Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Moto Guzzi Quota - Nierówna praca, duże spalanie, ciężko odpala

dera 25 Cze 2015 00:18 1119 10
  • #1 25 Cze 2015 00:18
    dera
    Poziom 8  

    Witam!
    Walczę od pół roku z moim ostatnim nabytkiem - Moto Guzzi Quta - jest to 2cylindrowy motocykl czterosów. Pojemność 1064cm, układ wzdłużny (czyli cylindry wystają na boki, a wał jest wzdłuż osi motocykla). Na wtrysku, dwie cewki. Nie posiada miernika przepływu powietrza - bada ilość powietrza w mieszance dzięki TPSowi oraz czujnikom temperatury powietrza oraz ciśnienia powietrza. Ale dobra - jak potrzebne będą szczegóły to będę podawał.

    Objawy pacjenta:
    1. zimą (temp. koło 4 stopni) bardzo, bardzo ciężko odpala. Jak odpali to nie wolno dodać gazu, bo zaraz gaśnie. Jak się rozgrzeje - jest lepiej.
    2. Latem odpala przyzwoicie.
    3. Bardzo wysokie spalanie - między 7, a 8 litrów - nawet jak jeźdżę po Kaszubach prędkościami 70km/h (miałem dwa podobne motory - Californie - i one paliły od 5 do 6 litrów (6 - to na autostradzie 140km/h).
    4. Bardzo nierówna praca silnika w zakresie 2500-3500 obrotów - strasznie wtedy szarpie, zamiast równo sobie jechać. To czuć na każdym biegu. Poniżej 2500 -równo, powyżej 4000.
    5. I ostatnia rzecz - to co pokazuję na filmie:
    https://drive.google.com/file/d/0B1_dnXFLfaMbUDYtLUdmb2ZSR1U/view?usp=sharing
    (po 10 sekundzie filmu to słychać i widać jak wskazówka obrotomierza spada trochę i coś stuka. Stukanie wydobywa się jakby z bloku silnika).

    Widać tutaj, że gdy moto pracuje sobie na jałowym biegu (świeżo po odpaleniu), to od czasu do czasu tak coś stuknie- może właśnie nie odpala zapłon na którymś cylindrze - i dlatego obroty spadają na chwilę? Tak samo zachowuje się gdy jadę te 3000obr/min i mi szarpie - myślę, że to ten sam efekt. Im dłużej pochodzi silnik tym mniej tego szarpania na biegu jałowym. Ale przy jeździe szarpie cały czas, niezależnie czy ciepły czy nie.


    Najbardziej denerwujące dla mnie jest to:
    - szarpanie silnika przy około 3000obr/min (patrzy filmik)
    - oraz nienormalnie wysokie spalanie.


    Teraz opiszę co już mam za sobą:
    - regulacja zaworów 0,1mm wlotowe, 0,15mm wylotowe (dwa zawory na cylinder)
    - pomiar kompresji - jest ok na obu cylindrach tak samo. Nie robiłem pomiaru szczelności - tylko pomiar kompresji.
    - pomiar ciśnienia paliwa - jest ok zarówno, gdy moto jest wyłączone (ciśnienie nie spada gwałtownie, tylko baardzo powoli) oraz gdy moto chodzi (regulator ciśnienia paliwa oraz pompa paliwa działają prawidłowo).
    - wtryski - dałem do czyszczenia - wyczyszczone - przy okazji panowie zmierzyli, że oba dają taką samą ilość paliwa (test porównawczy) - nie wiem oczywiście, czy to nie za mało, za dużo - ale wiem, że oba dają tyle samo
    - świece wymienione, szczelina w normie
    - czujnik temp oleju silnika - pomierzyłem podgrzewając go w oleju i mierząc temp oraz rezystancję - działa prawidłowo
    - czujnik położenia wału - wygląda ok... ale nie mierzyłem go w żaden sposób




