Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen Berlingo 2.0HDI - nie działa wentylator chłodnicy

01 Lip 2015 23:09 8619 13
  • Poziom 9  
    Witam Serdecznie

    Od dzisiaj walcze z niedziałającym wentylatorem w moim Citroenie Berlingo Multispace 2.0HDI 03r. wersja z klimatyzacja (jeden wiatrak). Roboty podjołem się sam ponieważ w swojej pracy tez mam przestoj a rok temu miałem ten sam problem gdzie mechanik załatwił sprawę łącząc dwa przewody "na sztywno" przed kostką od rezystora - i skasował mnie 150zł... od tamtego czasu miałem tylko drugi bieg w wentylatorze a 1 nie było. Gdy teraz problem powrócił zabrałem się za to sam i wiem już że są 2 rezystory niższy (szara obudowa) gdzie jest na krótko spięty i 2 górny (czarna obudowa) - przedzwoniłem go miernikiem i wydaje się sprawny (na końcowych pinach jest przejście). Kolejne rzeczy jakie sprawdziłem :
    - bezpieczniki pod kierownicą (BSI)
    - bezpieczniki pod maską w skrzynce BSM ? (koło akumulatora)
    - bezpieczniki Maxi te duże w skrzynce BSM ? ukryte pod tymi zwykłymi (gdzieś na internecie wyczytałem że takowe są i faktycznie są tam )

    W końcu pomyślałem żeby odpalić wentylator na sztywno i nie wiedząc czy przekaźniki są sprawne (a są 3 sztuki przekaźników) wyjąłem je wszystkie i spiołem drutem styki na sztywno po czym podłanczając kleme od aku wentylator wystartował alleluja. Pierwszy przekaźnik od lewej zalacza wentylator na drugim biegu... środkowy nic się nie dzieje - podejrzewam że jest to pierwszy bieg wiatraka gdzie mechanik go ominoł mostkując na sztywno jeden z rezystorów, chyba że się myle nie wiem natomiast trzeci też przy krawędzi znów załącza wentylator na full obrotach. Czyli oba po krawędziach ida na drugim biegu a srodkowy po spieci na krótko nie rusza. I Myśle sobie przekaźniki, dlatego wziolem dwa kable podlaczylem je pod każdy przekaźnik (styki cewki) i na krótko przedzwoniłem pod aku i ku mojemu zdziwieniu wszystkie 3 sa sprawne...

    Czyli na logike podejzewam że przyczyna jest coś co daje sygnał przekaznikowi żeby zwarł styki i uruchomil wentylator. Tylko problem w tym ze nie wiem co za to odpowiada i gdzie już tego szukac czujnik temperatury , termostat, kable do bsi/bsm ? nie mam pojęcia i prosiłbym o jakieś wskazówki co jeszcze sprawdzić bo skoro nakrotko chodzi to znaczy ze jakies ustrojstwo odpowiedzialne za jego sterowanie padlo i gdzie w tym modelu silnika poszczególnych rzeczy szukac?. Nawet nie wiem gdzie jest czujnik temperatury i przetrzepałem caly internet bez skutku w którym to jest miejscu bo może pod jego odłączeniu went by ruszyl - choć mam czasem usterke typu zapikanie i zapalenie się kontrolki "STOP" i wskazowka od temperatury leci do samej góry po czym pikanie ustaje kontrolka gasnie i temp spada do aktualnej dzieje się tu już długo wtedy gdy jeszcze went nawet dzialal i kiedy przestal tez mi się to zrobilo podczas jazdy i się wtedy zalaczyl (jakby w trybie awaryjnym) wtedy wiedziałem ze jest on sprawny.

    Dodaje jeszcze zdjęcia silnika i widocznych 2 rezystorow i 3 przekaznikow . Prosilbym o rady dotyczące co jeszcze sprawdzić i gdzie tego szukac. Jutro mam wolny dzień to będę się bawił. Jak widać wszystko udało mi się wygrzebać bez sciągania przedniego zderzaka bo rok temu gość mi przywalil w błotnik który się zakleszczył ze zderzakiem i nie chciałem tego zbytnio ruszac ale po odkręceniu zderzaka i prubie jego zdjęcia czułem po obu stronach ze cos trzyma pod reflektorami ? sa tam jakies sruby ? i trzeba je demontować ? . Jeśli konieczne będzie teraz jeszcze zdjęcie tego zderzaka to bardzo bym prosil tez o wskazówki jak to zdjąć bo jak mowie kolo lamp mi nie chciał zejść i go z powrotem skrecilem i dostałem się do wszystkiego bez tego.

    Jeśli chodzi o klime to nie startuje jakby ktoś pytal (bo chyba mam nie szczelny układ bo rok temu miałem to samo) brak gazu i po wlaczeni klimy ona jak i wentylator stoi.

    Z góry dziękuje za pomoc i pozdrawiam serdecznie

    Citroen Berlingo 2.0HDI - nie działa wentylator chłodnicy Citroen Berlingo 2.0HDI - nie działa wentylator chłodnicy
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 26  
    To, że przekaźniki reagują na podanie zasilania na piny 85/86 nie znaczy, że są sprawne. mógł się zrobić nagar na styku i chociaż przekaźnik "cyka" to nie zwiera 30/87. To powinieneś sprawdzić.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 9  
    Dzięki kolego za podpowiedz. Jednak sprawdzłem przekaźniki i styki zewnętrzne jak i wewnętrzne (rozbierałem je) sa w bdb. stanie bez korozji, nalotow itp.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    Witaj Kolego

    rozumiem ze chodzi Ci o zmierzeniem miernikiem napięcia na cewkach samej oprawy przekaźnika ? i nie rozumiem o co z tym chodzi : "wzgledem masy lub (-)BAT" . Proszę tak na chłopski rozum (minus do czego plus do czego). Jeszcze pytanie czy zasilanie tych cewek można sprawdzić bez nagrzewania samochodu bo jak sam wspomniales nie ma pierwszego biegu (zmostkowany rezystor) i drugi bieg zalacza się od ilus tam stopni... i wtedy musiałbym dokonać tego pomiaru ?
    z góry dzięki za odpowiedz i wyrozumiałość
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 26  
    Czyli masz przejście pomiędzy 87 a 30 przy uruchomionym przekaźniku? Sprawdź czy na zacisku 30 przekaźnika masz zasilanie.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    Klego georgesgr,dziękuje i teraz zrozumiałem o czym mowa i jak napisałeś tak sprawdziłem wychodzi na to że jest zasilanie (przy włączonym zapłonie) na pinie 86 w podstawce przekaźnika (minusa brałem z aku). Czyli wychodzi na to ze ECU nie podaje masy, jakies sugestie ?
  • Użytkownik usunął konto  
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Wystarczy raz podane sztywne zasilanie na pin sterowania masą i masz sterownik do naprawy. A bezpieczniki termiczne Kolega sprawdził?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 2  
    Witam,
    Mam podobny problem. Nie działa wentylator. Na środkowym przekaźniku nie mam zasilania na styku 30 (przekaźnik nr 3 według oznaczeń kolegi). Podanie zasilania na wentylator lub na styk 87 przekaźnika nr 3 uruchamia wentylator. Rezystory mają oporność zgodną z nominalną (zmostkowanie styków rezystorów nie rozwiązuje problemu).
    Czy ktoś może orientuje jak są zasilane przekaźniki ?
    Z tego co widziałem zasilanie jest wspólne, pytanie gdzie się rozgałęzia ?
    :D
    Problem rozwiązany.
    W moim przypadku była to przerwa na 2 przewodach sterowania przekaźnikami (sterowanie masą). Dołożyłem kabel 2 żyłowy, dolutowałem przy kostkach i wentylatory śmigają na wszystkich prędkościach.
  • Poziom 2  
    :D
    Problem rozwiązany.
    W moim przypadku była to przerwa na 2 przewodach sterowania przekaźnikami (sterowanie masą). Dołożyłem kabel 2 żyłowy, dolutowałem przy kostkach i wentylatory śmigają na wszystkich prędkościach.