Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
e-miernikie-mierniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Potencjometr B103 jaki wybrać - Potencjometr do kierownicy Thrustmaster

15 Lip 2015 19:18 5025 5
  • Poziom 2  
    Witam,


    mam problem z potencjometrem w kierownicy Thrustmaster Ferrari 458. Skręt w lewo nie jest płynny, skacze. W prawo natomiast jest ok.
    Obstawiam, że to wina potencjometru odpowiedzialnego za skręt.
    Wymontowałem go i jedyne co na nim wyczytałem to :

    - B103
    - 230
    - DY

    ciężko mi samodzielnie wybrać odpowiedni zamiennik gdyż wszystko co znalazłem w sieci jest opisane znacznie dokładniej i nie potrafię wybrać tego jednego właściwego.


    No i tutaj zwracam się o pomoc do Was: czy ten potencjometr będzie ok?
    (wklejam tylko specyfikacje bo nie mogę dodać linka)

    Spoiler:
    Potencjometr 6 mm 10kΩ ±20% 0.05W liniowy Przewlekany PTV Bourns

    PTV09 series 9mm rotary linear potentiometers with a carbon element, insulated shaft and centre detent option (stock numbers 737-7821, 827-4990, 827-5022 and 737-7830). These PTV09 rotary linear potentiometers are PCB horizontal mounting apart from stock number 737-7818 which is vertical/side mounting. For further details please refer to datasheet. Typical applications for these PTV09 rotary potentionmeters include commercial communications equipment, portable electronics, amplifiers, mixers, drum machines, synthesizers and commercial applicances
    Insulated shaft. Snap-in clip. Centre detent option
    Seria = PTV
    Maksymalna oporność = 10kOhms
    Tolerancja = ±20%
    Moc znamionowa = 0.05W
    Liczba zwojów = 1
    Typ potencjometru = Liniowy
    Typ montażu = Przewlekane
    Średnica wału = 6 mm
    Typ zakończenia = Styk
    Minimalna temperatura robocza = -10°C


    Potencjometr B103 jaki wybrać - Potencjometr do kierownicy Thrustmaster


    Budowa i wymiary się zgadzają (mój ma krótszą ośkę, ale to nie stanowi problemu) jednak nie wiem czy parametry będą zgodne.

    A jeśli nie ten, to jaki?



    Proszę o pomoc.

    W załączniku daje zdjęcia potencjometru.





    Pozdrawiam
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 30  
    Po pierwsze to charakterystyka się nie zgadza, oznaczenie B103 sugeruje że jest to potencjometr 10kOhm o charakterystyce logarytmicznej ('B'), a ty znalazłeś o liniowej. To przełożyło by się na inną reakcję na skręt kierownicy (taki sam skręt dawał by słabszą reakcję).
    Reszta wydaje się pasować, zresztą taki potencjometr to kilka złotych więc w razie wtopy strata niewielka ;)
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 2  
    Rozumiem, dziękuję za odpowiedź.

    A ten?

    Single-unit and Dual-unit types suit a variety of controls. Horizontal and Vertical types. Flat type shaft. With or without Centre Detent option on the shaft. Applications in personal audio and home appliances. Logarithmic Potentiometers
    Seria = RK09L
    Maksymalna oporność = 10kOhms
    Tolerancja = ±20%
    Liczba zwojów = 1
    Typ potencjometru = Logarytmiczny
    Typ montażu = Montaż panelowy, przewlekany
    Średnica wału = 6 mm
    Typ zakończenia = Styk
    Średnica otworu montażowego = 9mm
    Głębokość = 9.15mm

    Potencjometr B103 jaki wybrać - Potencjometr do kierownicy Thrustmaster


    Ten już jest logarytmiczny, czyli powinien dobrze zastąpić oryginał?
  • Poziom 19  
    To nie jest potencjometr jaki się stosuje w typowej elektronice np. analogowej siły głosu typ A lub B .Są to potencjometry stosowane w cyfrowych urządzeniach do detekcji ,w tym przypadku położenia kierownicy .Różni się tym że ścieżka oporowa zajmuje tylko 1/4 długości potencjometru 2/3 to ścieżka przewodząca.Tu mamy 1/4 odcinka 10 Kom/ A ( liniowy ). W normalnych potencjometrach to cała ścieżka jest od początku do końca opornością.
  • Poziom 1  
    Czy ktoś wie jaki będzie odpowiedni potencjometr dla tej kierownicy do skrętu gdyż mój szaleje i choć kierownica jest prosto to w grach samochód sam skręca w lewo kalibracja kierownicy nie pomaga

    Dodano po 1 [minuty]:

    a zapomniałem dodać ze kierownica dla xbox360/PC
  • Poziom 2  
    W tej kierownicy jest potencjometr liniowy (logarytmiczny nie wchodzi w grę) przy logarytmicznym koła pojazdu podczas skrętu słabiej skręcałyby w prawo a mocniej w lewo (lub odwrotnie)
    Ośka ma 5 a nie 6mm (wiem ciężko taki znaleźć)
    Osobiście zamontowałem taki potencjometr Potencjometr B103 jaki wybrać - Potencjometr do kierownicy Thrustmaster
    Kąt obrotu kierownicy to 270 stopni (mój potencjometr to 300 stopni)
    Podczas montażu ważne jest aby ustawić 1/2 całkowitej rezystancji potencjometru w neutralnym położeniu kierownicy ( w innym przypadku ciężko będzie ją skalibrować ((jeśli posiadasz oryginalny potencjometr, mocowanie pozwala na taką kalibrację (mocowanie ma otwory wzdłużne))
    W przypadku potencjometru 10K między nóżką 1 - 2 & 2 - 3 po 5K
    Warto pamiętać o dokładności/tolerancji potencjometru, więc przed montażem najlepiej jest zmierzyć rezystancję całkowitą miernikiem. W moim przypadku wyszło 5.10K "na stronę"
    Powyższe rozwiązanie zostało zrealizowane w Thrustmaster Ferrari 458 i sprawdza się doskonale - (Grid, Forza)