Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Am386 SX-40 - Wyczyszczenie płyty głównej z patyny

21 Lip 2015 20:36 1356 25
  • Poziom 25  
    Witam. :)

    Korzystając z urlopu postanowiłem zająć się płytą główną, którą parę ładnych lat temu dostałem od znajomego.
    Dał mi on kiedyś pudełko z częściami od swojego starego komputera, mówiąc, że może mnie to zaciekawić.
    Ja jednak wrzuciłem to pudełko do składziku z gratami, myśląc o jego wyrzuceniu.
    Miejsce to nie jest ogrzewane, a w zimie panują tam temperatury zbliżone do tych na zewnątrz.
    Nie jestem pewny czy to właśnie u mnie pojawiła się na płycie patyna, czy w takim stanie dostałem ją od kolegi. Jest bardzo prawdopodobne, że to moja wina. Płytę o której jest mowa widzicie na załączonych zdjęciach, jest ona po wstępnym czyszczeniu izopropanolem. Gniazdo klawiatury postanowiłem przelutować, mam już jedno odzyskane z nowszej płyty. Zasilacz również posiadam z nowszego komputera i gdy tylko uda mi się usunąć więcej śniedzi z gniazda zasilającego i slotu pamięci to spróbuję uruchomić tą płytę.
    Od kolegi dostałem jeszcze kartę graficzną na złącze ISA, dwa dyski twarde oraz dwie kostki pamięci. Dwie dodatkowe kostki pamięci, które jednak zardzewiały. Jeżeli płyta będzie działać, to mam gdzieś w szpargałach kartę muzyczną ma złącze ISA oraz sieciową. Chciałbym złożyć sobie taki retro komputer.

    Proszę was o pomoc w sprawie usunięcia widocznej na zdjęciach patyny, każda porada może okazać się bezcenna.
    Może ktoś zna dobre środki do czyszczenia elektroniki?

    Płyta główna:

    Am386 SX-40 - Wyczyszczenie płyty głównej z patyny Am386 SX-40 - Wyczyszczenie płyty głównej z patyny Am386 SX-40 - Wyczyszczenie płyty głównej z patyny Am386 SX-40 - Wyczyszczenie płyty głównej z patyny Am386 SX-40 - Wyczyszczenie płyty głównej z patyny Am386 SX-40 - Wyczyszczenie płyty głównej z patyny Am386 SX-40 - Wyczyszczenie płyty głównej z patyny

    Pamięć oraz grafika:

    Am386 SX-40 - Wyczyszczenie płyty głównej z patyny Am386 SX-40 - Wyczyszczenie płyty głównej z patyny Am386 SX-40 - Wyczyszczenie płyty głównej z patyny

    Pozdrawiam,
    Łukasz.
  • PCBway
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    Styki są złocone więc skąd tam patyna? nowszy zasilacz to mam nadzieje że AT.
  • Poziom 25  
    Tak, zasilacz AT. Na tych zdjęciach nie widać patyny w gniazdach pamięci., niestety w rzeczywistości pojawiła się i tam. Jutro postaram się sprawdzić czy płyta ożyje. Mam pytanie, czy współczesny monitor wyświetli poprawny obraz?
  • Pomocny post
    Poziom 30  
    Witam!
    Styki pod RAM możesz wyczyścić preparatami Kontakt-60 lub Tuner-600 (droższy, do sprzętów wysokiej częstotliwości) - psiknąć na pędzelek i przecierać. Monitor powinien bez problemu DOSa wyświetlić - to zwykłe VGA, w trybie tekstowym. Gorzej może być z trybami graficznymi w wyższych rozdzielczościach - konkretnie chodzi o częstotliwości odświeżania i przeplot. W dokumentacji monitora powinno być napisane jakie tryby graficzne obsługuje.
  • Poziom 25  
    Hej.

    Odlutowałem gniazdo klawiatury oraz zasilające. Nowe gniazdo zasilające udało mi się dostać z innej płyty (z mojego drugiego komputera, Pentium 200MHz, Socket 7, MMX), jest pozłacane. Płyta jest po kolejnym czyszczeniu, wygląda odrobinę lepiej.

    Mam pytanie odnośnie środka Tuner-600, czy warto go kupować? Ma dobre opinie w internecie.
    Pytam, ponieważ Kontakt-60 mogę mieć od ręki, a Tuner-600 muszę zamawiać przez internet.

    Nowe zdjęcia płyty:

    Am386 SX-40 - Wyczyszczenie płyty głównej z patyny Am386 SX-40 - Wyczyszczenie płyty głównej z patyny Am386 SX-40 - Wyczyszczenie płyty głównej z patyny Am386 SX-40 - Wyczyszczenie płyty głównej z patyny

    Nowe gniazdo zasilające:

    Am386 SX-40 - Wyczyszczenie płyty głównej z patyny

    Pozdrawiam,
    Łukasz :)
  • Pomocny post
    Poziom 30  
    Wydaje mi się, że Kontakt-60 przy tych częstotliwościach pracy i przy takim oddaleniu ścieżek od siebie będzie całkowicie wystarczający.
  • Poziom 25  
    huluk napisał:
    Wydaje mi się, że Kontakt-60 przy tych częstotliwościach pracy i przy takim oddaleniu ścieżek od siebie będzie całkowicie wystarczający.


    OK, dzięki. W poniedziałek zakupię Kontakt-60 i wyczyszczę złącza oraz płytę główną.

    EDIT
    Próbowałem dziś uruchomić płytę, niestety brak obrazu. Podłączony speaker milczy. Po ok 2 minutach pracy zasilacza procesor robi się lekko ciepły, czy winne mogą być kondensatory?

    Posty scaliłem
    RADU23
  • Pomocny post
    Poziom 30  
    Czy RAM sprawny i prawidłowo zamontowany? Ta płyta bez RAMu będzie "martwa", skoro procesor robi cię ciepły znaczy, że taktowanie działa. Sprawdź, czy kość BIOSu ma czyste styki. Na jakiej karcie graficznej testujesz? Sprawna? Styki w slotach ISA czyste?
  • PCBway
  • Poziom 25  
    Hej. :)

    Dzięki za odpowiedź.

    Ram prawidłowo zamontowany, nie wiem czy sprawny. Pochodzi od tej płyty, na plombie widnieje data 1994. Wizualnie wygląda bardzo dobrze. Mam dwie kości, testowałem na obu jednocześnie oraz na każdej z osobna - w różnych slotach.

    Karta graficzna również pochodzi od tej płyty i nie wiem czy jest sprawna, wizualnie wygląda dobrze. Jest to karta TRIDENT TVGA8900C ISA 8916CX2/4/8 LC2 z 1991 roku.

    Sprawdziłem najpierw styki od gniazda zasilania, czy nie zrobiłem, zimnych lutów podczas lutowania. Miernik pokazał, że wszystko ok, chociaż z samych lutów nie jestem zadowolony. Później sprawdziłem wyrywkowo styki w porcie ISA i tu również miernik nie miał żadnych wątpliwości, wszystko OK. Sprawdziłem kilka styków w slocie RAM, OK. Kiedy doszedłem do kości BIOS, miernik pokazał brak przejścia już na pierwszym testowanym pinie. Postaram się wyjąć BIOS z podstawki i zobaczę jak to będzie wyglądało.

    Niestety BIOS jest obok miejsca na baterię, którą już wylutowałem. Bateria wizualnie wyglądała na sprawną, ale jak ją dotknąłem to się okazało ze cała pokryta jest klejąca substancją. Podejrzewam, że to przez to płyta pokryła się patyną. Właśnie ta patyna zaatakowała w promieniu 3 do 4 cm od baterii.
    Patrząc pod podstawkę BIOSU, widać ślady patyny. :(

    Dam znać jak uda się coś zrobić, ustalić.

    Pozdrawiam serdecznie. :)
  • Poziom 25  
    Da się coś poradzić na te przelotki?
    Wyczyściłem nóżki kostki BIOS i użyłem dodatkowej podstawki, płyta dalej nie daje ani obrazu, ani dźwięku. Zauważyłem, że jeden układ na karcie graficznej robi się delikatnie ciepły.
    Pomierzyłem napięcia w gnieździe zasilającym płytę główną, wszystko w normie. Na panelu (5 pinów) opisanym jako KEYLOCK LED, na 2 pinach mam 5V. Na pinach od TURBO LED nie mogę uzyskać napięcia. Nie mam pinów opisanych jako POWER LED lub podobnie.
  • Pomocny post
    Red. Komputery FAQ
    Jak nie ma przejścia na drugą stronę laminatu to trzeba zrobić obejście (przykładowo z drugiej strony pcb lutujesz przewód od złącza zasilającego do punktu do którego idą przelotki) ewentualnie można nawiercić laminat (jak ma tylko dwie warstwy!) w miejscu przelotek i przeprowadzić np kawałek drutu miedzianego i przylutować.
  • Poziom 25  
    Wydaje mi się, że ma właśnie dwie warstwy. Pewności nie mam. Widzę, że będę miał więcej sprawdzania niż mi się wydawało.
  • Poziom 30  
    Power LED jest w 5-pinowym złączu KEYLOCK / LED, powinno być na pinach 1 i 3 (pin 2 nieużywany, 4 i 5 - blokada klawiatury). Turbo - musisz najpierw przełączyć w tryb turbo stosownym jumperkiem (jest troszkę wyżej). RAM - musi być w parze, w jednym banku (gdybyś miał DX to potrzeba byłoby 4 identycznych modułów na raz - 32-bitowa szyna danych).
    Może udałoby Ci się pożyczyć kartę diagnostyczną POST?
  • Poziom 25  
    Jak dobrze pamiętam, w 3 oraz w 5 pionowym pinie miałem właśnie 5V, czy to nie za dużo? Nawet uwzględniając błąd miernika w granicach 1V?
    Co myślisz o karcie POST z aukcji nr 5973026845?
    Turbo przełączałem zworkami TURBO a nawet trzymałem je na zwarciu podczas pomiaru i nie uzyskałem napięcia na diodzie TURBO LED.
    Boje się o te przelotki, w sobotę postaram się je sprawdzić. :(
  • Poziom 30  
    5V to standardowa "1" logiczna - elektronika z tamtych czasów nie miała obniżonych napięć (nie było 3,3v, 1,8v itd) - było 0V albo 5V (z pewną tolerancją). Karta z tej oferty wygląda OK, ma i ISA i PCI, może się przydać w przyszłości jeśli Ciebie "wciągnie" i będziesz ożywiał jakieś płyty klasy Pentium. Z tym Turbo - na razie możesz odpuścić ale warto przejrzeć przy okazji ścieżki. Przydałby się oscyloskop albo miernik częstotliwości żeby sprawdzić jaką częstotliwość zegara dostaje procesor, czy magistrala ISA dostaje swoje 8 MHZ... Masz kontroler HDD? Masz podpięty głośniczek? W tego typu płytach często przy zwieraniu resetu słychać było "pyknięcie" w głośniczku - to był "dobry znak"...
  • Poziom 25  
    Kupie tą kartę z aukcji.
    Mam podpięty głośniczek, ale taki od nowej płyty głównej. Maleńki i ma wyprowadzenia na zewnętrzne piny - dwa środkowe nie są podłączone. Nie wiem, czy tak właśnie było w starych płytach. Głośniczek milczy, nawet jak pstrykam przyciskiem podłączonym pod piny od resetu.
    Kontrolera HDD nie posiadam, ale mam kartę SB ze złączem IDE. Podobno złącze służy do podłączenia CD-ROM'u.
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 30  
    Na takim małym "piszczku" możesz nie usłyszeć, do tych płyt podpinane były 8Ω bodajże 0,5W. Na skrajne piny 4-pinowego złącza speaker. Karta muzyczna ze złączem IDE nie obsłuży twardego dysku, port jest na innym adresie niż standardowy kontroler HDD.
  • Poziom 25  
    Jutro podłącze taki głośniczek, gdzieś się znajdzie. Oscyloskop mi się marzy, chociaż zawsze wydawał mi się urządzeniem dla elity elektroników. Ja nie jestem elektronikiem.

    turlam.dropsa napisał:
    Po pierwsze sprawdź co dokładnie oznacza słowo patyna.
    Po drugie - czy uruchamiałeś płytę przed lutowaniem? Tam jest wielowarstwowy laminat, nieumiejętne lutowanie porobi zwarcia pomiędzy warstwami.


    Wiem co oznacza słowo "patyna" bo sprawdzałem wcześniej, ale nie potrafię lepiej opisać tego co pojawiło się na tej płycie.
    Lutowałem już kondensatory do współczesnych płyt głównych, które mają większą ilość warstw od omawianej i nie było problemów. Mam nadzieję, że luty wykonane na tej płycie również są OK. Niestety nie uruchamiałem tej płyty przed wylutowaniem starego gniazda zasilania, wiem ze to błąd.

    Pozdrawiam :)
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 30  
    Cytat:
    Jeśli chcesz kontunuować projekt na może za kilka zł znajdziesz podobną płytę na allegro.


    Fakt, tej "klasy" sprzęt można tanio kupić, jednak - skoro autor zabrał się za reanimację zakładam, że nie chce po prostu kupić sobie komputera retro a naprawić samemu. To jest bardzo dobra forma nauki, jak sprzęty działają. Polecam dodatkowo literaturę typu "Anatomia PC" i podobne, gdzie opisane ze szczegółami są wszystkie podstawowe komponenty, połączenia i zależności miedzy nimi itp. Dodatkowo - dostępność opisów w Internecie poszczególnych układów stosowanych w starszych płytach głównych daje możliwość dokonania odpowiednich pomiarów i diagnostykę usterki. Także - właśnie - dostępność tanich części zamiennych daje możliwość reanimacji sprzętu a zdobyta przy tym wiedza i doświadczenie - bezcenne.

    Autorowi życzę powodzenia i czekam na informacje o postępie prac :)
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    huluk napisał:
    Fakt, tej "klasy" sprzęt można tanio kupić, jednak - skoro autor zabrał się za reanimację zakładam, że nie chce po prostu kupić sobie komputera retro a naprawić samemu. To jest bardzo dobra forma nauki, jak sprzęty działają.

    Racja, właśnie o to tutaj chodzi aby naprawić samemu a nie wykorzystać gotowe :-)

    Może źle podpinasz ten głośniczek? Nawet jeśli okaże się iż płyta działa to nic na niej nie odpalisz bez dodatkowych kart ISA, będziesz potrzebował dokupić kartę kontrolera dysku, dyskietek z portami COM i LPT np. taką:
    Am386 SX-40 - Wyczyszczenie płyty głównej z patyny
    Do tego jakiś dysk twardy, ewentualnie kartę sieciową ISA i odpalanie obrazów dyskietek przez sieć np. z serwera TFTP lub za pomocą protokołu AoE.
    Jeśli np. karta graficzna nie działa to może pomóc też port COM, podłączenie kablem nullmodem do innego PC, skorzystanie z terminalu np. Putty z prędkością portu 9600 i odpalenie np. GRUB4DOS lub PXELINUX z logowaniem na port COM z sieci lub z dyskietki. Jak w terminalu uruchomi się GRUB4DOS to znaczy iż komputer działa a tylko z kartą graficzną jest problem. Ale do tego musisz mieć sprawną baterię CMOS i podłączoną klawiaturę aby POST przeszedł i bootowanie nie zatrzymało się na błędzie klawiatury lub błędzie sumy kontrolnej CMOS.
  • Poziom 30  
    Ha! Właśnie! Zapomniałem jeszcze o jednej ważnej sprawie - jeśli głośniczek nie działa lub nie jest podpięty (386 wydawały z siebie "kliki" przy testowaniu pamięci co - chyba - 128KB), nie ma podłączonej stacji dysków żeby sprawdzić, czy dochodzi do próby bootowania to - przy inicjacji kontrolera klawiatury powinny mignąć na niej wszystkie kontrolki (NUM, CAPS i Scroll - locki) jednocześnie.
  • Pomocny post
    Poziom 9  
    Dziwię się, że nie odlutowałeś jeszcze tej baryłki Ni-Cd, przez którą na płycie pojawiła się właśnie ta "patyna" trawiąca ścieżki. By dobrze się pozbyć nalotu przetrzyj octem okolice baterii - dopiero wtedy będzie zneutralizowany, sam izopropyl nic mu nie robi.
  • Poziom 25  
    Dzięki za odpowiedzi. Bateria już wylutowana, pisałem o tym w poście nr 9. Użyje octu, dzięki za informację - nie wiedziałem o tym.
    Jeszcze nie wlutowałem gniazda na klawiaturę, postaram się to zrobić w wolniejszej chwili w tym tygodniu.
    Kartę sieciową na port ISA posiadam. Kiedyś robili porządki w pracy i akurat wyrzucali kilka ciekawych przedmiotów i trafiła mi się karta sieciowa na ISA i oryginalny Windows 3.11 jeszcze dyskietki zapakowane. Jedną kolega z ciekawości rozpakował, w sumie nie wiem w jakim celu. Jeszcze 2 przejściówki do klawiatury z DIN na PS/2.
    Kartę graficzną sprawdzę, kiedyś jak jechałem do pracy to uratowałem jeden komputer klasy Pentium 200MHz przed wylądowaniem w kontenerze na śmieci i on ma sloty ISA.
    Teraz największym moim wrogiem prac nad tą płytą jest wolny czas.

    Pozdrawiam :)

    EDIT
    Cześć! :)

    Znalazłem troszkę czasu i zrobiłem następujące czynności:

    1. Wylutowałem starą podstawkę pod BIOS.
    2. Wyczyściłem miejsce obok baterii oraz pod podstawką octem.
    3. Przylutowałem nową podstawkę precyzyjną pod BIOS i gniazdo klawiatury.

    Niestety nadal brak obrazu.

    Podczas uruchamiania płyty na podłączonej klawiaturze zapalają się na ułamek sekundy wszystkie trzy diody, po czym zaczynają migać z bardzo dużą częstotliwością. Tak samo zachowuje się klawiatura po wyjęciu pamięci RAM. Czyżby nie widział RAMU?
    Wkładałem RAM w dwa sloty dolne oraz te które są wyżej.

    Pozdrawiam :)

    Posty scaliłem. RADU23