Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wyświetlacz widmowy - Zmiana zawartego w kodzie napisu/obrazu, język c

kewert 23 Lip 2015 12:15 1299 20
  • #1 23 Lip 2015 12:15
    kewert
    Poziom 13  

    Witam

    W jaki sposób mógłbym zmienić wyświetlany tekst/obraz w programie:

    Spoiler:
    Code:
    //@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@//
    
    //   This programe for POV massage display   //
    //            For Active LOW             //
    //            Anticlockwise             //
    //           Using Atmega16             //
    //@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@//

    #include <avr/io.h>
    #include <avr/delay.h>
    #define F_CPU 8000000

    #define led PORTA

    unsigned int del=5; //use for delay function

    void delay(void)
    {

    _delay_ms(del/80);

    }

    void display(unsigned char car);

    void main()
    {
    DDRA=0xff; //setting the output port

    while(1)
    {
    display('H'); //display H
    display('S'); //display S
    display('E'); //display E
    display('J'); //display J
    display('I'); //display I
    display('R'); //display R
    display('B'); //display B

    _delay_ms(80); //delay after ending the name

    }

    }

    void display(unsigned char car)
    {
    {
    switch(car)
    {
    case 'B' : // letter B

    led=0x93; delay( );

    led=0x6D; delay( );

    led=0x6D; delay( );

    led=0x6D; delay( );

    led=0x01; delay( );

    led=0xff; delay( );// to make one column gap between letters

    break;

    case 'R' : // display R

    led=0x8D; delay( );

    led=0x6B; delay( );

    led=0x67; delay( );

    led=0x6F; delay( );

    led=0x01; delay( );

    led=0xff; delay( );// to make one column gap between letters

    break;

    case 'I' : // letter I


    led=0x7D; delay( );

    led=0x7D; delay( );

    led=0x01; delay( );

    led=0x7D; delay( );

    led=0x7D; delay( );

    led=0xff; delay( );// to make one column gap between letters

    break;

    case 'J' : // letter J


    led=0x7F; delay( );

    led=0x7F; delay( );

    led=0x01; delay( );

    led=0x7D; delay( );

    led=0x71; delay( );

    led=0xff; delay( );// to make one column gap between letters

    break;

    case 'E' : // letter E


    led=0x6D; delay( );

    led=0x6D; delay( );

    led=0x6D; delay( );

    led=0x6D; delay( );

    led=0x01; delay( );

    led=0xff; delay( );// to make one column gap between letters

    break;

    case 'S' : // letter S


    led=0x61; delay( );

    led=0x6D; delay( );

    led=0x6D; delay( );

    led=0x6D; delay( );

    led=0x0D; delay( );

    led=0xff; delay( );// to make one column gap between letters

    break;

    case 'H' : // letter H


    led=0x01; delay( );

    led=0xEF; delay( );

    led=0xEF; delay( );

    led=0xEF; delay( );

    led=0x01; delay( );

    led=0xff; delay( );// to make one column gap between letters

    break;


    }
    }
    } // END



    Program ten jest napisany w języku c do wyświetlacza widmowego opartego o atmega 16 i 8 ledów. Pełny opis projektu znajduje się tutaj: http://www.instructables.com/id/Propeller-Clock/

    0 20
  • Relpol
  • #2 23 Lip 2015 12:38
    strikexp
    Poziom 27  

    Kod: c
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod


    Wystarczyło zajrzeć w kod i przeczytać

    0
  • Relpol
  • #3 23 Lip 2015 12:56
    kewert
    Poziom 13  

    Zauważyłem to, ale to jest odwołanie(?) do:

    Spoiler:
    Code:
    void display(unsigned char car)
    
    {
    {
    switch(car)
    {
    case 'B' : // letter B

    led=0x93; delay( );

    led=0x6D; delay( );

    led=0x6D; delay( );

    led=0x6D; delay( );

    led=0x01; delay( );

    led=0xff; delay( );// to make one column gap between letters

    break;

    case 'R' : // display R

    led=0x8D; delay( );

    led=0x6B; delay( );

    led=0x67; delay( );

    led=0x6F; delay( );

    led=0x01; delay( );

    led=0xff; delay( );// to make one column gap between letters

    break;

    case 'I' : // letter I


    led=0x7D; delay( );

    led=0x7D; delay( );

    led=0x01; delay( );

    led=0x7D; delay( );

    led=0x7D; delay( );

    led=0xff; delay( );// to make one column gap between letters

    break;

    case 'J' : // letter J


    led=0x7F; delay( );

    led=0x7F; delay( );

    led=0x01; delay( );

    led=0x7D; delay( );

    led=0x71; delay( );

    led=0xff; delay( );// to make one column gap between letters

    break;

    case 'E' : // letter E


    led=0x6D; delay( );

    led=0x6D; delay( );

    led=0x6D; delay( );

    led=0x6D; delay( );

    led=0x01; delay( );

    led=0xff; delay( );// to make one column gap between letters

    break;

    case 'S' : // letter S


    led=0x61; delay( );

    led=0x6D; delay( );

    led=0x6D; delay( );

    led=0x6D; delay( );

    led=0x0D; delay( );

    led=0xff; delay( );// to make one column gap between letters

    break;

    case 'H' : // letter H


    led=0x01; delay( );

    led=0xEF; delay( );

    led=0xEF; delay( );

    led=0xEF; delay( );

    led=0x01; delay( );

    led=0xff; delay( );// to make one column gap between letters

    break;


    Wygląda to na sterowanie zaświecania i gaszenia diód. W bascomie wiem jak to by miało wyglądać, bo to by były po prostu zera(nie świeci) i jedynki(świeci). Tutaj nie mam pojęcia co oznaczają te ciągi znaków.

