Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Nagrywanie gitary - akustyk na 2 majki czy elektroakustycza kablem ?

Dieter20 23 Jun 2015 22:25 2589 37
  • #1
    Dieter20
    Level 9  
    Witam :)

    Panowie takie pytanie: Rozważam nagrać sobie gitarę. Z tym że problemem jest nieprzystosowany akustycznie pokój. Rozważam 2 opcje.
    Pierwsza z nich to nagrać akustyk na 2 majki: mxl 770 i rhode m3 na interfejsie Audiobox'a.
    Druga opcja to kupno gitary elektroakustycznej i nagrywanie jej przez wejście instrumentalne w interfejsie (duży jack).

    Która z tych opcji da nagrania lepszej jakości ? Jakieś plusy / minusy obu rozwiązań ? Pomożecie ?

    Pozdrawiam.
  • #2
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Zależy co chcesz uzyskać. Elektroakustyk moim zdaniem brzmi bardziej "sztucznie" w porównaniu z czystym pudłem.
    Zawsze zgrywałem z mikrofonu - ustawionego dość blisko pod skosem celując na otwór rezonansowy i było OK.
    Jeżeli masz kłopoty z akustyką pomieszczenia - zastosuj jakieś koce, kotary, czy cokolwiek, co pochłaniałoby dźwięk.
  • #3
    Dieter20
    Level 9  
    Interesuje mnie uzyskanie najlepszego brzmienia nagrań. Wezmę pod uwagę twoje rady. Może ktoś jeszcze się wypowie.
  • #4
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Nie dopowiedziałem poprzednio: Mikrofon kierunkowy oczywiście - w Twoim wypadku spróbowałbym z tym rhode m3 . Od strony gryfu pod kątem w okolice otworu; Będzie słychać (a przynajmniej powinno) nawet palce na strunach, co przy graniu klasycznym jest pożądane (o ile nie masz przeciwwskazań).
  • #5
    nagrywamy.com
    Level 30  
    Podstawowe pytanie - o jakie brzmienie gitary chodzi?
    Zawsze lepiej jest nagrywać mikrofonami, jest to w końcu instrument akustyczny. Niestety, musi być to nagrane w "higienicznych" warunkach, "koce, kotary czy cokolwiek" w przeważającej większości przypadków pogarszają sytuację. Z drugiej strony obecnie wiele jest rozwiązań wbudowanych lu przeznaczonych do wbudowania w instrument, które dają nadspodziewanie dobre rezultaty - stąd pierwsze pytanie ;)
  • #6
    lespaul972
    User under supervision
    jest to dosyć subiektywne pytanie, jednak generalnie najlepsze efekty daje połączenie obu tych rozwiazań tj nałożenie z preampu i mikrofonu jako jedną ścieżkę . Wówczas mamy pełne i czyste brzmienie gitary.
    Fakt faktem , że kupując elektroakustyka nie jest on poprawnie skonfigurowany i nie wybrzmi. Jeśli zaś nagrywać mikrofonem tylko lepiej nagrywać klasyka.
    Jesli nagrywanie mikrofonem koniecznie wygłuszone pomieszczenie i odpowiednio ustawiony mikrofon ale jakość dźwięku nie będzie rzucac na kolana, chyba że masz super gitarę.Jakie wiosło masz zamiar nagrywać?
  • #7
    Dieter20
    Level 9  
    Ogólnie to jest tak ze albo gitara brzmi jakby była nagrana gdzieś w oddali albo bardzo dudni basem... dopiero lekka korekta poprawia to -high pass filtr na 250 Hz usuwa to dudnienie. Z racji tych kłopotów nagrywania pudła przymierzalem się do kupna elektroakustyka i nagrywania po kablu z myślą że to wyeliminuje defekty. A brak efektów naprawdę zniechęca. Dlatego już planowałem kupić tego elektroakustyka żeby w końcu zająć się muzyką a nie niekończącymi się eksperymentami które nic nie dają a motywację zabierają... o radości gry nie wspomnę. Niby w necie piszą - przy nagrywce eksperymemtuj.. no ale ileż można :) Mam zamiar nagrać możliwie najlepiej gitarę akustyczna. Pare akordow na krzyz :) Mam fendera cd-60.
  • #8
    lespaul972
    User under supervision
    dlatego jak móię z doświadczenia wiem ,że optymalnym rozwiazaniem jest połącznie obu metod elektroakustyk podłączony kablem ale i mikrofon na statywie przy gitarze.
    robsz jedną ścieżkę audio stereo z tych dwóch odbiorników np w fl studio czy czymkolwiek innym do nagrywania i jakość będzie uderzająco lepsza.
    Jedynym minusem jest to,że musisz mieć wmiarę kartę dźwiękową i mikser skoro zależy CI na jakości. jednak nie muszą być jakeś wygórowane
  • #9
    Dieter20
    Level 9  
    A co masz na myśli mówiąc ze elektroakustyk jest źle skonfigurowany i nie wybrzmi ? Ja nagrywam na tym interfejsie audioboxa. Szału nie ma z nim ale daje rade. Miksera nie mam.
  • #10
    nagrywamy.com
    Level 30  
    Dieter20 wrote:
    Ogólnie to jest tak ze albo gitara brzmi jakby była nagrana gdzieś w oddali albo bardzo dudni basem...


