Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel, Astra H. Zepsuta klimatyzacja

micrak 05 Lip 2015 10:36 6561 60
  • #1 05 Lip 2015 10:36
    micrak
    Poziom 11  

    Witam.

    Gdy wjeżdżałem moją Astrą H na parking, to zaczął strasznie dusić się silnik przy schodzeniu z obrotów - miałem wrażenie, że zaraz zgaśnie. W zasadzie już podczas trasy miałem wrażenie, że ubyło mu z 20 koni. Nagle gdzieś z okolic maski zaczął unosić się dosyć gęsty, biały dym. Natychmiast wyłączyłem silnik, po chwili otworzyłem maskę, dymu już nie było, lecz przez jakiś czas było słychać jeszcze specyficzny syk. Pierwsze co zrobiłem, to odczytałem błąd P0530 (ECN 053001) - coś z klimatyzacją. Pod samochodem widać było wylaną zielonkawą ciecz.

    Dzisiaj jest niedziela, zamierzam jutro jechać do mechanika, lecz chciałbym tylko zapytać, czy mogę dzisiaj bezpiecznie wrócić do siebie do domu (ok 100km) oczywiście z wyłączoną w komputerze pokładowym klimatyzacją. Czy powinienem jeszcze dla bezpieczeństwa wyciągnąć odpowiedni bezpiecznik?

    Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedzi.

    Poniżej opis błędu:

    Podany kod ECN 053001 jest z reguły tożsamy z błędem P0530.
    Numer Opis Pochodzenie błędu
    B0530 Front Left Turn Indicator Circuit Malfunction C-031 Oświetlenie zewnętrzne
    B0530 Fuel Level Sensor Stuck Oświetlenie zewnętrzne
    B0530 Left Turn Signal Circuit Low Voltage B-059 Oświetlenie zewnętrzne
    B0530 Left Turn Signal Circuit Open or High Voltage B-059 Oświetlenie zewnętrzne
    B0530 Rear Left Turn Signal Malfunction C-033 Oświetlenie zewnętrzne
    B0530 Wskaźnik poziomu paliwa - usterka Oświetlenie zewnętrzne
    P0530 A/C Pressure Sensor Circuit High Input B-038 Silnik / napęd
    P0530 A/C Pressure Sensor Circuit High Input B-040 Silnik / napęd
    P0530 A/C Pressure Sensor Circuit High Input Heating, Ventilation and Air Conditioning System C-009 Silnik / napęd
    P0530 A/C Pressure Sensor Circuit Low Input Heating, Ventilation and Air Conditioning System C-009 Silnik / napęd
    P0530 A/C Pressure Sensor Circuit Open B-038 Silnik / napęd
    P0530 A/C Pressure Sensor Circuit Open B-040 Silnik / napęd
    P0530 A/C Pressure Sensor Circuit Open Heating, Ventilation and Air Conditioning System C-009 Silnik / napęd
    P0530 A/C Pressure Sensor Malfunction Heating, Ventilation and Air Conditioning System C-009 Silnik / napęd
    P0530 A/C Refrigerant Pres Sensor Circ Error Silnik / napęd
    P0530 A/C Refrigerant Pressure Sensor Circuit Malfunction Silnik / napęd
    P0530 Czujnik ciśnienia czynnika chłodzšcego A/C - usterka Silnik / napęd
    P0530 Uszkodzenie czujnika ciśnienia gazu w klimatyzacji Silnik / napęd

  • Pomocny post
    #2 05 Lip 2015 10:42
    Gunslinger
    Poziom 27  

    A sprawdź kolor oleju.

  • #3 05 Lip 2015 10:45
    micrak
    Poziom 11  

    Gunslinger napisał:
    A sprawdź kolor oleju.


    Jeżeli chodzi o silnikowy, to jego poziom i kolor nie wzbudził moich obaw. Zresztą 2 tysiące km temu go wymieniałem (wraz z filtrami).

  • Pomocny post
    #4 05 Lip 2015 10:51
    T5
    Moderator Samochody

    micrak napisał:
    Pierwsze co zrobiłem, to odczytałem błąd P0530 (ECN 053001) - coś z klimatyzacją. Pod samochodem widać było wylaną zielonkawą ciecz.
    Masz dziurę w układzie klimatyzacji. Sprawdzić na szczelność, usunąć usterkę, napełnić czynnikiem i cieszyć się sprawnym autem.

  • #6 05 Lip 2015 11:10
    micrak
    Poziom 11  

    Płyn chłodzący w normie. Po trasie sprawdzałem też temperaturę obydwu przewodów biegnących do pojemnika z płynem. Obydwa tak samo ciepłe.

    Sprężarka A/C była regenerowana miesiąc temu.

    Nie chcę wchodzić za bardzo w temat, który to element systemu klimatyzacji padł - tym się już zajmie mechanik. Chciałbym tylko wiedzieć, czy mogę bezpiecznie dojechać dzisiaj do domu z wyłączoną klimą.

  • Pomocny post
    #8 05 Lip 2015 11:50
    psilos1
    Poziom 29  

    Wywaliło czynnik zaworem bezpieczeństwa-sprawdz czy działają wentylatory

    Dodano po 1 [minuty]:

    micrak napisał:
    Chciałbym tylko wiedzieć, czy mogę bezpiecznie dojechać dzisiaj do domu z wyłączoną klimą.

    Tak możesz

  • #9 05 Lip 2015 12:08
    micrak
    Poziom 11  

    1. Wsiadłem do auta.
    2. Upewniłem się, że A/C jest wyłączone.
    3. Włączyłem silnik.
    4. Poczekałem minutę.
    5. Włączyłem zwykły nawiew na poziom 3. Wieje powietrzem o temperaturze otoczenia.
    6. Poczekałem minutę.
    7. Włączyłem A/C. Nie działa - wieje powietrzem o temperaturze otoczenia.

    Dziś trochę grzeje, pojadę najwyżej z otwartymi szybami i zwykłym nawiewem. Jutro wpadnę z wizytą do mechanika.

    Dziękuję wszystkim za pomoc.

  • Pomocny post
    #10 05 Lip 2015 12:10
    psilos1
    Poziom 29  

    micrak napisał:
    1. Wsiadłem do auta.
    2. Upewniłem się, że A/C jest wyłączone.
    3. Włączyłem silnik.
    4. Poczekałem minutę.
    5. Włączyłem zwykły nawiew na poziom 3. Wieje powietrzem o temperaturze otoczenia.
    6. Poczekałem minutę.
    7. Włączyłem A/C. Nie działa - wieje powietrzem o temperaturze otoczenia.

    Bez czynnika nie bedzie działać

  • #11 05 Lip 2015 21:20
    micrak
    Poziom 11  

    Po drodze strzelił pasek alternatora i musiałem zostawić auto u lokalnego mechanika.

    Zastanawiam się czy ten pasek nie doznał jakichś większych obciążeń przed wyciekiem z klimy - wtedy, gdy mialem wrażenie ze ubylo ze 20 koni.

  • #12 05 Lip 2015 21:25
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Pewno sprężarka się zatarła.

  • #13 06 Lip 2015 06:07
    lopr_pol
    Poziom 22  

    Może astra przed liftem to sprężarka chodzi cały czas, wyciekł olej, sprężarka zatarta i jeszcze zasyfiła opiłkami układ.

  • #14 06 Lip 2015 07:11
    micrak
    Poziom 11  

    Tak, to jest wersja 2004-2005. Czyli przed liftem.

    [Update]
    Wiadomość od mechanika. Zatarla sie pompa od klimy. Do wymiany pasek, pompa, czynnik. Wycenil na ponad 1000 zl robocizne i czesci.

  • #15 07 Lip 2015 17:22
    micrak
    Poziom 11  

    Jakie macie doświadczenia z regenerowanymi sprezarkami? Ta, która regenerował mi sprzedawca miesiąc temu, narobiła niezlych strat. Dzisiaj dzwonil mechanik i mówił, ze zamontowali "nowa" regenerowana ale elektromagnes w niej nie lapie zbyt dobrze. Jutro montują kolejna "nową" regenerowana.

    Zaczyna mnie to niepokoic i zastanawiam się, czy nie doplacic trochę i nie kupić nowej.

  • #16 07 Lip 2015 18:18
    tzok
    Moderator Samochody

    Czy tam aby sprężarka nie jest bezsprzęgłowa? Jak się zatarła to powinno zerwać zabezpieczenie i rozłączyć (wysprzęglić) koło pasowe od sprężarki. Jeśli sprężarka się zatarła, a nie wyczyści dobrze całego układu (kilka-kilkanaście cykli wymiany czynnika z olejem) to za chwilę będziesz miał powtórkę z rozrywki. Nie jestem specem od klimy ale przez to przechodziłem. Od razu obejrzyj też skraplacz (chłodnicę klimy) i sprawdź czy działa wentylator (ten pod maską, nie w kabinie).

  • #17 07 Lip 2015 18:38
    micrak
    Poziom 11  

    Hmm nie wiem jaka jest konstrukcja też sprężarki. Mogę powiedzieć, że to model silnika Z18XE. Jeśli chodzi o sprawy mechaniczne, to jestem kompletnym laikiem.

    Czytałem też o tym, że jak zostały opiłki, to może kolejną sprężarkę rozwalić i pytałem już dzisiaj mechanika, czy aby na pewno czyścili - twierdzi, że tak.

    Dzięki za sugestie dotyczące skraplacza i wentylatora.

  • #18 07 Lip 2015 18:40
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Osuszacz do wymiany a skraplacz pełny syfu aż do dyszy rozrpężnej przeważnie.
    Ale prawdziwe czyszczenie układu to inna półka cenowa usługi.

    Można nie czyścić porządnie układu ale kupujesz sprężarke i zakładasz ją tylko dla koła pasowego bez podpięcia elektryki.
    Oczywiście zalewasz ją olejem.

  • #19 12 Lip 2015 18:07
    micrak
    Poziom 11  

    Okazało się, ze powodem nieprawidłowej pracy sprężarek była masa, która steruje elektromagnesem. Klima jest oczyszczona i zrobiona ale jeszcze odłączona od elektroniki. Do wymiany jest jeszcze jakiś moduł elektroniczny.

  • #20 19 Lip 2015 14:43
    micrak
    Poziom 11  

    Witam ponownie.

    Mechanicy z miejscowości, w której musiałem zostawić samochód do naprawy zamontowali sprężarkę ze sprzęgłem. Po wymianie powiedzieli, że sprzęgło na zmianę, co parę sekund dociska się i zwalnia. Zawołali swojego elektronika, który stwierdził, że do wymiany jest przedni moduł/sterownik/BSI. Elektronik zamówił układ, zaadaptował go i wszystko działało... jeden dzień. Potem reklamacja, wizyta u elektronika, który sprawdził elektronikę poprzez podłączenie żarówki zamiast sprężarki - migała z 2-sekundową częstotliwością. Stwierdził że elektronika jest ok, lecz sprężarka się znowu zepsuła (padło chyba sprzęgło). Mechanicy przyjęli reklamację i wymienili sprężarkę na nową. Efekt? Sprzęgło dociska się i zwalnia, więc stwierdzili że to dalej coś z elektryką jest nie tak. Kazałem im odłączyć to od elektryki, ponieważ potrzebowałem samochodu na już. Mam wrażenie, że zagadnienie ich chyba przerosło.

    1. Czy aby na pewno zamontowali właściwą sprężarkę?
    2. Może ktoś wie jaka ma tam być sprężarka?
    3. W jaki sposób załączane są sprężarki ze sprzęgłem i bez?
    4. Czy oba typy sprężarek mogą działać w klimatyzacji automatycznej?
    5. Czy ten prąd przerywany (nie wiem czy to dobre określenie), który powoduje zapalanie i gaszenie się żarówki/dociskania i odpuszczania sprzęgła czasem nie służy do uruchamiania sprężarki bez sprzęgła?

    Szczelność i ciśnienie czynnika w normie.

    Astra H, rocznik 2004, Z18XE, klimatyzacja automatyczna

  • Pomocny post
    #21 19 Lip 2015 15:28
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Jeśli w starej przewody szły do tylnej części sprężarki to była to bezsprzęgłowa .
    Za nic nie wymienisz jej na sprzęgłową.

    Swoją drogą irytuje mnie bezdenna głupota frajerów , robiących złą otoczkę zawodowi.

  • #22 19 Lip 2015 15:44
    micrak
    Poziom 11  

    Starą odesłali do regeneracji (wtedy się płaci parę setek mniej za regenerowaną).

    Złą otoczkę? Jestem na nich już wściekły - męczyli się z tym 2 tygodnie, klima dalej nie działa, a urlopu już nie mogłem przestawić. Musiałem przez nich jechać przez 8 godzin w samochodzie, w którym było chyba ponad 40 stopni. Coś jest totalnie skopane i nie wiem co. Do tego całe naprawianie polega na testach metodą prób i błędów oraz zbędnemu wymienianiu części. Wrócę z wakacji i oddaje to do kogoś kompetentnego. Teraz potrzebuję tylko informacji, czy założyli odpowiednią sprężarkę - jak nie, to będę musiał do nich wrócić i to reklamować kolejny raz.

  • Pomocny post
    #23 19 Lip 2015 15:44
    tzok
    Moderator Samochody

    Tak wygląda sprężarka bezsprzęgłowa:
    Opel, Astra H. Zepsuta klimatyzacja
    ...a tak ze sprzęgłem:
    Opel, Astra H. Zepsuta klimatyzacja
    Obie są z Astry H (obrazki znalezione w Google).

  • #24 19 Lip 2015 15:47
    micrak
    Poziom 11  

    Tzok dzięki - ale nie mam już starej, więc nie jestem w stanie tego w ten sposób sprawdzić. Inaczej dawno bym już wiedział co jest nie tak.

    Mam rozumieć, że po prostu nie dało by się fizycznie zamontować sprzęgłowej w miejsce bez sprzęgłowej?

  • #25 19 Lip 2015 16:00
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    To zadzwoń do mechaników i niech podadzą adres tam gdzie wysłali sprężarkę albo niech się wytłumaczą dlaczego zmienili na taką jak masz.

  • #26 19 Lip 2015 16:01
    micrak
    Poziom 11  

    Wrócę w piątek z urlopu i ich pomęczę o to.

    Jeszcze jedno pytanie - wiecie może jakimi prądami/napięciami są uruchamiane sprężarki? Rozumiem, że do sprężarki sprzęgłowej powinno iść stałe napięcie 12V, które po prostu dociśnie sprzęgło. A jak jest w przypadku bezsprzęgłowej?

  • #27 19 Lip 2015 16:36
    tzok
    Moderator Samochody

    micrak napisał:
    Mam rozumieć, że po prostu nie dało by się fizycznie zamontować sprzęgłowej w miejsce bez sprzęgłowej?
    Mechanicznie jak najbardziej dało by radę, nawet złącze jest takie samo i w tym samym miejscu. Tylko sterowanie jest inne.

  • #28 19 Lip 2015 20:26
    micrak
    Poziom 11  

    Czyli pewnie jest jakiś mikro kontroler, który zbiera parametry takie jak temperatura w aucie, temperatura ustawiona w panelu i na podstawie tych danych decyduje jak sterować sprężarka. W przypadku sprzeglowej pewnie ustala na jak długo zapiąć sprzeglo, a dla bezsprzeglowej ustala częstotliwość PWM?

  • #29 19 Lip 2015 20:28
    T5
    Moderator Samochody

    micrak napisał:
    W przypadku sprzeglowej pewnie ustala na jak długo zapiąć sprzeglo, a dla bezsprzeglowej ustala częstotliwość PWM?
    Bingo. Sprężarki nie są zamienne. Reklamuj usługę.

  • #30 19 Lip 2015 20:44
    micrak
    Poziom 11  

    Jeszcze jedno. Ktory kontroler odpowiada za sterowanie sprężarką? Czy to jest ten układ z bezpiecznikami BSI w komorze silnika? Wymieniali go twierdząc, ze klima przez to nie działa. Podejrzewam ze podłączyli sprzęgłową pod PWM. Sygnał jest zmienny więc włącza i wyłącza sprzęgło. Zauważyli ze nie działa i zawołali elektronika. Ten to zobaczył i wymienił BSI. Po wymianie chwilę Klima jakoś pochodziła ale spaliła sprzęgło sygnałem PWM. Jak to się sprawdzi, to chyba padnę. Wtedy okaże się że niepotrzebne wymienili ten układ BSI. Da się w ogóle przeprogramować ten układ aby sterował inna sprężarka? Pewnie wystarczy inny soft wgrać?

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME