała dwa wyprowadzenia, u Ciebie w modelu od 2004 roku zmieniono na trzy wyprowadzenia. Starsze miały gaszenie w typowy sposób, od 1999 roku zmieniono na "zezwolenie" - połączenie przewodu niebiesko-żółtego z masą pozwala na pracę silnika. W modelach od 2004 roku masz jeszcze wyprowadzone kostki do alarmu, gdy go nie masz, to powinieneś mieć zworkę (dwa przewody czarno-białe połączone razem), bez niej nie będziesz miał iskry. Możesz najwyżej dodatkowo sprawdzić czy masz masę na przewodzie niebiesko-żółtym z modułu, lub ewentualnie połączyć go z masą i sprawdzić czy się coś zmieniło. Poza tym w modelach od 2004 roku z modułu jest wyprowadzone sterowanie do załączania świateł.

    Tak więc uważam że stator jest sprawny. Jedyny problem może leżeć po stronie instalacji lub w module zapłonowym.
    Moduł jest zalany gumowym klejem. Bardzo ciężko się to rozbiera, ale jest to wykonalne. Radziłbym szukać uszkodzeń w elementach znajdujących się zaraz za przewodami czarno-czerwonym i zielono-białym.
  • Level 9  
    Dawno tutaj nie zaglądałem, ale odkopuję mój temat.

    To będzie pewnie dość śmieszne, ale ...

    Wypiął się jakiś "czarny" kabel przy kierownicy.
    To niby jakiś kabel do alarmu.

    Nie mam pojęcia, ale coś odcinające zapłon.

    Tydzień czasu się mordowałem, a wystarczyło połączyć kabelek, ale no cóż ...
    tak czasami bywa.


    Dzięki za poświęcony czas.