Witam Serdecznie
Od dzisiaj walcze z niedziałającym wentylatorem w moim Citroenie Berlingo Multispace 2.0HDI 03r. wersja z klimatyzacja (jeden wiatrak). Roboty podjołem się sam ponieważ w swojej pracy tez mam przestoj a rok temu miałem ten sam problem gdzie mechanik załatwił sprawę łącząc dwa przewody "na sztywno" przed kostką od rezystora - i skasował mnie 150zł... od tamtego czasu miałem tylko drugi bieg w wentylatorze a 1 nie było. Gdy teraz problem powrócił zabrałem się za to sam i wiem już że są 2 rezystory niższy (szara obudowa) gdzie jest na krótko spięty i 2 górny (czarna obudowa) - przedzwoniłem go miernikiem i wydaje się sprawny (na końcowych pinach jest przejście). Kolejne rzeczy jakie sprawdziłem :
- bezpieczniki pod kierownicą (BSI)
- bezpieczniki pod maską w skrzynce BSM ? (koło akumulatora)
- bezpieczniki Maxi te duże w skrzynce BSM ? ukryte pod tymi zwykłymi (gdzieś na internecie wyczytałem że takowe są i faktycznie są tam )
W końcu pomyślałem żeby odpalić wentylator na sztywno i nie wiedząc czy przekaźniki są sprawne (a są 3 sztuki przekaźników) wyjąłem je wszystkie i spiołem drutem styki na sztywno po czym podłanczając kleme od aku wentylator wystartował alleluja. Pierwszy przekaźnik od lewej zalacza wentylator na drugim biegu... środkowy nic się nie dzieje - podejrzewam że jest to pierwszy bieg wiatraka gdzie mechanik go ominoł mostkując na sztywno jeden z rezystorów, chyba że się myle nie wiem natomiast trzeci też przy krawędzi znów załącza wentylator na full obrotach. Czyli oba po krawędziach ida na drugim biegu a srodkowy po spieci na krótko nie rusza. I Myśle sobie przekaźniki, dlatego wziolem dwa kable podlaczylem je pod każdy przekaźnik (styki cewki) i na krótko przedzwoniłem pod aku i ku mojemu zdziwieniu wszystkie 3 sa sprawne...
Czyli na logike podejzewam że przyczyna jest coś co daje sygnał przekaznikowi żeby zwarł styki i uruchomil wentylator. Tylko problem w tym ze nie wiem co za to odpowiada i gdzie już tego szukac czujnik temperatury , termostat, kable do bsi/bsm ? nie mam pojęcia i prosiłbym o jakieś wskazówki co jeszcze sprawdzić bo skoro nakrotko chodzi to znaczy ze jakies ustrojstwo odpowiedzialne za jego sterowanie padlo i gdzie w tym modelu silnika poszczególnych rzeczy szukac?. Nawet nie wiem gdzie jest czujnik temperatury i przetrzepałem caly internet bez skutku w którym to jest miejscu bo może pod jego odłączeniu went by ruszyl - choć mam czasem usterke typu zapikanie i zapalenie się kontrolki "STOP" i wskazowka od temperatury leci do samej góry po czym pikanie ustaje kontrolka gasnie i temp spada do aktualnej dzieje się tu już długo wtedy gdy jeszcze went nawet dzialal i kiedy przestal tez mi się to zrobilo podczas jazdy i się wtedy zalaczyl (jakby w trybie awaryjnym) wtedy wiedziałem ze jest on sprawny.
Dodaje jeszcze zdjęcia silnika i widocznych 2 rezystorow i 3 przekaznikow . Prosilbym o rady dotyczące co jeszcze sprawdzić i gdzie tego szukac. Jutro mam wolny dzień to będę się bawił. Jak widać wszystko udało mi się wygrzebać bez sciągania przedniego zderzaka bo rok temu gość mi przywalil w błotnik który się zakleszczył ze zderzakiem i nie chciałem tego zbytnio ruszac ale po odkręceniu zderzaka i prubie jego zdjęcia czułem po obu stronach ze cos trzyma pod reflektorami ? sa tam jakies sruby ? i trzeba je demontować ? . Jeśli konieczne będzie teraz jeszcze zdjęcie tego zderzaka to bardzo bym prosil tez o wskazówki jak to zdjąć bo jak mowie kolo lamp mi nie chciał zejść i go z powrotem skrecilem i dostałem się do wszystkiego bez tego.
Jeśli chodzi o klime to nie startuje jakby ktoś pytal (bo chyba mam nie szczelny układ bo rok temu miałem to samo) brak gazu i po wlaczeni klimy ona jak i wentylator stoi.
Z góry dziękuje za pomoc i pozdrawiam serdecznie

Od dzisiaj walcze z niedziałającym wentylatorem w moim Citroenie Berlingo Multispace 2.0HDI 03r. wersja z klimatyzacja (jeden wiatrak). Roboty podjołem się sam ponieważ w swojej pracy tez mam przestoj a rok temu miałem ten sam problem gdzie mechanik załatwił sprawę łącząc dwa przewody "na sztywno" przed kostką od rezystora - i skasował mnie 150zł... od tamtego czasu miałem tylko drugi bieg w wentylatorze a 1 nie było. Gdy teraz problem powrócił zabrałem się za to sam i wiem już że są 2 rezystory niższy (szara obudowa) gdzie jest na krótko spięty i 2 górny (czarna obudowa) - przedzwoniłem go miernikiem i wydaje się sprawny (na końcowych pinach jest przejście). Kolejne rzeczy jakie sprawdziłem :
- bezpieczniki pod kierownicą (BSI)
- bezpieczniki pod maską w skrzynce BSM ? (koło akumulatora)
- bezpieczniki Maxi te duże w skrzynce BSM ? ukryte pod tymi zwykłymi (gdzieś na internecie wyczytałem że takowe są i faktycznie są tam )
W końcu pomyślałem żeby odpalić wentylator na sztywno i nie wiedząc czy przekaźniki są sprawne (a są 3 sztuki przekaźników) wyjąłem je wszystkie i spiołem drutem styki na sztywno po czym podłanczając kleme od aku wentylator wystartował alleluja. Pierwszy przekaźnik od lewej zalacza wentylator na drugim biegu... środkowy nic się nie dzieje - podejrzewam że jest to pierwszy bieg wiatraka gdzie mechanik go ominoł mostkując na sztywno jeden z rezystorów, chyba że się myle nie wiem natomiast trzeci też przy krawędzi znów załącza wentylator na full obrotach. Czyli oba po krawędziach ida na drugim biegu a srodkowy po spieci na krótko nie rusza. I Myśle sobie przekaźniki, dlatego wziolem dwa kable podlaczylem je pod każdy przekaźnik (styki cewki) i na krótko przedzwoniłem pod aku i ku mojemu zdziwieniu wszystkie 3 sa sprawne...
Czyli na logike podejzewam że przyczyna jest coś co daje sygnał przekaznikowi żeby zwarł styki i uruchomil wentylator. Tylko problem w tym ze nie wiem co za to odpowiada i gdzie już tego szukac czujnik temperatury , termostat, kable do bsi/bsm ? nie mam pojęcia i prosiłbym o jakieś wskazówki co jeszcze sprawdzić bo skoro nakrotko chodzi to znaczy ze jakies ustrojstwo odpowiedzialne za jego sterowanie padlo i gdzie w tym modelu silnika poszczególnych rzeczy szukac?. Nawet nie wiem gdzie jest czujnik temperatury i przetrzepałem caly internet bez skutku w którym to jest miejscu bo może pod jego odłączeniu went by ruszyl - choć mam czasem usterke typu zapikanie i zapalenie się kontrolki "STOP" i wskazowka od temperatury leci do samej góry po czym pikanie ustaje kontrolka gasnie i temp spada do aktualnej dzieje się tu już długo wtedy gdy jeszcze went nawet dzialal i kiedy przestal tez mi się to zrobilo podczas jazdy i się wtedy zalaczyl (jakby w trybie awaryjnym) wtedy wiedziałem ze jest on sprawny.
Dodaje jeszcze zdjęcia silnika i widocznych 2 rezystorow i 3 przekaznikow . Prosilbym o rady dotyczące co jeszcze sprawdzić i gdzie tego szukac. Jutro mam wolny dzień to będę się bawił. Jak widać wszystko udało mi się wygrzebać bez sciągania przedniego zderzaka bo rok temu gość mi przywalil w błotnik który się zakleszczył ze zderzakiem i nie chciałem tego zbytnio ruszac ale po odkręceniu zderzaka i prubie jego zdjęcia czułem po obu stronach ze cos trzyma pod reflektorami ? sa tam jakies sruby ? i trzeba je demontować ? . Jeśli konieczne będzie teraz jeszcze zdjęcie tego zderzaka to bardzo bym prosil tez o wskazówki jak to zdjąć bo jak mowie kolo lamp mi nie chciał zejść i go z powrotem skrecilem i dostałem się do wszystkiego bez tego.
Jeśli chodzi o klime to nie startuje jakby ktoś pytal (bo chyba mam nie szczelny układ bo rok temu miałem to samo) brak gazu i po wlaczeni klimy ona jak i wentylator stoi.
Z góry dziękuje za pomoc i pozdrawiam serdecznie