    Nagrywanie gitary akustycznej to nie jest wielka filozofia. Jeżeli chodzi o techniki mikrofonowe, nie ma potrzeby wyważania otwartych drzwi, wystarczy poczytać o technice zwanej powszechnie "nashville". Takie nagrania mogąbyć zarówno mono jak i stereo, wprawdzie należy stosować takie same mikrofony, ale na początek może być. Gitarzyści uwielbiają bardzo szerokie brzmienie stereo, uzyskiwane szerokim rozstawieniem mikrofonów (np. mostek-gryf) - niestety, jest to gwarancja niekompatybilności mono i IMO warto się takich rzeczy wystrzegać, metoda "nashville" natomiast w zasadzie zawsze daje przynajmniej dobre rezultaty.
    Warto zauważyć, że gitara akustyczna "wydaje z siebie" dźwięk praktycznie z każdego miejsca - oprócz jednego, otworu właśnie. Otwór jest jedynym miejscem, który w gitarze nie gra, i celowanie w niego mikrofonem skutkuje buczeniem. Drugim powodem buczenia jest niestety nieprzystosowane do nagrań pomieszczenie - standardowy pokój i wysokości 2,5m będzie w zasadniczy sposób podbarwiał brzmienie instrumentu w okolicy 70 i 140Hz, a próby amatorskiego "wytłumiania" materiałami typu koce czy kotary w praktyce tylko pogarszają sytuację w dole i niskim środku.
  • #11
    Dieter20
    Level 9  
    Jeszcze będę kombinować w tym temacie. Zapoznam się ze wszystkimi poradami i wskazówkami. Ktoś coś jeszcze ?

    Czyli reasumując - Lepiej opłaca się nagrywać elektroakustyka po kablu + dodatkowy majk czy kombinować z 2 majkami na zwykłym pudle ? :)
  • #12
    lespaul972
    User under supervision
    Dieter20 wrote:
    A co masz na myśli mówiąc ze elektroakustyk jest źle skonfigurowany i nie wybrzmi ? Ja nagrywam na tym interfejsie audioboxa. Szału nie ma z nim ale daje rade. Miksera nie mam.

    W takim razie audiobox wystarczy podpinasz pod mic mikrofon i instrument gitarę.
    Co do nieskonfigurowanej gitary mam na myśli to, że każda nową gitarę trzeba ustawić żeby brzmiała ładnie i stroiła idealnie na progach.
    Elektroakustyka ponadto trzeba ustawić odpowiednio,by dźwięk każdej struny był na tym samym poziomie i znormalizowany(właśnie by nie było dudnienia lub samych wysokich).
    Lutnicy niestety często krzyczą za konfigurację gitary nawet 1500zł wiec trzeba szukać taniego dobrego lutnika ,który za nie więcej niż 200zł by to zrobił.
  • #13
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    Dieter20 wrote:
    Czyli reasumując - Lepiej opłaca się nagrywać elektroakustyka po kablu + dodatkowy majk czy kombinować z 2 majkami na zwykłym pudle ?