    - nie mierzyłem też czujnika temp powietrza oraz czujnika ciśnienia powietrza
    - czujnik położenia przepustnicy (TPS) teoretycznie jest poprawnie zamocowany, czyli zmierzyłem, że daje 150mV gdy klapki przepustnicy maksymalnie zamknięte; ale jeden przypadek mi jest znany, gdy spalanie było za duże i pomogło grzebanie przy tym czujniku - zmiana jego położenia. Czyli może coś z TPSem?
    - TPS pokazuje prawidłowe wartości, gdy odkręcam przepustnicę - tzn napięcie (czy tam rezystancja kto woli) wzrasta liniowo i bez pików itp
    - Wakuometry produkcji własnej (u-rurka) pokazują, że przepustnice są zsynchronizowane poprawnie.
    - filtry oleju/paliwa/powietrza wymienione, oleje wymienione, świece wymienione
    - komputer nie pokazuje żadnych błędów (mam interfejs i podłączam ECU do laptopa). Wartości które podaje komputer wydają się poprawne (temperatura otoczoenie, temp oleju, napięcie na aku)


    Ufff :-) Co bym chciał zrobić:
    - sprawdzić jak chodzi motor na innym ECU (tylko muszę od kogoś pożyczyć... może się uda)
    - wspawać tuleje M18 do sondy lambda w oba wydechy i podłączyć sondę szerokopasmową - mam dosjćie do takiej - zmierzę w ten sposób, czy oba cylindry mają takie same warunki pracy (stosunek AFR - air fuel ratio) - czy może jeden z cylindrów daje zupełne inne odczyty. Sonda powie mi któremu cylindrowi mam się przyjrzeć dokładniej
    - i może AKU jest za słabe? Może trzeba zamontować inne na próbę? Ale motor z drugiej strony nie ma problemu z kręceniem rozrusznikiem.


    Proszę o wskazówki!!!! Co może powodować to szarpanie oraz wysokie spalanie.
    Za wszelkie rady wdzięcznym będę.
    Pozdrawiam,
    Michał

    P.S. Jak ktoś przeczytał całośc - to szacun :-)

    0 10
  • Fibaro
  • #2 25 Cze 2015 15:46
    BANANvanDYK
    Poziom 37  

    Podaj dokładniejsze dane motocykla. Który rocznik?
    To są dość egzotyczne motocykle. jeśli możesz to podaj link do serwisówki, bo nie mam czasu szukać.
    Potencjometru TPS nie wolno ruszać, gdyż trzeba go regulować ręcznie + skalibrować w ECU.
    Jeszcze jedno, miałeś robione jakieś modyfikacje w wydechu?

    0
  • #3 25 Cze 2015 16:00
    dera
    Poziom 8  

    Adres do serwisówki: http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_quota_1100_it.pdf

    Rocznik moto: 1999, przebieg niecałe 30 000 km. Co byś chciał jeszcz wiedzieć?

    TPS już ruszałem - ustawiłem na 150mV na całkowicie zamkniętym motylku przepustnicy (czyli wg serwisówki). Ale poprzedni właściciel mówi, że miał takie same spalanie (7 litrów), więc ta operacja raczej nie wpłynęła na jakość pracy silnika.

    wiem jeszcze, że moja mapa zapłonu jest identyczna jak w motocyklu kolegi - bo ściągnąłem obie - a jego motor pali 5-6 litrów.


    Brak modyfikacji w wydechu. Oryginalny w 100%. Jedyne co, to wydechy rdzewiały i poprzedni właściciel je spawał/łatał - ale teraz są szczelne, więc raczczej nie łapie się to pod modyfikacje.

    0
  • #4 25 Cze 2015 18:52
    kortyleski
    Poziom 40  

    Piszesz że robiłeś wtryski czyli więcej niż jeden. A ja z dawnych lat pamiętam że tam był monowtrysk. Dopiero centauro miało mpi. Ale mogę się mylić... Dawno było. Jak wygląda podciśnienie w dolotach na zimnym i na ciepłym?
    Oczywiście w Pa a nie w ururkach.
    P.s. Zajefajny motor szkoda tylko że rzadki i dość drogi.

