Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaki model latający na początek?

24 Jul 2015 20:09 3156 22
  • Level 9  
    Witam serdecznie,
    Chciałbym kupić jakiś model "na początek". Zastanawiam się nad czymś łatwym w obsłudze ;-) Nie miałem jeszcze nigdy styczności z modelami niestety (bawiłem się parę razy zabawkami - helikopterkami).

    Co najlepiej kupić na początek? Helikopter, drona czy samolot? Interesują mnie zestawy "gotowe" do lotu :)

    Mam małe mieszkanie - więc loty będę odbywał na dworze. Mieszkam nad morzem - więc chciałbym coś "mocnego" co mi nie odleci przy pierwszym, lepszym wietrze ;)

    Co byście mogli mi polecić?
    Bardzo proszę o pomoc :)

    Łukasz
  • Level 41  
    northwest wrote:
    Interesują mnie zestawy "gotowe" do lotu


    Nie podałeś jaki budżetem dysponujesz.

    northwest wrote:
    Mieszkam nad morzem - więc chciałbym coś "mocnego" co mi nie odleci przy pierwszym, lepszym wietrze


    Tutaj będzie problem, modele nie dysponują mocą do latania na większym wietrze.

    Może zainteresuj się modelami samochodów terenowych RC.
  • Level 9  
    Do 1000 zł dostanę coś sensownego?
    Znalazłem coś takiego: http://www.gimmik.pl/Syma_X8C_24GHz_kamera_HD_radio_24GHz_zasieg_do_50m,o,15811.html - tylko opinii o tym jak kot napłakał :(
    http://www.modelmotor.pl/helikopter-rc-hausler-450-p-700mm-z-nadajnikiem.html

    Wolałbym coś, co lata :-)

    W moim przypadku lepiej helikopter - czy dron?
    To są urządzenia całoroczne?

    Fajnie wygląda ten samolot też (do nauki, na początek):
    https://www.ef3m.pl/pl/p/BETA-1400-RTF-2,4-GHz-V3-RTF-gotowy-do-lotu-/1319 - 40 minut lotu ponoć... Wytrzymała konstrukcja....
  • Level 41  
    northwest wrote:
    Do 1000 zł dostanę coś sensownego


    Syma X8C trochę droższa zabawka silniki szczotkowe, zasięg do 50m napęd pośredni śmigieł, lepszy napęd to śmigło osadzone bezpośrednio na wale silnika.
    Jeśli szukasz dobrego modelu to z silnikami bezszczotkowymi, z tym że przekroczysz budżet.
    Hausler 450 P (700mm) (wzorowany na T-Rex 450) niezły wybór, sprawdź jak z dostępem do części zamiennych.
    BETA 1400 RTF bardzo dobry wybór na początek jeśli masz gdzie latać dużo przestrzeni kup trochę z większą rozpiętością skrzydeł. Napęd pchający mniej podatny na uszkodzenia.

    Jako ciekawostka http://www.finwinghobby.com/product_view.aspx?id=4

    http://abc-rc.pl/penguin-KIT-FPV-1720 - to jest KIT

    Na pierwszym zdjęciu pokazana obrotowa kamerka.
    Jaki model latający na początek? Jaki model latający na początek?
  • Level 41  
    northwest wrote:
    Czyli ten "pelikan" jest lepszy od tej Bety


    Na pewno jeśli chodzi o materiały to praktycznie to samo.

    Lub Alpha 1500 Pelikana sporo części.

    http://www.sklep.modelarnia.pl/index.php?k174...jace-czesci-zamienne-do-samolotow,,18,pelikan

    northwest wrote:
    Hausler 450 P - ten helikopterek poradzi sobie na dworze?


    Na lekkim wiaterku tak.

    northwest wrote:
    Z dronów co być polecił


    Na początek wybrał bym taki gdzie dostęp do części jest zapewniony.

    Drony będące zabawkami są do 1000 zł, bardziej zaawansowanego z silnikami bezszczotkowymi około 2000 zł, lub 2500 - 7000 zł.
    Musisz wybrać między zabawką czy modelem.
    Na przykład Hubsona x 4 z FPV czy AR.Drone 2.0, Parrot Bebop w przypadku SYMA X8C ( 500 zł ) masz dobry dostęp do tanich części.
  • moderator of Robotics
    Podane modele nie radzą sobie z wiatrem.
    Zastanów się czy to MUSI być model latający?
    Modele pływające lub jeżdżące też dają sporo frajdy.

    Nie szukaj zaawansowanych modeli specjalistycznych. Po co ci np. prawie dwumetrowy i dość delikatny model do FPV?
    Tobie jest potrzebny model do nauki. Pilotażu modeli trzeba się nauczyć. Doświadczenie z helikopterków - zabawek, jest praktycznie nieprzydatne.
    Potrzebujesz modelu, którym nauczysz się latać samolotem lub śmigłowcem.
    Samoloty są mniej upierdliwe w obsłudze niż śmigłowce. Konserwacja takiego T-Rexa, przy częstych kraksach, może doprowadzić do łez. :)

    Do nauki potrzebny jest model wolny, stabilny, niezbyt zwrotny, dobrze jeżeli to górnopłat ze śmigłem pchającym. Rozpiętość w granicach 0,8-1,5 metra, masa do 700 gram maks. Im mniej tym lepiej. Cięższy model będzie bardziej odporny na wiatr, lżejszy mniej się psuje przy lądowaniach dalszych od ideału.

    Drony są modne w handlu i to jest wszystko co można o tym typie modeli powiedzieć. Tak naprawdę to bardzo nudne modele i małych możliwościach. Ten typ platformy służy do celów praktycznych, czyli właściwie do wożenia ładunku, którym najczęściej jest kamera. Do tego by utrzymać się w powietrzu, potrzebują wiele energii i skomplikowaną elektronikę do nadzoru napędu. Od strony "zabawowej" są po prostu nudne jak flaki z olejem. Dla zawodowców są cennym narzędziem, jak ciągnik dla rolnika. Dla amatorów mają w sobie magię, póki nie spróbują jak to wygląda w praktyce. Marketing i sprzedawcy specjalizują się zaś w sprzedawaniu obietnic magii. :)

    Z gotowych modeli do nauki latania samolotem, polecane są: Sky Lady, Easy Glider PRO, Easy Star II, Beta 1400, różne "Cessny" i podobne. I wiele innych, bo co roku pojawiają się nowe modele, a i chiński przemysł nie ustaje w zadziwianiu klientów. Niezłe są też tzw. parkflyery. Można też model zbudować samemu dzięki planom z sieci . Czy to klasycznie z drewna i papieru, czy "nowocześnie" z pianek. Planów są tysiące.

    Na początek warto się zainteresować darmowym lub płatnym (są i takie i takie) symulatorem modeli RC. I za jego pomocą poćwiczyć przed pierwszym lotem.
    Jeżeli masz blisko do morza i nadmorskiego klifu, to świetną opcją, ale dość trudną w nauce, będzie latanie na żaglu szybowcem. Na wietrze od morza i na klifie, można latać modelem godzinami. Jest wielu modelarzy, którzy się tym zajmują. Warto się z nimi spiknąć i poprosić o pomoc w pierwszych krokach, jak dobór modeli (to już są modele bardziej wyczynowe) i naukę lotów w takich warunkach.
  • Level 41  
    Na plaży nie wylądujesz piasek, na maleńkim wiaterku polatasz decyduje waga 260g, oba w tej samej klasie,
    trochę mały pakiet 7.4V 900mAh Li-Po.
    Pozostaje uczyć się na symulatorze, życzę miłych lotów :)
  • Level 9  
    Rozumiem... Na piasku nie muszę ładować 😀 a jaki helikopter byłby rozsądny?
    Taki "podstawowy dobry"? ;)

    Rozmawiałem z paroma sprzedawcami i zalecają mi zakup siatki akumulatorków żeby polatać godzinkę takim helikopterem ;) wszystkie modele wytrzymują tylko 5-8 minut?:)
  • Level 41  
    Nie wiem czy nie zniechęcisz się za jakiś czas ale jeśli myślisz na przyszłość tym się zajmować
    to lepiej, wybrać inny z jak największą pojemnością pakietu, 900mAh to jest zbyt mały pakiet.
    Lepiej większej pojemności około 2000- 3000Ah. Na silnikach bezszczotkowych można trochę dłużej polatać nie ma problemów z przegrzewaniem.
  • Level 9  
    Noo właśnie chciałbym się tym dłużej pobawić, dlatego wolałbym kupić nawet coś ciut droższego, ale żeby mi się nie popsuło ;-)

    Do tych helikopterów pasują aż takie duże akumulatorki?:)

    Jaki helikopter byłby rozsądny? Te które znalazłem są okey?
  • moderator of Robotics
    1 PAWEL wrote:
    Nie wiem czy nie zniechęcisz się za jakiś czas ale jeśli myślisz na przyszłość tym się zajmować
    to lepiej, wybrać inny z jak największą pojemnością pakietu, 900mAh to jest zbyt mały pakiet.
    Lepiej większej pojemności około 2000- 3000Ah. Na silnikach bezszczotkowych można trochę dłużej polatać nie ma problemów z przegrzewaniem.


    Kiedy Kara Mustafa, wielki mistrz Krzyżaków...

    Pojemność pakietu ma znaczenie wyłącznie w odniesieniu do poboru energii w czasie. Nawet pakiet 100 mAh może być wystarczający, jeżeli napęd pobiera odpowiednio mało energii. A 10 000 mAh może być mało dla wymagającego napędu.

    Producent podaje, że np. Wasp ma silnik BL250 45000KV, a producent silnika podaje, że jego prąd ciągły to 25 A.
    W śmigłowcu zaś jest regulator 15 A. To już proszenie się o kłopoty i konieczność szybkiej wymiany na regulator co najmniej 30 A.
    Akumulator 900 mAh nawet 20C, jest za słaby do takiego napędu.

    O ile sam model - 6-cio kanałowy z regulowanym skokiem głowicy, to całkiem dobry wybór, to już sposób doboru elementów jest typowy dla wschodnich producentów - Helikopter działa na granicy wydajności podzespołów.

    Dlatego polecam raczej renomowanych producentów, np. Align i jego T-Rexy.
    Tam przynajmniej nie ma niespodzianek. Mimo wyższej ceny.
    Do nauki idealny jest śmigłowiec klasy 250. Ceny ok. 1000 zł.

    Co do silników bezszczotkowych to zły dobór napędu powoduje jego przegrzewanie się w identyczny sposób jak w silnikach szczotkowych. Bezszczotkowce potrafią się pięknie palić, nawet w locie. Zostawiają wtedy za sobą bardzo ładną ścieżkę z dymu. Nie są wcale bardziej odporne na przegrzewanie się.
    Mają wyższą sprawność, i mniejsze straty mocy dzięki czemu przy tym samym prądzie grzeją się nieco słabiej niż identyczny silnik szczotkowy, ale tak samo się mogą przegrzać przy przeciążeniu i nie są jakoś na to super odporne.
  • Helpful post
    Level 41  
    Madrik wrote:
    BL250 45000KV


    Przejęzyczenie powinno być BL250 4500KV.

    Na nie przegrzewanie się regulatora i silnika jest też opcja doboru odpowiednich przełożeń.
    Oczywiście tam gdzie to jest możliwe konstrukcyjnie.

    W klasie 450 sporo jest zasilanych pakietem 11,1V i pojemności około 2500mAh lub więcej przy większym napięciu i pakiecie 30-40C można już trochę dłużej polatać.
  • Level 9  
    Ojoj to widzę nie takie proste z tymi helikopterami ;) są jakieś dobre zestawy rtf?:) takie o których mówicie, nie bedą się paliły, długo bedą latały, nie zatrą się itp :)

    Dziękuje bardzo za podpowiedzi :)
  • Level 41  
    northwest wrote:
    nie bedą się paliły, długo bedą latały, nie zatrą się itp


    Bez przesady tak tragicznie to nie jest. Dużo modelarzy kupuje mechanikę ( KIT ) a elektronikę tak jak silnik regulator serwa aparaturę i inne dokupuje według własnego uznania lub doświadczenia.
    Wybierz wg siebie zwracając uwagę na podstawowe sprawy jak dostęp do części i długość lotu,
    w miarę długą gwarancję.
    I pamiętaj w helikopterze zbyt skomplikowana mechanika czytaj nowoczesna, wymaga serwisowania ustawiania regulacji dbania o czystość podzespołów i wymiana tych zużytych itp.

    http://zdalnehobby.pl/helikoptery-rc/10932-wa...6ch-flybarless-rtf-bezszczotkowy-loty-3d.html

    Jeśli nie porzucisz za szybko modelarstwa ten na pewno będzie dobry, chociaż szukał bym z większą pojemnością pakietu.
    I z oznaczeniem na pakiecie wydajności prądowej 20 - 30C, przy zakupie większej pojemności pakietu.

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1661410

    http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl...rums/showthread.php%3Ft%3D1661410&prev=search

    http://www.skyartec.com/ProductShow.asp?ArticleID=231

    http://www.skyartec.com/ProductShow.asp?ArticleID=1559

    Jaki model latający na początek? Jaki model latający na początek? Jaki model latający na początek?
  • Level 9  
    Jeszcze mi te parametry za dużo nie mówią ;-) Będę jechał na urlop i tak właśnie od tego urlopu chciałem się zacząć bawić w modelarstwo :))

    Dziękuje Wab bardzo za cierpliwość :)))

    Czyli polecasz albo ten model:
    http://www.skyartec.com/ProductShow.asp?ArticleID=1876
    albo ten:
    http://zdalnehobby.pl/helikoptery-rc/10932-wa...6ch-flybarless-rtf-bezszczotkowy-loty-3d.html ?? :)


    Na ten moment zależy mi na czymś złożonym, długo latającym, wytrzymałym i z łatwo dostępnymi częściami :))


    Jak bym kupił któregoś z nich, to nie muszę się o nic martwić? ;-)
    Tylko kupić parę baterii i mogę rozpocząć naukę?:)

    Czy przy wymianie tych baterii trzeba odczekać jakiś czas, czy można dalej "latać?

    Dodano po 2 [minuty]:

    te 2 modele różnią się tylko lcd na sterowniku:
    - http://zdalnehobby.pl/helikoptery-rc/10932-wa...6ch-flybarless-rtf-bezszczotkowy-loty-3d.html
    - http://zdalnehobby.pl/helikoptery-rc/10112-wa...6ch-flybarless-rtf-bezszczotkowy-loty-3d.html
    (przydatne to jest)? :)
  • Level 41  
    Ten droższy jest stuningowaną wersją modelu X3S i aparaturę na 6 czy 7 kanałową ? - do wyjaśnienia, na zdjęciu widać oznaczenie 7 kanałowa

    northwest wrote:
    Czy przy wymianie tych baterii trzeba odczekać jakiś czas, czy można dalej "latać?


    Zależy od temperatury regulatora i silnika, sprawdzisz po locie.
    Nie powinno być problemu z ciepłotą chyba że bardzo intensywnie użytkowany.

    northwest wrote:
    Czyli polecasz albo ten model:


    To jest to samo tylko WASP X3V 3-AXIS flybarless LCD - NASA701 LCD 2.4GHz 7ch TX , a WASP X3V 2.4GHz 6CH i tutaj jest nieścisłość na polskiej stronie w tytule podaje 6 kanałowa, dalej jest w opisie •Nadajnik 2.4GHz 7CH ?

    northwest wrote:
    Tylko kupić parę baterii i mogę rozpocząć naukę?


    Na symulatorze oraz obsługa aparatury, posprawdzaj czy wszystkie połączenia elektryczne, mechaniczne dokręcone.
    Test bez lotu czy działa sterowanie czy łopaty nie przenoszą drgań, wszystko znajdziesz w instrukcji. W sklepie pytaj o wszystko czy musisz ustawiać itp.
  • Level 9  
    OK, dziękuje za informacje :)
    Jest sens dokładania do tego drozszego?
    Jakie największe akumulatorki mogę wsadzić do tego modelu?
  • Level 41  
    northwest wrote:
    Jest sens dokładania do tego drozszego?


    W opisie nie podają o konkretnych ulepszeniach zmianach być może gdzieś jest szczegółowy opis.

    northwest wrote:
    Jakie największe akumulatorki mogę wsadzić do tego modelu?


    Producent nie podaje wymiarów i wagi pakietu.

    Porównanie innych pakietów

    1000mAh 7,4V 20C Haiyin -
    Akumulator LiPo 1000mAh 7,4V o podwyższonym prądzie rozładowania 20C firmy Haiyin.
    •Napięcie: 7,4V
    •Pojemność: 1000mAh
    •Wymiary: 70 x 36 x 12mm
    •Waga: 62g

    2200mAh 7,4V 25C Haiyin -
    Akumulator LiPo 2200mAh 7,4V o podwyższonym prądzie rozładowania 25C firmy Haiyin.
    •Napięcie: 7,4V
    •Pojemność: 2200mAh
    •Wymiary: 106 x 34 x 17mm
    •Waga: 135g
  • moderator of Robotics
    Najpierw naucz się latać. Potem myśl o modyfikacjach.
    Wystarczą ci standardowe, stosowane przez producenta.
    Nie ma sensu modyfikowanie modelu na tym etapie, go go jeszcze parę razy rozbijesz i trzeba będzie wymieniać różne elementy.

    O modyfikacjach pomyśl wtedy jak opanujesz model w takim stopniu, że nie będziesz go rozwalał co drugi lot.
  • Level 41  
    Nikt nie mówił tu o zmianach przez użytkownika tylko, tylko są dwie wersje WASP X3V
    jedna stuningowaną przez producenta druga standardowa.
    Na stronie polskiej nie podają o jakie zmiany chodzi.
    Na stronie angielskiej jest opis

    Thank you for purchasing a SKYARTEC product, WASP X3V is a high and new technology product, come with the newest independent development and all-round multi-function flybarless system, greatly improved the helicopter's performance. It has exquisite simplicity body structure which making stable flight, convenient maintenance, and more flexible 3D flight! Show us the technological design of power and beauty, the latest rotor head making the flight performance can be adjusted diversified. Further more, WASP X3V is configurated with the powerful function of SKY706V 2.4G radio control.
    WASP X3V brings AVCS tail locked function, elevator and Aileron are balance adjustable function, the D/R sensor is also adjustable, all these help the helicopter flies more steady , and is more suitable for beginners.

    Features:
    1. Adopts flaybarless design, low power loss, greatly upgrade cycle life and flight time.
    2. Equips hi-performance 3-axis flybarless system, rectifying flight stable status full- automaticly which making the flying much more stability.
    3. Comes with 9g digital servo whcih making the helicopter faster speed and bigger torsion, and much more perfect tail lock effect.
    4. Amazingly compact all-in-one and lightweight design will guarantee you the most fresh and exciting flight experience.
    5. Glass fiber materials offer a lightweight, extremely strong, and robust frame.
    6. Advanced configuration helps you control the helicopter precisely and have the incredible real-time response which performing a variety of stunt flying skills.

    Configuration:

    WASP X3V helicopter; 15A brushless ESC; SKY-X302V 3-axis 2 in 1 boar(receiver&gyro); 9g servo x3; 9g digital servo(tail servo) x1; BL250 4500KV brushless motor; SKY706V 2.4GHz 7ch TX; 7.4V 900mah LI-PO battery; balance charger; power supply.

    Specification:

    Length: 475mm
    main rotor blade: 470mm
    tail blade: 110mm
    copper gear: 14T
    main gear: 120T
    flying weight: 260g
    remote conotrol distance: 2500 feet (762m)

    Advantages:

    For beginners, more stable flight and convenient maintenance.
    For experts, more flexible 3D flight and violence flight.
    For rc market, flybarless is the current trends.

    3-osiowy system Flybarless

    WASP X3V z napedem elektrycznym klasy 250
    BL250 4500KV Li-Pol 900mAh 7,4V
    ==================

    Helikopter RC Hausler 450 P (700mm) z napedem elektrycznym klasy 450 wzorowany na T-Rex 450

    Regulator NAO-40A (40 Amp brushless ESC)
    Akumulator Li-Pol 2200mAh 11.1V 20C
    Silnik bezszczotkowy NEO 450-3500 (3500kv)
    http://img.banggood.com/images/upload/2014/02/Hausler%20450%20Manual.pdf

    Jaki model latający na początek?
  • Level 2  
    Witaj Łukasz

    Do 1000 zł spokojnie kupisz dobry model samolotu rc. Osobiście mogę polecić Phoenix Evolution 6-kanałowy motoszybowiec ze składanymi śmigłami - idealny dla początkujących. Myślę, że świetnie się sprawdzi na otwartych przestrzeniach. Dzięki mocnemu, bezszczotkowemu silnikowi i odpowiednio dobranemu regulatorowi obrotów samolot szybko reaguje na polecenia i nie straszna mu wietrzna pogoda!
    Drugi wariant to quadcopter. Ale tu już jest trudniej jeśli chodzi o cenę.Do 1000 zł trudno będzie kupić coś naprawdę dobrego.Możesz popatrzeć na model firmy walkera Rummer 250. To już porządna maszyna. Mam swój ulubiony sklep modelami rc, ale cena tego drona jest wyższa niż 100o zł. Pooglądaj sobie takie maszyny na sterowane-zdalnie.pl i dzwoń do nich to coś Ci doradzą. Ewentualnie pisz.