Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

UPS do kotła i pompy - krótkie przerwy w zasilaniu

ipek33 21 Jul 2015 21:48 6141 26
Automation24
  • #1
    ipek33
    Level 11  
    Witam,

    jestem kompletnie zielony w temacie, a potrzebuję pomocy w doborze urządzenia podtrzymującego pracę pompy i kotła. Zdarzają się u mnie zarówno przerwy w zasilaniu trwające od kilkunastu minut do dwóch - trzech godzin, jaki i "migawkowe" przerwy kilkusekundowe. Ma to najczęściej związek z anomaliami pogodowymi ("Sory, taki mamy klimat").

    W związku z powyższym, chciałbym jakoś zabezpieczyć pracę najważniejszych urządzeń. Chodzi mi o pompę obiegową do kotła stałopalnego (ranga krytyczna), jak i zasilanie dla rezerwowego kotła gazowego (bardzo istotne).

    Kocioł ma na tabliczce znamionowej następującą informację:
    "Pobierana moc - 135 W"

    Pompa ma 3 "biegi":
    3 - 71 W - 0,31 A;
    2 - 60 W - 0,28 A;
    1 - 44 W - 0,20 A

    Rozumiem, że łączna moc maksymalna to 135 + 71 = 206 W. Do tego powinienem dodać rezerwę rozruchową?

    Następnie dochodzi jeszcze bezprzewodowy sterownik kotła kondensacyjnego Auraton 2025 RTH (termostat pokojowy zasilany bateryjnie, jednostka wykonawcza z sieci) - brak danych o mocy potrzebnej.

    Kolejny element to sterownik pompy CO (prosty sterownik sterowany termostatem na zasileniu z kotła). Tradycyjnie Auraton nie podaje mocy ale np. sterownik SCL-109 wymaga <1W.

    Wygląda na to, że zapotrzebowanie na moc wynosi ok. 300 W z zapasem.

    Przeglądałem oferty w internetach i znalazłem ciekawą propozycję dot. zasilaczy SinusPro, w tym taki na 12 V i 300 W. Nie wiem jednak, jaki dobrać akumulator. Zależny mi na tym, żeby podtrzymać powyższe urządzenia min. 3 godziny. Ewentualnie mogę zrezygnować z awaryjnego zasilenia kotła gazowego i jego sterownika, krytycznie ważne jest, żeby działała pompa obiegowa ze swoim sterownikiem obsługująca kocioł stałopalny.

    Drugi wariant jest taki, że mogę dołożyć drugą pompę do obiegu o identycznych parametrach, wówczas doszłoby kolejnych 70 W (jeśli zdecyduję się na instalację częściowo otwartą z wymiennikiem - 2 pompy po obu stronach wymiennika pracujące równocześnie.

    Zadam teraz kilka pytań i proszę o odpowiedzi:

    1) Czy moje powyższe wyliczenia mocy są poprawne?
    2) Jaki zasilacz najlepiej wybrać? Nie musi być najtańszy, ważne, żeby był dobry;
    3) Mam do zasilenia 3 urządzenia, a zasilacz ma 2 gniazdka. Z tego co wiem, to raczej nie stosuje się listew do zwielokrotnienia gniazdek?
    4) Jaki akumulator?

    Rozpatrzmy 4 warianty:
    1) minimalny = do zasilenia sterownik i pompa obiegowa o mocy max 70 W;
    2) minimalny plus = dwie pompy obiegowe po 70 W oraz sterowniki (sterownik do nich);
    3) maksymalny = do zasilenia sterownik, pompa obiegowa o mocy max 70 W, kocioł gazowy 135 W oraz sterownik do niego - b.d.;
    4) maksymalny plus = dwie pompy obiegowe po 70 W oraz sterowniki (sterownik do nich), kocioł gazowy 135 W oraz sterownik do niego - b.d.

    Przy okazji pytania dodatkowe:
    5) Jak w najprostszy i technicznie poprawny sposób sterować dwoma pompami obiegowymi pracującymi po dwóch stronach wymiennika płytowego ale w tym samym czasie?
    6) Da się taki system w sensownych pieniądzach zasilać albo ładować z dedykowanego panelu fotowoltaicznego?

    Co do zasady, to proszę o wskazanie najlepszego rozwiązania, przy czym dobrze, żeby było nieskomplikowane i względnie niedrogie :) Chodzi przede wszystkim o zapewnienie krytycznej pracy pompy (pomp) na kotle stałopalnym - ze względów bezpieczeństwa.

    Dziękuję za pomoc i pozdrawiam.
  • Automation24
  • #2
    1tropek
    Level 23  
    Nie bardzo rozumiem w czym problem.
    Jeśli przerwa w pracy kotła gazowego trwa dwie do trzech godzin to nie jest to problemem.
    Gorsze są te sekundowe impulsy czy też spadki napięcia.
    Radzę się ubezpieczyć od tzw. przepięć i pisać pisma do dostawcy energii elektrycznej.

    To jest najprostsze rozwiązanie, wedle mojej wersji.
    Nie będę się upierał.
  • Automation24
  • #4
    ipek33
    Level 11  
    Może za bardzo się rozpisałem. Przerwa w dostępie prądu do kotła gazowego nie skutkuje niczym poważnym poza może wychłodzeniem domu, jeśli potrwa kilka godzin. Ale kocioł gazowy to kocioł rezerwowy. Podstawowe źródło ciepła to kocioł stałopalny, który ma jeden krytyczny dla bezpieczeństwa element - pompę obiegową. Kilka minut bez zasilania przy pełnym zasypie to brak odbioru ciepła i wdrożenie procedur ratunkowych typu zrzut gorącej wody przez zawory bezpieczeństwa itp. Tych atrakcji chcę uniknąć, a pisanie pism, jakkolwiek ważne, sprawy nie załatwi od ręki.

    Dlatego chciałbym kupić taki nawet najprostszy UPS, który podtrzyma mi przez parę godzin pracę pompy, nawet jeśli w ciągu życia UPS (5 - 10 lat??) nastąpi choćby jedna przerwa w dostawie energii. Po prostu nie chcę siedzieć po ciemku w zimową noc słuchając, jak mój kocioł zrzuca wrzątek do kanalizacji :)

    Nawet jakby sieć elektroenergetyczna w mojej okolicy była perfekcyjna (a jest raczej w ruinie), to chciałbym mimo wszystko mieć to minimalne zabezpieczenie :)

    Dzięki i pozdrawiam

    Dodano po 47 [sekundy]:

    niewolno2 wrote:
    Jeżeli chcesz zastosować UPS to musi on mieć pełną sinusoidę na wyjściu.


    Tak, to już wiem, nie chwaliłem się w 1 poście ale czytałem o tym :) Dzięki

    Z doborem zasilacza pewnie sobie poradzę, o ile dobrze oszacowałem zapotrzebowania. Nie wiem za to, jak dobrać akumulator :)
  • #5
    1tropek
    Level 23  
    ipek33 wrote:
    Dlatego chciałbym kupić taki nawet najprostszy UPS, który podtrzyma mi przez parę godzin pracę pompy, nawet jeśli w ciągu życia UPS (5 - 10 lat??) nastąpi choćby jedna przerwa w dostawie energii


    To zacznij może od tego właśnie co napisałeś.
    Pompa obiegowa zasilana poprzez przekażnik ze stykami no i nc . gdy napięcie ze sterownika zniknie pompa zostanie zasilona z UPS na stykach nc.

    Najprostsza wersja ale nie będę się upierał.

    ps.
    Może ktoś ze znajomych ma taki do komputera, na próbę.
  • #6
    ipek33
    Level 11  
    1tropek wrote:
    ...

    To zacznij może od tego właśnie co napisałeś.
    Pompa obiegowa zasilana poprzez przekażnik ze stykami no i nc . gdy napięcie ze sterownika zniknie pompa zostanie zasilona z UPS na stykach nc.

    Najprostsza wersja ale nie będę się upierał.

    ps.
    Może ktoś ze znajomych ma taki do komputera, na próbę.


    Wolałbym po prostu kupić coś gotowego, bo nie znam się na elektryce i wątpię, że uda mi się coś złożyć samemu...
  • #7
    jarcecz
    Level 17  
    witam
    proponuję gotowe układy zasilana awaryjnego cena od 300 do 800 zł np. MPL ZZA-300A:
    http://www.dobreakumulatory.com.pl/przetwornice-napiecia/305-zasilanie-awaryjne-mpl-zza-300.html
    w instrukcji jest tabela doboru aku. ( niekoniecznie musi być żelowy),

    a do sterowania pompami obiegowymi sterownik np. firmy euroster (może być kominkowy euroster 11k ) kocioł nie musi być kominkiem:) cena od 250 zł
  • #8
    ipek33
    Level 11  
    @jarcecz

    Dzięki, akurat ten podlinkowany ma " Inwertor DC/AC z modyfikowaną sinusoidą napięciem wyjściowym o wartości 230VAC mocy ciągłej 300W" - jak rozumiem, nie jest to "pełny sinus" czyli nie nadaje się za bardzo?

    A czy moje wyliczenia mocy są poprawne? Czy trzeba brać sumę mocy wszystkich urządzeń + jakaś rezerwa rozruchowa??
  • #9
    jarcecz
    Level 17  
    ten podlinkowany w opisie ma pełny sinus - trzeba by się upewnić,
    co do wyliczeń to raczej poprawne. pic gazowy i stałopalny będą pracować równolegle? jeśli nie to masz zapas mocy. Do wyliczeń suma wszystkich urządzeń pracujących razem w danej chwili
  • #10
    William Bonawentura
    Level 34  
    W czasach gdy miałem kocioł zasypowy moim zabezpieczeniem były:
    1) Przetwornica samochodowa 12/230V (bez sinusa na wyjściu) z akumulatorem samochodowym
    2) Elektromagnes "zrzucający" łańcuszek miarkownika przy braku zasilania sieciowego
    3) Zawór STB schładzający kocioł wodą wodociągową po przekroczeniu 95 stopni.

    Całość pracowała bezawaryjnie przez kilka lat aż założono mi gaz i pozbyłem się kotła stałopalnego. Zabezpiecznie STB, oprócz corocznej próby na początku sezonu, miało okazję zadziałać samodzielnie raz gdy grudka węgla zablokował klapkę miarkownika. Podczas niespodziewanych przerw w zasilaniu elektromagnes "zrzucał" mi łańcuszek miarkownika co wystarczało do tego by pompa pracowała ze zwykłego akumulatora samochodowego przez 10 godzin. Bo kocioł był maksymalnie stłumiony i po pół godzinie termostat uruchamiał pompę już tylko na 20% czasu. Jeśli "zrzucenie" odbyło się w nocy to łańcuszek zakładałem z powrotem rano i kocioł sam powoli "rozbujał" się z żaru. Jeśli w ciągu dnia to tak samo "wznawiałem" pracę kotła po powrocie z pracy. Ale moja instalacja grzejnikowa była od początku zaprojektowana pod kocioł gazowy kondensacyjny (50 stopni) i paląc "na maksa" węglem na 80 mogłem w kilka godzin zagrzać dom
    po dłuższej przerwie.
  • #11
    ipek33
    Level 11  
    @William Bonawentura

    Witaj,

    U mnie układ wygląda tak, ze kocioł stałopalny, zasypowy ma być głównym źródłem ciepła. Kondensat jest rezerwowy i włączam go w okresach przejściowych, podczas dłuższej nieobecności albo kiedy np. wygasło w kotle stałopalnym - wtedy termostat pokojowy rejestruje spadek temperatury i dogrzewa kotłem gazowym.

    Wymieniam stary kocioł stałopalny na nowy. Ma to być najzwyklejszy kocioł zasypowy sterowany mechanicznym miarkownikiem. Nie zdecydowałem się jeszcze czy będzie w układzie zamkniętym razem z kondensatem, czy otwartym przez wymiennik. Stary kocioł działał w układzie zamkniętym.

    Brak zasilania dla kotła kondensacyjnego to nie problem. Ale w przypadku stałopalnego ważny jest stały odbiór ciepła przez instalację, stąd (w zależności od tego, który układ wybiorę) musi działać pompa obiegowa po stronie instalacji (i ewentualnie w obiegu kotłowym, jeśli go wydzielę). Oczywiście wszystkie zabezpieczenia typu zawory bezpieczeństwa, naczynia wzbiorcze, przelewowe itp. (w zależności od układu) będą - ale moim pierwszym zabezpieczeniem ma być niedopuszczenie do uruchomienia "procedur awaryjnych'.

    Jeśli idzie o UPS to chcę kupić gotowca, bo raczej za cienki jestem na tworzenie własnych systemów :)

    @jarcecz
    Dzięki za uwagi. Ten sterownik euroster 11k wydaje się pasować do mojej koncepcji. Co prawda nie będzie miał przepustnicy do sterowania kotłem stałopalnym i nie wiem czy nie zgłupieje.

    W starej instalacji kocioł stałopalny miał swój sterownik sterujący pracą pompy i dmuchawy. Kocioł kondensacyjny sterowany za pomocą Auratona 2025 RTH - czujnik pokojowy. W starym układzie zdarzało się, że kotły pracowały razem, dopóki woda w instalacji nie osiągnęła temperatury nastawionej na kotle gazowym (55*C). Wtedy gazowy wyłączał się.

    W nowej instalacji chciałbym, żeby kotły a w zasadzie ich pompy nie pracowały razem. Myślałem o prostym sterowniku termostatycznym na kotle stałopalnym do sterowania jego pompą obiegową. Działałby on sobie uzależniony tylko i wyłącznie od temperatury na kotle stałopalnym (master).

    Przy sterowaniu gazowym (slave) Auratona wymieniłbym np. na termostat IB Trona 1000 z dwoma czujnikami temperatury - jeden mierzący temperaturę w pokoju i drugi na wyjściu z kotła stałopalnego. Jeśli temperatura w pokoju spadnie to kocioł gazowy nie uruchomi się, jeśli czujnik stwierdzi, że pracuje drugi kocioł. Rozwiązanie to ma jednak tę wadę, że czujniki są na kablach i musiałbym sporo tego kabla położyć (jeśli termostat w pokoju, to czujnik na kablu do kotła, jeśli termostat w kotłowni, to czujnik od temperatury pokojowej na kablu do pokoju.

    Euroster 11k mógłbym zainstalować w kotłowni, podłączyć go do pompy kotła stałopalnego, do urządzenia odbiorczego termostatu i do kotła gazowego, a sam termostat pokojowy w wersji radiowej - do pokoju. Pytanie powyżej zadane aktualne - czy sterownik nie zgłupieje bez przepustnicy?

    Dzięki za wszystkie uwagi i pomysły.
    Pozdrawiam
  • #12
    jarcecz
    Level 17  
    Ja osobiście posiadam ten sterownik. Posiadam kominek z płaszczem wodnym i piec gazowy. Kominek układ otwarty, wymiennik i piec gazowy. Przepustnica nie jest wymagana przy pracy sterownika. K11 ma dodatkowo styk do sterowania blokowania, innego urządzenia który wysterowuje się w zależności od temperatury
  • #13
    ipek33
    Level 11  
    jarcecz wrote:
    Ja osobiście posiadam ten sterownik. Posiadam kominek z płaszczem wodnym i piec gazowy. Kominek układ otwarty, wymiennik i piec gazowy. Przepustnica nie jest wymagana przy pracy sterownika. K11 ma dodatkowo styk do sterowania blokowania, innego urządzenia który wysterowuje się w zależności od temperatury


    Ok, jak rozumiem, czujnik S1 umieszczam na zasileniu z kotła stałopalnego. Wzrost temperatury ponad zadaną spowoduje włączenie pompy obiegowej kotła stałopalnego.

    Druga sprawa. Termostat pokojowy stwierdza spadek temperatury poniżej zadanej. Powinien uruchomić się kocioł gazowy. Ale nie uruchomi się jeśli (zgodnie z instrukcją):
    1) kominek jest nagrzany;
    2) wejście RT jest rozwarte.

    Czyli:
    1) jeśli czujnik S1 wykryje temperaturę powyżej zadanej na kotle stałopalnym?
    2) pod wejście RT podłączam regulator pokojowy (termostat)?

    Idąc dalej - jeśli temperatura w pokoju spadnie poniżej zadanej, to termostat zewrze styki RT (warunek 2) ale kocioł nie uruchomi się, jeśli czujnik S1 wykryje pracujący kocioł stałopalny?

    Jeszcze jedno pytanie - do K11 powinienem dokupić termostat pokojowy. A czy nie mogę wykorzystać Auratona 2025 RTH?

    Obecnie ze złącz NO i COM z Auratona (jednostka sterująca) wyprowadzone są kable do kotła. Gdyby te kable wypiąć z kotła i wpiąć do K11 do wejścia RT, a kable z wyjścia NO i COM wpiąć do kotła, to prawdopodobnie uzyskam to samo?

    Termostat pokojowy da znać drogą radiową do jednostki sterującej, żeby dała do kotła komendę "grzej", sygnał nie pójdzie do kotła lecz do K11, który dodatkowo sprawdzi temperaturę na S1 (czyli na kotle stałopalnym) i jeśli stwierdzi, że kocioł grzeje, to nie uruchomi kotła gazowego?

    Jeśli moja analiza jest poprawna, to powinno zadziałać. jedynym problemem będzie fakt, że termostat pokojowy nie będzie miał informacji zwrotnej z K11 - "nie włączyłem gazowego, bo grzeje stałopalny" i będzie pokazywał ikonkę "grzejemy". Czy dobrze kombinuję?

    Czy oryginalny termostat eurosteru pozbawiony byłby tej wady, tzn. pokazywałby informację zwrotną, że wprawdzie temperatura w pokoju spadła ale grzeje stałopalny i nie mogę właczyć gazowego?
  • Helpful post
    #14
    jarcecz
    Level 17  
    zdaje się ze Auratona 2025 RTH możesz podłączyć pod K11 tak jak opisałeś i będzie działało w sposób opisany przez ciebie, niestety co do termostatów eurostera to nie mam wiedzy jak współpracują ze sobą
  • #15
    ipek33
    Level 11  
    @jarcecz

    Wielkie dzięki, bardzo mi pomogłeś. Pozdrawiam
  • #16
    ipek33
    Level 11  
    Witam,

    uzupełnię wątek związany ze sterownikiem 11k. Kupiłem sterownik, wróciłem z urlopu i podłączyłem sobie wszystko "na sucho":
    - zasilanie,
    - czujnik temperatury,
    - probówkę z żarówką w roli pompy c.o.,
    - jednostkę sterującą aurathona 2025 kopiując możliwie wiernie schemat połączeń - aurathon poprzez wyjścia NO i COM łączył się z kotłem gazowym i sterował jego pracą - te wyjścia podłączyłem do wejścia RT eurostera (musiałem usunąć fabryczną zworkę) a następnie poprzez wyjścia NO i COM eurostera do kotła.

    Co uzyskałem:
    - podgrzewając suszarką do włosów czujnik temperatury do 40*C uzyskałem załączenie pompy c.o. (żarówki) - pompa pracuje dopóki temperatura nie spadnie poniżej 35*C - takie są nastawy fabryczne;
    - niestety kiedy poprzez termostat pokojowy aurathona uzyskiwałem na aurathonie polecenie grzania przez kocioł gazowy (odpowiednia ikonka na termostacie pokojowym oraz odpowiednia dioda na jednostce sterującej aurathona to euroster rozłączał grzanie - działało to zupełnie odwrotnie niż powinno.

    Dlatego też zamieniłem wyjścia z eurostera na kocioł gazowy z NO i COM na NC i COM i teraz pięknie działa:
    - jeśli termostat pokojowy daje sygnał do grzania, to jednostka sterująca aurathona również daje sygnał do grzania ale dopóki na czujniku temperatury jest powyżej 35*C kocioł gazowy nie włączy się. Temperatura musi spaść poniżej 35*C dopiero wówczas kocioł dostaje sygnał do grzania z eurostera. Jeśli temperatura na czujniku wzrośnie powyżej 35*C kocioł gazowy dostaje sygnał z eurostera do zakończenia grzania, mimo że auratherm chce grzać dalej.

    W praktyce wyglądać ma to tak, że czujnik temperatury będzie na zasileniu c.o. przy kotle stałopalnym. Euroster włączy pompę obiegową c.o. jak tylko temperatura na zasileniu osiągnie 40*C i wyłączy, jak temperatura spadnie poniżej 35*C.

    Jeśli wygaśnie w kotle stałopalnym i zrobi się chłodniej w pokoju z czujnikiem termostatycznym, ma się włączyć kocioł gazowy ale pod warunkiem, że kocioł stałopalny nie pracuje. Wygląda na to, że zadziała. Ewentualnie obniżę temperaturę włączania gazowca do 30*C aby na pewno włączał się tylko wtedy, kiedy nie pracuje pompa obiegowa kotła stałopalnego, żeby uniknąć przepuszczania wody grzanej gazem przez kocioł stałopalny.

    Martwi mnie trochę ta zmiana z NO na NC na wyjściu z eurostera ale inaczej nie chciało działać :)
  • #17
    jarcecz
    Level 17  
    nie ma sie czym martwić tym że musi być NC a nie NO
    styk NO (Normal Open - normalnie otwarty) to przerwa
    Styk NC (Normal Connect - normalnie zwarty)
    widocznie aurathona 2025 wymaga rozwarcia styku by piec się nie załączał ( co wydaje się logiczne bo piec wtedy nie dostaje info ze sterownika)
    Super że wszystko działa :)
  • #18
    ipek33
    Level 11  
    jarcecz wrote:
    nie ma sie czym martwić tym że musi być NC a nie NO
    styk NO (Normal Open - normalnie otwarty) to przerwa
    Styk NC (Normal Connect - normalnie zwarty)
    widocznie aurathona 2025 wymaga rozwarcia styku by piec się nie załączał ( co wydaje się logiczne bo piec wtedy nie dostaje info ze sterownika)
    Super że wszystko działa :)


    Działa :) Dobrze, że wczoraj trochę popadało, bo puściłem nieco ciepła w instalację ;)

    Raz jeszcze dziękuję za pomoc. Mam także jedno pytanie dot. pompy obiegowej - zasilenie pompy idzie przez euroster 11k kablem dwużyłowym. Euroster ma drugą klasę ochronności i nie wymaga uziemiania. Niestety pompa wymaga - pod obudową są styki na kable L, N i ╧.

    W instrukcji eurostera napisali: "Sterownik jest wykonany w II klasie izolacji, więc nie wymaga uziemienia.

    Obowiązkowo natomiast należy podłączyć obwody ochronne urządzeń współpracujących, które tego wymagają".

    Przy poprzednim kotle pompa była sterowana sterownikiem kotła i tam w starym sterowniku były zaciski na trzy żyły - trzy żyły od sterownika do pompy. Również kablem trzyżyłowym był zasilany stary kocioł.

    Sęk w tym, że to była fikcja, bo gniazdko w kotłowni, do którego podłączyłem kocioł jest dwużyłowe - dwie żyły idą od gniazdka do puszki, w której zmotane jest "na pająka" kilka innych kabli (od oświetlenia pozostałych pomieszczeń piwnicy). Z tego co zauważyłem, zasilanie z kierunku skrzynki bezpiecznikowej tej puszki jest też na dwóch żyłach.

    Instalacji elektrycznej tykał nie będę, tak ktoś to zmotał 30 lat temu i działa do dziś, chyba że trzeba będzie, to wezwę elektryka. Jeśli jednak pompę musiałbym w jakiś sposób uziemić, to jak to zrobić?
  • #19
    Isk
    Level 16  
    Propozycja jarcecz nie jest dobra, ponieważ MPL ma czas przełączania zwłoczny + sof start. Tutaj przy piecu gazowym się to nie sprawdzi.

    Sprawdź, czy piec gazowy działa po zmianie faz.

    Jeżeli nie (zgłasza błąd) to pozostaje zakup takiego zasilacza ZA-TECH-300-PRO:

    http://techtron.pl/p2597,zasilacz-awaryjny-do-pieca-gazowego-pomp-co-za-tech-pro.html
    Generuje Sinus i stałą fazę. Czas przełączania bardzo szybki.

    Jeżeli piec radzi sobie ze zmianą faz to coś z Volta -> serie SinusPRO, lub coś funkcjonalnego ZA-TECH-500.
    Czasy przełączania są całkiem niezłe.
  • #20
    ipek33
    Level 11  
    @lsk

    Dzięki za rady. Kocioł nie radzi sobie ze zmianą faz - wywala jakiś błąd na wyświetlaczu.

    Co do zasilacza - w innym wątku, w którym również zabierasz głos, zastanawiam się nad wykorzystaniem zwykłego UPSa (ew. z myślą o wykorzystaniu instalacji on-grid) a inwerterem z kompensacją mocy czynnej z paneli PV.

    Żeby nie toczyć równoległej dyskusji w dwóch wątkach, zapraszam do wątku Off-grid jako UPS czy UPS?

    Pozdrawiam
  • #21
    Knapiki
    Level 2  
    A co jakby zrobić w ten sposób. Skorzystać z invertera z pełną falą sinusoidalną na wyjściu, np. dobry byłby model Inverter 750 PSW od PowerWalkera, do tego podłączyć akumulator 100Ah/12V i taki zestaw podtrzyma Tobie około 3,5h przy 300W obciążenia. Ewentualnie od tego samego producenta wybrać mocniejszy model, czyli Inverter 1200 PSW w wypadku, gdybyś chciał w przyszłości podłączyć coś jeszcze. Oba modele obsługują akumulatory o napięciu 12V.
  • #22
    Isk
    Level 16  
    Jaki jest sens kupowania w/w UPSa, wyciągania z niego kabli w dodatku z kiepską mocą ładowarki w dodatku droższego niż inne rozwiązania?

    do tego gniazda wyjściowe w takim ups to typowe dla komputera IEC C13
  • #23
    marcin.dtr
    Level 9  
    Hej!
    A ja mam inne pytanie.
    Mam kocioł dwu funkcyjny Ariston Egis Plus 24 FF, który ma pobór mocy 108W (według instrukcji obsługi) oraz sterownik SALUS ST620RF. W domu zdarza się dosyć często że jest spadek napięcia lub jego zanik na kilkanaście, kilkadziesiąt sekund. Z stąd moje pytanie do Was. Jaki mogę kupić podstawowy UPS z zimnym sinusem aby zasilanie do kotła i do sterownika puścić przez tego UPSa. Od razu chcę zaznaczyć że nie jest dla mnie ważne ile czasu kocioł pociągnie na zapasowym zasilaniu (nie chcę inwestować w pojemne akumulatory) ale chcę wyeliminować skutki spadków napięcia dla elektroniki w kotle oraz w sterowniku.
  • #24
    ipek33
    Level 11  
    Kupiłem następujące urządzenie:
    http://www.volton.pl/pl/p/Awaryjny-zasilacz-UPS-300W-chwilowo-do-500W-PELNY-SINUS-PRO-automatyczne-zalaczanie-oraz-ladowanie-aku.-wersja-montaz-scienny/201

    Przed zakupem upewniałem się, czy ma "stała fazę" bo mój dwufunkcyjny Termet Ecocondens głupieje przy odwrotnym podłączeniu wtyczki.

    Sprzedawca stwierdził, że nie chodzi o stałą fazę ale o "zero sieciowe stale widoczne w jednym złączu" i że zasilacz współpracuje z tego typu kotłami.

    Niestety, albo zasilacz o tym nie wie albo mój kocioł. W każdym razie jakbym nie podłączał wtyczkę, to po odcięciu zasilania sieciowego i przejściu na zasilanie z akumulatora kocioł wariuje - przestaje grzać (nie uruchamia palnika) po czym wywala błąd E01 Brak płomienia po sekwencji zapłonowej albo E 35 Fałszywy płomień.

    Tak czy inaczej w przypadku tego źródła ciepła zasilacz jest bezużyteczny. Pozostaje zasilanie sterowników i pompy od kotła stałopalnego (jeszcze nie testowałem czy działa) albo zwrot sprzętu.

    Wprawdzie priorytetem jest zasilanie pompy kotła stałopalnego ale liczyłem na to, że będę mógł w czasie awarii prądu liczyć na CWU z Termeta albo na grzanie alternatywnie kotłem gazowym lub stałopalnym.

    Czy ktoś może "zaręczyć" za proponowane mi już urządzenie:
    http://techtron.pl/p2597,zasilacz-awaryjny-do-pieca-gazowego-pomp-co-za-tech-pro.html
    że nie spotka mnie niemiła niespodzianka?

    Jeśli tak, to oddam zakupiony zasilacz i kupię Techtron.

    Dziękuję za uwagę
  • #25
    Isk
    Level 16  
    Jak widać, sprzedawca volton chciał coś wcisnąć (a może się uda!), takich trzeba omijać.

    Kemot wypuścił "prosinus" jako kopię "SinusPRO" Volta (nawet nazwa jest podobna, co jest żenujące jak dla mnie).

    Ani jedno, ani drugie urządzenie przy pracy z akumulatora nie wygeneruje "stałej fazy".

    Zobacz sobie ten film:

    https://www.youtube.com/watch?v=jVzQHBkTsPk

    jest tam m.in. zasilacz Volt, jak i zasilacz awaryjny TECHTRON ZA-TECH-300-PRO dla porównania.

    Dlatego zasilacz jest sprzedawany bez przewodów, trzeba to poprawnie podłączyć (faza, zero, uziemienie).

    Oddaj tego kemota, ponieważ wprowadził Cię sprzedawca w błąd to musi ten zwrot przyjąć.
  • #26
    ipek33
    Level 11  
    Dzięki lsk!

    Właśnie wysłałem maila do sprzedawcy. Czuję się zrobiony w trąbę. Specjalnie dopytywałem o "stałą fazę"....
  • #27
    ipek33
    Level 11  
    Witam,

    moja przygoda z zakupem UPS zakończyła się. Zwróciłem nieszczęsnego Voltona, zakupiłem ZA-TECH-PRO w wersji 300 w + Aku 100 Ah. Wszystko podłączone i działa wyśmienicie. Ze spokojem czekam wichur i opadów śniegu :)

    Dziękuję wszystkim za pomoc i pozdrawiam.