    Jak masz możliwość to najlepiej od razu nagrywać mikrofonami i z kabla. Zawsze to już na etapie miksu możesz określić które brzmienie pasuje lepiej do danego miksu.
  • #14
    lespaul972
    User under supervision
    Dokładnie tak jak od początku moich wypowiedzi w tym temacie, najoptymalniejszym sposobem jest nagranie jednocześnie z kabla i z mikrofonu
  • #15
    nagrywamy.com
    Level 30  
    Dieter20 wrote:
    Czyli reasumując - Lepiej opłaca się nagrywać elektroakustyka po kablu + dodatkowy majk czy kombinować z 2 majkami na zwykłym pudle ? :)


    Czyli familiada? ;) Czy lepiej mikrofonem w "niewiadomojakim" pomieszczeniu, czy lepiej "niewiadomojaka" gitara? Ty musisz zdecydować sam, co lepiej się sprawdzi... Fender CD60 to chyba jedna z najtańszych gitar, jeżeli myślisz o elektroakustyku z podobnej półki cenowej, to ani akustycznie ani elektrycznie on nie zagra, niestety.
  • #16
    lespaul972
    User under supervision
    cort-earth-100f-ns
    Taka np gitara jest już przyzwoita(testowałem to wiosło i jak na tę cene jest super lepsza niż można by się spodziewać.)
    mikrofon- przy tym rodzie efekt będzie przyzwoity.
    Najlepiej zorientuj się nad lutnikami i ich cenami w Twojej okolicy żeby można było gitarę ustawić.
    Jeżeli będą zbyt drodzy możesz w ostateczności poznać instrument i ustawić preamp tak by jak najrówniej i najpełniej dźwiękowo wyszło.
    Przy nagrywaniu mikrofon + kabel nie potrzeba nie wiadomo jakiej akustyki w zwykłym pokoju jakość jest zadowalająca(wiadomo że nie jakaś studyjna, ale to chyba oczywiste)
    Moderated By adambyw:


    3.1.18. Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym).

  • #17
    Dieter20
    Level 9  
    nagrywamy.com wrote:
    Dieter20 wrote:
    Czyli reasumując - Lepiej opłaca się nagrywać elektroakustyka po kablu + dodatkowy majk czy kombinować z 2 majkami na zwykłym pudle ? :)


    Czyli familiada? ;) Czy lepiej mikrofonem w "niewiadomojakim" pomieszczeniu, czy lepiej "niewiadomojaka" gitara? Ty musisz zdecydować sam, co lepiej się sprawdzi... Fender CD60 to chyba jedna z najtańszych gitar, jeżeli myślisz o elektroakustyku z podobnej półki cenowej, to ani akustycznie ani elektrycznie on nie zagra, niestety.


    Czy ja wiem czy ten Fender jest taki zły ?

    Znam ludzi co gitarę za 200 zł nagrali majkiem do skype i jakość byla przyzwoita. A ten Fender to kosztował 3x razy tyle :) Elektroakustyk to planuje już wydać taki mocarny ~ za 2 tys.
  • #18
    lespaul972
    User under supervision
    Polecam szukać gitar z elektroniką fishmana.Polecam gitary Sigma(martin)
  • #19
    Dieter20
    Level 9  
    Jeśli chodzi o elektronikę - to w gitarach powyżej 1200 zł już taka jest stosowana.Nie spotkałem się z elektroniką innej firmy. Jakieś rady na co zwracać uwagę w elektronice przy zakupie gitary ? Z tego co wiem jest elektronika z wbudowanym tunerem i jest aktywna i pasywna.
  • #20
    nagrywamy.com
    Level 30  
    Hmmm... Jeżeli gitara ma być nagrywana z przetwornika piezo pod mostem, to faktycznie lepiej już mikrofonem do skajpa. Piezo, z najlepszym nawet systemem elektronicznym, to proteza brzmienia gitary akustycznej, do zastosowania na estradzie, ale raczej na pewno nie w studiu. Jeżeli nie mikrofon, to są systemy gitarowe składające się z piezo i mikrofonu czy raczej mikrofonów wbudowanych w środku, z takiego czegoś można jeszcze coś ukręcić, Taylor jest dobrym przykładem. Bardzo dobrym, choć trochę drogim rozwiązaniem jest przetwornik LR Baggs M1 albo M80:
    https://www.youtube.com/watch?v=a0BbQMHDcJc
    Wprawdzie nie jest to brzmienie idealne, ale bardzo bliskie akustycznemu, w aranżacjach rockowych czy rozrywkowych bez problemu do zastosowania.
  • #21
    lespaul972
    User under supervision
    lr baggs to najwyższa już półka jeśli chodzi o elektronike i co do poprzedniego osta nie tylko fishmann produkuje elektronikę, chodź najczesciej o takiej się słyszy.
    Polecam sst.
    Co do przystawek tak są przystawki na pudło, jednak tak jak mówiłem dobrze ustawione piezo pod podstawkiem sprawia ,że gitara brzmi jak powinna a to czego brakuje w piezo daje nam mikrofon.
    Nie raz takie nagrania prowadziłem pod już konkretne autorskie kawałki znajomych.
    Jakość jest na miarę małego studia.
    Nie potrzeba zbędnych dodatków lr baggsa kosztujących krocie.
  • #22
    Dieter20
    Level 9  
    Ja osobiście nie bawiłbym się w żadne zewnętrzne przystawki. Wolę kupić pudło z elektroniką w środku.
  • #23
    lespaul972
    User under supervision
    jeżeli nie jestes kasiastym zawodowym gitarzystą w zespole lub solowo koncertującym nie potrzebujesz takich bajerów jak LR, baggs kup aby porządną gitarę i raz jeszcze polecę sigmę, będąca konstrukcją Martin guitars bijących nawet gibsony i podłącz się pod to co masz, dobrze skonfigurowana gitara i sprzęt który już posiadasz dadzą wystarczająco dobry efekt do nagrywania.
  • #24
    Dieter20
    Level 9  
    Jeśli chodzi o gitary sigma - nie ogrywalem. Jak tylko zobaczę to zobaczymy co potrafi. Póki co to zastanawiam się nad gitarami LAG albo Dowina. Ja preferuje ciemne brzmienie gitar. Dlatego tylko mahoniowe wiosła mnie interesują.
  • #25
    lespaul972
    User under supervision
    sigma to włąsnie lita płyta i mahiń zatem to co przeważa co do tego jakie brzmienie ma gitara.
    Co do lagów na nie należy uważać i pieczołowicie sprawdzać. Mają mnóstwo wad fabrycznych i felernych egzemplarzy.Chodź oczywiście jeśli znajdziesz igiełkę sztukę- gitara jest porządna. Co do takiego brzmienia na pewno większosc ibanezów i martiny jako martin (sigma to coś jak epiphone tylko nie ma takich kompromisów na materiałach)
  • #26
    Dieter20
    Level 9  
    Dobrze wiedzieć. Wezmę to pod uwagę. No właśnie sklejka w gitarze za 2 tys to jakieś nieporozumienie. O Lagach słyszałem podobne opinie.
  • #27
    plumbum22
    Level 20  
    Co do gitary polecam Ci Strunal D-977 mam ją i dźwięk z niej jest obłędny. Do elektroakustyka lepiej zastosować preamp lampowy i dopiero nagrywać, pamiętaj że większość brzmienia gitary kształtowana jest w preampach i nikt nie nagrywa suchego dźwięku elektroakustyka.
  • #28
    398216 Usunięty
    Level 43  
    plumbum22 wrote:
    nikt nie nagrywa suchego dźwięku elektroakustyka.
    Oj, chyba nie.
    plumbum22 wrote:
    większość brzmienia gitary kształtowana jest w preampach
    Na pewno - ale gdy chodzi o wiosła elektryczne.
  • #29
    plumbum22
    Level 20  
    A elektroakustyk to nie bo w elektryku jest przystawka a tu przetwornik piezo? Chłopie nie żyj w czarnym lesie, sam kawałek Zawsze tam gdzie ty jest grany elektroakustykiem na wzmacniaczu lampowym. Poczytaj może trochę o lampach dowiesz się też przy okazji o harmonicznych i nie miej w głowie tylko przesterowanego dźwięku.
  • #30
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Przepraszam, zasugerowałem się widocznie gitarą akustyczną i o niej napisałem to pierwsze zdanie. Przepraszam.
    Masz oczywiście rację.