Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Skoda Fabia I - nie działa wspomaganie układu kierowniczego

Jachuw90 09 Lip 2015 21:14 13620 19
  • #1 09 Lip 2015 21:14
    Jachuw90
    Poziom 6  

    Witam,

    niedawno ni stąd ni zowąd zepsuło mi się wspomaganie. Padło nagle, kiedy odpaliłem auto po 20 min postoju.

    Podmieniłem pompę wspomagania na sprawną, lecz VAG w dalszym ciągu pokazuje błąd: 01309 - Power Steering Control Module (J500) 49-00 - No Communications.

    Bezpieczniki sprawdziłem, alternator ok, aku też ok.

    Nie mam pomysłu co jeszcze może być nie tak. Wiązkę sprawdziłem pobieżnie, tą która idzie pod akumulatorem po lewej podłużnicy. Nie było nic pognite. Cała wiązka jest w plastikowej rurce. Nie sprawdzałem wiązki tylko przy ścianie grodziowej. Nie wiem jak tam się dostać. Jakieś rady?

    1 19
  • Pomocny post
    #2 09 Lip 2015 21:16
    T5
    Admin grupy Samochody

    Jachuw90 napisał:
    Wiązkę sprawdziłem pobieżnie
    I to jest błąd. Od okolicy akumulatora do ścianki grodziowej. I wypruj ją z tej otuliny, tam jest siedlisko wilgoci.

    4
  • #3 09 Lip 2015 21:30
    Jachuw90
    Poziom 6  

    Rozumiem, że muszę zdemontować filtr powietrza? czy coś jeszcze? żeby wszystko zobaczyć jak na tacy?

    0
  • #4 09 Lip 2015 21:36
    T5
    Admin grupy Samochody

    Filtr powietrza i górną część łapy mocującą skrzynię biegów(tylko lewarkiem zapezpiecz zeby skrzynia nie spadła), sterownik silnika, i jego mocowanie bodajże żeby zrobić sobie dostęp.( robię to tak automatycznie że ciężko mi to opisać ;) )

    1
  • #5 10 Lip 2015 22:59
    Jachuw90
    Poziom 6  

    Posprawdzałem parę rzeczy i kilka faktów mnie nurtuje.

    Odkręciłem co potrzeba i moim oczom ukazała się wiązka, którą jak odwinąłem z taśmy, w palcach poczułem wodę. Na lewej podłużnicy te kable sobie leżały i gniły w wodzie. Z tego co wiem, typowa usterka dla Fabii I. Na 1. rzut oka stan wiązki nie był zły. Jeden kabel miał zerwaną izolacje, ale wciąż był połączony. Nic nie było spuchnięte. Wszystko wysuszyłem suszarką, to co trzeba zaizolowałem i podwiesiłem wyżej, by wiązka nie gniła dalej.

    Podłączyłem pompe i w dalszym ciągu nie ma komunikacji.

    Z ojcem, który jest elektrykiem, sprawdziłem napięcia na wtykach, które idą do pompy. No i sprawdzając to wszystko, wychodzi na to, że do pompy w ogóle nie dochodzi prąd.

    Ale jest jedna nurtująca rzecz, mianowicie:

    (żałuje, że nie zrobiłem zdjęcia, jak miałem wszystko rozebrane)

    Nie wiem czy tak jest fabrycznie, ale jeden z kabli w tej wiązce wyglądał, jakby przy nim już wcześniej coś robiono:

    Skoda Fabia I - nie działa wspomaganie układu kierowniczego

    Jak widać, w okół niego jest jakby taka gumowa złączka.

    Następna rzecz to bezpiecznik nr 4 na pokrywie akumulatora. Nie jest on od wspomagania, lecz od świec żarowych. Na zdjęciu nie widać, ale jest on przerwany:

    Skoda Fabia I - nie działa wspomaganie układu kierowniczego

    Od tego bezpiecznika idzie kabel czerwono-czarny, który jest wg. mnie taki sam, jak ten przy dużym wtyku do pompy:

    Skoda Fabia I - nie działa wspomaganie układu kierowniczego

    Wiem, że na pokrywie akumulatora jest jeszcze inny kabel, który jest czerwono-czarny, lecz on jest cieńszy.

    2
  • #7 10 Lip 2015 23:24
    Jachuw90
    Poziom 6  

    Wybacz, nie rozumiem w tej chwili twojego pytania. Jakie przejście?

    Bezpiecznik nr 3, czyli ten odpowiadający za pompe jest w porządku, idzie 12 V

    0
  • #8 10 Lip 2015 23:53
    Trawik
    Poziom 24  

    Ciągłość przewodu od bezpiecznika(który się spalił)do pompy wspomagania

    2
  • #9 11 Lip 2015 09:03
    Jachuw90
    Poziom 6  

    Ciągłość jest.

    1
  • #10 11 Lip 2015 09:40
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Trzeci bezpiecznik jest od pompy, piszesz że ciągłość jest a na wtyczce brak zasilania więc może nie do końca wtykasz przewody pomiarowe we wtyczkę lub brak jest masy jeżeli bierzesz ją z tej wtyczki.
    Co do wiązki na podłużnicy to tam czasem kable wyglądają ładnie a wystarczy pociągnąć i się rwą.
    Możesz podać na to gniazdo zasilanie prosto z akumulatora to się okaże czy brakuje Ci jeszcze czegoś czy tylko tego zasilania.
    W tej drugiej wtyczce masz przewód czaro-żółty gdzie powinien być plus po stacyjce i dwa pomarańczowy z czarnym i brązowym paskiem od komunikacji z modułem centralnej elektroniki - te przewody już idą z kabiny wiązką na podłużnicy, przewody od komunikacji są ze sobą splecione.

    3
  • #11 11 Lip 2015 09:52
    Jachuw90
    Poziom 6  

    Jeżeli chodzi o pomiary, to na pewno trafiałem do wtyczki. Masę brałem z tej metalowej obudowy silnika.

    U mnie kable się nie rwały, osuszyłem je suszarką, a potem ręcznie je jeszcze rozchylałem, nie działo się tam nic niepokojącego.

    Pomiary robiłem tak jak w dokumencie, który znalazłem tutaj na forum - "Sprawdzenie elektryczne wspomagania kierownicy TRW"

    Mówiąc "w tej drugiej wtyczce", masz na myśli tą mniejszą?

    0
  • #12 11 Lip 2015 11:19
    hobbista
    Poziom 17  

    Schematy schematami , opisy opisami a na zdjęciu widać że są zamienione pozycjami przewody na skrzynce bezpieczników. Po kolorach i przekrojach kabli wychodzi że u kolegi bezpiecznik od wspomagania jest na pozycji czwartej. Zamienił ktoś ? Jak zamienił to trzeba się przyjrzeć czy wartości bezpieczników są właściwe dla danych obwodów. Najlepiej przywrócić właściwą kolejność.

    0
  • #13 11 Lip 2015 11:25
    T5
    Admin grupy Samochody

    Na dużej wtyczce przy pompie masz mieć stałe 12V wychodzące z bezpiecznika na akumulatorze. Weź żarówkę 45W i sprawdź bezpiecznik. Ten kabel ma 40cm idzie ze skrzynki na akumulatorze do wtyczki.

    0
  • #14 11 Lip 2015 11:26
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Tak, tą mniejszą.
    Na pomie masz trzy wtyczki - zasilanie, komunikacja z plusem po stacyjce oraz w trzeciej czujnik skrętu.
    Chodzi mi o tę drugą odpiętą na zdjęciu.
    Cudów nie ma, mówisz że przewód ma przejście, bezpiecznik cały a brak napięcia więc coś źle robisz bo skoro przewód cały to i na pięcie powinno być.
    Zobacz żarówką 55W czy jest zasilanie za bezpiecznikiem, jeżeli jest to patrz żarówką czy jest na tym gdybym czerwonym i do masy akumulatora.
    Albo nie ma zasilania po bezpieczniku albo przewód jest uszkodzony (choć w to wątpię).
    Nie sprawdzaj ciągłości miernikiem tylko żarówką bo czasem miernik pokaże a jak idzie większy prąd to jest duży spadek napięcia na przewodzie.

    2
  • #15 11 Lip 2015 12:02
    Jachuw90
    Poziom 6  

    hobbista napisał:
    Schematy schematami , opisy opisami a na zdjęciu widać że są zamienione pozycjami przewody na skrzynce bezpieczników. Po kolorach i przekrojach kabli wychodzi że u kolegi bezpiecznik od wspomagania jest na pozycji czwartej. Zamienił ktoś ? Jak zamienił to trzeba się przyjrzeć czy wartości bezpieczników są właściwe dla danych obwodów. Najlepiej przywrócić właściwą kolejność.


    Wygląda na zamienione, skoro wg. kolegi T5 ten kabel idzie od skrzynki akumulatora do dużej wtyczki. Lecz kolejność tutaj nie ma chyba żadnego znaczenia, skoro jeździłem tak samochodem od 2 lat i nic się nie działo.

    grala1 napisał:
    Zobacz żarówką 55W czy jest zasilanie za bezpiecznikiem, jeżeli jest to patrz żarówką czy jest na tym gdybym czerwonym i do masy akumulatora.


    Ok, sprawdzę jeszcze z żarówką. Mógłbyś doprecyzować o co chodzi z tym czerwonym?

    3
  • #16 11 Lip 2015 12:29
    hobbista
    Poziom 17  

    Wymieniłeś ten przerwany bezpiecznik nr. 4 ? Dla pompy będzie to 50 A

    2
  • #17 11 Lip 2015 20:52
    Jachuw90
    Poziom 6  

    Kable były podmienione. Wymieniony bezpiecznik. Pompa działa jak nigdy. Temat do zamknięcia. Dziękuje wszystkim za pomoc.

    2
  • #18 04 Sty 2016 18:15
    Frost160
    Poziom 14  

    Witam,

    podniosę temat bo problem podobny tylko w seacie(pompa tak sama) 1.416v BKY 2006, błąd ten sam.

    w tym temacie grala1 napisał że na zółto-czrnym przewodzie powinno być +12volt po stacyjce w tej małej kostce. To leci przez bezpiecznik ? CZy bezpośrednio po stacyjce ?

    Bo sprawdziłem oczywiście już wszytko włącznie z tym dużym przewodem 50A i napięcia i masy są(dwa razy 2.5vlota od Can-u też). Poza tym +12 własnie na tej mniejszej wtyczce.

    Ew. można tam jeśli bym nie umiał przywrócić fabrycznego, samemu dołozyć te +12 ?

    Na vagu nie umiem się w ogóle połaczyć z pompą, a w zakładce central elektrics mam bład 01309 - Power Steering Control Module (J500) 49-00 - No Communications.

    Dzięki z góry

    0
  • #19 04 Sty 2016 19:17
    Jachuw90
    Poziom 6  

    Jeżeli na przewodach wszystko ok, to raczej pompa uwalona.

    W moim przypadku uwalony był bezpiecznik, dość późno to zdiagnozowałem, bo kable od bezpieczników, które u mnie znajdują się na pokrywie aku, były zamienione miejscami.

    Skoda Fabia I - nie działa wspomaganie układu kierowniczego

    Fabrycznie u mnie 3. bezpiecznik od lewej odpowiada za pompe wspomagania, u mnie był przepięty na 4., gdzie właśnie przepalony był bezpiecznik.

    Pewnie nie pomogę, ale warto to sprawdzić, bo jak widać różne cuda mogą wyjść.

    0
  • #20 04 Sty 2016 19:19
    Frost160
    Poziom 14  

    Nie to jest ok, nie jest zaminione sprawdzone żarówką 50wat.

    Na przewodach własnie nie ok, bo nie ma +12 po stacyjce.

    0
  Szukaj w 5mln produktów