Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik 3 fazowy dwu biegowy podłączenie

07 Lip 2015 22:39 5757 18
  • Poziom 36  
    Witam,

    zakupiłem niedawno po dość okazyjnej cenie silnik 3 fazowy dwu biegowy z obrotami lewe-prawe małej mocy. Na silniku nie ma żadnej tabliczki prócz przyklejonej kartki z opisanymi wyjściami czyli:
    1U1, 1V1, 1W1 oraz 2U1, 2V1, 2W1 oraz dwa czarne przewody 2Y (nad nim piszę 2U1) oraz 8Y (nad nim piszę 1U1). Dwa czarne przewody podłączone są pod mostek prostowniczy zasilający hamulec. Silnik pracował w układzie gwiazdy 380V-420V. Czy posiada ktoś może schemat podglądowy jak tego typu silnika się podłącza? Silnik będzie pracował w wciągarce.
  • Moderator Elektrotechnika
    To że niema tabliczki, to nie znaczy jeszcze że koledzy po fachu go nie rozpoznają po zdjęciach. Możliwości jest kilka, dużo zależy też od pomiarów uzwojeń.
  • Poziom 15  
    1U1, 1V1, 1W1 - początki uzwojeń pierwszego biegu
    2U1, 2V1, 2W1 - początki uzwojeń drugiego biegu

    Końce uzwojeń połączone oczywiście w gwiazdę wewnątrz silnika.
  • Moderator Elektrotechnika
    Czyli byłby układ γ / γ z nie połączonymi uzwojeniami . Choć nazwy które kolega podał sugerują całkowicie inne połączenie .
  • Poziom 36  
    Może to pomoże, niestety reszta wypruta.
    Silnik 3 fazowy dwu biegowy podłączenie Silnik 3 fazowy dwu biegowy podłączenie
  • Moderator Elektrotechnika
    A jakie są oporności uzwojeń? Ja wypróbował bym silnik podając napięcie na jedno, a potem na drugie uzwojenie napięcie. Powinien pracować na obydwu napięciach. Oczywiście zagadką pozostaje napięcie cewki hamulca. Czy coś nie pisze na prostowniku?
  • Poziom 36  
    Między 1U1, 1V1, 1W1 - 280Ω
    Między 2U1, 2V1, 2W1 - 72Ω

    Co do hamulca to na prostowniku nie ma żadnych napisów prócz znaków
    (+) (-) (~) (~)
  • Poziom 38  
    Co do hamulca - napięcie pracy będzie podane na cewce hamulca.
    Dwa czarne przewody to prawdopodobnie wyprowadzone środki gwiazd uzwojeń- proponuję pomierzyć rezystancje pomiędzy 1U1, 1V1, 1W1 a 2Y i 8Y oraz 2U1, 2V1, 2W1 a 2Y i 8Y oraz 2Y a 8Y.

    Może się też okazać że 2Y-8Y to dodatkowe uzwojenie do zasilania hamulca.
  • Poziom 30  
    Uzwojenia trójfazowych silników indukcyjnych dwubiegowych, są przełączane w sposób przedstawiony na ilustracji:

    Silnik 3 fazowy dwu biegowy podłączenie Silnik 3 fazowy dwu biegowy podłączenie

    Identyfikując wyprowadzenia Twojego silnika, weź pod uwagę przedstawione powyżej układy i sposób połączeń.
  • Poziom 36  
    1U1 - 2Y 310Ω
    1V1 - 2Y 310Ω
    1W1 - 2Y 36Ω

    2U1 - 2Y 36Ω
    2V1 - 2Y 36Ω
    2W1 - 2Y 36Ω

    1U1 - 8Y 138Ω
    1V1 - 8Y 138Ω
    1W1 - 8Y 138Ω

    2U1 - 8Y 210Ω
    2V1 - 8Y 210Ω
    2W1 - 8Y 138Ω

    2Y-8Y 165Ω
  • Poziom 30  
    Dalszą pomoc utrudnia brak zdjęcia całego Twojego silnika.
    Oprócz braku jakichkolwiek danych znamionowych, poważnym utrudnieniem jest brak wiedzy o gabarytach, co uniemożliwia określenie, chociażby przybliżonej wartości mocy obiektu.
    Nie wykluczone, że kilka zdjęć silnika może zakończyć Twoje kłopoty.
  • Poziom 38  
    Wygląda na to że uzwojenia to dwie oddzielne gwiazdy z wyprowadzonymi środkami uzwojeń.
    Aby się co do tego upewnić proponuję powtórzyć pomiary po odłączeniu przewodów od pola 5 i pól 10,11.

    Dokąd biegną białe przewody ?
    Przydało by się więcej zdjęć.
  • Pomocny post
    Moderator Elektrotechnika
    gogo4 napisał:
    1U1, 1V1, 1W1 - początki uzwojeń pierwszego biegu
    2U1, 2V1, 2W1 - początki uzwojeń drugiego biegu
    Końce uzwojeń połączone oczywiście w gwiazdę wewnątrz silnika.


    Krzysztof Reszka napisał:
    Czyli byłby układ γ / γ z nie połączonymi uzwojeniami

    Dla mnie przynajmniej tak to od początku wyglądało .

    januszx3 napisał:
    Uzwojenia trójfazowych silników indukcyjnych dwubiegowych, są przełączane w sposób przedstawiony na ilustracji:

    Kolego Januszu jest więcej możliwości prześledzić należy katalog Dahlandera .
    Co to za tajemnica że kolega nie chce pokazać tych zdjęć.
  • Pomocny post
    Poziom 30  
    Sposobów połączeń uzwojeń silników indukcyjnych dwubiegowych jest więcej, ale pierwsza moja sugestia dotycząca sprawdzenia i identyfikacji układu połączeń, w pierwszej kolejności, zawarta w poscie #9 (uklad typu "constant horsepower"), miała być dla autora tematu wersją optymistyczną.
    Gdyby okazało się, że układ połączeń uzwojeń silnika dwubiegowego, jest przeznaczony do napędów wentylatorowych, to do napędu wciągarki, jak planuje autor, miałby ograniczone zastosowanie.
    Ilustracja do w/w opisu:

    Silnik 3 fazowy dwu biegowy podłączenie

    Przykładowe rozwiązanie, dla silnika dwubiegowego:
    Silnik 3 fazowy dwu biegowy podłączenie
  • Poziom 36  
    Przepraszam za brak zdjęcia ale akurat byłem na wyjeździe. Ostatnio spotkałem ponownie tego samego faceta. Dowiedziałem się że mój silnik pochodzi z wciągarki przemysłowej ABUS D-51647 która została rozbita i uchował się sam silnik.
    Zdjęcie tabliczki znalezione
    Silnik 3 fazowy dwu biegowy podłączenie
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Skoro jest to silnik od wciagarki to jest to silnik dwubiegowy

    1U,1V,1W to pierwszy bieg
    2U,2V,2W to drugi bieg

    1W i 2W może być podłączone ze soba jako wspólny przewód i np do fazy L3

    a biegi przełączas przełączajac fazy z 1U,1V na 2U,2V
  • Poziom 36  
    Zgadza się bo 1W1 i 2W1 podłączone są razem czyli jest to wspólny przewód fazowy.
    1V1 i 1U1 to pierwszy bieg
    2V1 i 2U1 to bieg drugi
    Silnik pracuje cicho ale zastanawiam się tylko nad bezpieczeństwem użytkowania takiego silnika. Chodzi o sterowanie takim silnikiem (napięciem bezpiecznym 12v przez styczniki?) oraz zabezpieczeniu przed naciśnięciem dwóch przycisków naraz odpowiedzialnych za obroty lewe prawe.
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    bearq napisał:
    Chodzi o sterowanie takim silnikiem (napięciem bezpiecznym 12v przez styczniki?) oraz zabezpieczeniu przed naciśnięciem dwóch przycisków naraz odpowiedzialnych za obroty lewe prawe.


    Przecież to jest najprostszy z najprostszych układów sterowania, cztery styczniki, dwa do zmiany obrotów i dwa do przełączania szybko/wolno. Zabezpieczenie przed włączeniem dwóch styczników jednocześnie poprzez styki pomocnicze (zasilanie cewki jednego stycznika podłączone przez styk NC drugiego). Najczęściej obwodach sterowania stosuje się napięcie 24V DC.
  • Poziom 36  
    Podłączyłem i działa doskonale. Dziękuje.