Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Daewoo Nubira 1.6 sx kombi - Elpigaz Voila+ ustawienia oraz podłączenie sondy

SirAdams 02 Jul 2015 17:41 1347 5
IGE-XAO
  • #1
    SirAdams
    Level 12  
    Witam. Mam problem z moim gazem. Ale od początku.
    Jakiś czas temu wymieniałem sondę lambda ale zanim została zainstalowana prawidłowa oryginalna/działająca jeden z mechaników podcinał przewody od instalacji gazowej i wstawił zaworek ręcznie regulowany (uciekła mi nazwa).
    Od tamtego czasu miałem problemy z gazem. Za każdym razem kiedy auto jeździło na gazie to mapa benzyny się rozwalała i w efekcie na zimnym silnik na benzynie pracuje nie równo i często gaśnie a na zimnym przełączenie na gaz powodowało taki sam efekt. Postanowiłem zatem przywrócić instalację do stanu pierwotnego. Auto ma swoje lata ale jeszcze jeździ.
    Byłem 2-3 razy w serwisie gdzie była zakładana instalacja gazowa ale człowiek który ją montował już tam nie pracuje a jest tam ktoś inny. Niestety jego ustawienia nie rozwiązały problemu a jak prosiłem o sprawdzenie prawidłowości połączeń sondy to się ograniczał to zerknięcia w komputerek czy pracują.
    Zatem pytania.
    1. W schemacie podłączenia jest że sondę należy odczepić od komputera i podpiąć ją do fioletowego kabla od LPG, a szary do kabla idącego do ECU. Ja przez jakiś czas miałem to zrobione na zasadzie doczepienia fioletowego do głównego przewodu, ale ciągle mam problemy z LPG i benzyną. Jak powinno być prawidłowo? Z resztek przewodu znajdującego się między sondą a ECU wnioskuje że było tak jak na schemacie ale jak podłączyłem właśnie w ten sposób to nie odpala w ogóle na benzynie.
    2. Proszę o jakieś wstępne ustawienia LPG. Kupiłem sobie kabel do LPG i mam program Voila, skomunikowałem się i przeglądałem ustawienia. Próbowałem nawet delikatnie korygować parametry, oczywiście wcześniej zapisując sobie ustawienia bieżące do pliku, jednak gdy te zapisane ustawienia zaczytałem to moduł LPG zaczytał chyba domyślne ustawienia a nie moje pierwotne. Zatem proszę o podanie wstępnych ustawień dla modułu LPG. Niektóre parametry pamiętam ale nie wszystkie.

    Bardzo będę wdzięczny za pomoc. Chętnie bym pojechał do kogoś od gazu kto by to tego tematu podszedł z sercem, ale na dwóch osobach się zawiodłem a pieniądze wydane.

    P.S. Szukam po Internecie od 4 godzin i nie znalazłem żadnych konkretów, dlatego będę wdzięczny za pomoc/linki.

    uzup. 1
    Pierwszy sukces jest taki że zostawiłem odłączony na trochę akumulator, teraz po jakimś czasie podłączyłem i dał się odpalić na benzynie z podłączonymi kabelkami jak na schemacie, zatem ten temat raczej nie aktualny.

    Co mam ustawione:
    • Typ Zapłonu ......................... Cewka podwójna
    • Sygnał prędkości obrotowej ..... Słaby sygnał
    • Czas nakładania faz ................ 0.6
    • Typ TPS ............................... Liniowy 0-5 V
    • Typ Sondy Lambda ................. 0-1 V
    • Typ Emulacji .......................... Fala Prostokątna
    • (Parametrów nie znam pierwotnych mam ustawione)
    • Czas poziomu Górnego = 5.1
    • Czas poziomu Dolnego = 5.1
    • Czas Braku Sygnału = 9.98
    • Ilość impulsów Przed Bankiem Sygnału = 120

    [*:2bcfc37010]Opóźnienie odczytu sondy.......... 5 sek.
    [*:2bcfc37010]Maksymalne otwarcie attuatora .. 68
    [*:2bcfc37010]Pozycja przy przyspieszaniu ....... Wył
    [*:2bcfc37010]TPS Przy przyszpieszaniu ........... ----
    [*:2bcfc37010]Cut-Off .................................. Wył
    [*:2bcfc37010]Prędk. Obrot. Odłą. Cut-Off ....... ----
    [*:2bcfc37010]Poz. Atturatora dla Cut-Off ....... ----
    [*:2bcfc37010]Ustalone położenie wyjściowe Att. 68
    [*:2bcfc37010]Typ Jazdy ............................... Normalny
    [*:2bcfc37010]Histereza TPS Dla Biegu Jałowego 0.49 V (nie wiem jak było)
    [*:2bcfc37010]Odniesienie sondy Lamb.Dla.Bie. .. 0.55 V (Nie wiem jak było)
    [*:2bcfc37010]Odniesienie sondy Lamb.Poz.Bie... 0.55 V (Nie wiem jak było)
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • IGE-XAO
  • Helpful post
    #2
    sandamiano
    Level 29  
    Też mam taki sterownik w jednym z aut. Jednakże to fiat ale wnioskuje z Twego problemu ze masz złą emulację sondy przez co mapy benzyny w sterowniku silnika dopasowują się do sygnału sondy lambda przy pracy na gazie . Efektem jest zła praca na benzynie. Są dwa wyjścia - wybrać odpowiednią emulację . Ja mam u siebie masa bo mój sterownik najlepiej pracuje w takim ustawieniu. Innym wyjściem jest założenie przekaźnika który po wyłączeniu silnika będzie kasował pamięć sterownika benzyny - odcinanie zasilania co uczyniłeś odpinając akumulator. Poprawa była ale do czasu kiedy znów sterownik nauczy się pracy sondy na gazie.
    Zanim zaczniesz ustawiać programem wyreguluj parownik wymień filtry (gazu i powietrza). Ten sterownik sam sobie dobierze odpowiednie PWA jeśli sonda sprawna . Mała korekcja wtedy i powinno być dobrze.
    Jeśli masz sygnał prędkości podpięty pod cewkę wybierasz "standard". jeśli nawinięty przewód na przewód zapłonowy wybierasz "słaby sygnał"
    Co do histerezy TPS dla biegu jałowego ja mam 0.14 volta.
    Jeśli ustali się PWA (pozycja wyjściowa aktuatora) to ten sterownik ma zakres +/- 25 kroków od tego punktu . Np jeśli PWA ustali się na 90 to silnik krokowy LPG będzie pracował w zakresie 65-115 kroków by utrzymać optymalny skład mieszanki gaz/powietrze. Dlatego ważna regulacja parownika
  • IGE-XAO
  • #3
    SirAdams
    Level 12  
    Dziękuję za odpowiedź. Kolega dał mi namiar do pana zajmującego się gazem który w końcu rzeczowo i z wiedzą podszedł do tematu. Potrafił też przedstawić dobre argumenty do swoich sugestii jak wymiana parownika.
    Zatem. Dzisiaj,a raczej wczoraj, od rana byłem u tego pana i zalecił wymianę parownika. Po tej wymianie okazało się że ustawienie Sterownika to praktycznie żaden problem i jest tak jak napisałeś, czyli jeżeli znajdę złoty środek i ustawię tam pozycję wyjściową to praktycznie sterownik od tego punktu sam sobie prawidłowo zmienia mieszankę na ubogą i bogatą.
    Pozycja wyjściowa się zmieniła wraz z nowym parownikiem, a Emulacja "Masa" nie była zbyt skuteczna w moim aucie. Na chwile obecną testuję Emulację "Fala Prostokątna - Standard" i te ustawienia zapowiadają się dobrze.
    W programie który pobrałem z jakieś strony, nie wiem czy nowsza wersja czy starsza, odpadły dwa ostatnie parametry i zdaje się że są ustawiane z automatu. No i jeszcze jedna ważna sprawa którą się nauczyłem. Czyli po mocnych zmianach ustawień parownika/wymianie używam opcji "Kasowanie Eprom", która czyści wszystkie parametry, ustawiam te najważniejsze, a następnie wkręcam auto na 2500 - 3000 obrotów z przytrzymaniem ich chwile aż sonda zacznie pracować między ubogą i bogatą mieszanką. W taki oto sposób poradziłem sobie z ustawieniem gazu.
    Sterownik na starym parowniku też udało mi się ustawić ale tylko na jeden dzień. Następnego dnia auto praktycznie nie jeździło na gazie, nie sprawdzałem czy się zalewa czy dusi bo sam już dochodziłem do wniosku że parownik będzie się nadawał do wymiany.

    P.S. Z instrukcji którą otrzymałem wynika że wystarczy na kilka sekund wyjąć bezpiecznik od Sterownika, zamiast kasować Eprom.
    Skrócona instrukcja programowania Voila Plus
    • Ustawić podstawowe parametry Emulacja Lambda i TPS
    • Wyjąć główny bezpiecznik centralki na kilka sekund w celu wyzerowania pamięci.
    • Czekamy na rozgrzanie sondy lambda, w programie będą pracować przemiennie trzy kwadraciki , zielony, żółty, czerwony.
    • Przełączyć na gaz i powoli kilkakrotnie zwiększyć i zmniejszyć obroty tak aby silnik nie zgasł.
    • Przyspieszyć do około 3000 obrotów i zaczekać aż lambda zacznie pracować(kwadraciki jak wyżej)
    • Puszczamy gaz i ustawiamy pozycję wyjściową TPS tak aby kwadraciki pracowały.


    To tak w skrócie z tego co wyczytałem i wypraktykowałem.
  • #4
    sandamiano
    Level 29  
    Tylko mi chodziło o pamięć sterownika silnika nie Voila. On przyucza się do sygnału sondy na gazie. Jest jeszcze opcja "obwód otwarty" Może na takiej emulacji będzie lepiej na benzynie pracował.
    Jak spojrzysz pod klapkę gdzie wpina się interfejs- tam jest taka czerwona dioda led
    na jej podstawie widzę czy sterownik LPG ma dobre parametry - na biegu jałowym świeci światłem ciągłym a na podwyższonych obrotach gaśnie i nie miga.
  • #5
    SirAdams
    Level 12  
    Tak, dla problemów z odpalaniem na benzynie, pamięć ECU, dla regulacji gazu po poważniejszych zmianach, pamięć LPG.

    Mam kabel do gazu LPG więc mogę odczytać parametry ze sterownika gazu aczkolwiek faktycznie jakieś światełko przy wtyczce się świeci.
  • #6
    SirAdams
    Level 12  
    Wspominałeś o przekaźniku do kasowania pamięci ECU. Masz na myśli przekaźnik który będzie się rozłączał wraz z wyłączeniem stacyjki i ma on być założony na kablu podtrzymujący pamięć w ECU czy jakiś inny sposób?