Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Romet Chart - Regulator napięcia cewek bezmasowych

03 Jul 2015 19:18 1854 8
  • Level 14  
    Witam
    Przeszukałem cały internet, ale nie znalazłem odpowiedniego schematu. Potrzebuję regulator napięcia 12V do cewek bezmasowych, ale co ważne prądnica jest podzielona na dwie grupy cewek po dwie. I teraz pojawia się problem, że wszystkie schematy, które znalazłem albo nie są przystosowane do prądnic z kilkoma grupami cewek, albo działają tylko na zasadzie on/off. Mógłby ktoś poratować jakimś sprawdzonym schematem?
    Z góry dziękuję za pomoc :)
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 39  
    Chodzi o regulator do oryginalnego statora Charta, czy statora po przeróbkach?
    Do seryjnego znajdzie się kilka rozwiązań, do przerabianego musiałbyś podać więcej wyjaśnień.
  • Level 14  
    Chodzi o regulator do przerobionej prądnicy. Przeróbka polegała na przewinięciu czterech cewek jednakowym drutem na 12v. Cewki są podzielone na 2 grupy (2 grupy po 2 cewki).
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 39  
    Bez sensu przeróbka.
    W obecnym stanie potrzebujesz dwóch osobnych regulatorów, albo pojedynczego po połączeniu tych dwóch cewek razem. Typowe regulatory są zawsze stratne, chyba że będziesz budował kolejny beznadziejny wynalazek ze stabilizatorem liniowym. W takim rozwiązaniu nigdy nie wiadomo czy starczy mocy na ładowanie.
    Ja to widzę w inny sposób.
    Trzy cewki nawijasz drutem, wyprowadzasz odczep i kończysz nawijając czwartą cewkę. Ewentualnie nawijasz tak, aby odczep wypadał na 80% całości uzwojenia. Do takiego statora robisz typowe rozwiązanie stosowane w skuterach - z odczepu masz zasilanie na światła, koniec jest wykorzystywany do ładowania. Oczywiście musi być regulator napięcia od skutera, a uzwojenie musi mieć początek połączony z masą.
    Stator od Charta ma tą zaletę, że jest typu gwiazdowego. Można uzyskać dobrą wydajność, tylko niestety przestarzałe rozwiązanie z osobnymi cewkami ogranicza jego możliwości.
  • Level 14  
    Cewki już mam przewinięte :/ Ja chcę połączyć te grupy ale dopiero po wyprostowaniu czyli tuż za mostkami, bo połączenie ich przed mostkiem nie miało by sensu. Szukałem schematu regulatora, który umożliwiłby takie połączenie
  • Level 39  
    Zapomnij o łączeniu za mostkami. Cofnij się o dobre 10 - 15 lat wstecz, wtedy ludzie też tak kombinowali, mimo że 35 lat temu powstały skuteczne i proste rozwiązania które są używane do dziś. Stabilizatory liniowe na starcie nie nadają się do takich zastosowań. Nawet jeśli byś zastosował stabilizator impulsowy, to też ma wadę w postaci niepotrzebnej komplikacji.
  • Level 14  
    Jestem teraz trochę zdezorientowany :). Czy uważasz, że zapoczątkowany przeze mnie sposób przeróbki nie warty jest kontynuowania? Jeśli da się coś z tym jednak zrobić, to prosiłbym o jakieś bardziej szczegółowe propozycje.
    Propozycja nawinięcia cewek w inny sposób nie jest dla mnie do końca zrozumiała. Mógłbyś ewentualnie rozwinąć ten temat?
    BANANvanDYK wrote:
    Cofnij się o dobre 10 - 15 lat wstecz, wtedy ludzie też tak kombinowali, mimo że 35 lat temu powstały skuteczne i proste rozwiązania które są używane do dziś.

    Mógłbyś to bardziej objaśnić? :)
  • Level 39  
    Historycznie rzecz biorąc, jeszcze w latach '70 w motocyklach stosowano przeróżne dziwne rozwiązania konstrukcyjne jeśli chodzi o budowę alternatora, cewek, prostowników i instalacji elektrycznej. Nawet nie stosowano regulatorów, tylko zwykłe diody prostownicze. Nie mówię tu o demoludach, które posiadały prądnice z elektromechanicznym regulatorem.
    Wraz z początkiem lat '80 pojawiły się alternatory trójfazowe z regulatorem stratnym opartym na tyrystorach, natomiast w mniejszych motocyklach alternatory jednofazowe również z tyrystorowymi regulatorami stratnymi. Chwilę później w motocyklach japońskich zaczęto seryjnie montować elektroniczne, bezstykowe układy zapłonowe TCI, zastępujące zapłony bateryjne z przerywaczem. Zapłony CDI w mniejszych motocyklach były znane już dużo wcześniej. Do tej pory nic szczególnego się nie zmieniło.
    Z początkiem lat dwutysięcznych ludzie zaczęli przerabiać iskrowniki w Rometach itp., aby dołożyć kierunkowskazy i zmienić żarówki z 6V na 12V. No i się zaczęło przewijanie cewek na bezmasowe, mostki Graetza, regulatory z Jezpola, zapłony bateryjne. Trochę później zrobił się szał na moduły zapłonowe z tranzystorem kluczującym MOSFET.
  • Level 14  
    Ok, to historię prostowników i regulatorów mamy już za sobą. No więc jak to będzie z tym regulatorem do mojej prądniczki, da się coś z nią zrobić w obecnym stanie? :)