Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Subwoofer aktywny na 2x Tonsil GDN 25/40 w układzie izobarycznym.

Rafał 116 19 Jul 2015 14:24 10605 17
  • Subwoofer aktywny na 2x Tonsil GDN 25/40 w układzie izobarycznym.

    Witam!

    Opisywaną przeze mnie konstrukcją jest subwoofer aktywny zbudowany na głośnikach firmy Tonsil, model GDN 25/40. Głośniki pracują w układzie Izobarycznym, a więc skierowane ku sobie, połączone w przeciwfazie. Zaletą tej konfiguracji, według symulacji, jest wzrost efektywności w najniższych zakresach częstotliwości. Założeniem było zbudowanie czegoś grającego w ramach dokształcania się, oraz uzupełnienie pasma w zestawie Tonsil Space 86 + Denon DRA585RD. Założenia zostały osiągnięte - basu nie brakuje. Jak do użytku domowego ma spory zapas mocy, jednak raz na jakiś czas jest wykorzystywany w plenerze (grilowanie) gdzie miło zaskakuje, w połączeniu z Altus 75 + Denon PMA500V. Odnośnie zakresu odtwarzanych częstotliwości, mogę jedynie powiedzieć to co słyszę, niestety nie dysponuję sprzętem pomiarowym. A więc zejście jest dość niskie, szybkość basu bardzo dobra, natomiast w okolicy 50 Hz słychać górkę, co może być spowodowane ustawieniem blisko ściany. Konstrukcja powstawała w wolnym czasie z materiałów dostępnych pod ręką, stąd nie wszystko jest idealnie "spasowane", mimo to udało się osiągnąć zamierzone cele.

    Opis od strony technicznej:

    wszystko zaczęło się od "zrobienia sobie" głośników, a więc regeneracji poprzez wymianę membrany z zawieszeniem, a także cewki z resorem. Zastosowane cewki są na korpusie aluminiowym i potrafią wiele wytrzymać (testowane).

    Pierwszym krokiem w budowie subwoofera było to co zwykle robi się na końcu, czyli montaż głośników. Było to konieczne ponieważ nie ma możliwości zamontowania głośnika wewnętrznego po złożeniu obudowy.
    Subwoofer aktywny na 2x Tonsil GDN 25/40 w układzie izobarycznym.
    Subwoofer aktywny na 2x Tonsil GDN 25/40 w układzie izobarycznym. Subwoofer aktywny na 2x Tonsil GDN 25/40 w układzie izobarycznym. Subwoofer aktywny na 2x Tonsil GDN 25/40 w układzie izobarycznym.
    Następnie została zbudowana obudowa która ma objętość 45 litrów i jest zestrojona na ok 42Hz rurą br o średnicy 10cm.

    Subwoofer aktywny na 2x Tonsil GDN 25/40 w układzie izobarycznym.

    Wszelkie łączenia płyt zostały zaszpachlowane, szpachlówką do drewna oraz wyszlifowane pod oklejanie, jednak okleina jest pod tym względem bezlitosna i mimo sporego wysiłku włożonego w tą część budowy, pod pewnym kątem widoczne są łączenia płyt. Zastosowany materiał to płyta wiórowa 18mm połączona na kleju do drewna, wkrętach oraz na "obcych piórach" wewnątrz obudowy. Sztywność ścian jest bardzo duża, obudowa nie rezonuje nawet w dużym stresie.

    Subwoofer aktywny na 2x Tonsil GDN 25/40 w układzie izobarycznym. Subwoofer aktywny na 2x Tonsil GDN 25/40 w układzie izobarycznym.

    Następnie została nałożona okleina pasująca do pozostałego sprzętu. Efekt jest nawet zadowalający jak na domowe warunki. Jedyny problem to niewielkie odklejanie się na rogach, jest to jednak niewiele widoczne. Teraz można było zamontować głośnik zewnętrzny. Został podłączony przewodem który biegnie do wnętrza obudowy.

    Subwoofer aktywny na 2x Tonsil GDN 25/40 w układzie izobarycznym.

    Następnym krokiem było skonstruowanie panelu który napędzałby całą konstrukcję. Na rynku dostępne są gotowe panele w przystępnych cenach, ale to się gryzie z DIY.
    Podstawą całego panelu jest blacha z duraluminium o grubości ok 3mm. Na niej zamontowane zostały wszystkie elementy takie jak transformator, filtr zasilania, filtr akustyczny, końcówka mocy oraz gniazda.

    Subwoofer aktywny na 2x Tonsil GDN 25/40 w układzie izobarycznym.

    Zastosowany transformator to toroid o mocy 150VA i napięciach wtórnych 2x24V AC. Końcówka mocy widzi obciążenie 4Ω, dlatego nie brakuje mocy. Dalej po transformatorze jest mostek prostowniczy oraz filtracja na 4 kondensatorach 4700µF Su'scon. Po stronie pierwotnej znajduje się bezpiecznik o wartości 3.15A.
    Filtr oraz końcówka mocy to gotowe kity z AVT, które zalegały w szafkach. Sygnał który trafia do subwoofera to stereo, jest on sumowany aktywnie. Posiada płynną regulację częstotliwości granicznej, oraz poziomu głośności.
    Końcówka mocy to prosty projekt oparty na dwóch tranzystorach typu MOSFET w stopniu końcowym. Spisuje się bardzo dobrze. Chłodzony pasywnie za pomocą radiatora umieszczonego po drugiej stronie panelu. Temperatura podczas intensywnej pracy utrzymuje się stabilnie na poziomie ok 50 stopni celcjusza.


    Subwoofer aktywny na 2x Tonsil GDN 25/40 w układzie izobarycznym. Subwoofer aktywny na 2x Tonsil GDN 25/40 w układzie izobarycznym. Subwoofer aktywny na 2x Tonsil GDN 25/40 w układzie izobarycznym. Subwoofer aktywny na 2x Tonsil GDN 25/40 w układzie izobarycznym. Subwoofer aktywny na 2x Tonsil GDN 25/40 w układzie izobarycznym. Subwoofer aktywny na 2x Tonsil GDN 25/40 w układzie izobarycznym. Subwoofer aktywny na 2x Tonsil GDN 25/40 w układzie izobarycznym.

    Blacha panelu została wykończona czarną, metaliczną farbą.

    Subwoofer aktywny na 2x Tonsil GDN 25/40 w układzie izobarycznym.

    Panel jest mocowany do obudowy za pomocą śrub M4, na uszczelkach.
    Całość prezentuje się tak:

    ]
    Subwoofer aktywny na 2x Tonsil GDN 25/40 w układzie izobarycznym.


    Podsumowując, koszty jakie poniosłem były niewielkie dzięki użyciu podzespołów które już miałem. Jednak gdyby ktoś chciał zbudować coś takiego koszty nowych elementów wyglądałyby mniej więcej tak:
    Głośniki: ok 300zł
    Obudowa: ok 100zł
    Panel: ok 250zł
    Akcesoria: ok50zł
    Tak więc koszt budowy waha się na granicy opłacalności, jednak wiedza którą pozyskałem w czasie budowy jest bezcenna.

    Co bym zmienił?
    Blacha na której zamontowane są elementy panelu jest dość cienka przez co brakuje jej sztywności.
    Nie ma przełącznika fazy. Aktualnie faza uzgadniana jest za pomocą zmiany biegunów w kolumnach.
    Zabezpieczenie termiczne. Dłuższe testy pokazały że nie jest konieczne ale strzeżonego..
    Szybkie wyłączanie / rozładowywanie kondensatorów filtrujących. Końcówka mocy posiada opóźnienie włączania, jednak nie posiada szybkiego wyłączania, przez co w niektórych przypadkach po wyłączeniu zasilania przez chwilę słychać lekkie buczenie.
    Ekranowanie magnetyczne. Aktualnie nie ma problemów z brumem, ale mimo to zastosowałbym w kolejnej wersji transformator w wersji audio, oraz blachę ekranującą wrażliwe części od tych które sieją zakłóceniami.

    Liczę na wytknięcie pozostałych niedociągnięć i ogólną ocenę na temat tej konstrukcji.

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    Rafał 116
    Level 17  
    Offline 
    Rafał 116 wrote 398 posts with rating 165, helped 1 times. Live in city Iwonicz-Zdrój. Been with us since 2009 year.
  • #2
    Anonymous
    Anonymous  
  • #3
    Rafał 116
    Level 17  
    Na jednym ze zdjęć widoczna jest uszczelka przyklejona zaraz obok zawieszenia. W razie ewentualnej usterki mogę zdemontować panel, wtedy mogę dostać się do wnętrza. Typ obudowy to BR.
    Subwoofer aktywny na 2x Tonsil GDN 25/40 w układzie izobarycznym.
    Subwoofer aktywny na 2x Tonsil GDN 25/40 w układzie izobarycznym.
  • #4
    marcin55246
    Level 25  
    Rafał 116 wrote:
    wszystko zaczęło się od "zrobienia sobie" głośników, a więc regeneracji poprzez wymianę membrany z zawieszeniem, a także cewki z resorem.


    HA! sam ma 2 głośniki 25/40/3, które wymagają regeneracji, a nie mam co z nimi zrobić... już mam.
  • #5
    CMS
    Administrator of HydePark
    Rafał 116 wrote:
    Zastosowane cewki są na korpusie aluminiowym i potrafią wiele wytrzymać (testowane).


    Czy ja dobrze rozumiem, że zamiast oryginalnych cewek zastosowałeś aluminiowe ?

    Pozdrawiam.
    CMS
  • #6
    marcin55246
    Level 25  
    Cewki są miedziane raczej, korpus (karkas) jest aluminiowy.
  • #7
    CMS
    Administrator of HydePark
    Oczywiście mam na myśli karkas. Źle się wyraziłem idąc za tokiem autora.

    Pozdrawiam.
    CMS
  • #8
    Rafał 116
    Level 17  
    CMS wrote:
    Czy ja dobrze rozumiem, że zamiast oryginalnych cewek zastosowałeś aluminiowe ?


    Cewki nawinięte są drutem miedzianym, dwuwarstwowe na aluminiowym korpusie. Były stosowane oryginalnie w wyższych wersjach.
  • #9
    Pittt
    Level 32  
    Sam regenerowałeś głośniki? Gdzie kupowałeś części?
  • #10
    Rafał 116
    Level 17  
    Pittt wrote:
    Gdzie kupowałeś część ?


    Różnie. Zwykle oryginały były dostępne na znanym portalu aukcyjnym, jednak w przypadku braków w magazynach pytałem u Pana Henryka Umińskiego. Głośniki są poskładane na tych właśnie częściach. Ewentualnego odchyłu parametrów od oryginału nie mam jak stwierdzić, ale słyszałem że części po względem technicznym są niemal identyczne. Różnice są np. w kolorze membrany czy rozmiarze kopułki.
  • #11
    Krzychu K.
    Level 22  
    a co z mocowaniami na ""termogluta"" zastąpisz czymś innym???
    widzę że radiator jest połączony z całością więc przy większym cieple mógłby się chyba glut roztopić???
  • #12
    Rafał 116
    Level 17  
    Krzychu K. wrote:
    a co z mocowaniami na ""termogluta""


    W tej konstrukcji nie ma mocowania za pomocą kleju na gorąco. Widoczne ślady kleju to uszczelnienie związane z tym że część "napędowa" czyli panel nie jest oddzielona niczym od reszty, dlatego musi znosić ciśnienie jakie wytwarzają głośniki. Ciężko u nas o porządne elementy które w tym wypadku nie wymagały by tego zabiegu. Odnośnie Twoich obaw o to czy nie ulegnie on roztopieniu - nie ma strachu. Podczas testów (plenerowych) przy dużym wysterowaniu radiator osiągał temperaturę maksymalnie 50 stopni. Daleko do progu topnienia kleju.
  • #13
    keychi
    Level 18  
    Zawsze zastanawiałem się - co zrobić z altusami które leża mi w garazu. I tak jak pewien przedmówca ma to sens. Choć z praktyki wiem, że GDN 25/40 to głośnik słaby pod względem brzmienia. Ale do małych pomieszczeń wystarczający.

    Zastanawia mnie - czy litraż obudowy jest optymalny czy tez nie. Bo ten głośnik o ile mnie nie myli potrzebuje 25-30 litrów. A tu są 2 z tym, że jeden na zewnątrz.

    Co mnie jeszcze ciekawi - to te nóżki. Czy nie skacze Ci pudło po panelach bezlitośnie niszcząc je?
  • #14
    Rafał 116
    Level 17  
    Odnośnie litrażu obudowy zmniejszył bym tą obudowę z 5 litrów, i w zamian za to pojechałbym ze strojeniem ciut poniżej 40Hz. Ale to uwaga dla planujących zbudowanie czegoś takiego. Czy GDN 25/40 gra kiepsko ? Zależy w jakiej obudowie. Z ciekawości założyłem starszego brata (GDN 25/80) do budy Luxor 8071 Transmission Line i muszę przyznać że schodził nisko.
    Generalnie jeżeli dość nisko zestroisz w małej obudowie, dodatkowo w układzie izobarycznym masz wzrost efektywności w najniższych częstotliwościach (wg symulacji), to przy niewielkich głośnościach jest bardzo ok.
    Cała konstrukcja waży ze 20kg, raczej ciężko żeby takie coś ruszyło się z miejsca samo od siebie.
  • #15
    keychi
    Level 18  
    Przypomina mi się konstrukcja FPPFan przedstawiona na elektrodzie. Stworzył piękny projekt DIY o przyjemnym i delikatnym bassie. Kiedy osobiście go odwiedziłem w celu posłuchania jego dzieła - nie wierzyłem gdy mi powiedział "nigdy nie znajdziesz optymalnego wielkości obudowy, ponieważ musiałbyś uwzględnić to co do niej wsadzisz". No i od słowa do słowa, nadmiar litrów wyeliminował dorzucaniem pianki do jego wnętrza - wsłuchując się w dźwięk.

    Co za materiał użyłeś do wytłumienia obudowy i pozbycia się drgań między wzmacniaczem, a obudową (stosowałeś gumowe membrany czy piankowe)?
  • #16
    Rafał 116
    Level 17  
    Podczas budowy, nawet subwoofera, trzeba brać pod uwagę bardzo wiele rzeczy no i najlepiej dysponować sprzętem pomiarowym i komorą bezechową, inaczej wszystko jest dobierane na domysły i słuch.

    Do wytłumienia użyłem zwykłej gąbki o grubości ok 1cm. Nie ma tam jej zbyt wiele. Próby były z wytłumieniem o grubości 5cm, jednak ostatecznie zdecydowałem się na dellikatniejsze wytłumienie. Membrany zastosowane podczas regeneracji są na zawieszeniu piankowym - jak w oryginale. Panel jest przykręcony na sztywno do obudowy, wymagana jest duża szczelność połączenia inaczej uciekające ciśnienie powoduje świsty. W tym wypadku ważne jest aby zabezpieczyć takie elementy jak kondensatory czy wtyczki klejem, ponieważ podczas drgań mogą się rozlecieć.
  • #17
    toopcool
    Level 14  
    Fajny subwoofer .
    Jednak zrobił bym kilka rzeczy inaczej.
    Przede wszystkim inaczej zamontował bym głośniki.
    Przykręcił bym je od zewnątrz a między kosze głośników wyciął bym pierścień z MDF aby mogły normalnie pracować .
    Dalej , inaczej wykonał bym nogi subwoofera . Zrobił bym to tak żeby nie było widać głośnika , czyli odsunął bym ściankę dolną wyżej a boczne przeciągnął w dół i na końcu bocznych zrobił bym wcięcia .
    Poniżej rysunek poglądowy.
    Co do wzmacniacza .
    Wymień podkładki pod tranzystorami na dobre mikowe. Te które używasz z pewnością mają dużą rezystancję termiczną .
    Wzmacniacz odda na głośniki ze 100W RMS czyli 50 na 1 głośnik to trochę mało jak na suba z dwoma 10 - calowymi głośnikami.
  • #18
    Rafał 116
    Level 17  
    Odnośnie montażu głośników nie chciałem komplikować. Takie rozwiązanie sprawdza się doskonale. Gdybym budował takie cudo drugi raz raczej bym nic nie zmieniał. Nogi subwoofera to już kwesta gustu, ponieważ nie ma to większego wpływu na dźwięk. A wystający głośnik jest wg. mnie swego rodzaju ozdobą. Zastanawiam się na subwooferem w którym głośnik wystawałby do góry, tylko nie jestem pewien czy ma to jakiś wpływ na dźwięk.

    toopcool wrote:
    Te które używasz z pewnością mają dużą rezystancję termiczną .


    A skąd ta pewność?