Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Gdzie kupić odpowiedni radiator miedziany

07 Lip 2015 13:24 1902 28
  • Poziom 9  
    Witam!
    Kupiłem ostatnio led dużej mocy, 5 W, maksymalne napięcie pracy 6V, minimalne 4 V, 700 mA. Próbuję samodzielnie skonstruować coś w rodzaju latarki, ale super jasnej, dlatego zależy mi, żeby ,,wydobyć" maksymalną jasność z diody(teoretycznie 155lm), a jednocześnie chronić ją przed przegrzaniem. Dlatego szukam miedzianego radiatora, ale takiego, który zmieści się do obudowy(średnica nie powinna przekroczyć 25mm) Jeżeli to nie wystarczy, może leszy byłby wentylator, jak np. ten:http://www.sklep.cyfronika.com.pl/pl/p/KDE0502PFV2-Wentylator-20x20x10-Vapo-2%2C55m3h-20dBA-5VDC/20884
    Chodzi o tę konkretną diodę: http://www.sklep.cyfronika.com.pl/pl/p/LED-EP...-5W-620nm-155lm-110-stopni-obudowa-STAR/27227, pod opisem, w plikach do pobrania znajduje się jej karta katalogowa, z całą resztą danych. Bardzo proszę o pomoc i konkretne rady :)
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • TermopastyTermopasty
  • Pomocny post
    Poziom 41  
    @Marcino21 w tme.eu, kupisz diodę jaśniejszą, białą i tańszą, w dodatku dobierzesz radiator.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Radiator żeby dobrze spełniał swoją funkcje musi mieć odpowiednią rezystancję termiczną - to wymaga dużej powierzchni wokół której swobodnie może przepływać powietrze, wykonanie z miedzi samo niczego tu nie poprawi.

    90lm z 5W i to przy idealnym chłodzeniu - Marnie bardzo marnie jedna z najgorszych diod jakie widziałem, dioda porządnego producenta daje więcej światła z 1W.

    Oprócz kiepskiej skuteczności świetlnej ta dioda ma kiepską (dużą) rezystancję termiczną 10°C/W i niską maksymalna temperaturę struktury 100° co utrudni dobór radiatora, musiał by mieć <4°C/W

    LinkTak wygląda dobra dioda, nawet 300lm/2W dobrze przewodzi ciepło ze struktury do obudowy - 2,5°C/W prąd maksymalny 3A, maksymalna temperatura struktury 150°C - lepsza i bardziej wytrzymała.
    Oczywiście ze źle źle dobranym radiatorem albo złym prądem może się spalić błyskawicznie.
  • TermopastyTermopasty
  • Pomocny post
    Specjalista elektronik
    Zależność jasności od prądu bywa nieliniowa - np. taka, że przy pewnej wartości prądu masz największą jasność, a przy większym prądzie mniejszą - więc większy prąd nie ma sensu.

    Dobrym pomysłem może być latarka w masywnej obudowie z aluminium, która spełnia jednocześnie rolę radiatora - wtedy cała powierzchnia latarki służy do odprowadzania ciepła.
  • Poziom 9  
    Hmm, tylko rozumiem, że musiałaby być dość gruba, bo inaczej też się nagrzeje? Czyli w przypadku tej diody, polecanej przez jarek_lnx , wystarczyłoby przylutować ją do obudowy typu star i np. pastą termoprzewodzącą połączyć wtedy z tą aluminiową obudową?
  • Pomocny post
    Specjalista elektronik
    Grubość jest potrzebna po to, żeby ciepło rozpływało się po całej obudowie, i cała obudowa oddawała je do otoczenia, a nie tylko fragment w pobliżu diody. Jeszcze jest kwestia, czy jeśli dioda będzie przylutowana do miedzi, to można do niej stosować radiator aluminiowy, bo na styku miedź-aluminium łatwo o korozję - być może obudowa latarki powinna być miedziana, to da lepsze przewodzenie ciepła przy takim samym kształcie i rozmiarach (w tym grubości), ale będzie dużo więcej ważyć (miedź przewodzi ciepło 1.5-2 razy lepiej, ale waży ponad 3 razy więcej). I jeszcze osobna sprawa, to wykonanie lutowania - wymaga niezłej precyzji, nie wyobrażam sobie zrobienia tego ręcznie, bez użycia wyspecjalizowanej maszyny - a ta, którą kupiłeś, już ma przylutowaną blaszkę do kontaktu z radiatorem i przynajmniej radiatora nie trzeba lutować. Być może część różnicy oporności cieplnej pochodzi stąd, że dla jednej diody liczy się od struktury do pola lutowania, a dla drugiej od struktury do powierzchni tej blaszki?
  • Poziom 9  
    Nie znam się na tym, ale w takim razie może po prostu kupię inną diodę mocy typu star, już przylutowaną, o lepszych właściwościach termicznych, taką do której wystarczy przytwierdzić radiator. Myślałm o tej miedzianej obudowie, ale jednak wolałbym ograniczyć się do pojedynczego radiatora wewnątrz. Widziałem już wcześniej takie rozwiązania i wystarczały, tylko problem mam też z wyborem diody, jak pisałem nie mam zbyt dużej wiedzy w tym zakresie, więc wcześniej zwracałem uwagę głównie na lumeny. Czy ktoś mógłby może polecić mi konkretną diodę z tego wspomnianego sklepuhttps://www.maritex.com.pl/en/led-c-15212, taką która dawałaby bardzo dużo światła, a nie nagrzewała się tak bardzo, jak ta którą kupiłem wcześniej? Byłbym bardzo wdzięczny.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    CREE® XM-L 2 którą podałem jako przykład to jedne z najlepszych diod na rynku choć dawno sie nie interesowałem może w międzyczasie wprowadzili coś nowergo, porównuj parametry czytaj dokumentację, patrz też który bin mają w sklepie.
    Zajrzyj na forum swiatelka.pl tam jest wielu maniaków super mocnych latarek na najlepszych diodach.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Cytat:

    Chyba lubisz chińsie diody, XM-L z binu U2 też możesz kupić na podłożu typu star w Maritexie
    (NM-1SW22-XMLEZWU23000)
    Taka dioda da ci te same 300lm co ten chińczyk pobierając 2,5 krotnie mniej prądu, a że CREE podaje specyfikacje przy 700mA to do maksimum (3A) jest jeszcze daleko.

    Chcesz dać ponad dwie dychy za radiatorek 2,5x2,5cm, ja to mam węża w kieszeni i tyle za takie maleństwo bym nie dał.
  • Poziom 9  
    Hmm, ok, to znowu dzięki za ostrzerzenie, na szczęście wstrzymałem się z tą diodą:)
    Tylko w przypadku białej diody będę musiał przepuścić światło przez folię kolorową, czy to waszym zdaniem bardzo osłabi efekt?
  • Pomocny post
    Specjalista elektronik
    Jeśli zależy ci na świetle kolorowym, to należy użyć diody kolorowej (o ile jest w odpowiednim kolorze, bo jak nie, to może być kłopot; ale wybór kolorów jest spory) - co prawda niektóre kolory (np. żółty) pozwalają wykorzystać większość światła białego (kosztem mniejszego nasycenia barwy), ale na ogół na filtrze traci się 60-70% światła, a światło "białej" diody nie jest porządnie białe i może wyjść nawet gorzej (a może lepiej - kwestia, jak pasuje rozkład widmowy światła diody do potrzebnego koloru). Dioda kolorowa może mieć sprawność przetwarzania energii elektrycznej w światło porównywalną z diodą "białą", więc jak masz pasujący kolor (i nie ma dużo mniej lm/W), to stosuj kolorową.
  • Poziom 43  
    Pisałeś coś w rodzaju latarki, skoro najpierw była czerwona, teraz zielona myślałem że ci bez różnicy, filtrowanie światła z diody białej nie ma sensu, kup kolorową.
  • Poziom 9  
    Wiem, nie sprecyzowałem tego dokładnie, ale tak musi być kolorowa.
    Więc szukam teraz kolorowej diody, jasnej (koło 300lm) i z tych lepszych(XML MC-E) No i muszę do niej znaleźć soczewkę, o bardzo małym kącie (1-10)
  • Poziom 9  
    Trochę ciężko znaleźć taką diodę odpowiednio jasną, dobrego producenta z dobrą rezystancją termiczną :cry:

    A wracając jeszcze do aluminiowej obudowy..
    Gdybym np. przymocował moją diodę(tą pierwszą czerwoną) do aluminiowego wałka, o średnicy 30mm i długości powiedzmy 2 cm (z otworami wzdłóż, do przeprowadzenie przewodów od zasilania i przełącznika)
    A ten wałek byłby ,,wciśniięty do aluminiowej rurki, o wewnętrznej średnicy dokładnie 30mm i grubości 2mm, to mogłoby to zapewnić odpowiednie odprowadzanie ciepła? No i czy można by było bezpiecznie trzymać taką latarkę w ręce? Nie będzie cała gorąca?
  • Poziom 43  
    Cytat:
    Trochę ciężko znaleźć taką diodę odpowiednio jasną, dobrego producenta z dobrą rezystancją termiczną Crying or Very sad
    Kupisz najlepszą jaką znajdziesz, oprócz Cree są też inni producenci np Osram, kiedyś kupowało sie Luxeony ale nie wiem czy współcześnie maja jakis poziom. W ostareczności kupisz chińszczyznę, albo użyjesz tej co masz.

    Cytat:
    A wracając jeszcze do aluminiowej obudowy..
    Gdybym np. przymocował moją diodę(tą pierwszą czerwoną) do aluminiowego wałka, o średnicy 30mm i długości powiedzmy 2 cm (z otworami wzdłóż, do przeprowadzenie przewodów od zasilania i przełącznika)
    A ten wałek byłby ,,wciśniięty do aluminiowej rurki, o wewnętrznej średnicy dokładnie 30mm i grubości 2mm, to mogłoby to zapewnić odpowiednie odprowadzanie ciepła? No i czy można by było bezpiecznie trzymać taką latarkę w ręce? Nie będzie cała gorąca?
    To może być dobry pomysł, tak są zrobione fabryczne latarki , bezpieczne to będzie - napiecia są niskie, 5W nie rozgrzeje tego do "czerwoności" ale próbę mógł bys zrobić, wstaw w rurkę rezystor mocy w którym wydzielać sie 5W (można też z tranzystorem) zatkaj końce i zobacz jak się nagrzeje (poczekaj aż się ustabilizuje temperatura), jeśli będzie nadmiernie ciepła dołozysz żeberek z blachy w pobliżu głowicy, coś co dla człowieka jest za ciepłe. dla struktury LED'a bedzie do zniesienia, no jeszcze akumulatory nie lubia grzania.
  • Specjalista elektronik
    Temperatura będzie zależała od rozmiarów - obudowa, która z trudem mieści jeden akumulatorek AA (R6), LED-a i kolimator, mogłaby się nagrzać przy mocy 5W o około 30°C powyżej temperatury otoczenia, więc o ile nie jest zimno, to będzie gorąca (ale nie tak, żeby parzyła) - tylko czy z akumulatorka AA chcesz ciągnąć 5W? To by było np. 4.5A 1.1V i rozładowanie akumulatorka po 15÷20 minutach. A jak obudowa będzie na kilka akumulatorków AA, to przyrost temperatury będzie dużo mniejszy, bo obudowa musi być większa.
  • Poziom 9  
    To chyba będę tak próbował z tą moją diodą. Te Luxeony, a konkretnie Rebel Star są dobre, ale nie mogę ich znaleźć w żadnym polskim sklepie.

    Dodano po 15 [minuty]:

    Myślę właśnie nad rozmiarami tej obudowy. To jakie zasilanie generalnie byłoby najlepsze? Koszyczek z 4 bateriami 1.5 V nie jest dobry? To razem 6V, czyli maksymalne napięcie mojej diody
  • Poziom 9  
    Ale radzono mi też, żeby zmienić to zailanie na akumulator Li-Ion 18650
  • Poziom 9  
    Chciałem się poradzić jeszcze w jednej sprawie, gdybym jednak zdecydował się na biały kolor, to czy taki wybór modułu i kollimatora byłby dobry?
    https://www.maritex.com.pl/en/polygon-light-l...reg-leds/NT-1SB22P-MCEC75M3WG-i-26994-c-18074
    https://www.maritex.com.pl/en/optics-for-cree-mc-e/LENS-RGB-X-SS-10961-i-14538-c-11767
    Nie mogę znaleźć przy tej diodzie żadnej informacji o rezystancji termicznej i maksymalnej temperaturze sktruktury...
  • Poziom 43  
    Cytat:
    Nie mogę znaleźć przy tej diodzie żadnej informacji o rezystancji termicznej i maksymalnej temperaturze sktruktury...
    Dioda to MC-E i do jej katalogu trzeba zajrzeć podłoże ma dielektryk 60µm o przewodności 2W/(m*K) czyli przy powierzchni 14mm2 powinno dać ok 2K/W dioda 3K/W struktury są cztery więc 430lm/4W=107lm/W prąd maksymalny 700mA więc przy dobrym chłodzeniu może uda ci się przekroczyć 700lm. Soczewka jest opisana jako przystosowana do MC-E ale wymaga klejenia.

    Temperatura maksymalna złącza 150°C i przy tej temperaturze uzyskasz tylko 70% strumienia świetlnego.
  • Poziom 9  
    Dzięki!
    Poszukam o niej więcej informacji, chłodzenie myślę, że będzie dobre, bo zdecydowałem się na tą aluminiową obudowę. Nie mam niestety rurki o takiej grubości jakiej potrzebuję, więc ciepło będzie przepływać przez 3 warstwy (3 rurki aluminiowe, jedna włożona do drugiej, a pomiędzy każdymi dwoma cienka aluminiowa blaszka, żeby trzymały się siebie mocno, ,,na wcisk". Mam na dzieję, że to nie utrudni za bardzo przepływu ciepła.
  • Poziom 9  
    Ok, bardzo potrzebuję jeszcze jednej porady!
    Stanęło na tym, że na razie spróbuję użyć mojej czerwonej chińskiej diody, sprawdziłem i najlepiej zasilać ją prądem około 500-600 mA, przy napięciu 4.4V. W tym celu, za radą elektryka, kupiłem przetwornicę: http://allegro.pl/power-led-driver-zasilacz-1-5-30v-2-3a-lm2596-i5521140567.html
    Obudowa, tak jak mi wcześniej poradzono będzie większa. Kupiłem rurę aluminiową o śr.40mm i 2mm grubości, nie mogłem niestety znaleźć wałka, który pasowałby do środka, do którego przytwierdziłbym diodę, jedynie o śr. 25mm, ale za to kupiłem rurki o mniejszych średnicach i trochę blachy, żeby wypełnić pustą przestrzeń, tak, żeby ciepło przez nią odpływało, nie wiem czy to zadziała.
    Mam też przełącznik: http://www.sklep.cyfronika.com.pl/pl/p/MS1213...ki-monostabilny%2C-otwor-M12%2C-1A-250V/22333.

    Czy mogę układ zasilać tą baterią? http://allegro.pl/bateria-varta-industrial-9v-6lr61-6f22-alkaliczna-i5551959715.html

    Jak łączy się taką baterię z resztą układu?

    Czy trzeba ją lub przetwornice jakoś chronić przed przegrzaniem, jeśli znajdują się wewnątrz obudowy?

    A tak nieco,, z innej beczki” i mniej ważne; Chciałem w sklepie Maritex kupić też ten moduł CREE: https://www.maritex.com.pl/pl/nt-1sb22s-mcen75m4d-i-27010, katalog: http://www.cree.com/LED-Components-and-Modules/Products/XLamp/Arrays-Directional/XLamp-MCE , który na pewno jest o wiele lepszy od mojej diody, ale nie wiem czy można zamówić pojedynczą sztukę. Jest cena za jedną, ale jednocześnie napisali, że są w opakowaniach po 24 i trochę mnie to zmyliło. Ktoś się w tym orientuje? :D

    Sporo tych pytań, będę bardzo wdzięczny za pomoc :D
  • Poziom 36  
    Może najpierw poznaj trochę temat i nie pytaj cały czas o podstawy, baterią 6F22 możesz zasilać małe radyjko cicho grające, nawet kilkanaście godzin jak bateria nowa. I to wszystko, na tej baterii i dodatkowo z przetwornicą(?) dioda nawet nie odpali.
  • Poziom 43  
    Cytat:
    Obudowa, tak jak mi wcześniej poradzono będzie większa. Kupiłem rurę aluminiową o śr.40mm i 2mm grubości, nie mogłem niestety znaleźć wałka, który pasowałby do środka, do którego przytwierdziłbym diodę, jedynie o śr. 25mm,...

    A nie masz w okolicy tokarza który mógł by to wytoczyć na wymiar?
    Cytat:

    ale za to kupiłem rurki o mniejszych średnicach i trochę blachy, żeby wypełnić pustą przestrzeń, tak, żeby ciepło przez nią odpływało, nie wiem czy to zadziała.

    To zależy od twoich zdolności manualnych, czyli raczej efekt końcowy będzie kiepski.

    A moze poprostu zalać stopem lutowniczym przestrzeń pomiędzy wałkiem a rurą, też będzie to trudne, ale szanse powodzenia są zdecydowanie większe.

    Cytat:
    Po takim pytaniu połowa czytających zrezygnowała z dalszego czytania.
  • Poziom 9  
    Chyba faktycznie poszukam tokarza, który by zrobił. Niestety nie ma żadnego w okolicy i trochę się bałem, że dużo by to kosztowało, dlatego szukałem innego sposobu, ale rzeczywiście trochę przekombinowałem. Z baterią, sorry, bardzo głupie pytanie. Przetwornica ma minimalne napięcie wejściowe 7V, trochę wysokie, węc jakie zasilanie byście polecili? Znalazłem taką baterię: http://allegro.pl/listing/listing.php?order=m&string=trustfire+3.7+v&bmatch=s0-uni-1-4-0807, generalnie polecaną do takich zastosowań, niestety dość droga z ładowarką. Sam mam ładowarkę Vivanco, do czterech baterii akumulatorowych GP 2500, 1.2V każda. Tylko co z tą przetwornicą? Szukać takiej o niższym napięciu wejściowym?