    0
  • #4 23 Lip 2015 13:09
    strikexp
    Poziom 27  

    Sprawdź sobie jak działa instrukcja switch i case w języku C :)
    Takiej konstrukcji jeszcze nie widziałem ale jest to przypisanie do zmiennej led jakiejś liczby zapisanej szesnastkowo.
    Zgaduję że każde takie przypisanie powoduje wydrukowanie kolumny pixeli. Zobacz że np E i S w środku mają 3 takie same kolumny. Spróbuj pokombinować z nowymi literami i zobacz czy dobrze wyjdzie. Jak nie to rozpisz sobie te liczby szesnastkowe na bitowe, pewnie wyjdzie zwykła kolekcja on/off.
    Jak ci łatwiej to możesz wpisywać dwójkowo, w C robi się to tak:
    led = B00110000;

    2
  • #5 23 Lip 2015 13:17
    -psiak-
    Poziom 32  

    Kod: c
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod

    0
  • #6 23 Lip 2015 13:25
    kewert
    Poziom 13  

    Czyli mogę dwójkowo wpisywać jak w bascomie? W takim razie sporo mi to ułatwia. Tylko dalej nie rozumiem oryginalnego zapisu, czy mógłby mi ktoś to jak najprościej wytłumaczyć? Z programowania znam tylko najprostsze podstawy.

    0
  • Pomocny post
    #7 23 Lip 2015 13:34
    -psiak-
    Poziom 32  

    kewert napisał:
    Czyli mogę dwójkowo wpisywać jak w bascomie?
    Jeżeli twój kompilator to łyknie to możesz, jak nie - to nie. Wywnioskowanie tego wraz sprawdzeniem jest szybsze niż smarowanie na forum (gwarantuję).

    kewert napisał:
    Tylko dalej nie rozumiem oryginalnego zapisu, czy mógłby mi ktoś to jak najprościej wytłumaczyć?
    Jeżeli chcesz się uczyć, to zacznij od prostych kodów które rozumiesz - tłumaczenie nic ci nie da, jeżeli nie chcesz (się uczyć) to tłumaczenie tym bardziej jest bezsensowne.

    kewert napisał:
    Z programowania znam tylko najprostsze podstawy.
    Czyli napisz książkę o najprostszych podstawach które znasz, ktoś ją przeczyta po czym będzie w stanie przetłumaczyć najprostsze podstawy użyte w tym kodzie na najprostsze podstawy znane tobie.

    Zapytanie w prost o jakiś konkret, jest jak najbardziej sensowne, co najwyżej dostaniesz link do dokumentacji.

    1
  • #8 23 Lip 2015 13:39
    kewert
    Poziom 13  

    Ok, dzięki wszystkim za pomoc. Pozostaje tylko kwestia zrobienia z tego programu pliku .hex, tak, żebym mógł to wgrać do mikrokontrolera. W jaki sposób mogę to zrobić?

    0
  • #9 23 Lip 2015 13:42
    strikexp
    Poziom 27  

    Tak możesz wpisywać dwójkowo, szesnastkowo i dziesiętnie. Kwestia tylko odpowiedniego zapisu aby kompilator zrozumiał, dwójkowo poprzedza sie właśnie dużym B.

    Jak programujesz ATmegę i masz USBasp to można to zrobic Eclipse z dodatkiem AVR. Instrukcja jest na youtube.

    2
  • #10 23 Lip 2015 16:54
    kewert
    Poziom 13  

    Dzięki wszystkim za pomoc, w razie problemów, będę jeszcze tutaj pisał.

    0
  • #11 13 Wrz 2015 20:32
    kewert
    Poziom 13  

    Zrobiłem w końcu ten wyświetlacz, ale przy próbie zmiany na system dwójkowy, WinAVR wyrzuca coś takiego:

    Spoiler:
    Code:
    > "make.exe" all
    

    -------- begin --------
    avr-gcc (WinAVR 20100110) 4.3.3
    Copyright (C) 2008 Free Software Foundation, Inc.
    This is free software; see the source for copying conditions.  There is NO
    warranty; not even for MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.


    Size before:
    AVR Memory Usage
    ----------------
    Device: atmega16

    Program:    1094 bytes (6.7% Full)
    (.text + .data + .bootloader)

    Data:          2 bytes (0.2% Full)
    (.data + .bss + .noinit)




    Compiling C: main.c
    avr-gcc -c -mmcu=atmega16 -I. -gdwarf-2 -DF_CPU=8000000UL -Os -funsigned-char -funsigned-bitfields -fpack-struct -fshort-enums -Wall -Wstrict-prototypes -Wa,-adhlns=./main.lst  -std=gnu99 -MMD -MP -MF .dep/main.o.d main.c -o main.o
    In file included from main.c:9:
    c:/winavr-20100110/lib/gcc/../../avr/include/avr/delay.h:36:2: warning: #warning "This file has been moved to <util/delay.h>."
    main.c:25: warning: function declaration isn't a prototype
    main.c:24: warning: return type of 'main' is not 'int'
    main.c: In function 'display':
    main.c:47: error: 'B00011000' undeclared (first use in this function)
    main.c:47: error: (Each undeclared identifier is reported only once
    main.c:47: error: for each function it appears in.)
    make.exe: *** [main.o] Error 1

    > Process Exit Code: 2
    > Time Taken: 00:02


    Kod wygląda tak:

    Spoiler:
    Code:

    //@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@//
    //   This programe for POV massage display   //
    //            For Active LOW             //
    //            Anticlockwise             //
    //           Using Atmega16             //
    //@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@//

