Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa słuchawkowego wzmacniacza lampowego

03 Lip 2015 12:17 5385 69
  • Poziom 15  
    Sporo szukałem, zgłębiałem temat i znalazłem kilka interesujących schematów, nie wiem jednak który wybrać.
    Chcę zbudować jak najprostszy wzmacniacz słuchawkowy do moich Philipsów SHP2000. Z tego co wiem są to słuchawki 32 ohmowe, znalazłem więc taki oto schemat, wydaje mi się on prosty i przejrzysty, musiałbym tylko zlecić komuś wytrawienie płytki.
    http://www.fonar.com.pl/audio/diy/headphone1/headphone1.htm
    Potem znalazłem jeszcze to, również mnie zainteresował
    http://bsw.republika.pl/wzmacniacz_sluchawkowy.html
    Który z tych schematów będzie najlepszy? Może ktoś z was ma sprawdzony schemat dla początkującego? Jeżeli tak to prosiłbym o wykaz elementów i sam schemat.
    Jakąś tam wiedzę mam, lecz nigdy nie operowałem na napięciach większych niż 12v.
    Jeżeli chodzi o finanse to chcę wydać tyle, abym miał prosty wzmacniacz, którego nie będę bał się włączać do gniazdka.
    Bardzo zależy mi na wzmacniaczu lampowym bo przez moje radio lampowe po prostu uzależniłem się od ich dźwięku
    Z góry dzięki za pomoc i proszę o wyrozumiałość, cały czas się uczę.
  • Computer Controls
  • Poziom 13  
    Pierwszy układ nie ma izolacji galwanicznej od sieci-jest niebezpieczny, może też powodować wyrzucanie różnicówki. Drugi jest zdecydowanie lepszy i jak to jest kit AVT będziesz miał płytkę.
  • Pomocny post
    Admin Grupy Retro
    Nitro_36 napisał:
    Który z tych schematów będzie najlepszy?

    Budowałem ten pierwszy, działa przyzwoicie i jest prosty w uruchomieniu. Ponadto, to jest wzmacniacz w pełni lampowy.
    Z kolei, od tego drugiego odpychają mnie opisy sprężystego brzmienia i ciepłej średnicy. Do tego, lampa pełni tam rolę jedynie wzmacniacza napięciowego (równie dobrze mogłoby jej nie być), a za wysterowanie słuchawek odpowiedniem prądem odpowiadają tranzystory.
    Nitro_36 napisał:
    Bardzo zależy mi na wzmacniaczu lampowym bo przez moje radio lampowe po prostu uzależniłem się od ich dźwięku

    Tym bardziej polecałbym skłonienie się w kierunku pierwszego układu. Niestety, działa on z wyższymi napięciami.
    Ponadto, nie zawiera on transformatra wyjściowego, więc poziom zniekształceń ędzie mniejszy niż w Twoim radiu lampowym, ale autosugestia i blask żarników powinny załatwić resztę ;)
    Nitro_36 napisał:
    Jakąś tam wiedzę mam, lecz nigdy nie operowałem na napięciach większych niż 12v.

    Trzeba myśleć, co się robi oraz przewidywać skutki swoich czynów i nic więcej.

    sq7bte napisał:
    Pierwszy układ nie ma izolacji galwanicznej od sieci

    Nieprawda.
  • Computer Controls
  • Poziom 15  
    Dobrze więc, będę szykował się na budowę wzmacniacza #1, postaram się zachować wszystkie środki ostrożności bo myślę że to jest najważniejsze. Dodatkowo obudowę odizoluje od środka jakąś grubą taśmą i uziemię.
    Wszytko wydaje się bardzo proste z powodu tej płytki z podpisanymi elementami, przez to zmniejsza szansa na zwarcie przez moją niewiedzę. Dzięki temu przy montażu elementów mogę chyba pominąć schemat i tylko złożyć tak jak jest pokazane na płytce.
    @Futrzaczek
    Płytkę projektowałeś sam? Jeżeli tak to mógłbyś mi podać projekt w załączniku?
  • Admin Grupy Retro
    Nitro_36 napisał:
    Płytkę projektowałeś sam? Jeżeli tak to mógłbyś mi podać projekt w załączniku?

    Nie projektowałem, robiłem w pająku. Identyczny projekt (opierający się na ECL86) krąży po internecie w wielu miejscach, więc powinieneś coś znaleźć.
    Albo zaprojektować samemu lub zrobić w pająku.
  • Poziom 15  
    @Futrzaczek
    W pająku boję się robić, poszukam podobnych projektów i najwyżej minimalnie je przerobię, a jeżeli nic nie znajdę to czeka mnie kilka dni roboty na odwzorowywanie płytki w programie.
    Zaczynam więc powoli zakupywać elementy, postaram się też o jakieś okulary ochronne i rękawice do pracy z wysokim napięciem
    Pewnie nie obejdzie się też bez multimetru, zwykły multimetr za 30zł wystarczy?
    Czy taki transformator toroidalny będzie dobry? Już widzę że obok lamp to najdroższy element, ale pewnie uda się zejść z całym projektem poniżej 200zł.
    NAPIĘCIE PIERWOTNE ZASILANIA 230V
    NAPIĘCIE WTÓRNE 1 SEC1 1X180V 0,3A NAPIĘCIE PODANE - POD OBCIĄŻENIEM
    NAPIĘCIE WTÓRNE 2 SEC2 1X 6,3V 1X2,5A NAPIĘCIE PODANE - POD OBCIĄŻENIEM
    Czy warto zamontować wszystkie elementy, które w spisie są oznaczone jako opcjonalne?
  • Pomocny post
    Admin Grupy Retro
    Nitro_36 napisał:
    Zaczynam więc powoli zakupywać elementy, postaram się też o jakieś okulary ochronne i rękawice do pracy z wysokim napięciem

    Tymi rękawicami narobisz więcej szkód niż pożytku. Wystarczy nie dotykać przewodów będących pod napięciem i pracować z jedną ręką w kieszeni.
    Nitro_36 napisał:
    Pewnie nie obejdzie się też bez multimetru, zwykły multimetr za 30zł wystarczy?

    Tak.
    Nitro_36 napisał:
    Czy taki transformator toroidalny będzie dobry? Już widzę że obok lamp to najdroższy element, ale pewnie uda się zejść z całym projektem poniżej 200zł.
    NAPIĘCIE PIERWOTNE ZASILANIA 230V
    NAPIĘCIE WTÓRNE 1 SEC1 1X180V 0,3A NAPIĘCIE PODANE - POD OBCIĄŻENIEM
    NAPIĘCIE WTÓRNE 2 SEC2 1X 6,3V 1X2,5A NAPIĘCIE PODANE - POD OBCIĄŻENIEM

    Nada się.
    Nitro_36 napisał:
    Czy warto zamontować wszystkie elementy, które w spisie są oznaczone jako opcjonalne?

    C1 - polecam, inaczej wzmocnienie będzie małe.
    C7 - niekoniecznie, proponuję uruchamiać bez niego.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Projektowanie i wykonywanie płytki drukowanej dla pojedynczego urządzenia o tak małej złożoności jest zdecydowanym przerostem formy nad treścią. To nie są urządzenie w.cz, gdzie "pająk" może mieć skłonność do wzbudzeń.

    "Lampowe" brzmienie słychać w głośnikach (bardziej wyraźnie w pojedynczych, niż w kolumnach ze zwrotnicami), natomiast efekt ten w słuchawkach jest słabo zauważalny (o ile w ogóle ...). To brzmienie "lampowe' jest zauważalne najbardziej we wzmacniaczach ze stopniem końcowym transformatorowym, natomiast stopnie poprzedzające raczej nie mają wpływu.
    Zjawisko ma związek z (nie)dopasowaniem impedancji źródła (lampy) i obciążenia (głośnika), oraz jego charakterystyką częstotliwościową. Ten sam wzmacniacz lampowy ma zupełnie inną charakterystykę, gdy jest obciążony opornością czynną (opornikiem), a inną, gdy obciążeniem jest głośnik. Zjawisko występuje wyraźniej we wzmacniaczach, w których stopień końcowy nie jest objęty pętlą ujemnego sprzężenia zwrotnego.

    Oczywiście PRAWDZIWI audiofile potrafią również odróżnić brzmienie wzmacniacza zasilanego prądem z elektrowni wodnej (dźwięk bardziej płynny, rozlewa się szeroko ...) od elektrowni węglowej ("góra " przydymiona ...). :D
  • Poziom 15  
    Budowa tego wzmacniacza w moim przypadku to zarówno lekcja elektroniki jak i chęć posiadania czegoś "lampowego". Lubię mieć w elektronice przejrzyście, dlatego płytka będzie w moim przypadku konieczna.
    Mam nadzieję że ten wzmacniacz i tak da jakiś tam efekt, jak nie na tych słuchawkach to na innych.
    W najbliższym czasie i tak zamierzam kupić lepsze słuchawki, mam nadzieje że efekt będzie jeszcze lepszy. Z resztą, tak jak powiedział @Futrzaczek autosugestia robi tutaj resztę.
    Specjalnie założę z frontu okienko z pleksi, może dzięki temu jeszcze watów przybędzie. :D

    EDIT.
    Mam nadzieję że dobrze rozumiem podłączenie wejść/wyjść :|
    Nie jestem pewien miejsca gdzie podpisałem "GND", co to może być?
    Wnioskuję że to masa, jednak chcę się upewnić.
    Budowa słuchawkowego wzmacniacza lampowego

    Dodano po 4 [godziny] 18 [minuty]:

    @Futrzaczek
    Bardzo chciałbym wiedzieć jakiego używasz transformatora lub gdzie go kupiłeś, grzebię już w Google godzinę i nadal nie znalazłem takiego jak podają w spisie, czyli 230V/0,1A; 6,3V/2,5A

    Dodatkowo nie wiem czym jest element "Ch1a i Ch1b oraz Ch1b i Ch2b, nie ma go w spisie
    Czy on może być?
  • Pomocny post
    Admin Grupy Retro
    Nitro_36 napisał:
    Dodatkowo nie wiem czym jest element "Ch1a i Ch1b oraz Ch1b i Ch2b, nie ma go w spisie
    Czy on może być?

    To są dławiki, tutaj kompletnie zbędne.
    Nitro_36 napisał:
    Bardzo chciałbym wiedzieć jakiego używasz transformatora lub gdzie go kupiłeś, grzebię już w Google godzinę i nadal nie znalazłem takiego jak podają w spisie, czyli 230V/0,1A; 6,3V/2,5A

    Użyłem jakiegoś z odzysku, parametry nie muszą być dokładnie takie same.
  • Poziom 15  
    Musi być to koniecznie transformator toroidalny czy może być zwykły?
    Wszystko chcę zmieścić w obudowie od zasilacza ATX, zależy mi więc na rozmiarach, transformator toroidalny jest przede wszystkim duży oraz drogi.
    Mogę więc wybrać dowolny transformator o napięciu wyjściowym 6,3v i o zbliżonym amperażu (Czy ma duże znaczenie jaką ilość amperów wybiorę? Z tego co wyszukałem do żarzenia powinno być to więcej niż 600mA)
    Teraz moje przypuszczenia:
    Jeżeli wejście P1 używa napięcia ~230V to mogę po prostu podpiąć się bezpośrednio do bezpiecznika i nie szukać trafa z dodatkową linią 230v
    Zastanawia mnie też zakup jakiegoś najtańszego trafa 12v o odpowiednim amperażu i obniżenie napięcia za pomocą przetwornicy step-down do 6.3V, co o tym myślisz?

    Wracając do moich wcześniejszych pytań, dobrze zinterpretowałem złącza? Czym może być zaznaczony przeze mnie kabel jako GND?

    Dodano po 2 [godziny] 27 [minuty]:

    W miejsce dławików nie dawać nic czy złączyć ich miejsca drutem / rezystorem?
  • Pomocny post
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe
    Może być zwykły, ale czy taki zmieścisz do obudowy ATX z resztą układu to wątpie, choć jakiś TS30/01 z odzysku powinien chyba wejść. Transformator musi być chyba, że chcesz 2 w 1 czyli wzmacniacz i krzesło elektryczne.
  • Admin Grupy Retro
    Nitro_36 napisał:
    W miejsce dławików nie dawać nic czy złączyć ich miejsca drutem / rezystorem?

    Jeżeli nie dasz nic, to jak prąd ma popłynąć do żarników?
    Nitro_36 napisał:
    Zastanawia mnie też zakup jakiegoś najtańszego trafa 12v o odpowiednim amperażu i obniżenie napięcia za pomocą przetwornicy step-down do 6.3V, co o tym myślisz?

    Z zakłóceniami od tej przetwornicy będziesz walczył miesiącami. Nie ma co kombinować.
    Nitro_36 napisał:
    (Czy ma duże znaczenie jaką ilość amperów wybiorę? Z tego co wyszukałem do żarzenia powinno być to więcej niż 600mA)

    Na dwie ECL86 musisz mieć min. 2A (aby był lekki naddatek).
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Zamiast obniżać napięcie dla żarzenia z 12V na 6,3V - wystarczy żarzenia obu lamp połączyć szeregowo.

    Stosowanie ECL86 dla słuchawek uważam za nieuzasadnioną rozrzutność\; ta lampa (część pentodowa) zużywa ponad 12W, a Ty dla słuchawek potrzebujesz tylko 0,3W - 40 razy mniej!!!
    Popatrz za schematami na ECC88 - ta lampa pracuje ze znacznie niższym napięciem anodowym, a dla żarzenia potrzebuje tylko 365mA. Można również użyć łatwiejszą do zdobycia PCC88 (żarzenie 7V/0,3A).
  • Admin Grupy Retro
    Rzuuf napisał:
    Stosowanie ECL86 dla słuchawek uważam za nieuzasadnioną rozrzutność\; ta lampa (część pentodowa) zużywa ponad 12W

    Czemu nie czepiasz się wzmacniaczy, które pobierają kilkadziesiąt watów, a oddają tylko kilka? Albo wzmacniaczy OTL na triodach mocy? Tam dopiero jest brak ekonomii :lol:
    Rzuuf napisał:
    a Ty dla słuchawek potrzebujesz tylko 0,3W - 40 razy mniej!!!

    0,3W da już bardzo dużo hałasu w słuchawkach.
  • Poziom 15  
    Dobrze, mam więc szukać transformatora 6,3V / 2A a linię P1 podłączyć pod 230V prosto z bezpiecznika.
    Co do obudowy, najwyżej trafo wyjmę na zewnątrz i dospawam kawał metalu, który będzie je osłaniał.
    O dziwo łatwiej już dostać tego toroida z napięciem 6.3 niż zwykły elektroniczny.
    Rozumiem że jeżeli trafo będzie miało zamiast 6.3V 6.5V nic nie zaszkodzi? Bo właśnie trafiła mi się okazja na trafo 6.5V / 2A 35VA, może chociaż to już będę miał z głowy :D
    W projektowaniu PCB mam pominąć dławiki i nie dawać w ogóle na nie pól czy użyć rezystora, bo wydaje mi się że te dławiki musza mieć jakąś rezystancję.
    Interesuje mnie jeszcze jedna kwestia, kiedyś widziałem jak ktoś na tym forum krytykował czyjś lampowy wzmacniacz za to że miał połączone podstawki lamp z PCB kablami, w takim razie czy nie zaszkodzi jeżeli podstawki lamp przyłącze do płytki takim sposobem? Wpadłem na pomysł wyciągania lamp na zewnątrz.
  • Admin Grupy Retro
    Nitro_36 napisał:
    Dobrze, mam więc szukać transformatora 6,3V / 2A a linię P1 podłączyć pod 230V prosto z bezpiecznika.

    Jesteś samobójcą?
    Nitro_36 napisał:
    Interesuje mnie jeszcze jedna kwestia, kiedyś widziałem jak ktoś na tym forum krytykował czyjś lampowy wzmacniacz za to że miał połączone podstawki lamp z PCB kablami, w takim razie czy nie zaszkodzi jeżeli podstawki lamp przyłącze do płytki takim sposobem?

    Najpierw może sobie poczytaj takie tematy, bo pomysły masz coraz ciekawsze...
    Generalnie, połączenia między elementami i lampami powinny być jak najkrótsze. Ciągnęcie między nimi długich kabli to proszenie się o kłopoty w postaci wzbudzenia układu.
  • Poziom 15  
    Połączenie 230V wynika ze schematu
    Jeżeli nie 230V to co mam tam podłączyć? Budowa słuchawkowego wzmacniacza lampowego
  • Admin Grupy Retro
    230V z transformatora (tak, aby mieć separację galwaniczną od sieci). Po to jest Ci transformator z dwoma uzwojeniami. Na przykład ten wskazany w poście #6.
  • Poziom 15  
    Dobrze, już rozumiem. O tym nie pomyślałem.
    Oprócz napięcia do żarzenia transformator musi mieć też koniecznie 230V czy może być mniej? 160V wystarczy? Wiem że lampa ma dopuszczalne napięcie 300V, lecz nigdzie nie mogę znaleźć jakie ma minimalne.
  • Admin Grupy Retro
    Nitro_36 napisał:
    Oprócz napięcia do żarzenia transformator musi mieć też koniecznie 230V czy może być mniej? 160V wystarczy?

    Dobierz taki, żeby uzyskać 230-270V napięcia stałego po odfiltrowaniu.

    Nitro_36 napisał:
    Wiem że lampa ma dopuszczalne napięcie 300V, lecz nigdzie nie mogę znaleźć jakie ma minimalne.

    Minimalne jest zerowe :) Przy niskich napięciach uzyskuje się małe prądy, czyli niskie moce. Ten układ został zaprojektowany do napięcia rzędu 270V.
  • Poziom 12  
    Kolego nitro.

    Zbuduj ten uklad, ale potraktuj to raczej treningowo.
    Zrobilem OTL na PCL86 i niestety przy słuchawkach 32 omowych zniekształcenia były naprawdę spore (pomiarowo powyżej 10%).
  • Pomocny post
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Futrzaczek napisał:
    Albo wzmacniaczy OTL na triodach mocy? Tam dopiero jest brak ekonomii :lol:


    Tyle że słuchawkowe wzmacniacze OTL zwłaszcza takie w układzie niesymetrycznego wtórnika mają kilka razy mniejszą całkowitą sprawność energetyczną niż triodowe wzmacniacze mocy OTL. Dla przykładu, prezentowany tutaj wtórnik na ECL86 odda do obciążenia 32 Ω moc rzędu 25 mW, a pobierając przy tym co najmniej 12 W będzie miał całkowitą sprawność jakieś 2%. Wzmacniacz OTL na czterech lampach 6C33C oddając moc 80 W do obciążenia 16 Ω pobiera z sieci około 600 W, a więc jego całkowita sprawność energetyczna wynosi 13%. W dobrze rozplanowanych wzmacniaczach pentodowych dochodzi do 30%.

    Ale z drugiej strony, jeśli podstawowym kryterium ma być sprawność energetyczna, lepiej w ogóle zapomnieć o lampach.

    Dodano po 5 [minuty]:

    kyller napisał:

    zrobilem OTL na PCL86 i niestety przy sluchawkach 32 omowych znieksztalcenia byly naprawde spore (pomiarowo powyzej 10%)


    Nie ma się co dziwić. Współczynnik wzmocnienia części pentodowej ECL86 pracującej z tak niską wartością obciążenia wynosi jakieś k=0,3 raza. Jeśli w takim układzie zapnie się 100% sprzężenie zwrotne (wtórnik, β=1) to wzmocnienie i zniekształcenia spadną 1+kβ razy, a więc 1,3 razy, czyli prawie nic (np. z 13% do 10%). To, że jakiś układ ma 100% sprzężenie zwrotne nie znaczy jeszcze, że ono jest silne.
  • Poziom 15  
    No to kaplica z okazji na trafo, trzeba szukać innego.
    Co do zniekształceń to wina słuchawek czy samej budowy wzmacniacza?
    Budowa większych układów dla mnie nie wchodzi w grę, za drogo i potrzeba większych umiejętności.
    Jeżeli efekt na 32 Ω słuchawkach jest słaby to mogę w sumie kupić lepsze, po prostu potrzebuję wzmacniacza, który po pierwsze jest lampowy a po drugie da chociaż namiastkę tego co uzyskuję w moim radiu, mam nadzieję że ten mi wystarczy :D
  • Poziom 12  
    Kupno lepszych słuchawek jest na pewno rozwiązaniem. Przy obciążeniu 300 omów zniekształcenia spadają w tym układzie poniżej 1%, no ale 300 omowe słuchawki do tanich nie należą.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Nitro_36 napisał:
    ... da chociaż namiastkę tego co uzyskuję w moim radiu ...

    Nie da! Twoje radio ma wzmacniacz o innych własnościach i głośnik, który w niczym nie jest podobny do słuchawek.
    Zrób próbę: w Twoim radiu odłącz głośnik i podłącz słuchawki, a potem posłuchaj, co dostaniesz.
    Lampy nie mają własności "magicznych" i sama ich obecność w jakimkolwiek układzie nie zrobi "cudów". Największe cuda obserwują ci, którzy usilnie w nie wierzą ...
    W łańcuchu: wzmacniacz --> głośnik (lub słuchawki) --> ucho, to ostatnie ogniwo jest najmniej doskonałe.
    Porównaj charakterystykę jakiegokolwiek wzmacniacza i charakterystykę ucha.
    Tu masz wartościowy wykład: http://blog.khron.net/2007/08/20/ludzki_sluch_czestotliwosc_dynamika/ .
    Zwróć uwagę, że np. dla 20Hz ucho ludzkie jest o 70dB (=10 000 000 razy) mniej czułe, niż dla 1000Hz.
    A my uważamy, że spadek wzmocnienia o połowę (3dB) to dla wzmacniacza granica pasma ...
  • Poziom 15  
    Prototyp płytki gotowy. Sprawdziłem i teoretycznie wszystko jest w porządku, jak jest według was? Oczywiście wyrównam wszystkie pola, usunę zwarcia i wszystko dopracuję, chcę tylko wiedzieć czy nie robię jakiegoś błędu konstrukcyjnego.

    Podczas projektowania zastanowiła mnie jedna rzecz, po co te wielkie pola miedzi dookoła płytki? Wydaje mi się że mają zadanie chłodzić elementy. Jeżeli zmniejszyłbym je oszczędziłbym na rozmiarze płytki i weszłaby do obudowy po zasilaczu ATX... Zostawić tak jak jest czy usuwać?

    Natknąłem się też na kolejny element, który jest na schemacie a nie ma w spisie. Mowa o elemencie C13, to dość sporych rozmiarów kondensator. Czy jest on potrzebny? Ogólnie, ufać w pełni spisowi i montować tylko to co jest w nim podane?
    Budowa słuchawkowego wzmacniacza lampowego
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Nitro_36 napisał:

    Natknąłem się też na kolejny element, który jest na schemacie a nie ma w spisie. Mowa o elemencie C13, to dość sporych rozmiarów kondensator. Czy jest on potrzebny? Ogólnie, ufać w pełni spisowi i montować tylko to co jest w nim podane?
    Budowa słuchawkowego wzmacniacza lampowego


    Nie wiem po co w ogóle jest prostowanie napięcia żarzenia w tym układzie. Moim zdaniem przerost formy nad treścią. Pominąłbym ten mostek prostowniczy i kondensatory a żarzenie 6,3V≈ z transformatora podałbym bezpośrednio na żarniki lamp.
    Jeśli już koniecznie chcesz prostować i dobrze filtrować napięcie żarzenia, to C13 musi mieć dość sporą pojemność, przynajmniej 2000µF (10V). Im większa pojemność tym lepiej.
  • Poziom 9  
    Jeśli nie możesz znaleźć trafa 230 na 230 to połącz dwa takie same transformatory uzwojeniami wtórnymi i masz trafo 230V-230V
  • Admin Grupy Retro
    Nitro_36 napisał:
    Prototyp płytki gotowy. Sprawdziłem i teoretycznie wszystko jest w porządku, jak jest według was?

    Nie ma tu jakichkolwiek oznaczeń, więc co mamy podziwiać? Zielone kropki niechlujnie połączone zielonymi, pogiętymi liniami?
    kris8888 napisał:
    Nie wiem po co w ogóle jest prostowanie napięcia żarzenia w tym układzie.

    We wzmacniaczach słuchawkowych warto wyeliminować każde źródło przydźwięku. Prostowanie i filtracja żarzenia nie jest droga, a pozwala zaoszczędzić sobie sporo kłopotów.
    kris8888 napisał:
    Jeśli już koniecznie chcesz prostować i dobrze filtrować napięcie żarzenia, to C13 musi mieć dość sporą pojemność, przynajmniej 2000µF (10V). Im większa pojemność tym lepiej.

    Zgadzam się, z jednym zastrzeżeniem - powinien to być kondensator na napięcie 16V. Po wyjęciu lamp napięcie na nim będzie wyższe niż 10V.

    Nitro_36 napisał:
    Podczas projektowania zastanowiła mnie jedna rzecz, po co te wielkie pola miedzi dookoła płytki? Wydaje mi się że mają zadanie chłodzić elementy.

    Zmniejszają zużycie wytrawiacza oraz impedancję połączeń. Zwłaszcza ścieżki masy powinny być jak najszersze, reszta niekoniecznie.
    Tutaj napisałem parę słów na temat projektowania PCB pod lampy: http://www.trioda.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=20627