    0
  • Fibaro
  • #5 25 Cze 2015 21:43
    tzok
    Moderator Samochody

    Nie moja działka ale sprawdź dokładnie szczelność układu dolotowego, w tym wszystkie o-ringi (również te przy wtryskiwaczach).

    Sterownik to IAW-15M, a więc MPI, sekwencja.

    0
  • Fibaro
  • #6 26 Cze 2015 09:14
    dera
    Poziom 8  

    tzok napisał:
    Nie moja działka ale sprawdź dokładnie szczelność układu dolotowego, w tym wszystkie o-ringi (również te przy wtryskiwaczach).

    Sterownik to IAW-15M, a więc MPI, sekwencja.


    OK - przyjrzę się lewemu powietrzu. Jeśli chodzi o oringi przy wtryskach to są ok - miałem je w rękach przy okazji wysyłania wtrysków do czyszczenia.

    Dodano po 58 [sekundy]:

    kortyleski napisał:
    Jak wygląda podciśnienie w dolotach na zimnym i na ciepłym?
    Oczywiście w Pa a nie w ururkach.


    Nie mam wakuometrów inynch niż rurka. Ale jeśli to ważne i pomocne, to mogę kupić, bo planowałem w sumie.

    0
  • #7 26 Cze 2015 18:05
    kortyleski
    Poziom 40  

    Generalnie chodziło o to co i tzok napisał. Lewe powietrze w dolocie. Zimny łapie a jak się zagrzeje to coś się rozszerza i uszczelnia. To i mu się poprawia....

    0
  • #8 27 Cze 2015 00:01
    dera
    Poziom 8  

    A iskra i elektryka? Czy nie podejrzewacie slabej iskry?
    Wyczytałem tutaj: http://forum.motocyklistow.pl/index.php/topic/47814-wzmacniacz-iskry/ w jednym poście, że słaba iskra (zużyta świeca np) może doprowadzać do zncznego zwiększenia zużyca paliwa i do przerw w zapłonie.. tu też by to mogło być.. Także jutro wymienię fajki, świece, przewody WN. Pewnie i tak im się należy (choć świece to już po raz drugi... ale jak robć, to kompleksowo).

    0
  • #9 27 Cze 2015 22:11
    dera
    Poziom 8  

    Dziś psikałem płynem do czyszczenia hamulców po układzie dolotowym (między przepustnicą, a cylindrem, i po wtryskach też) - ale nie stwierdziłem nigdzie wzrostu obrotów - czyli układ dolotowy wygląda na szczelny.
    Widziałem w necie, że można też badać szczelność wytwornicą dymu - polecacie ten sposób? Na mój rozum jest to mega dobry patent - dym wszędzie wleci.

    Poza tym wymieniłem fajki i świece, obciąłem trochę przewód WN od strony świec i założyłem nowe fajki - bez zmian.

    0
  • #10 27 Cze 2015 22:29
    tzok
    Moderator Samochody

    dera napisał:
    Dziś psikałem płynem do czyszczenia hamulców po układzie dolotowym
    Jesteś pewien, że to w ogóle palne jest? Standard to "samostart" (czyli eter), słyszałem też o "plaku"... ale zmywacz do tarcz to silny detergent jest, chyba że masz jakiś na bazie IPA.

    ***

    Ok, jest palne - to IPA + aceton + n-heksan. Tylko lepiej tym nie lać po plastikach i gumie.

    0
  • #11 11 Lip 2015 19:46
    dera
    Poziom 8  

    Podciśnienie na rozgrzanym wynosi około 22cmHg przy 3000obr/min (na obu cylindrach niemal identyczne - przepustnice zsynchronizowane). Na obrazku widać wskazania dla rozgrzanego silnika. Na zimnym nie mierzyłem jeszcze - ale zmierzę i zrobię filmik.
    Moto Guzzi Quota - Nierówna praca, duże spalanie, ciężko odpala

    Będę robił teraz test z dymem - żeby sprawdzić czy dolot jest szczelny - tylko skombinuję zadymiarkę...

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo