Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Candy CSD 100 - Nie kręci bębnem.

emcinek 14 Jul 2015 17:06 2148 15
  • #1
    emcinek
    Level 8  
    Witam.
    Na początku powiem, że przejrzałem sporo podobnych tematów, jednak nie znalazłem tam odpowiedzi.
    Cała historia wygląda tak:
    Od pewnego czasu pralka miała problemy z wirowaniem, tzn raz zakręciła, innym razem nie, jeszcze innym zakręciła, ale się w połowie nie mogła zdecydować, czy chce, czy nie chce.
    Zamówiliśmy "fachowca", który za 100zł powiedział, żeby kupić nową pralkę, bo w tej silnik jest zajechany (nawet nie popatrzył na silnik) i nie opłaca się naprawiać.
    Fachowiec mnie nie przekonał, więc wymontowałem silnik i zobaczyłem, że szczotki dokonały żywota. Szybka rundka do sklepu i szczotki są nowe.
    Po zamontowaniu całości, puściłem pralkę na sucho (bez wsadu) i działała przyzwoicie, więc nadszedł czas na próbę na mokro.
    Działała przez pół programu i znudziło się jej. Wymontowałem silnik znowu, wlałem w niego wiadro środka penetrującego, szczoteczką wyczyściłem komutator, wsadziłem do pralki i dalej zero odzewu. Żeby mieć pewność na czym stoję, wymontowałem dziada znowu, podłączyłem do sieci 230V i jedzie jak burza, czyli wygląda na to, że silnik jest sprawny

    Szukam pomysłu, czy jest coś co można spróbować zrobić, żeby działała?

    Pralka wodę nabiera normalnie, wypompowuje też, grzałka działa, tylko silnik nie chce kręcić. Jak stoi z włączonym programem, to słychać "pykanie" przekaźnika jakiegoś, ale nie wiem jak to pykanie interpretować. Co jakiś czas zdarzy się jej coś w stylu skurczu pośmiertnego, bo sporadycznie załączy się na pół sekundy
  • #2
    karol1996
    Level 19  
    Witam
    Skoro tutaj mamy silnik szczotkowy, to jego prędkość obrotowa jest regulowana poprzez tzw. triak.
    Znajduje się on w module, do którego jest bezpośrednio podłączony silnik. Radzę go wymienić, nie jest drogi.
    Jego oznaczenie to np. BTB16/800, czy BTB12/600...
    Będzie on przymocowany do radiatora na module.

    Pozdrawiam,
    Karol
  • #3
    emcinek
    Level 8  
    Żeby się do tej płytki dokopać, musiałem zdemontować pół pralki, ale udało się.
    Wygląda to tak:
    Candy CSD 100 - Nie kręci bębnem. Candy CSD 100 - Nie kręci bębnem. Candy CSD 100 - Nie kręci bębnem.

    Na pierwszy rzut nieuzbrojonego oka, nie widzę żadnych uszkodzeń płytki, ale jak jest szansa, że pomoże, to mogę triak wymienić
  • #4
    dzi_dziuś
    Home appliances specialist
    emcinek wrote:
    podłączyłem do sieci 230V i jedzie jak burza

    Jeszcze zależy czy burza nie jest z piorunami :) Nie iskrzy ? Nie powinno się włączać silnika na dłużej niż 2-3 sekundy.

    Może być wina triaka, a może być faktycznie wina silnika, który pod obciążeniem nie daje rady obrócić bębna. Kostka silnika ok ?
  • #5
    emcinek
    Level 8  
    Kostka silnika ok, sam silnik uruchomiłem dwa razy. Pierwszy raz na jakieś pół sekundy, drugi raz na jakieś 2 sekundy.
    Co do teorii o obciążeniu, to też o tym pomyślałem, więc spróbowałem włączyć wirowanie ze zdjętym paskiem. Po jakiś 5 minutach zrobił jeden tik na jakieś pół sekundy i do końca programu już się nie odezwał.
  • #6
    dzi_dziuś
    Home appliances specialist
    Jeżeli nie umiesz wykonać pomiarów wymień triak i sprawdź chociaż sterowanie jego bramką tzn. ścieżkę i rezystor idące od procesora, bo wątpię, żeby był tam po drodze jeszcze optotriak.
    Jeszcze inna opcja to wiązka przewodów od silnika do modułu.
  • #7
    karol1996
    Level 19  
    Witam
    Oczywiście triak do sprawdzenia.
    Ale profilaktycznie ja bym jeszcze sprawdził te 2 przekaźniki. (2 czarne kostki)
    Styki lubią się wypalać. Tutaj, w przypadku osób mających z tym małe doświadczenie, proponuję ich wymianę.

    Pozdrawiam,
    Karol
  • #8
    emcinek
    Level 8  
    Te czarne z napisem "omron"? W zasadzie są 3, tylko jedna schowana pod radiatorkiem:P

    Pytanie tylko, co jeżeli po wymianie przekaźników i triaka dalej będzie kupa?
  • #9
    karol1996
    Level 19  
    Witam
    Tak, to są te 3 z napisem "omron".
    Ale przed wymianą czegokolwiek należałoby sprawdzić, czy prądniczka tachometryczna ma przejście. Jest to taki element na końcu silnika(za szczotkami). Wychodzą z niego 2 przewody.
    Kabelkimi przy pomiarach warto poruszać.

    Pozdrawiam,
    Karol
  • #10
    emcinek
    Level 8  
    rozmontowałem przekaźnik i ładniuśki jest w środku. Pytanie co należałoby z tym zrobić, aby mieć pewność, że działa?
    Co do prądniczki tachometrycznej, to chyba wiem o co chodzi patrząc na sinik (dochodzą tam dwa cieńsze przewody niż te od stojana/szczotek), ale nie tak szybko. "ma przejście" tzn, czy po polsku, że przewodzi prąd, tak? Sprawdzić to miernikiem prądu, jak rozumiem?
  • #11
    karol1996
    Level 19  
    Witam
    Należy sprawdzić wszystkie 3 przekaźniki. Szczególną uwagę należy zwrócić na styki wykonawcze.
    Co do tacho, została zlokalizowana prawidłowo. Pomiaru należy dokonać miernikiem nastawionym na pomiar rezystancji. Sondy miernika należy przyłożyć do wyprowadzeń prądnicy.
    Tachoprądnica dostarcza do modułu sygnał zwrotny informujący o obrotach silnika.
    Wytwarza ona napięcie wprost proporcjonalne do obrotów silnika.
    Innym sposobem sprawdzenia czy nie jest spalona, jest pomiar napięcia na jej wyjściu, gdy silnik jest podłączony.
    Następnie należałoby sprawdzić triak, ale wydaje mi się, że jest sprawny.
    W tym przypadku należy zmierzyć rezystancję pomiędzy środkowym a lewym wprowadzeniem triaka.
    Gdy rezystancja jest duża(nieskończona), to triak jest sprawny.

    Pozdrawiam,
    Karol
  • #12
    emcinek
    Level 8  
    Sprawdzić przekaźniki, tzn pooglądać, czy ładnie wygląda, czy nie jest osmolone i czy prawidłowo styka? wlać w nie jakiś środek penetrujący na wszelki wypadek? Czy sprawdzić prądomierzem, czy czymś tam?
    Jutro będę prowadzić dalsze badania, bo nie posiadam multimetra żadnego, więc trzeba będzie kupić:P
  • #13
    karol1996
    Level 19  
    Witam
    emcinek wrote:
    bo nie posiadam multimetra żadnego, więc trzeba będzie kupić

    Multimetr podczas takich napraw to podstawa :) - zakup obowiązkowy.
    Aby mieć 100% pewność, że przekaźniki działają poprawnie należy podać na ich cewki napięcie (24V), oraz zmierzyć rezystancję pomiędzy stykami.
    Oczywiście wizualnie też można ocenić. W przekaźniku znajduje się cewka oraz zestyki zwierne. Należy we wszystkich 3 przekaźnikach sprawdzić, czy takie wypukłości na zestykach nie są osmolone.
    W przypadku stwierdzi się obecność jakiś nalotów, żadne czyszczenie nie pomoże.
    Trzeba wtedy kupić nowe.

    Pozdrawiam,
    Karol
  • #14
    jozek_i
    Home appliances specialist
    Do wymiany ten kondensator w pierwszej kolejności oczywiście nowy Aby była pewność że ma właściwą pojemność. To jest częsta usterka w takich właśnie objawach pralki.

    Candy CSD 100 - Nie kręci bębnem.

    Jak by co to mam taki sprawny moduł.

    mój adres jozek_i(malpa)wp.pl

    Tel 510 208 219
  • #15
    emcinek
    Level 8  
    sprawa się trochę przedłużyła, bo nowa pralka została kupiona i jeszcze parę innych spraw, więc naprawa odeszła na dalszy plan. Mimo wszystko ciekawy jestem przyczyny awarii, więc jeszcze posprawdzam:P
    czujnik obrotów silnika sprawdziłem, pokazał opór rzędu 43 ohm, niezależnie od manewrowania kabelkami, więc pozostaje płytka. Później się pobawię w lutowanie i sprawdzę pozostałe przekaźniki, kondensator i triak. Pytanie tylko jakie wzmocnienie powinien mieć triak i jaką pojemność kondensator?
  • #16
    TONI_2003
    Moderator
    emcinek wrote:
    kondensator i triak. Pytanie tylko jakie wzmocnienie powinien mieć triak i jaką pojemność kondensator?

    Candy CSD 100 - Nie kręci bębnem.