Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Porady warsztatowe dla początkujących

21 Lip 2015 12:13 41847 83
  • Użytkownik usunął konto  
  • PCBway
  • Poziom 2  
    Ja, z kolei, będąc na praktykach zawodowych, w autoryzowanym serwisie elektroniki hifi-rtv, podpatrzyłem metodę wylutowywania elementów z płytki z wykorzystaniem tzw. "zwijki". Zwijkę przygotowuje się ze starych kabli antenowych - zdejmuje się z odcinka kabla oplot ekranujący, następnie bierze się ten oplot na imadło i sklepuje się młotkiem-spłaszcza się, na całej jego długości. Przed odsysaniem cyny kawałek oplotu nagrzewa się lutownicą np. w puszce kalafonii i przystawia do interesującego nas punktu lutowniczego i grzeje. Cyna pięknie odchodzi z płytki i przyczepia się do oplotu. Stosuję tę metode odsysania na codzien.
  • PCBway
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 29  
    Wyobrażmy sobie przylutowanie zamocowanych na radiatorze emitera tranzystora z rezystorem dużej mocy.
    Skręcenie końcówek ze sobą przed lutowanie grozi urwaniem jednej z nich ,a na zakładkę,zwłaszcza przy wiekszych prądach ,za słabe połączenie.
    Wykorzystuję do połączenia metalową tulejkę ze śrubami ,element wymontowany z listwy tzw kostki .
    Po nałożeniu na obie końcówki skrecam i dopiero lutuję.Wymaga to lutownicy wiekszej mocy
    Lub prościej: Okręcam zsunięte na zakład końcówki kilkoma zwojami cienkiego drutu miedzianego lub tasmy służacej do rozlutowywania i dopiero lutuję
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 43  
    Cytat:
    Mój sposób na śrubki Torx : włożyć śrubokręt płaski na którym nam nie zależy, kapnąć odrobinkę Kropelki, poczekać minutę i wykręcić Very Happy
    Wadą jest to, że później trzeba oczyścić śrubokręt i oczyścić śrubkę. Ale jeśli wykręcamy dwie śrubki na rok to sposób idealny.

    Może wydaje ci się to dobrym rozwiązaniem bo solidny zestaw wkrętaków sporo kosztuje, ale jeśli tak żadko odkręcasz torksy kup najtańszy (i najbadziewniejszy) wkrętak z wymienymi bitami (przed zakupem dokładnie obejrzyj czy nie uszkodzony), dopóki nie będziesz go intensywnie używał, ani mocno dokręcał wystarczy na długo, a zadziała 10x lepiej (;
    Takie coś możesz dostać za dyszkę, często widuje takie badziewia na bazarach:
    Link

    Ogólnie wiele takich "porad warsztatowych" wynika z braku odpowiednich narzędzi, np wylutowywanie TQFP przy pomocy zwykłej lutownicy i drutu, pod rzędem nóżek przeciągasz cienki drut 0,2-0,3mm (najlepiej taki który się nie lutuje - oporowy) i mocujesz jakoś z jednej strony (przeciaganioe przez przelotki i wiązanie do nóżek dozwolone )
    później z drugiej podgrzewasz nóżkę i przeciagasz pod nią drut. Niektórzy pod rząd nóżek wsuwają żyletkę. Obie metody mogą uszkodzić pady i pogiąć nóżki jeśli sę to robi nieostrożnie, ale jak sie nie ma hot-air'a to się kombinuje.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Dla wylutowywania elementów często wykorzystałem igły różnej średnicy od medycznych strzykawek . Ostry koniec igły wydalał na szmerglu . Nasuwamy koniec igły na występujące wyprowadzenie elementu , lutownicą rozgrzewamy lut i nasuwamy igłę dalej na wyprowadzenie tak , żeby igła posunęła się do otworu dla wyprowadzenia elementu . Przy czym igłę należy obracać do obu stron . Przy dostatecznym doświadczeniu uklad skalony z 56 - 64 wyprowadzeniami można wylutowac za 3 - 4 minutę .
  • Użytkownik usunął konto  
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Bardzo dużo pożytecznych rekomendacji znajdują się w księdze autora Simon Monk - Zabawy z Elektronika . Księgę można wziąć w Internecie .
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 14  
    Opornik można wylutować grzejąc końcówkę przy oporniku i lekko podważając śrubokrętem ,nie z drugiej strony laminatu po stronie ścieżek, wtedy nie trzeba szukać punktów lutowniczych od elementu zwłaszcza jak jest duża płytka i dużo elementów
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Dla lutowania cienkich drutów, nawet linek, wykorzystuję od wielu lat taki sposób: biorę kawałeczek plastikowej izolacyjnej rurki, kładę na nią koniec drutu i rozgrzaną lutownicą z lutem i kalafonią przygniatam drut do rurki, jednocześnie wyciągając drut spod końca lutownicy. 3-4 krotne wyciągniecie wystarcza do idealnego oczyszczenia drutu z izolacji. Przy czym smród jest mniej dokuczliwy niż z aspiryny.
  • Poziom 22  
    Jawny "tajnik" pochodzi jeszcze z z czasów, gdy jednym z moich podstawowych narzędzi pracy była lutownica transformatorowa z wymiennym, miedzianym grotem.
    Otóż wszelakie namagnesowane wkrętaki, pęsety, itp rozmagnesowywałem przesuwając je przez środek grota włączonej lutownicy.

    Niby nic wielkiego, ale jak się wściekałem, gdy używając pęsety wreszcie "wmanewrowałem" śrubkę w trudno dostępne miejsce i ... śrubka zamiast zostać, "złapała się" pęsety wracając na zewnątrz urządzenia... :)
  • Poziom 28  
    Obcinanie końcówek elementów PO wlutowaniu - najlepiej nadają się do tego obcinaczki do paznokci, są tak ostre, że nie ma obawy urwania wlutowanej końcówki, a jednocześnie ucinany element po obcięciu zostaje w obcinaczkach.

    Gdy robimy PCB i chcemy zabezpieczyć ścieżki - najlepiej rozprowadzić na ścieżkach za pomocą pędzelka topnik TK83 (to kalafonia rozpuszczona w spirytusie). Następnie należy całość wygrzać hotairem aby alkohol wyparował i została jedynie kalafonia. Świetnie zabezpieczona powierzchnia przed utlenianiem i świetne lutowanie. Wady: klei się do tego wszystko

    Kabelki do łączenia płytek stykowych najlepiej pozyskiwać z drucika od skrętki

    Do wykonywania PCB metodą termotransferu polecam drukarkę HP Laserjet 6L. Po przejściu na tą drukarkę ilość nakładanego toneru jest tak duża, że zapominam o podtrawieniach.

    Do wylutowywania scalaków (np. DIP40 chociaż i mniejszych) z PCB, zwłaszcza dwustronnych warto zakupić elektryczną odsysarkę ZD-915. Cena ok. 200zł nie powala z nóg, a narzędzie bardzo przydatne. Można wylutować z każdej PCB każdy układ, nie niszcząc ani jednego, ani drugiego. Temperaturę ustawiam na 380*, najpierw (jeśli to konieczne) na każdą z końcówek `dokładam` trochę stopnionej cyny lutownicą, potem podgrzewam przez ok 5 sekund każdą z końcówek, a następnie włączam odsysarkę. Po odessaniu lutów ze wszystkich padów najlepiej śrubokręcikiem delikatnie spróbować odgiąć każdą z końcówek aby upewnić się, że nie jest już przylutowana. Wyszarpywanie siłowe układu grozi wyrwaniem padów i ścieżek.

    Jeśli tworzymy jakiś adapter (np. PLCC->DIP), zamiast wlutowywać standardowe kwadratowe goldpiny, warto wlutować goldpiny precyzyjne (PRECIDIP). Są one mniejsze w grubości, dzięki czemu nie rozpychają podstawki/styków w płytce stypowej.
  • Poziom 29  
    phanick napisał:
    Gdy robimy PCB i chcemy zabezpieczyć ścieżki - najlepiej rozprowadzić na ścieżkach za pomocą pędzelka topnik TK83 (to kalafonia rozpuszczona w spirytusie). Następnie należy całość wygrzać hotairem aby alkohol wyparował i została jedynie kalafonia. Świetnie zabezpieczona powierzchnia przed utlenianiem i świetne lutowanie. Wady: klei się do tego wszystko

    Zamiast rozpuszczać kalafonię w w alkoholu rozpuść ją w rozpuszczalniku nitro.
    Po wyschnięciu powłoka ma tak samo konserwujace właściwości a nie klei się i kurzu niełapie
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 14  
    Płytki do układów w.cz. można łatwo zrobić nawiercając laminat wiertłem takim jak do drzewa tylko specjalnie naostrzonym, frezuje się wiertłem frezy okrągłe, w środku jest punkt lutowniczy a reszta miedzi na około to jest masa, taki punkt lutowniczy ma mała pojemność i może pracować do setek MHZ
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    To przykład użycia podobnego montażu. Porady warsztatowe dla początkujących
  • Poziom 31  
    Kiedy chcemy wylutować coś grubszego kalibru (DIP40, Multiwatt, czy nawet trafopowielacz), najważniejszą rzeczą po odessaniu cyny (jakimkolwiek sposobem - ja wolę odsysacze ręczne) jest odgięcie nóżek w taki sposób, by znajdowały się mniej więcej na środku otworu w padzie. Nóżka która zostanie na ściance pada, zawsze w jakimś stopniu będzie związana śladowymi ilościami cyny z tym padem. Tyczy się to nawet sytuacji, gdy odessaliśmy cynę w takim stopniu, że przez pad jest prześwit na wylot. Najprościej jest to zrobić samym grotem, ew. w przypadku grubszych pinów wspomóc się jakimś śrubokrętem (byle niewielkim, gdyż odbierze całe ciepło z grota).
    Po takim manewrze trafopowielacz z kilkonastoma pinami sam wypada z PCB :) Zero podważania, wyłamywania itp brutalności.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Administator HydePark
    Młody elektronik 13 napisał:
    Kto jest za przerobieniem tego tematu na ogłoszenie ?


    Ja jestem za.
    Mam nadzieję, że żaden z kolegów moderatorów nie będzie miał nic na przeciw.

    Pozdrawiam.
    CMS
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Warianty konstrukcji. Można wykorzystać również szkolny cyrkiel, przy czym rysik ołówka jest zamieniany igłą, przystosowanej do wycinania kontaktów. Porady warsztatowe dla początkujących Porady warsztatowe dla początkujących Jeszcze jeden wariant wykonania montażu. Porady warsztatowe dla początkujących
  • Użytkownik usunął konto  
  • Administator HydePark
    Przecież temat jest już ogłoszeniem i jakoś nie widzę, żebyś miał problem z pisaniem.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 15  
    aksakal- świetny pomysł z tym PCB na ostatnim zdjęciu! Nie trzeba nic trawić wiercić tylko przykleja się kwadraty 0.5x0.5 z innego laminatu i lutuje razem. Muszę to wypróbować bo nie stać mnie na kilogramy cyny na ścieżki w płytkach prototypowych a samo ich lutowanie nich jest kłopotliwe.

    Widzę że tam są specjalne pola bo mają jeszcze białą obramówkę.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Jeśli planujesz użycie lamp elektronowych lub nixie w swoim projekcie, a nie chcesz ich lutować na stałe, tylko użyć podstawek, których akutat nie mas, to czytaj dalej.

    Zwykle lampy mają wyprowadzenia o średnicy ok. 1mm, chociaż zdarzają się i grubsze (np. DOLAM). Sprzedawcy często zdzierają na specjalnych podstawkach, Ty możesz mieć je za grosze.. Wystarczy że wykorzystasz piny z damskiego gniazda DB25 i użyć ich jako podstawki.

    Ważne, aby kupić odpowiednie gniazdo DB25 do użycia. Należy wybrać takie, które z tyłu w niebieskim plastiku ma otworki w kształcie okręgu (ciemnoniebieski lub czarny plastik), a nie półokręgu (jasnoniebieski plastik). Te drugie się nie nadają, bo są tandetne i nie łapią bolców od lamp.
    W sklepie LISPOL są sprzedawane te złe, a np. w SOLTRONIK-u te dobre (1zł/szt).

    Dobre:
    Porady warsztatowe dla początkujących

    Złe:
    Porady warsztatowe dla początkujących

    Należy odciąć np. kombinerkami metalową część z dziurką pod śrubę, następnie metalowa część sama rozdzieli się na dwie części. Wyjmujemy plastikową część, ona też sama rozdziela się na dwie części. Wyjmujemy blaszki i gotowe:

    Porady warsztatowe dla początkujących Porady warsztatowe dla początkujących

    Blaszki mają średnice (po stronie do lutowania) ok 1.5mm. Najpierw należy je umieścić na PCB w wywierconych otworach, następnie włożyć do nich lampę (pomagając sobie np. śrubokręcikiem gdy któraś z nóżek lampy nie chce wejść w podstawkę), a potem dopiero przylutować.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 28  
    Długo zastanawiałem się czym ciąć laminat. Cięcie wyrzynarką przypomocowaną do blatu od dołu daje dobre efekty, o ile brzeszczot jest ostry (a że laminat jest twardy to i brzeszczot szybko się tępi). Poza tym jest dużo kurzu i hałasu. Dziś próbowałem przeciąć laminat FR4 (grubośc: 1mm, dwustronny) zwykłymi nożyczkami. Efekt? Idealna linia cięcia, zero hałasu, nawet niepostrzępiona krawędź. Nie wiem jak z grubszymi, ale dla 1mm sprawdza się bardzo dobrze.