Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz AC do kamery Praktica dvc 10.4 hdmi

16 Lip 2015 15:35 1251 24
  • Poziom 9  
    Witam.
    Potrzebuję schematu zasilacza do kamery Praktica dvc 10.4 hdmi.
    Niestety nie da się już kupić takich zasilaczy. I postanowiłem sam zbudować taki zasilacz. Sprzęt jest zasilany przez mini usb.
    Jednak zadanie przerosło moje możliwości. Zbudowałem prosty zasilacz na lm317t, ale kamera wydawał się niewzruszona, próbowałem stopniowo zwiększać napięcie:
    od 3.7v (napięcie baterii) aż do 5v(usb). jedynie przy 5v kamera zaświeciła diodę na czerwono (zwykle tak robi przy połączeniu z kompem, to chyba ładowanie baterii, bo przy otwarciu wyświetlacza dioda jest zielona i kamera włącza tryb przegrywania danych). A mi zależy na tym aby przy podłączonym zasilaczu można było filmować - nie używając baterii.
    I tu wielka prośba do Was, może ktoś wie jak z tym się rozprawić?
    Zastanawia mnie jeszcze czy zasilacz nie powinien być symetryczny, sugeruję się tym że bateria ma "3 piny": "+", "T" i "-". Błagam o pomoc!
  • Poziom 34  
    Bateria ma trzy styki bo do jednego podłączony jest czujnik temperatury za pomocą którego układ ładujący baterię kontroluje jej temperaturę.
    Gdzie podłączałeś ten zasilacz ? Do gniazda usb czy bezpośrednio do baterii ?
  • Poziom 9  
    podłaczałem do mini usb.
  • Poziom 34  
    A jak podłączałeś to zasilanie do usb ?
    Za pomocą gotowego kabla usb - mini usb ? Czy też za pośrednictwem swojej wtyczki mini usb ?
    Zwróć uwagę że wtyczka mini usb ma zazwyczaj 5 styków i w zależności od zastosowania kabla styk 4 może wisieć w powietrzu , może być zwarty ze stykiem 5 lub może być jeszcze inna kombinacja.

    http://www.google.pl/imgres?imgurl=http://www...d=0CCQQMygFMAVqFQoTCNLNuZT64cYCFYZ-cgodxYEK3Q

    Poczytaj ten wątek.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic930605.html

    Sprawdź jak jest w twoim przypadku i popróbuj.
  • Poziom 9  
    Podłączałem to "oryginalnym kablem USB>miniUSB" A dokładnie:
    230V > transformato(8.5V / 0.7A) > zasilacz(LM317T) > gniazdo USB (na oddzielnej płytce - podłączone tylko dwa piny +5V i masa, ! z tym że masa też jest zwarta z obudową wtyczki) > "fabryczny" kabel USB/miniUSB > kamera.

    Mogę rzucić fotki jak nie jasno, coś wytłumaczyłem.

    Spróbuję jeszcze z tym mostkiem, co jest wspominane w tamtym temacie co podawałeś.

    EDIT. Zrobiłem "2. Urządzenia wymagające wysterowania pinów danych D+ i D- interfejsu USB.", ale niestety bez zmian kamera nadal nie reaguje, jedynie dioda LED sie zapala na zielono, a kamera nie startuje.
  • Poziom 34  
    Kable które ja posiadam nie mają zwartych pinów 4 i 5 natomiast ładowarka stacjonarna do nawigacji ma zwarte piny.
  • Poziom 34  
    Czy pomoże to nie wiem.
    Posiadanie takiej wtyczki umożliwi przeprowadzenie próby gdy w posiadanych kablach piny 4 i 5 nie są zwarte a wtyczki są zalewane i bez rozcinania wtyczki nie ma możliwości zmostkowania tych pinów ( a i tak nie wiem czy to będzie możliwe).

    Proponowałbym zrobienie jeszcze jednego testu który wynika z moich doświadczeń z przenośnymi twardymi dyskami w obudowach 2,5 cala.
    Nie każdy kabel nadaje się do zasilania dysku o większym poborze prądu.
    Dioda na obudowie świeciła się ale dysk nie startował i nie był wykrywany w systemie.
    Pomogła wymiana kabla.
    Jeśli masz możliwość to sprawdź to.
  • Poziom 9  
    hmm... pomysł warty sprawdzenia. Dotychczas używałem jakiegoś starego kabla od drukarki. okoł 1m długości. Mam jeszcze taki 50cm do dysku 2.5 .
    Ale dopiero wieczorem bede miał go w domu.

    EDIT.
    Trochę później otrzymałem przewód niż się spodziewałem.
    Ale, moje oczekiwanie nie zostało nagrodzone. Niestety kabel nic nie zmienił, próbowałem odpalić kamerę na "drugim" kablu, jednak nic to nie dało. Tak jak wcześniej robiłem to przy 2 pinach: +5 i masa jak i przy 4 +5, wysterowanie D-/D+ i masa - bez zmian.
  • Poziom 9  
    Już przetestowałem nową wtykę. Niestety bez powodzenia.
    Próbowałem niemalże na wszystkie sposoby:
    Do wtyki przylutowałem 5 przewodów (o odpowiednim przekroju, długości ok 20cm). Zmieniłem trafo na wydajniejszy - max 1.2A.
    I próbowałem różnych kombinacji, miedzy innymi:
    4-ty pin mostkowa-ny do +5V lub GND, przez rezystor(lub nie) 100k (widziałem taki schemat na necie) I przy tym różne wariacje - podłączone i wysterowane piny D+/D- lub nie.
    Jeszcze protestuję z włożoną baterią, ale myślę że to nic nie da.
    Już powoli zaczyna brakować mi pomysłów.
  • Poziom 34  
    Jeśli włożenie baterii nic nie zmieni to niestety ja też nic na razie nie umiem wymyślić.
    Może to jest jakaś sztuczka producenta aby zmusić klienta do kupowania oryginalnych akcesoriów.
    Najlepiej by było gdyby zgłosił się tu ktoś kto posiada oryginalny zasilacz.
  • Poziom 9  
    Trik jest, ale nie wiem czy robiony specjalnie czy tez ze względu że, usb to jednocześnie zasilanie i port do wymiany danych. Tak czy siak udało mi się to rozpracować. Nie wiem czy przez takie same piny zasila oryginalny zasilacz ale, jest postęp.
    Udało mi się uruchomić kamerę, tak: +5V pinem 4(ID / SENS) a GND przez 5 pin, czyli normalnie. Z tym że, to dopiero połowa problemu bo mój zasilacz na LM317 nie może zapewnić stabilnej pracy kamery: jak dam niskie napięcie (mniej niż 5.2V) to kamera nie startuję a jak dam więcej to kamera włącza się, ale wyświetlacz jest cały biały, czasem normalnie działa przez kilkanaście sekund, a przy włączeniu to napięcie skacze i wyświetlacz cały biały.
    Na razie, spróbowałem przetestować zasilacz na 7805 i poprawa jest nie wielka.
    Sądzę że, to przez pobór prądu (nawet do 1,3A!) i grzanie się stabilizatora.
    Dodanie radiatora na 7805 trochę pomogło. Ale, kaloryfer z tego nie zły jest!
    Może jest coś lepszego niż standardowy zasilacz stabilizowany na 78XX?
    Tak aktualnie wygląda mój zasilacz:
    Zasilacz AC do kamery Praktica dvc 10.4 hdmi
    Sorry za jakoś, się spieszyłem.
  • Poziom 34  
    Zasilacz będzie się grzał bo jest na nim wielki spadek napięcia wynikający z tego, że transformator ma na wtórnym 12V. Dla napięcia 5V wystarczyłby transformator o napięciu już 6,5V.
    Są stabilizatory impulsowe które mają mniejsze straty ale kosztem komplikacji układu ewentualnie stabilizatory LDO. Do powyższych też ma zastosowanie uwaga o której pisałem ale w mniejszym stopniu.

    Nie chce mi się wierzyć aby kamera brała tyle prądu.
    Bateria ma tylko 1200 mAh. Jaki jest czas pracy kamery na baterii ?

    I tak na marginesie. Na schemacie kondensatory elektrolityczne rysuje się odwrotnie.
    Może to z pośpiechu ?
  • Poziom 9  
    Przy rysowaniu kondensatorów mogłem się machnąć z pośpiechu.
    A co do baterii to na mojej piszę 1700mAh (raczej jest oryginalna, dostałem ją razem z kamerą ze sklepu). Kamera pracuję niecałe 2h na baterii.
    Robiłem pomiary poboru prądu:
    Prąd rozruchowy kamery - ponad 1.1A, ale tylko przez krótką chwile.
    Włączona kamera (tryb filmowania) - to około 600-650mA.
    Filmowanie (FullHD) - to 700-900mA
    Praca Zoom`u optycznego + nagrywanie - 1.1-1.2A
    Zoom + Nagrywanie + LED(doświetlanie) - około 1.3A

    Właśnie też dziś wyczytałem że, 7805 grzeje się bo za duże napięcie wejściowe.
    Mam jeszcze trafo 6V/3A(wartość katalogowa) - jakiś stary Unitry z serii T/S. Te trafa były projektowane na 220V teraz jest 230V a u mnie nawet 240V, powinno to podbić napięcie wtórne, niestety nie będę mógł chwilowo sprawdzić w praktyce tego. Dopiero wieczorem lub jutro.
  • Poziom 9  
    Moje założenia się sprawdziły trafo ma ponad 7V. Niestety po podłączeniu do układu okazało się że, nie jest wstanie uruchomić kamery. Więc zostanę przy poprzednim trafo.
    Na 7805 dowaliłem radiator + wentylator.
    Po krótkich testach - 10 min nagrywania, stabilizator był ledwo ciepły, mam nadzieje że, wytrzyma dłuższą pracę.
    Również wprowadziłem inne modyfikację:
    - zameiniłem dwa kond. 3300uf na jeden 2200uf (podobno ma wystarczyć, z grupsza przyjmując: "1000uF na 1A" - wyczytałem na forum).
    - na wyjściu dodałem (sygnalizacyjną) diodę LED+ rezystor.
    - wentylator podłączyłem zaraz za mostkiem (zmienia obroty w zależności od poboru prądu przez kamerę, w sumie jakoś mi to zbytnie nie przeszkadza).

    Widziałem jeszcze na necie schemat taki że, dioda była podłączona między wejście a wyjście stabilizatora - jaki ma cel taki zabieg?
  • Poziom 34  
    Z tym zasilaczem jest coś nie tak skoro pierwszy transformator może dać tylko 1,2 A a drugi może dać 3 A.
    Napięciowo wystarczy bo po wyprostowaniu na kondensatorze filtrującym będzie 8 V a do prawidłowej pracy stabilizatora wystarczy aby napięcie wejściowe było większe od wyjściowego o co najmniej 2,5 V.
    Jakie jest napięcie na kondensatorze filtrującym i jak bardzo się ono zmienia w zależności od obciążenia.
  • Poziom 9  
    No nie wiem co jest nie tak, najwidoczniej pod obciążeniem napięcie spadło tak, aż zakłóciło stabilną pracę 7805. Jak by nie było musi zostać na tym trafo 11v/1.2A
    kamera działa nawet stabilnie, rzadko już się zdarza aby kamer się zawiesiła. No chyba że, specjalnie staram się obciążyć zasilacz (nagrywanie+zabawa zoomem i LED doświetlający) i to nie zawsze padnie.
    Muszę zapuści jeszcze jakiś dłuższy test tak z 1-2h i się okaże, czy będę coś zmieniał. Bo na razie to tylko po kilkanaście minut.
  • Poziom 34  
    Ale wypadałoby usunąć problem bo to nie jest normalne.
    Nie odpowiedziałeś na moje pytania o pomiar napięcia.
  • Poziom 9  
    Jakoś przeoczyłem Twoją prośbę o pomierzenie napięcia. Problem jest bo nie mam idealnego transformatora do tego zasilacza.
    Ogólnie też zawszę staram się aby układ był idealny / zoptymalizowany, jednak w tym przypadku zadowolę się raczej efektem końcowym - działaniem kamery, a już to osiągnąłem (na akceptowalnym poziomie).
    Konstrukcja i doprowadzenie do używalności kosztowało mnie dużo nerwów i czasu. Z drugiej strony doceniam bardzo Twoją pomoc, jako jedyny zainteresowałeś się i doradzałeś. Dlatego przychyliłem się do prośby, ale do rzeczy.
    Przeprowadziłem dokładny pomiar napięć w kluczowych punktach i o to rezultaty:

    TRAFO
    1. bez obciążenia - 7.7V
    2. obciążenie (uruchamianie kamery) - 7.5V - 7.6V
    KON. FILTRUJĄCY
    1. bez obciążenia - 10.04V - 10.08V
    2. uruchamianie - 8.13V
    3. kamera ON - 8.33V
    4. nagrywanie - 8.25V
    5. zoom - ok. 8.15V
    6. nagrywanie + zoom - kamera się wyłącza (nie byłem w stanie uchwycić, spadku napięcia bo momentalnie wracało do poziomu 1).
    WYJŚCIE (kondensator na wyjściu 7805)
    1. bez obciążenia - 5.5V
    2. uruchamianie - 5.5V
    3. kamera ON - 5.5V
    4. nagrywanie - 5.4V - 5.5V
    5. zoom - min. 5.38V
    6. nagrywanie + zoom - tak jak w/w.

    Dla ścisłości, układ musiałem zbudować jeszcze raz. Starałem się zredukować liczbę połączeń (cienkie kabelki). Obecnie elementy użyte to:
    - scalony mostek prostowniczy 2A
    - 2x kon. 2200uF/50V (kon. filtrujące).
    - kon ceramiczny 100nF
    - L7805CV + radiator (45x50)
    - kon ceramiczny 100nF
    - kon 470uF (wyjściowy)
    Chciałem zauważyć że, w porównaniu do wcześniejszego układu usunąłem diodę LED + rezystor 470R, nie podłączyłem wentylatora 12V(0.9W) + kon. 100uF (blisko wentylatora).

    Moje uwagi podczas pomiarów i pracy z tym trafo:
    Aby uruchomić kamerę wymagało to kilku prób.
    Obciążenie w postaci nagrywania i zoom`u wyłączało kamerę.
    Nawet nie doszedłem do próby maksymalnego obciążenia zasilacza (nagrywanie+zoom+LED doświetlający).
    Nigdy kamera mi się nie zawiesiła (biały wyświetlacz, brak reakcji, jedynie odcięci zasilania).
    Radiator był gorący (można było go jeszcze utrzymać w palcach).
    Trafo było chłodne, ale pomiary trwały stosunkowo krótko.
    Napięcie wyjściowe było (chyba) stabilniejsze.
  • Poziom 34  
    Z opisu wnioskuję, że układ zbudowany jest metodą na pająka.
    Czy kondensatory ceramiczne 100 nF są przylutowane jak najbliżej nóżek stabilizatora ?
    Dodatkowo jak chcesz to możesz zrobić jeszcze jedną próbę i przylutować takie kondensatory bezpośrednio do nóżek wszystkich diód w mostku prostowniczym.
    Dla mnie jest to niepojęte, że transformator z prądem maksymalnym 3A nie potrafi obsłużyć tego zasilacza.
  • Poziom 9  
    Nie nie, nie na pająka. Mam taką płytkę stykową do testowania układów.
    Starałem się te dwa ceramiki dać jak najbliżej nóżek 7805.
    Tak to obecnie wygląda:
    Zasilacz AC do kamery Praktica dvc 10.4 hdmi Zasilacz AC do kamery Praktica dvc 10.4 hdmi Zasilacz AC do kamery Praktica dvc 10.4 hdmi
    Wiem, że po tych fotkach raczej dużo nie wywnioskujesz, wrzuciłem je jedynie dla poglądu sytuacji.
    Już wcześniej chciałem się zapytać o te stabilizatory LDO. Nie pracowałem z nimi jeszcze, wiem tylko że wejściowe napięcie może być nisze niż u 78xx.
    Masz może jakieś schematy zasilaczy opartych na tym układzie?
    A co do tych kondensatorów przy mostku, to będę miał czas to sprawdzić dopiero po niedzieli.
  • Poziom 34  
    Problemem ze stabilizatorami LDO jest ich cena.
    Dla prądów wyższych niż 1 A ich cena osiąga poziomy kilkunastu złotych.
    Przykładem takiegi stabilizatora jest rodzina LT1083(4) (5).
  • Poziom 9  
    Zapoznałem się z cenami LDO, faktycznie w porównaniu z 78xx są kilkakrotnie droższe. Ale, jeszcze to nie majątek. Bardziej mnie interesuję czy taki układ na tych LDO jest trudny do złożenia i czy mi zapewni w końcu upragnionych efekt.
    Dlatego mam dylemat czy składać układ już na tym trafo na którym chodzi, cos kombinować z tym trafo 6V/3A czy jeszcze może próbować z tym LDO.
    Nie wiem czy LDO rozwiąże problem, a szkoda trochę wywalać kasy w błoto.
  • Poziom 34  
    Budowa stabilizatora na takim układzie nie różni się niczym od stabilizatora LM317.
    Przy transformatorze 12 V praktycznie nic nie zyskasz z tym stabilizatorem.
    Ja osobiście powalczyłbym najpierw jeszcze z tym transformatorem.
    Ewentualnie jeszcze z samym stabilizatorem czy czasem nie jest to jakiś felerny egzemplarz.
  • Poziom 9  
    Nie, no oczywiście że LDO bym nie łączył z trafo 12V. Tylko bardziej z tym trafo 6V(7.5V), skoro LDO wymagają mniejsze napięcia wejściowego to by mogło być najlepsze rozwiązanie.
    Nie za bardzo mam drugiej sztuki tego 7805, ale jak znajdę to podmienię i zobaczę, czy coś to dało.

    EDIT.
    Niestety nie posiadam drugiego 7805 na podmiankę. Również dodanie 4 kondensatorów (10nF) przy mostku nie poskutkowały. Nadal kamera potrzebuje wielu prób aby zaskoczyć i się włączyć, oraz wyłącza się przy zwiększonym obciążeniu.