Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Akumulatory do pojazdu elektrycznego

VanKiller003 26 Jul 2015 16:35 1455 13
  • #1
    VanKiller003
    Level 15  
    Witam!
    Planuje zbudować pojazd elektryczny do poruszania się po płaskim terenie. Profesjonalne i przystosowane części kosztują majątek dlatego chcę zbić na kosztach, jednocześnie nie otrzymując "szajsu" poruszającego się 5km/h.
    Czytałem trochę po forach, ludzie polecają aku LI-ION, ołów-żel, żelowe lub jeszcze kilka innych rodzajów. Nie pisali o "Calcium" które są najtańsze. Np. VOLTER
    (MAGIC EYE) 55 Ah, prąd rozruchowy 480A 12V kosztuje 130zł, natomiast żelowy o podobnych parametrach min. 350zł. Mam rozumieć że należy unikać "Wapiennych"?

    I jeszcze drugie pytanie. Czy silnik 24V 250W wystarczy aby uzyskać nienaganną prędkość? Załóżmy że znajduje się przy rowerze z akumulatorami i kierowcą 80kg.
    Pozdrawiam!
  • #2
    slawussj
    Level 34  
    Chcesz zbudować hulajnogę, rower, łazik, czy samochodzik elektryczny? Moc, jak i akumulator zależą od tego, do czego to ma być.
  • #3
    VanKiller003
    Level 15  
    Czterokołowy pojazd elektryczny. Koła rowerowe, ramy aluminium. Masa pojazdu z kierowcą, bez akumulatorów i silnika max. 120kg
  • #4
    slawussj
    Level 34  
    Dwa zwykłe akumulatory samochodowe 80-100Ah. Raczej dwa takie silniki. Wtedy unikniesz mechanizmu różnicowego. Inne akumulatory LI-ION drogie, żelowe - mała wydajność prądu przy rozpędzaniu. Robiłem kiedyś "sportowy gokard" na 60V (5x12V/35Ah żelowe) + BLDC 800W. Nie dało się jeździć. Na rozruchowych 48V (4x12V/55Ah) śmigał aż miło. Podobno zwykłe akumulatory mają mniejszą żywotność od żelowych, ale jakoś tego nie zauważyłem.
  • #5
    vodiczka
    Level 43  
    VanKiller003 wrote:
    Czy silnik 24V 250W wystarczy aby uzyskać nienaganną prędkość? Załóżmy że znajduje się przy rowerze z akumulatorami i kierowcą 80kg.
    Nie wiem co rozumiesz przez nienaganną prędkość ale popatrz na to:
    http://www.ztechbike.pl/skutery/skuter-elektryczny-zt-28/
    i wyciągnij wnioski
  • #6
    VanKiller003
    Level 15  
    Akurat w tym przypadku wydaje mi się, że silnik 1200W wyciągnie dużo dłużej. W tym skuterze prawdopodobnie zostało dodane ograniczenie prędkości, aby był traktowany jako skuter (czyli vmax 45km/h) a nie motocykl, czy coś w ten deseń. Dla mnie nienaganne byłoby nawet 30km/h.

    slawussj wrote:
    Na rozruchowych 48V (4x12V/55Ah) śmigał aż miło.

    Rozruchowe czyli kwasowo-ołowiowe?
    Calcium zły?
  • Helpful post
    #7
    vodiczka
    Level 43  
    VanKiller003 wrote:
    Dla mnie nienaganne byłoby nawet 30km/h.
    No to 500W lub 2X250W przy niezależnym napędzie na 2 koła powinno wystarczyć. 250W na cały pojazd to moim zdaniem zbyt mało.
    VanKiller003 wrote:
    Akurat w tym przypadku wydaje mi się, że silnik 1200W wyciągnie dużo dłużej
    Nie jeździ się cały czas z pełną mocą, ta jest potrzebna tylko do dobrego przyspieszania i przy jeździe pod wiatr :D

    "Moc ciągła silnika 550W jest jednak nieco zbyt duża jeśli ma to być tylko napęd wspomagający, za to dobrze nadaje się do jazdy tylko z napędem elektrycznym po górzystm terenie. Rowery elektryczne z silnikami mniejszej mocy np. 250W są nieco za słabe tam gdzie zdażają się nieco większe wzniesienia ale dobrze sprawdzają się jako napęd wspomagający przy płaskich odcinkach i niewielkich wzniesieniach." /Jarosław Guziński, Politechnika Gdańska/
  • #8
    VanKiller003
    Level 15  
    Dzięki vodiczka
    Tak więc wątpliwości dotyczące silnika zostały rozwiane.
    Akumulatory będą musiały być 4x12V 55Ah, po 2 na silnik. Tylko jaki typ?
  • #9
    vodiczka
    Level 43  
    Zgodnie z zasadami sztuki powinny być trakcyjne, wystarczą dwa - zasilanie silników może być wspólne a nawet lepiej gdy jest wspólne.
    Przy 4 zawsze któreś 2 wyładują się wcześniej i pozostaje jazda w kółko :)
    Polecam akumulator Trojan SCS 225 12V130Ah lub mniejszej pojemności Trojan SCS 150 12V100Ah ale cena nieco odstrasza.
    Chcesz tanio - spróbuj na zwykłych rozruchowych. Nie ma specjalnie znaczenia czy klasyczny, wapniowy czy żel. Żelowy ma tę zaletę, że w razie rozszczelnienia obudowy lub wywrotki pojazdu nie wyleje się elektrolit.
    Generalnie:
    1. niska cena = krótki żywot.
    2. trakcyjny pozwala na większą ilość pełnych cykli ładowanie/rozładowanie niż rozruchowy czyli dłuższy żywot.
  • #10
    VanKiller003
    Level 15  
    Trojan 130Ah 1000zł, 100Ah 800zł :O
    Rzeczywiście cena odstrasza :D
    Ale w końcu to główny komponent elektrycznych pojazdów. Jeszcze to przekalkuluję sobie, ale pewnie zaryzykuje i spróbuje z samochodowymi 55Ah. Nieuwzględniając strat energii i wykorzystując wzory P=U*I oraz Q=I*t to sprzęt powinien pracować ok. 2h :D
    Zobaczymy jak to wyjdzie w życiu.

    Podzielę się wynikami pracy na forum.
    Dzięki i pozdrawiam!
  • #12
    VanKiller003
    Level 15  
    Sugerujesz szukanie okazji na złomie? :D
  • #13
    vodiczka
    Level 43  
    To jak kupno auta ze szrotu ale jak widać z tamtego tematu, czasem można trafić na trakcyjny akumulator w niezłym stanie.
  • #14
    slawussj
    Level 34  
    Do uruchomienia najlepiej kup w sklepie 2szt. 55Ah zwykłe rozruchowe po 150zł/szt. Po uruchomieniu będziesz wiedział jaki prąd potrzebny będzie do rozpędzania, jaki zasięg na tej pojemności i ile ważą te, a ile ważą i kosztują większe i możesz wtedy decydować w którą stronę pójść. Budując pojazd możesz przewidzieć, że zamontujesz kiedyś większe.