    #include <avr/io.h>
    #include <avr/delay.h>





    #define led PORTA

    unsigned int del=5; //use for delay function

    void delay(void)
    {

    _delay_ms(del/7);

    }

    void display(unsigned char car);

    void main()
    {
    DDRA=0xff; //setting the output port

    while(1)
    {
    display('H'); //display H


    _delay_ms(30); //delay after ending the name

    }

    }

    void display(unsigned char car)
    {
    {
    switch(car)
    {
    case 'H' : // letter H


    led=B00011000; delay( );

    led=B00011000; delay( );

    led=B00011000; delay( );

    led=B00011000; delay( );

    led=B00011000; delay( );

    led=B00011000; delay( );// to make one column gap between letters

    break;


    }
    }
    } // END



    Makefile w ten sposób:

    Spoiler:
    Code:
    # Hey Emacs, this is a -*- makefile -*-
    
    #----------------------------------------------------------------------------
    # WinAVR Makefile Template written by Eric B. Weddington, Jörg Wunsch, et al.
    #
    # Released to the Public Domain
    #
    # Additional material for this makefile was written by:
    # Peter Fleury
    # Tim Henigan
    # Colin O'Flynn
    # Reiner Patommel
    # Markus Pfaff
    # Sander Pool
    # Frederik Rouleau
    # Carlos Lamas
    #
    #----------------------------------------------------------------------------
    # On command line:
    #
    # make all = Make software.
    #
    # make clean = Clean out built project files.
    #
    # make coff = Convert ELF to AVR COFF.
    #
    # make extcoff = Convert ELF to AVR Extended COFF.
    #
    # make program = Download the hex file to the device, using avrdude.
    #                Please customize the avrdude settings below first!
    #
    # make debug = Start either simulavr or avarice as specified for debugging,
    #              with avr-gdb or avr-insight as the front end for debugging.
    #
    # make filename.s = Just compile filename.c into the assembler code only.
    #
    # make filename.i = Create a preprocessed source file for use in submitting
    #                   bug reports to the GCC project.
    #
    # To rebuild project do "make clean" then "make all".
    #----------------------------------------------------------------------------


    # MCU name
    MCU = atmega16


    # Processor frequency.
    #     This will define a symbol, F_CPU, in all source code files equal to the
    #     processor frequency. You can then use this symbol in your source code to
    #     calculate timings. Do NOT tack on a 'UL' at the end, this will be done
    #     automatically to create a 32-bit value in your source code.
    #     Typical values are:
    #         F_CPU =  1000000
    #         F_CPU =  1843200
    #         F_CPU =  2000000
    #         F_CPU =  3686400
    #         F_CPU =  4000000
    #         F_CPU =  7372800
    #         F_CPU =  8000000
    #         F_CPU = 11059200
    #         F_CPU = 14745600
    #         F_CPU = 16000000
    #         F_CPU = 18432000
    #         F_CPU = 20000000
    F_CPU = 8000000


    # Output format. (can be srec, ihex, binary)
    FORMAT = ihex


    # Target file name (without extension).
    TARGET = main


    # Object files directory
    #     To put object files in current directory, use a dot (.), do NOT make
    #     this an empty or blank macro!
    OBJDIR = .


    # List C source files here. (C dependencies are automatically generated.)
    SRC = main.c


    # List C++ source files here. (C dependencies are automatically generated.)
    CPPSRC =


    # List Assembler source files here.
    #     Make them always end in a capital .S.  Files ending in a lowercase .s
    #     will not be considered source files but generated files (assembler
    #     output from the compiler), and will be deleted upon "make clean"!
    #     Even though the DOS/Win* filesystem matches both .s and .S the same,
    #     it will preserve the spelling of the filenames, and gcc itself does
    #     care about how the name is spelled on its command-line.
    ASRC =


    # Optimization level, can be [0, 1, 2, 3, s].
    #     0 = turn off optimization. s = optimize for size.
    #     (Note: 3 is not always the best optimization level. See avr-libc FAQ.)
    OPT = s


    # Debugging format.
    #     Native formats for AVR-GCC's -g are dwarf-2 [default] or stabs.
    #     AVR Studio 4.10 requires dwarf-2.
    #     AVR [Extended] COFF format requires stabs, plus an avr-objcopy run.
    DEBUG = dwarf-2


    # List any extra directories to look for include files here.
    #     Each directory must be seperated by a space.
    #     Use forward slashes for directory separators.
    #     For a directory that has spaces, enclose it in quotes.
    EXTRAINCDIRS =


    # Compiler flag to set the C Standard level.
    #     c89   = "ANSI" C
    #     gnu89 = c89 plus GCC extensions
    #     c99   = ISO C99 standard (not yet fully implemented)
    #     gnu99 = c99 plus GCC extensions
    CSTANDARD = -std=gnu99


    # Place -D or -U options here for C sources
    CDEFS = -DF_CPU=$(F_CPU)UL


    # Place -D or -U options here for ASM sources
    ADEFS = -DF_CPU=$(F_CPU)


    # Place -D or -U options here for C++ sources
    CPPDEFS = -DF_CPU=$(F_CPU)UL
    #CPPDEFS += -D__STDC_LIMIT_MACROS
    #CPPDEFS += -D__STDC_CONSTANT_MACROS



    #---------------- Compiler Options C ----------------
    #  -g*:          generate debugging information
    #  -O*:          optimization level
    #  -f...:        tuning, see GCC manual and avr-libc documentation
    #  -Wall...:     warning level
    #  -Wa,...:      tell GCC to pass this to the assembler.
    #    -adhlns...: create assembler listing
    CFLAGS = -g$(DEBUG)
    CFLAGS += $(CDEFS)
    CFLAGS += -O$(OPT)
    CFLAGS += -funsigned-char
    CFLAGS += -funsigned-bitfields
    CFLAGS += -fpack-struct
    CFLAGS += -fshort-enums
    CFLAGS += -Wall
    CFLAGS += -Wstrict-prototypes
    #CFLAGS += -mshort-calls
    #CFLAGS += -fno-unit-at-a-time
    #CFLAGS += -Wundef
    #CFLAGS += -Wunreachable-code
    #CFLAGS += -Wsign-compare
    CFLAGS += -Wa,-adhlns=$(<:%.c=$(OBJDIR)/%.lst)
    CFLAGS += $(patsubst %,-I%,$(EXTRAINCDIRS))
    CFLAGS += $(CSTANDARD)


    #---------------- Compiler Options C++ ----------------
    #  -g*:          generate debugging information
    #  -O*:          optimization level
    #  -f...:        tuning, see GCC manual and avr-libc documentation
    #  -Wall...:     warning level
    #  -Wa,...:      tell GCC to pass this to the assembler.
    #    -adhlns...: create assembler listing
    CPPFLAGS = -g$(DEBUG)
    CPPFLAGS += $(CPPDEFS)
    CPPFLAGS += -O$(OPT)
    CPPFLAGS += -funsigned-char
    CPPFLAGS += -funsigned-bitfields
    CPPFLAGS += -fpack-struct
    CPPFLAGS += -fshort-enums
    CPPFLAGS += -fno-exceptions
    CPPFLAGS += -Wall
    CPPFLAGS += -Wundef
    #CPPFLAGS += -mshort-calls
    #CPPFLAGS += -fno-unit-at-a-time
    #CPPFLAGS += -Wstrict-prototypes
    #CPPFLAGS += -Wunreachable-code
    #CPPFLAGS += -Wsign-compare
    CPPFLAGS += -Wa,-adhlns=$(<:%.cpp=$(OBJDIR)/%.lst)
    CPPFLAGS += $(patsubst %,-I%,$(EXTRAINCDIRS))
    #CPPFLAGS += $(CSTANDARD)


    #---------------- Assembler Options ----------------
    #  -Wa,...:   tell GCC to pass this to the assembler.
    #  -adhlns:   create listing
    #  -gstabs:   have the assembler create line number information; note that
    #             for use in COFF files, additional information about filenames
    #             and function names needs to be present in the assembler source
    #             files -- see avr-libc docs [FIXME: not yet described there]
    #  -listing-cont-lines: Sets the maximum number of continuation lines of hex
    #       dump that will be displayed for a given single line of source input.
    ASFLAGS = $(ADEFS) -Wa,-adhlns=$(<:%.S=$(OBJDIR)/%.lst),-gstabs,--listing-cont-lines=100


    #---------------- Library Options ----------------
    # Minimalistic printf version
    PRINTF_LIB_MIN = -Wl,-u,vfprintf -lprintf_min

    # Floating point printf version (requires MATH_LIB = -lm below)
    PRINTF_LIB_FLOAT = -Wl,-u,vfprintf -lprintf_flt

    # If this is left blank, then it will use the Standard printf version.
    PRINTF_LIB =
    #PRINTF_LIB = $(PRINTF_LIB_MIN)
    #PRINTF_LIB = $(PRINTF_LIB_FLOAT)


    # Minimalistic scanf version
    SCANF_LIB_MIN = -Wl,-u,vfscanf -lscanf_min

    # Floating point + %[ scanf version (requires MATH_LIB = -lm below)
    SCANF_LIB_FLOAT = -Wl,-u,vfscanf -lscanf_flt

    # If this is left blank, then it will use the Standard scanf version.
    SCANF_LIB =
    #SCANF_LIB = $(SCANF_LIB_MIN)
    #SCANF_LIB = $(SCANF_LIB_FLOAT)


    MATH_LIB = -lm


    # List any extra directories to look for libraries here.
    #     Each directory must be seperated by a space.
    #     Use forward slashes for directory separators.
    #     For a directory that has spaces, enclose it in quotes.
    EXTRALIBDIRS =



    #---------------- External Memory Options ----------------

    # 64 KB of external RAM, starting after internal RAM (ATmega128!),
    # used for variables (.data/.bss) and heap (malloc()).
    #EXTMEMOPTS = -Wl,-Tdata=0x801100,--defsym=__heap_end=0x80ffff

    # 64 KB of external RAM, starting after internal RAM (ATmega128!),
    # only used for heap (malloc()).
    #EXTMEMOPTS = -Wl,--section-start,.data=0x801100,--defsym=__heap_end=0x80ffff

    EXTMEMOPTS =



    #---------------- Linker Options ----------------
    #  -Wl,...:     tell GCC to pass this to linker.
    #    -Map:      create map file
    #    --cref:    add cross reference to  map file
    LDFLAGS = -Wl,-Map=$(TARGET).map,--cref
    LDFLAGS += $(EXTMEMOPTS)
    LDFLAGS += $(patsubst %,-L%,$(EXTRALIBDIRS))
    LDFLAGS += $(PRINTF_LIB) $(SCANF_LIB) $(MATH_LIB)
    #LDFLAGS += -T linker_script.x



    #---------------- Programming Options (avrdude) ----------------

    # Programming hardware
    # Type: avrdude -c ?
    # to get a full listing.
    #
    AVRDUDE_PROGRAMMER = stk500v2

    # com1 = serial port. Use lpt1 to connect to parallel port.
    AVRDUDE_PORT = com1    # programmer connected to serial device

    AVRDUDE_WRITE_FLASH = -U flash:w:$(TARGET).hex
    #AVRDUDE_WRITE_EEPROM = -U eeprom:w:$(TARGET).eep


    # Uncomment the following if you want avrdude's erase cycle counter.
    # Note that this counter needs to be initialized first using -Yn,
    # see avrdude manual.
    #AVRDUDE_ERASE_COUNTER = -y

    # Uncomment the following if you do /not/ wish a verification to be
    # performed after programming the device.
    #AVRDUDE_NO_VERIFY = -V

    # Increase verbosity level.  Please use this when submitting bug
    # reports about avrdude. See <http://savannah.nongnu.org/projects/avrdude>
    # to submit bug reports.
    #AVRDUDE_VERBOSE = -v -v

    AVRDUDE_FLAGS = -p $(MCU) -P $(AVRDUDE_PORT) -c $(AVRDUDE_PROGRAMMER)
    AVRDUDE_FLAGS += $(AVRDUDE_NO_VERIFY)
    AVRDUDE_FLAGS += $(AVRDUDE_VERBOSE)
    AVRDUDE_FLAGS += $(AVRDUDE_ERASE_COUNTER)



    #---------------- Debugging Options ----------------

    # For simulavr only - target MCU frequency.
    DEBUG_MFREQ = $(F_CPU)

    # Set the DEBUG_UI to either gdb or insight.
    # DEBUG_UI = gdb
    DEBUG_UI = insight

    # Set the debugging back-end to either avarice, simulavr.
    DEBUG_BACKEND = avarice
    #DEBUG_BACKEND = simulavr

    # GDB Init Filename.
    GDBINIT_FILE = __avr_gdbinit

    # When using avarice settings for the JTAG
    JTAG_DEV = /dev/com1

    # Debugging port used to communicate between GDB / avarice / simulavr.
    DEBUG_PORT = 4242

    # Debugging host used to communicate between GDB / avarice / simulavr, normally
    #     just set to localhost unless doing some sort of crazy debugging when
    #     avarice is running on a different computer.
    DEBUG_HOST = localhost



    #============================================================================


    # Define programs and commands.
    SHELL = sh
    CC = avr-gcc
    OBJCOPY = avr-objcopy
    OBJDUMP = avr-objdump
    SIZE = avr-size
    AR = avr-ar rcs
    NM = avr-nm
    AVRDUDE = avrdude
    REMOVE = rm -f
    REMOVEDIR = rm -rf
    COPY = cp
    WINSHELL = cmd


    # Define Messages
    # English
    MSG_ERRORS_NONE = Errors: none
    MSG_BEGIN = -------- begin --------
    MSG_END = --------  end  --------
    MSG_SIZE_BEFORE = Size before:
    MSG_SIZE_AFTER = Size after:
    MSG_COFF = Converting to AVR COFF:
    MSG_EXTENDED_COFF = Converting to AVR Extended COFF:
    MSG_FLASH = Creating load file for Flash:
    MSG_EEPROM = Creating load file for EEPROM:
    MSG_EXTENDED_LISTING = Creating Extended Listing:
    MSG_SYMBOL_TABLE = Creating Symbol Table:
    MSG_LINKING = Linking:
    MSG_COMPILING = Compiling C:
    MSG_COMPILING_CPP = Compiling C++:
    MSG_ASSEMBLING = Assembling:
    MSG_CLEANING = Cleaning project:
    MSG_CREATING_LIBRARY = Creating library:




    # Define all object files.
    OBJ = $(SRC:%.c=$(OBJDIR)/%.o) $(CPPSRC:%.cpp=$(OBJDIR)/%.o) $(ASRC:%.S=$(OBJDIR)/%.o)

    # Define all listing files.
    LST = $(SRC:%.c=$(OBJDIR)/%.lst) $(CPPSRC:%.cpp=$(OBJDIR)/%.lst) $(ASRC:%.S=$(OBJDIR)/%.lst)


    # Compiler flags to generate dependency files.
    GENDEPFLAGS = -MMD -MP -MF .dep/$(@F).d


    # Combine all necessary flags and optional flags.
    # Add target processor to flags.
    ALL_CFLAGS = -mmcu=$(MCU) -I. $(CFLAGS) $(GENDEPFLAGS)
    ALL_CPPFLAGS = -mmcu=$(MCU) -I. -x c++ $(CPPFLAGS) $(GENDEPFLAGS)
    ALL_ASFLAGS = -mmcu=$(MCU) -I. -x assembler-with-cpp $(ASFLAGS)





    # Default target.
    all: begin gccversion sizebefore build sizeafter end

    # Change the build target to build a HEX file or a library.
    build: elf hex eep lss sym
    #build: lib


    elf: $(TARGET).elf
    hex: $(TARGET).hex
    eep: $(TARGET).eep
    lss: $(TARGET).lss
    sym: $(TARGET).sym
    LIBNAME=lib$(TARGET).a
    lib: $(LIBNAME)



    # Eye candy.
    # AVR Studio 3.x does not check make's exit code but relies on
    # the following magic strings to be generated by the compile job.
    begin:
       @echo
       @echo $(MSG_BEGIN)

    end:
       @echo $(MSG_END)
       @echo


    # Display size of file.
    HEXSIZE = $(SIZE) --target=$(FORMAT) $(TARGET).hex
    ELFSIZE = $(SIZE) --mcu=$(MCU) --format=avr $(TARGET).elf

    sizebefore:
       @if test -f $(TARGET).elf; then echo; echo $(MSG_SIZE_BEFORE); $(ELFSIZE); \
       2>/dev/null; echo; fi

    sizeafter:
       @if test -f $(TARGET).elf; then echo; echo $(MSG_SIZE_AFTER); $(ELFSIZE); \
       2>/dev/null; echo; fi



    # Display compiler version information.
    gccversion :
       @$(CC) --version



    # Program the device. 
    program: $(TARGET).hex $(TARGET).eep
       $(AVRDUDE) $(AVRDUDE_FLAGS) $(AVRDUDE_WRITE_FLASH) $(AVRDUDE_WRITE_EEPROM)


    # Generate avr-gdb config/init file which does the following:
    #     define the reset signal, load the target file, connect to target, and set
    #     a breakpoint at main().
    gdb-config:
       @$(REMOVE) $(GDBINIT_FILE)
       @echo define reset >> $(GDBINIT_FILE)
       @echo SIGNAL SIGHUP >> $(GDBINIT_FILE)
       @echo end >> $(GDBINIT_FILE)
       @echo file $(TARGET).elf >> $(GDBINIT_FILE)
       @echo target remote $(DEBUG_HOST):$(DEBUG_PORT)  >> $(GDBINIT_FILE)
    ifeq ($(DEBUG_BACKEND),simulavr)
       @echo load  >> $(GDBINIT_FILE)
    endif
       @echo break main >> $(GDBINIT_FILE)

    debug: gdb-config $(TARGET).elf
    ifeq ($(DEBUG_BACKEND), avarice)
       @echo Starting AVaRICE - Press enter when "waiting to connect" message displays.
       @$(WINSHELL) /c start avarice --jtag $(JTAG_DEV) --erase --program --file \
       $(TARGET).elf $(DEBUG_HOST):$(DEBUG_PORT)
       @$(WINSHELL) /c pause

    else
       @$(WINSHELL) /c start simulavr --gdbserver --device $(MCU) --clock-freq \
       $(DEBUG_MFREQ) --port $(DEBUG_PORT)
    endif
       @$(WINSHELL) /c start avr-$(DEBUG_UI) --command=$(GDBINIT_FILE)




    # Convert ELF to COFF for use in debugging / simulating in AVR Studio or VMLAB.
    COFFCONVERT = $(OBJCOPY) --debugging
    COFFCONVERT += --change-section-address .data-0x800000
    COFFCONVERT += --change-section-address .bss-0x800000
    COFFCONVERT += --change-section-address .noinit-0x800000
    COFFCONVERT += --change-section-address .eeprom-0x810000



    coff: $(TARGET).elf
       @echo
       @echo $(MSG_COFF) $(TARGET).cof
       $(COFFCONVERT) -O coff-avr $< $(TARGET).cof


    extcoff: $(TARGET).elf
       @echo
       @echo $(MSG_EXTENDED_COFF) $(TARGET).cof
       $(COFFCONVERT) -O coff-ext-avr $< $(TARGET).cof



    # Create final output files (.hex, .eep) from ELF output file.
    %.hex: %.elf
       @echo
       @echo $(MSG_FLASH) $@
       $(OBJCOPY) -O $(FORMAT) -R .eeprom -R .fuse -R .lock $< $@

    %.eep: %.elf
       @echo
       @echo $(MSG_EEPROM) $@
       -$(OBJCOPY) -j .eeprom --set-section-flags=.eeprom="alloc,load" \
       --change-section-lma .eeprom=0 --no-change-warnings -O $(FORMAT) $< $@ || exit 0

    # Create extended listing file from ELF output file.
    %.lss: %.elf
       @echo
       @echo $(MSG_EXTENDED_LISTING) $@
       $(OBJDUMP) -h -S -z $< > $@

    # Create a symbol table from ELF output file.
    %.sym: %.elf
       @echo
       @echo $(MSG_SYMBOL_TABLE) $@
       $(NM) -n $< > $@



    # Create library from object files.
    .SECONDARY : $(TARGET).a
    .PRECIOUS : $(OBJ)
    %.a: $(OBJ)
       @echo
       @echo $(MSG_CREATING_LIBRARY) $@
       $(AR) $@ $(OBJ)


    # Link: create ELF output file from object files.
    .SECONDARY : $(TARGET).elf
    .PRECIOUS : $(OBJ)
    %.elf: $(OBJ)
       @echo
       @echo $(MSG_LINKING) $@
       $(CC) $(ALL_CFLAGS) $^ --output $@ $(LDFLAGS)


    # Compile: create object files from C source files.
    $(OBJDIR)/%.o : %.c
       @echo
       @echo $(MSG_COMPILING) $<
       $(CC) -c $(ALL_CFLAGS) $< -o $@


    # Compile: create object files from C++ source files.
    $(OBJDIR)/%.o : %.cpp
       @echo
       @echo $(MSG_COMPILING_CPP) $<
       $(CC) -c $(ALL_CPPFLAGS) $< -o $@


    # Compile: create assembler files from C source files.
    %.s : %.c
       $(CC) -S $(ALL_CFLAGS) $< -o $@


    # Compile: create assembler files from C++ source files.
    %.s : %.cpp
       $(CC) -S $(ALL_CPPFLAGS) $< -o $@


    # Assemble: create object files from assembler source files.
    $(OBJDIR)/%.o : %.S
       @echo
       @echo $(MSG_ASSEMBLING) $<
       $(CC) -c $(ALL_ASFLAGS) $< -o $@


    # Create preprocessed source for use in sending a bug report.
    %.i : %.c
       $(CC) -E -mmcu=$(MCU) -I. $(CFLAGS) $< -o $@


    # Target: clean project.
    clean: begin clean_list end

    clean_list :
       @echo
       @echo $(MSG_CLEANING)
       $(REMOVE) $(TARGET).hex
       $(REMOVE) $(TARGET).eep
       $(REMOVE) $(TARGET).cof
       $(REMOVE) $(TARGET).elf
       $(REMOVE) $(TARGET).map
       $(REMOVE) $(TARGET).sym
       $(REMOVE) $(TARGET).lss
       $(REMOVE) $(SRC:%.c=$(OBJDIR)/%.o)
       $(REMOVE) $(SRC:%.c=$(OBJDIR)/%.lst)
       $(REMOVE) $(SRC:.c=.s)
       $(REMOVE) $(SRC:.c=.d)
       $(REMOVE) $(SRC:.c=.i)
       $(REMOVEDIR) .dep


    # Create object files directory
    $(shell mkdir $(OBJDIR) 2>/dev/null)


    # Include the dependency files.
    -include $(shell mkdir .dep 2>/dev/null) $(wildcard .dep/*)


    # Listing of phony targets.
    .PHONY : all begin finish end sizebefore sizeafter gccversion \
    build elf hex eep lss sym coff extcoff \
    clean clean_list program debug gdb-config




    Gdzie jest błąd?

    0
  • #12 13 Wrz 2015 20:52
    -psiak-
    Poziom 32  

    To oznacza tylko jedno, kompilator nie rozumie stałej w systemie binarnym.
    Użyj systemu szesnastkowego lub ósemkowego.

    0
  • #14 14 Wrz 2015 22:43
    kewert
    Poziom 13  

    Dzięki wszystkim za pomoc. Ostatecznie wybrałem metodę zapisu dwójkowego i późniejszej konwersji na szesnastkowy. W przypadku użycia samego systemu dwójkowego, napis nie wyświetla się poprawnie.

    0
  • #15 14 Wrz 2015 22:53
    -psiak-
    Poziom 32  

    Czemu nie zrobisz po ludzku:

    Kod: c
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod

    Albo jeszcze lepiej za pomocą tablicy.

    0
  • #16 14 Wrz 2015 23:14
    kewert
    Poziom 13  

    Robiłem już w ten sposób, ale reszta programu jest jakoś dziwnie napisana albo mam coś pomieszane na PCB, bo ten sposób nie działa poprawnie(coś tam się wyświetla, ale nie to co powinno. Do tablic jeszcze nie doszedłem. Ogółem z programowania jestem bardzo słaby, ale mam nadzieję, że niedługo uda mi się zmienić ten stan rzeczy.

    0
  • Pomocny post
    #17 15 Wrz 2015 21:14
    oloam
    Poziom 20  

    kewert napisał:
    W przypadku użycia samego systemu dwójkowego, napis nie wyświetla się poprawnie.
    kewert napisał:
    bo ten sposób nie działa poprawnie


    Niemozliwe. Czy oby poprawnie zapisujesz z systemie dwojkowym? Na szybko rozpisalem litery na system dwojkowy i wyraznie widac tery lietry (dodatkowo na rysunku wyroznilem zera, ktore tworza litere) odwrocone o 270 stopni zgodnie z ruchem wskazowek zegara. Ba, dzieki zapisowi dwojkowemu latwiej stworzyc wlasne litery (widzimy tworzona litere) : Wyświetlacz widmowy - Zmiana zawartego w kodzie napisu/obrazu, język c

    0
  • #18 15 Wrz 2015 22:58
    kewert
    Poziom 13  

    Już wiem co było źle. Nie odwróciłem liter. Dzięki za pomoc.

    0
  • Pomocny post
    #19 18 Wrz 2015 20:21
    penknife
    Poziom 20  

    moja wariacja na temat:

    Kod: c
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod

    P.S. Nie testowałem tego pod AVR, kawałki kodu były przetestowane na Windowsie za pomocą TCC -Wall

    0
  • #20 19 Wrz 2015 20:38
    kewert
    Poziom 13  

    Wielkie dzięki za ten program :) Proszę tylko jeszcze żebyś mi wytłumaczył jak jest skonstruowany. Co za co odpowiada.

    0
  • #21 20 Wrz 2015 21:43
    penknife
    Poziom 20  

    Jest to modyfikacja tego co jest na stronie http://www.instructables.com/id/Propeller-Clock/.

    Code:
    #define LEDs_PORT PORT_WYŚWIETLAJĄCY_8BITÓW_ZA_POMOCĄ_LEDÓW (domyślnie: PORTA)


    led(0xXX); -wyświetl ledami 8 bitów z podanej liczby i zaczekaj chwileczkę - delay();.
    Kod: c
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod


    display_list(czy_kierunek_wskazówek); - czy_kierunek_wskazówek przyjmuje true (-obroty ze wskazówkami zegara) lub false (-obroty przeciwne do ruchu wskazówek zegara) wyświetlając w odpowiedniej kolejności zawartość tablicy wskaźników list

    display_char(znak,czy_kierunek_wskazówek); - znak -czyli wskaźnik tablicy znaku; czy_kierunek_wskazówek - przyjmuje true (-obroty ze wskazówkami zegara) lub false (-przeciwnie). Jeżeli funkcja znajdzie wartość 0x00 pomija ją i przechodzi do następnej lub kończy działanie wyświetlając pustą kolumnę.

    Pozostałe funkcje opisane są na stronie źródłowej.

    P.S. Ładniejsza cyfra 2:
    Kod: c
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod



    Spoiler:
    P.P.S. Zakomentowana linia printf... w funkcji led wyświetla takie coś(w konsoli zamiast nietypowego znaczka(t z ogonkiem) jest wyśrodkowany biały piksel o kodzie znaku 254) (domyślna wartość *list[] oraz wywołanie display_list(true);):
    Code:
     ţţţţţţ 
    
       ţ   ţ
       ţ   ţ
     ţţţţţţ
           
     ţţţţţţţ
     ţ  ţ  ţ
     ţ  ţ  ţ
     ţ  ţţţ
      ţţ   
           
      ţţţţţ
     ţ     ţ
     ţ     ţ
      ţ   ţ
           
     ţţţţţţţ
     ţ     ţ
     ţ     ţ
      ţţţţţ
           
     ţţţţţţţ
     ţ  ţ  ţ
     ţ  ţ  ţ
     ţ     ţ
           
     ţţţţţţţ
        ţ  ţ
        ţ  ţ
           ţ
           
      ţţţţţ
     ţ     ţ
     ţ ţ   ţ
     ţţţ   ţ
           
     ţţţţţţţ
        ţ   
        ţ   
     ţţţţţţţ
           
     ţ     ţ
     ţţţţţţţ
     ţ     ţ
           
     ţţ     
    ţ      ţ
     ţţţţţţţ
           
     ţţţţţţţ
        ţţ 
        ţ ţ
       ţ   ţ
     ţţ     
           
     ţţţţţţţ
     ţ     
     ţ     
     ţ     
           
     ţţţţţţţ
         ţţ
        ţţ 
         ţţ
     ţţţţţţţ
           
     ţţţţţţţ
         ţţ
        ţ   
      ţţ   
     ţţţţţţţ
           
      ţţţţţ
     ţ     ţ
     ţ     ţ
     ţ     ţ
      ţţţţţ
           
     ţţţţţţţ
        ţ  ţ
        ţ  ţ
         ţţ
           
      ţţţţţ
     ţ     ţ
     ţ ţ   ţ
      ţţţţţ
     ţ     
           
     ţţţţţţţ
       ţţ  ţ
      ţ ţ  ţ
     ţ   ţţ
           
      ţ  ţţ
     ţ  ţ  ţ
     ţ  ţ  ţ
     ţ  ţ  ţ
      ţţ  ţ
           
           ţ
           ţ
     ţţţţţţţ
           ţ
           ţ
           
      ţţţţţţ
     ţ     
     ţ     
     ţ     
      ţţţţţţ
           
       ţţţţţ
      ţ     
     ţ     
      ţ     
       ţţţţţ
           
      ţţţţţţ
     ţ     
      ţţ   
     ţ     
      ţţţţţţ
           
     ţţ   ţţ
       ţ ţ 
        ţ   
       ţ ţ 
     ţţ   ţţ
           
         ţţţ
        ţ   
     ţţţ   
        ţ   
         ţţţ
           
     ţţ    ţ
     ţ ţ   ţ
     ţ  ţ  ţ
     ţ   ţ ţ
     ţ    ţţ
           
      ţţţţţ
     ţ ţ   ţ
     ţ  ţ  ţ
     ţ   ţ ţ
      ţţţţţ
           
     ţ    ţ
     ţţţţţţţ
     ţ     
           
     ţ    ţ
     ţţ    ţ
     ţ ţ   ţ
     ţ  ţ  ţ
     ţ   ţţ
           
      ţ   ţ
     ţ  ţ  ţ
     ţ  ţ  ţ
     ţ  ţ  ţ
      ţţ ţţ
           
       ţţ   
       ţ ţ 
       ţ  ţ
     ţţţţţţţ
       ţ   
           
      ţ ţţţţ
     ţ  ţ  ţ
     ţ  ţ  ţ
     ţ  ţ  ţ
      ţţ   ţ
           
      ţţţţţ
     ţ  ţ  ţ
     ţ  ţ  ţ
     ţ  ţ  ţ
      ţţ  ţ
           
     ţ     ţ
      ţ    ţ
       ţ   ţ
        ţ  ţ
         ţţţ
           
      ţţ ţţ
     ţ  ţ  ţ
     ţ  ţ  ţ
     ţ  ţ  ţ
      ţţ ţţ
           
      ţ  ţţ
     ţ  ţ  ţ
     ţ  ţ  ţ
     ţ  ţ  ţ
      ţţţţţ
           
     ţ     
      ţţ   
        ţ   
         ţţ
           ţ
           
        ţ   
        ţ   
        ţ   
           
        ţ   
       ţţţ 
        ţ   
           
       ţ  ţ
       ţ  ţ
       ţ  ţ
           
        ţ ţ
       ţţţţţ
        ţ ţ
           
    ţţţţ ţţţ
    ţţţţ ţţţ
    ţţţ  ţţţ
    ţţţ ţţţţ
    ţţţ ţţţţ
           

    P.P.S. Właściwie jeżeliby "skrócić" literkę J wystarczyłoby 7 ledów, gdyż żaden inny znak(poza test) nie wykorzystuje bitu 2^0 do zaświecenia ledem.
    Kod: c
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod


    P.P.P.S. 2015-09-27: W załączniku wersja, która potrafi obsłużyć bez dodatkowych modyfikacji kompilator TCC(wyświetlanie np. na Windowsie: tcc -run propeller.c) i AVR oraz teraz można utworzyć własną tablicę znaków, po czym wywołać wyświetlenie jej za pomocą:
    Kod: c
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod
    Funkcja delay() była użyta tylko w funkcji led() , więc jej kod znalazł się tam gdzie był potrzebny. Funkcja display_list() "zmutowała" w display_label(NazwaTablicyZnaków,długość_tablicy,kierunek_obrotów); ,która jest wywoływana przez: dispay(NazwaTablicy,kierunek_obrotu); dzięki: #define display(_A,_B) display_label(_A,(sizeof(_A)/sizeof(_A[0])),_B) .
    W tej wersji 1 (poprzednio 0) w tablicach znaków zapala danego leda oraz dodano kilka nowych znaków do wyświetlania.

    0
    Załączniki: