Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pętle indukcyjne w jezdni - jak zwiększyć szanse wykrywania roweru?

mp0011 17 Lip 2015 11:49 888 7
  • #1 17 Lip 2015 11:49
    mp0011
    Poziom 12  

    Witam,

    mam może trochę nietypowy problem... Jeżdżę sporo po mieście rowerem i problemem są dla mnie pętle indukcyjne nie wykrywające roweru. Rama aluminiowa. Często muszę stać na światłach aż ktoś większy nie podjedzie (5, 10, 15 minut).

    W jaki sposób najlepiej zwiększyć swoją wykrywalność? Oczywiście pomysł z podwieszeniem fragmentu szyny tramwajowej, choć kuszący, odrzuciłem ;)

    Czy taka pętla zareaguje na np. magnes z HDD lub jakiś mocniejszy podwieszony pod suportem? Albo kilkumetrowy cienki kabel (ew. pętlę kabla) przyklejoną pod ramą? A może starczy tam jakaś cewka włączana "na żądanie" na te kilka sekund? Lub automatycznie po wykryciu pętli z jezdni?

    1 7
  • #2 17 Lip 2015 12:29
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Nic małego ani cienkiego nie wywoła znaczącej reakcji, wykrywany przedmiot powinien mieć dużą powierzchnie w płaszczyźnie równoległej do cewki.

    Niezłym pomysłem był by układ aktywny który kosztem zewnętrznego zasilania wysyłał by silniejsze zmienne pola magnetyczne niż rama roweru, ale musiał by wysyłać na tej samej częstotliwości co detektor, to temat dla elektroników, najpierw trzeba by dobrze poznać działanie urządzeń współpracujących z pętlą (literatura, instrukcje), później pomiary w terenie z oscyloskopem :) na koniec testy różnych rozwiązań układowych. Zależnie wbudowanych układów uodparniających na detektor na zakłócenia, urządzenie może być bardzo proste, lub średnio skomplikowane.

    Słyszałeś zalecenie żeby ustawiać rower równo nad przewodem pętli?

    1
  • #3 17 Lip 2015 12:48
    EuroGenio
    Poziom 17  

    Rozwiązaniem z kategorii dziwnych, ale być może skutecznych, jest niestety zejście z roweru i "położeniu" go w miejscu instalacji pętli.
    Jeśli układ jest zestrojony na ferromagnetyki to też nie musi zadziałać.

    Wtedy może pomoże zamocowanie ferrytów pod ramą?
    Najpewniejszy (ale najtrudniejsze rozwiązanie) to układ aktywny.

    0
  • #4 17 Lip 2015 13:58
    mp0011
    Poziom 12  

    No właśnie rozważałem jakiś aktywny układ który:

    1) wykrywałby pole magnetyczne generowane przez pętlę
    2a) wzmacniał je i "odsyłał z powrotem" lub
    2b) wysyłał inny sygnał, generowany przez urządzenie (np. sinusoidę).

    Ewentualnie coś prostego, co po wciśnięciu przycisku wysyłałoby po prosty mocny krótki impuls.

    Liczyłem, że ktoś już coś takiego zrobił wcześniej, bo na tym forum jest wielu użytkowników np. motorów czy skuterów z podobnym problemem...

    P.S.
    Jakbym miał na każdym skrzyżowaniu które mnie ignoruje kłaść rower, to już wolę ciągnąć przyczepkę ze złomem ;)

    1
  • #5 17 Lip 2015 14:18
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Cytat:
    No właśnie rozważałem jakiś aktywny układ który:

    1) wykrywałby pole magnetyczne generowane przez pętlę
    2a) wzmacniał je i "odsyłał z powrotem" lub
    2b) wysyłał inny sygnał, generowany przez urządzenie (np. sinusoidę).

    Ewentualnie coś prostego, co po wciśnięciu przycisku wysyłałoby po prosty mocny krótki impuls.
    Musielibyśmy znać dokładniej zasadę działania, wiadomo że układ wykrywa spadek indukcyjności spowodowany indukowaniem prądów wirowych w wykrytym obiekcie, ale jakich sygnałów do tego używa nie wiemy.

    Cytat:
    Liczyłem, że ktoś już coś takiego zrobił wcześniej, bo na tym forum jest wielu użytkowników np. motorów czy skuterów z podobnym problemem...
    Wiadomo że można ustawić te detektory tak aby wykrywały i motor i rower, ale jak zwykle w naszej krajowej rzeczywistości, oni to mają w D, można zgłosić, może coś zrobią, nie ma się co dziwić że niektórzy przejeżdżają na czerwonym.

    0
  • #6 17 Lip 2015 14:28
    mp0011
    Poziom 12  

    jarek_lnx napisał:
    Wiadomo że można ustawić te detektory tak aby wykrywały i motor i rower, ale jak zwykle w naszej krajowej rzeczywistości, oni to mają w D, można zgłosić, może coś zrobią, nie ma się co dziwić że niektórzy przejeżdżają na czerwonym.


    Nie tyle mają w D, co boją się, żeby nie aktywowało się niepotrzebnie po przejechaniu autobusu czy ciężarówki na sąsiednim pasie.

    W cywilizowanych krajach montuje się odrębne detektory dla jednośladów, nieczułe na większe pojazdy, i dodatkowo je oznacza farbą żeby było wiadomo gdzie przejechać.

    No OK. Skoro nie ma gotowców, trzeba będzie samemu coś wymyślić...

    1
  • #7 18 Lip 2015 14:31
    Logan
    Poziom 30  

    Skontaktuj się z Oficerem Rowerowym lub Zarządcą drogi. To ich problemem jet, żeby wykrywać czekające pojazdy, a nie rowerzystów, żeby przerabiać rowery!

    0
  • #8 19 Lip 2015 00:36
    krru
    Poziom 32  

    EuroGenio napisał:
    Rozwiązaniem z kategorii dziwnych, ale być może skutecznych, jest niestety zejście z roweru i "położeniu" go w miejscu instalacji pętli.
    Jeśli układ jest zestrojony na ferromagnetyki to też nie musi zadziałać.


    Takie coś działa, miałem podobny przypadek przy bramce na wyjeździe z garażu podziemnego i faktycznie, położenie roweru na cewce działało - tam skutek był natychmiastowy - otwierał się szlaban. Ale to mogło być inne rozwiązanie niż te w jezdniach - to było zrobione w ramach konstrukcji budynku.

    Natomiast na jezdni ja zawsze (ale nie zawsze skutkuje) staram się zatrzymać dokładnie nad kablem - nad jednym z boków cewki indukcyjnej. Zwykle to widać na asfalcie. W takim miejscu cewka reaguje na zamknięty obwód prostopadły do podłoża (pionowy) - a taką rolę rower pełni nieźle.
    W ostateczności, jak to nie zadziała, podjeżdzam do przejścia dla pieszych i uruchamiam guzik/czujnik, a następnie wracam na jezdnie.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo