Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Subwoofer Hog Scoop 18

dominator8 17 Lip 2015 20:29 8934 29
  • Subwoofer Hog Scoop 18

    Witam. Chciałbym zaprezentować Państwu mój nowy subwoofer tubowy w konfiguracji rear loaded horn. Głównym założeniem konstrukcyjnym było wykonanie paczki, która miała by ogromną efektywność w zakresie najniższego basu. Projekt subwoofera zaczerpnięty został ze strony hornplans.free.fr i nosi nazwę „HOG SCOOP”. Według mnie sposób rozwiązania komory ciśnieniowej, czyli bezpośredniej przestrzeni za tylnią stroną membrany jest fantastyczny. W połączeniu z ponad 3m długości wylotem tuby daje efektywne zejście do około 35Hz. Subwoofer podpinam wyłącznie przy okazji oglądania filmów i bez wahania ustawiam dowolne poziomy głośności – nie ma mowy o fizycznym uszkodzeniu głośnika. Uderzenia, efekty wybuchów są jak w realu.

    1. Opis konstrukcji

    Materiały: MDF 18mm, szpachlówka do drewna, klej Pattex, pół kilo wkrętów, farba czarny mat oraz emulsja gruntująca
    Głośnik, zaciski: B&C 18PS76, gniazda speak-on

    Płyty zamówiłem w hurtowni gdzie zostały docięte pod konkretne wymiary. W projekcie występuje kilka płyt, których krawędzie są pod różnymi kątami. Docięcie tych krawędzi zleciłem stolarzowi – stolarz wziął 35 złotych natomiast zaoszczędziłem sobie kilka godzin zabawy. W załączniku poniżej znajduje się przerysowany przeze mnie projekt z uwzględnieniem kątów oraz wielu szczegółowych wymiarów, których nie zawieram rysunek źródłowy.

    2. Budowa

    Opiszę to krótko i treściwie:

    a) odrysowanie układu płyt na ścianie bocznej obudowy.
    b) klejenie kolejnych płyt wewnętrznych – etap ten dał mi najwięcej satysfakcji
    c) dwukrotne gruntowanie wnętrza obudowy – zabezpieczenie przed wilgocią
    d) puszczenie wewnątrz przewodu między głośnikiem a gniazdami
    e) szpachlowanie otworów
    f) 3- krotne malowanie – zrezygnowałem z dodatkowego matowienia, bo spodobała mi się faktura farby. Paczkę malowałem pędzlem - trzy warstwy.

    Subwoofer Hog Scoop 18 Subwoofer Hog Scoop 18 Subwoofer Hog Scoop 18 Subwoofer Hog Scoop 18 Subwoofer Hog Scoop 18 Subwoofer Hog Scoop 18 Subwoofer Hog Scoop 18





    3. Odsłuch

    a) filmy

    Film, który użyłem do testów, ku radości sąsiadów, to: „Black Hawk Down”. Wybuchy, efekty wystrzałów dosłownie wgniatają w ziemię. Żeby nie skłamać wykorzystałem może 50-100 W mocy . Więcej groziło katastrofą budowlaną. Jestem usatysfakcjonowany.

    b) muzyka

    Tutaj cudów nie ma. Te subwoofery posiadają dość dużą lukę w paśmie w okolicy 70Hz. Skutkuje to brakiem ataku, nie ma uderzenia – paczkę zbudowałem w innym celu. Nie dysponuję procesorem dźwięku więc w warunkach mojego odsłuchu jakość basu jest niewystarczająca.

    c) próby "plenerowe"

    Mieszkam w bloku. Także jedyne co mogłem zrobić to balkonowy odsłuch. Pozwoliłem sobie na pełne wykorzystanie mocy głośnika – kilka minut. W bloku obok, który znajduje się jakieś 50 metrów dalej wrażenie było jak na koncercie. Wielka siła fajne zejście. Bas słyszalny był w promieniu kilometra.

    d) mobilność

    Paczka (bez głośnika) waży jakieś 75kg – jest ciężka nieporęczna. Rączek nie robiłem ponieważ subwoofer nigdy nie wyjdzie poza obręb mojego domu.

    4. Podsumowanie

    Uzyskałem założony przeze mnie cel. Nie jest to subwoofer do muzyki, na pewno nie do słuchania w bloku. Wymaga z pewnością korekcji na procesorze dźwięku.

    Poniżej przedstawiam zdjęcia gotowego subwoofera.

    Subwoofer Hog Scoop 18 Subwoofer Hog Scoop 18 Subwoofer Hog Scoop 18 Subwoofer Hog Scoop 18 Subwoofer Hog Scoop 18 Subwoofer Hog Scoop 18

    W plikach pdf znajduje się szczegółowy rysunek wykonany przeze mnie w Autocad. Rysunek dla płyt 18mm (dla osób zainteresowanych dysponuję też rysunkiem dla płyt 19mm - chętnie się podzielę :) ). Dołączam również projekt pierścienia dociskającego kratownicę do głośnika.

    W niedalekiej przyszłości zamierzam też dołączyć kratę pod głośnik (zakupiłem kratę firmy STX 18"). Pierścień, który dociskał będzie kratę do głośnika będzie wykonany z pochromowanej stali.

    Zapraszam do dyskusji :) Pozdrawiam.


    Fajne!
  • #2 17 Lip 2015 21:55
    bartekww
    Poziom 12  

    W jakim celu użyłeś DWÓCH speakonów jeśli w jednej wtyczce jest + i -? Na dodatek sub stoi cały czas u Ciebie w domu więc banan by wystarczył.

  • #3 17 Lip 2015 22:14
    mariuszporęba
    Poziom 19  

    Bardzo fajnie to wyszło. Ciekawa konstrukcja. Jedynie mogłeś poszpachlować łączenia płyt, wyglądałoby bardziej pro, no i jeżeli na grać w domu to dałbyś jakiś estetyczny terminal. Podoba mi się taka nietypowa konstrukcja.

  • #4 18 Lip 2015 00:14
    Mikusiek48
    Poziom 14  

    bartekww napisał:
    W jakim celu użyłeś DWÓCH speakonów jeśli w jednej wtyczce jest + i -?

    Może drugi speakon jest wyjściem?

  • #5 18 Lip 2015 10:39
    pawel980
    Poziom 16  

    Witam, konstrukcja dość zaawansowana, użyłeś gotowego projektu czy wykonałeś go sam od podstaw poprzez liczenie oraz pomiary?

    dominator8 napisał:
    Rączek nie robiłem ponieważ subwoofer nigdy nie wyjdzie poza obręb mojego domu.

    W tak wielkich konstrukcjach rączki się przydają (przestawić przenieść - jest za co złapać) a tu widzę ich brak zaś sub stoi non stop na kółkach nie jest to dobre rozwiązanie do domu blokad nie widać a gdy, ktoś się oprze zdziwi się, że sub odjedzie.
    Takie rozwiązania spotyka się w dużych konstrukcjach estradowych, które są lepiej przemyślane jeśli chodzi o umiejscowienie.
    Waga kolosalnie duża, nie zrobiłeś nic by ją obniżyć (użyłeś ciężkiego MDF) sklejka była by lżejsza.
    Obudowa słabo zaszpachlowana (widać łączenia płyt) ogólnie do domu można było lepiej się postarać i użyć ładniejszego wykończenia.
    Co do jakości odtwarzania muzyki, można było pokusić się o dobrze zaprojektowany Br. Wrażeń odsłuchowych by nie zabrakło a wybuch bomby odzwierciedlił by - było by lżejsze mniejsze i bardziej ''domowe''.
    Ogólnie względnie lecz jest co poprawiać :D
    Pozdrawiam.

  • #6 18 Lip 2015 15:03
    11111olo
    Poziom 43  

    Cytat:
    Wybuchy, efekty wystrzałów dosłownie wgniatają w ziemię. Żeby nie skłamać wykorzystałem może 50-100 W mocy . Więcej groziło katastrofą budowlaną. Jestem usatysfakcjonowany.

    To po to go zrobiłeś aby trzęsło chatą i przy okazji wkurzało sąsiadów?
    W sumie dziwię się po co ludzie takie coś robią jak NIE WOLNO innym uprzykrzać życia głośnym słuchaniem muzyki (czyt. łuapnki).

  • #7 18 Lip 2015 20:04
    dominator8
    Poziom 20  

    bartekww napisał:
    W jakim celu użyłeś DWÓCH speakonów jeśli w jednej wtyczce jest + i -?

    Mam zboczenie na punkcie kontaktu wtyczka/gniazdo. Użyłem dwóch speak-on 4 pinowych. Wszystkie 4 piny są połączone - stąd dwa gniazda.
    11111olo napisał:
    To po to go zrobiłeś aby trzęsło chatą i przy okazji wkurzało
    sąsiadów?

    Nie mam myśli samobójczych. Moi sąsiedzi to młodzi ludzie, którzy podobnie jak ja lubią głośno słuchać muzyki - podstawa to wzajemna tolerancja i szacunek. Zrobiłem taką paczkę bo chciałem uzyskać super zejście, przy dużej, głośności przy możliwie najmniejszej mocy doprowadzonej ze wzmacniacza. Miałem wcześniej subwoofer na MDS08 w paczce zamkniętej 15 litrowej. Jakość basu była fantastyczna. Cóż z tego... skoro subwoofer miał efektywność grubo poniżej 90dB i przy pierwszym lepszym filmie nie dawał rady.

  • #9 18 Lip 2015 22:16
    Rafał 116
    Poziom 17  

    Można powiedzieć że to linia transmisyjna. Słyszałem że odpowiednie zestrojenie tego typu obudowy jest bardzo trudne i wymaga sporego doświadczenia. Mam aktualnie przyjemność testowania kolumn Luxor 8071 i muszę powiedzieć że żaden BR który słyszałem, nie gra tak efektywnie w najniższych częstotliwościach jak TL. Zastanawia mnie tylko po co takie "estradowe" wykonanie, skoro nie wynosisz go poza mieszkanie. Kółka czy speakony w domu nie maja raczej praktycznego zastosowania, a kolumna oprócz tego że gra, fajnie jak też dobrze wygląda.

  • #10 20 Lip 2015 20:17
    dominator8
    Poziom 20  

    Rafał 116 napisał:
    Można powiedzieć że to linia transmisyjna

    Z tym stwierdzeniem nie mogę się zgodzić. Linia transmisyjna to nic innego jak "rura", której długość zaprojektowana jest na konkretną częstotliwość wynikającą z zależności: l=v*/(4*f) gdzie: v - prędkość dźwięku ok 343m/s f - częstotliwość. 4 wynika z tego, że zarówno tuby jak i linie transmisyjne projektowane są jako ćwierć falowe tzn: zaprojektowane dla długości fali T/4. Różnica między tubą, a linią transmisyjną (w wielkim uproszczeniu) jest taka, że poprzez wykładniczy wylot tuby uzyskuje się równomierną rezystancję promieniowania dla szerszego spektrum częstotliwości, a nie dla jednej jak ma to miejsce w TL.
    Rafał 116 napisał:
    Kółka czy speakony w domu nie maja raczej praktycznego zastosowania

    Ten Hog Scoop waży jakieś 87kg razem z głośnikiem. Bez kółek przesunięcie paczki przez jedną osobę to zadanie prawie nie do wykonania (sprzątanie itp). Oczywiście, że kółka wyglądają tandetnie w warunkach pokoju.

  • #11 21 Lip 2015 20:48
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Kolejny (chyba już trzeci?) subwoofer, i coraz to większe moce, coraz większe skuteczności... Kolega ma chyba jakiś element masochistyczny w swoim DNA? ;)
    Czy też to najzwyklejsza w świecie gigantomania?
    A teraz na poważnie - jeśli subwoofer - to musi nisko schodzić. Jak?
    Czy w jakiś sposób sprawdzałeś (symulacja to nie wszystko) jak się sprawuje w realu? Zwłaszcza w 30m2 pokoju (bo chyba nadal mieszkasz w tym samym miejscu)?
    Powiem inaczej - w moich 20m2 mam dwie kolumny po 60 W każda (bez subwoofera - same z siebie mają dostatecznie dużo i nisko schodzącego basu) - zasilane ze wzmacniacza o podobnej mocy. Jeszcze się nie zdarzyło, żebym WYTRZYMAŁ oglądanie całego filmu z mocą powyżej 2x15W - realnej mocy elektrycznej : kolumny mają efektywność rzędu 93-94 dB.
    Więc albo poważna wada słuchu, albo jednak gigantomania? ;)

  • #12 22 Lip 2015 10:32
    Greg1702
    Poziom 20  

    Fajna konstrukcja. Mam pytanie. Dlaczego zamiast MDF-u nie użyłeś 16 mm sklejki?

  • #13 22 Lip 2015 13:11
    dominator8
    Poziom 20  

    Witam. Nie użyłem sklejki bo po prostu nigdy na tym materiale nie pracowałem - nie wiem jak się zachowuje w obróbce. MDF mam dobrze opanowany, jest znacznie tańszy i ogólnodostępny. W Kielcach nie mam dostępu do dobrej jakości sklejki, a jak sam pewnie się przekonałeś te marketowe arkusze lubią się odkształcać - i to była też jedna z przyczyn dla której wybrałem MDF.

  • #14 24 Lip 2015 06:43
    Greg1702
    Poziom 20  

    Niekoniecznie. W Castoramie albo w Leroyu przytną Ci płyty pod twoje wymagania i nic Ci się nie odkształci. Sam zamawiałem sklejkę w marketach i nic się nie działo.

  • #15 26 Sie 2015 19:46
    dominator8
    Poziom 20  

    Wykonałem pierścień dociskający stalową maskownicę go głośnika (wedłóg wyżej zamieszczonego projektu). Początkowo pierścień miał być wykonany z aluminium lub ze stali chromowanej jednak koszty byłyby znaczące - za pierścień z pochromowanej stali 400zł, aluminium 300zł. To za dużo jak na mój budżet.. Z tego powodu pierścień wykonałem sam z klejonych do siebie płyt MDF: 19, 8 mm oraz przy użyciu frezarki ręcznej. Poniżej zdjęcia z okresu pracy:

    Subwoofer Hog Scoop 18 Subwoofer Hog Scoop 18 Subwoofer Hog Scoop 18 Subwoofer Hog Scoop 18

    W kwestii malowania posłużyłem się tą samą techniką co przy budowie paczki.

    Subwoofer Hog Scoop 18 Subwoofer Hog Scoop 18

  • #16 26 Sie 2015 20:39
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Kupa roboty, a efekt (moim zdaniem) mizerny. Zamiast tego kombinowania można było użyć czterech "uszu" do mocowania grilla - efekt podobny - zabezpieczenie głośnika przed uszkodzeniem mechanicznym... zaraz... Przecież ten potwór ma nie być nigdzie noszony... Więc po co? Żeby było ładniej?
    Cóż... Kwestia gustu - mnie się nie podoba.

  • #17 26 Sie 2015 20:54
    dominator8
    Poziom 20  

    398216 Usunięty napisał:
    Zamiast tego kombinowania można było użyć czterech "uszu" do mocowania grilla


    Mam złe doświadczenia z 4-punktowym montażem maskownicy. Maskownica nie trzyma się stabilnie i lubi odchodzić od głośnika. Dlatego zrobiłem ten pierścień

    398216 Usunięty napisał:
    Przecież ten potwór ma nie być nigdzie noszony... Więc po co? Żeby było ładniej?


    Maskownica ma zabezpieczyć głośnik przed ciekawym życia dzieckiem.

  • #18 26 Sie 2015 21:06
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    dominator8 napisał:
    Mam złe doświadczenia z 4-punktowym montażem maskownicy. Maskownica nie trzyma się stabilnie i lubi odchodzić od głośnika.
    To dość dziwne co piszesz... Nie spotkałem się jak dotąd z takim przypadkiem - może złe "uszy", albo sposób ich przykręcenia? Może cienka blacha samego grilla? Nie ważne. Można było w każdym razie uniknąć tej rzeźby i dać osiem uszu. Wtedy już na pewno nie miała by tendencji do "odchodzenia" ;) A przy okazji efekt bardziej "zawodowy"... :)

  • #19 24 Wrz 2015 08:10
    Ostroodaa
    Poziom 10  

    11111olo napisał:
    Chyba jestem dinozaurem bo nie oglądam filmów z taką głośnością aby razem ze mną słyszał to cały blok i pół sąsiedniego :D
    Ale o gustach się nie dyskutuje. Dobrze że nie mieszkam w tym bloku bo długo byś tak nie posłuchał ;)


    Można wiedzieć w jakiż to sposób byś próbował kolegę ściszyć? Wątpię by walenie do drzwi usłyszał podczas oglądania filmu ;)

    Fajna sprawa taki subbas jeśli to stała instalacja - mam TK118 2 sztuki właśnie do filmów a w większym gronie za ławki robią hehe

  • #20 25 Wrz 2015 21:36
    dominator8
    Poziom 20  

    Ostroodaa napisał:
    Wątpię by walenie do drzwi usłyszał podczas oglądania filmu


    Filmy oglądam za dnia gdy dzieci są w szkole, a dorośli w pracy, także nikomu nie przeszkadzam. Kiedyś miałem subwoofer na głośniku Intertechnik MDS08 w obudowie zamkniętej bodajże 15 litrowej. Grał ślicznie bas szybki ale efektywność jego była bardzo niska. Pewnego dnia podczas seansu filmowego głośnik uległ uszkodzeniu. Subwoofer Hog Scoop pozwolił mi uwolnić się od jakichkolwiek ograniczeń w zakresie basu. Efektywność tej paczki jest porażająca, a podczas filmów operuję maksymalnie 10- procentami mocy głośnika. Nie ma mowy o uszkodzeniu mechanicznym, membrana głośnika ledwo się wychyla. Co ciekawe gdy wylot Tuby skieruję w narożnik pokoju znacząco poprawia się zejście i pokrycie basem pomieszczenia.

  • #21 25 Wrz 2015 22:05
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    dominator8 napisał:
    Co ciekawe gdy wylot Tuby skieruję w narożnik pokoju znacząco poprawia się zejście i pokrycie basem pomieszczenia.
    Przecież to normalne - "przedłużasz" tubę i zwiększasz jej powierzchnię wylotu... :)

  • #22 25 Wrz 2015 23:36
    dominator8
    Poziom 20  

    398216 Usunięty napisał:
    Przecież to normalne - "przedłużasz" tubę i zwiększasz jej powierzchnię wylotu


    Jasna sprawa :) Spotkałem się z paroma projektami, które w naturalny sposób wykorzystują ściany pomieszczenia aby wydłużyć długość wylotu. Jeden z takich projektów przedstawiony jest na tym forum. Mnie szczególnie zaciekawiło rozwiązanie o nazwie Horn Klipsch. Niestety nie udało mi się znaleźć żadnych informacji na polskim forum - może słabo szukałem.
    Subwoofer Hog Scoop 18

  • #23 26 Wrz 2015 12:46
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    dominator8 napisał:
    wykorzystują ściany pomieszczenia aby wydłużyć długość wylotu
    Dokładnie.
    Każda tuba jest realizowana w ten sam sposób - według zasady płynnej zmiany oporności akustycznej wlotu tuby do wylotu. Im dłuższa tuba, tym większa też powierzchnia wylotu - im większa powierzchnia tym niższe częstotliwości jest w stanie wypromieniować. Im dłuższa tuba tym łagodniejsze przejście z dużej oporności akustycznej wlotu, do małej wylotu.
    Tak w skrócie, co by inni, mniej doświadczeni użytkownicy mieli jakieś ogólne pojęcie co to jest i jak działa... ;)
    Zasada zresztą dokładnie taka sama jak w głośnikach tubowych wysokotonowych - z tym, że ponieważ częstotliwości dużo większe, to i same wymiary wylotu, długości tuby są mniejsze.
    Główną zaletą obudów tubowych jest wysoka sprawność - sięgająca w dużych, poprawnie zbudowanych obudowach nawet ok. 10-20% ; co przy obudowach typu BR sięgających co najwyżej 6% jest dużą różnicą. Zresztą w tak wysokosprawnych BR występuje "mulenie" dźwięku wynikające z dużej dobroci rezonansowej dużego otworu, którego to ("mulenia") w obudowach tubowych nie ma.
    Natomiast podstawową wadą obudów tubowych są jej gabaryty. Niestety jeśli chce się uzyskać dużo nisko schodzącego dołu - obudowa musi być duża; Dlatego też tego typu konstrukcje znalazły zastosowanie przede wszystkim na estradzie - raz że można zaoszczędzić na wzmacniaczach (mniej mocy dostarczonej, więcej wytworzonej) oraz większe skupienie promieniowanego dźwięku - więcej w widownię, mniej na scenę.

    A sam kształt tuby mimo wielu różnorakich konstrukcji pozostaje taki sam - Komora sprzęgająca membranę z wlotem, rozszerzający się "tunel" o coraz to większej powierzchni przekroju poprzecznego (im bliżej wylotu tym szerzej) - sam współczynnik "rozszerzania" się powierzchni może być różny od prostego do wykładniczego.
    dominator8 napisał:
    zaciekawiło rozwiązanie o nazwie Horn Klipsch

    Tu właśnie ciekawostka - "prekursorem" badań nad zastosowaniem tego typu obudów (tubowych) w zestawach domowych była właśnie firma Klipsch. Specjalnie wyprofilowana tuba w ich autorstwa głośnikach średnio-wysokotonowych do dziś jest wykorzystywana w konstrukcjach wielu producentów. Budowali też i tubowe obudowy do głośników niskotonowych, jednak na znacznie mniejszą skalę - co akurat jest logiczne - w domu nie ma miejsca na obudowy o pojemności setek litrów.
    Miałem okazję posłuchać jak brzmią kolumny z takimi (średnio-wysokotonowymi) głośnikami - dźwięk nieprawdopodobnie wręcz naturalny. Dużo szczegółów, których w odsłuchu na innych kolumnach można było się co najwyżej domyślać, ogromna dynamika dźwięku i ogromna sprawność (kolumny 120W zasilane z takiej mocy wzmacniacza wręcz wciskały wątrobę do gardła przy pełnej mocy - zachowując cały czas czyste brzmienie i wierność z oryginałem) W sekcji niskotonowej pracowały dwa głośniki 12" w obudowie BR. Niestety nie pamiętam teraz nazw tych kolumn...

  • #24 28 Wrz 2015 10:53
    dominator8
    Poziom 20  

    398216 Usunięty napisał:
    Miałem okazję posłuchać jak brzmią kolumny z takimi (średnio-wysokotonowymi) głośnikami - dźwięk nieprawdopodobnie wręcz naturalny

    Ja również. Zbudowałem kilka tego typu paczek (3 paczki do basu oraz jedną średnio-tonową) i muszę przyznać, że moje spostrzeżenia są dokładnie takie same. Nie zdecydowałem się na kompletną instalację tubową w domu ze względu na wielki gabaryt obudów - jednak nadal pozostaje to w sferze moich marzeń.

  • #25 28 Wrz 2015 13:25
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    dominator8 napisał:
    Ja również. Zbudowałem kilka tego typu paczek...

    Wydzielony fragment z mojego postu dotyczył odsłuchu kolumn Klipsch, a nie kolumn tubowych, jako takich. Wierz mi - wśród tego typu obudów występują różnice w brzmieniu - czasem wręcz diametralne.

  • #26 28 Wrz 2015 16:32
    dominator8
    Poziom 20  

    Nie zmienia to jednak faktu, że zarówno obudowy zaprojektowane przez firmę Klipsch jak i konwencjonalne obudowy tubowe działają na dokładnie tej samej zasadzie:

    398216 Usunięty napisał:
    Każda tuba jest realizowana w ten sam sposób - według zasady płynnej zmiany oporności akustycznej wlotu tuby do wylotu.
    W obu przypadkach inne jest tylko rozwiązanie konstrukcyjne natomiast zasada działania pozostaje dokładnie taka sama. W obudowach tubowych podobają mi się szczególnie dwie rzeczy: brutalny bezpośredni przekaz, niezwykle naturalny oraz małe moce wzmacniacza pozwalające na zbudowanie dużego ciśnienia akustycznego.

  • #27 28 Wrz 2015 17:13
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Zasada działania - owszem taka sama, jednak sposób realizacji różny - kształt samego kanału tuby ma duże znaczenie w przekazie. Kilku różnych obudów tego typu słuchałem (w tym również o podobnej konstrukcji jak Twoja) i każda ma swój specyficzny charakter.
    Zresztą nawet do driverów wysokotonowych można dobrać kilka tub ( o ile mocowanie typowe) i z każdą z nich ten sam driver daje zupełnie inne brzmienie. I nie chodzi tu tylko o kierunkowość ale dźwięk jako taki.
    Nie wiem czy Twój zachwyt nie wynika przypadkiem z faktu, że ta konkretna obudowa została zrobiona przez Ciebie - gdybyś miał możliwość porównania co najmniej kilku różnych konstrukcji wykorzystujących tą samą zasadę działania, zapewne Twój zachwyt byłby bardziej stonowany.
    Oczywiście - Tuba ma ogromną skuteczność (w porównaniu do innych typów obudów - co zresztą już wyżej napisałem) i to jest jedną z jej zalet. Jednak w małym stosunkowo pokoju mieszkalnym i tak nie rozwinie skrzydeł - po prostu fizyka... Długość fali najniższych częstotliwości jest jaka jest i żadnym zabiegiem (czy to samą obudową, czy jej ustawieniem) dużo nie zmienisz.
    Tak więc - owszem jest to skuteczna obudowa o dużych możliwościach, ale w tym konkretnym wypadku niewykorzystanych w pełni. Dlatego też w jednej z wcześniejszych wypowiedzi napisałem:

    398216 Usunięty napisał:
    coraz to większe moce, coraz większe skuteczności...
    398216 Usunięty napisał:
    Jeszcze się nie zdarzyło, żebym WYTRZYMAŁ oglądanie całego filmu z mocą powyżej 2x15W - realnej mocy elektrycznej : kolumny mają efektywność rzędu 93-94 dB.
    Naprawdę - wystarczą dwie dobrze zrobione kolumny i efekt będzie jak nie lepszy, to przynajmniej porównywalny; a przede wszystkim nie zajmą tyle miejsca... ;)

  • #28 28 Wrz 2015 21:05
    dominator8
    Poziom 20  

    398216 Usunięty napisał:
    Naprawdę - wystarczą dwie dobrze zrobione kolumny i efekt będzie jak nie lepszy, to przynajmniej porównywalny
    Nie twierdzę, że nie. Ogromna większość (99%) projektów oraz gotowych zestawów głośnikowych, które satysfakcjonowały by mnie pod kątem naturalności czy dynamiki (przede wszystkim) to konstrukcje niskoefektywne. Jaki to sens, sam powiedz, stosować głośniki o efektywności poniżej 90dB i do tego potężne wzmacniacze o mocach 100W+. Pewnie, że można tylko generuje to ogromne koszta. O wiele łatwiej zapanować nad THD gdy mówimy o mocach 10-20W.

  • #29 28 Wrz 2015 21:27
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    dominator8 napisał:
    podczas filmów operuję maksymalnie 10- procentami mocy głośnika.
    I to chyba w piku.
    Uważasz, ze głośnik ledwo co wysterowany brzmi lepiej niż wysterowany do kilkudziesięciu procent mocy?
    Głośnik im większy, tym cięższy układ drgający. A więc musi dostać "powera", żeby się "rozbujać" przy małych mocach generuje więcej zniekształceń niż przy mocach bliskich max.
    Poza tym - OK. Ale w takim razie co jest tańsze : Głośnik jakiego użyłeś (plus reszta nagłośnienia - kolumny główne, wzmacniacz), czy DOBRE (już nawet nie "bardzodobre") DWIE kolumny? O zajmowanym miejscu przez tego potwora nie wspomnę, bo każdy lubi co lubi.
    Efektywności poniżej 90dB w dobrych kolumnach to chyba raczej rzadkość. Przeważnie są to głośniki o nieco wyższej niż 90 (92-3) dB efektywności. A to już spora różnica mimo wszystko.

    Wspomniane przeze mnie Klipsch'e miały efektywność 97- 98 dB - i były to jak najbardziej kolumny domowe. A produkowane były (bo już ich w katalogach nie znalazłem) jakieś 30 lat temu...

  • #30 28 Wrz 2015 21:41
    dominator8
    Poziom 20  

    398216 Usunięty napisał:
    Poza tym - OK. Ale w takim razie co jest tańsze : Głośnik jakiego użyłeś (plus reszta nagłośnienia - kolumny główne, wzmacniacz), czy DOBRE (już nawet nie "bardzodobre") DWIE kolumny?
    Koszt tego subwoofera to 1000zł (około). Mówisz tutaj o zniekształceniach jakie niesie ze sobą użytkowanie głośnika w wąskim zakresie jego znamionowych wychyleń. Nie jestem w stanie się do powyższego odnieść gdyż nie spotkałem się nigdy z takim pomiarem - wpływu amplitudy drgań membrany na zniekształcenia dźwięku... Przypuszczam jednak, że zniekształcenia dźwięku, które pojawią się w takiej konfiguracji, będą mniejsze niż w odwrotnym zestawieniu nie mówiąc o kosztach. Z mojej wiedzy wynika, że o zniekształceniach na pierwszym miejscu decyduje wzmacniacz, a głośnik stanowi głównie o charakterystyce częstotliwościowej.

    Jeśli spotkałeś się kiedykolwiek z takim pomiarem byłbym bardzo wdzięczny gdybyś mi podał linka czy to opisał. Z góry wielkie dzięki.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME