Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Akumulatory do pojazdu elektrycznego

VanKiller003 26 Lip 2015 16:35 1005 13
  • #1 26 Lip 2015 16:35
    VanKiller003
    Poziom 15  

    Witam!
    Planuje zbudować pojazd elektryczny do poruszania się po płaskim terenie. Profesjonalne i przystosowane części kosztują majątek dlatego chcę zbić na kosztach, jednocześnie nie otrzymując "szajsu" poruszającego się 5km/h.
    Czytałem trochę po forach, ludzie polecają aku LI-ION, ołów-żel, żelowe lub jeszcze kilka innych rodzajów. Nie pisali o "Calcium" które są najtańsze. Np. VOLTER
    (MAGIC EYE) 55 Ah, prąd rozruchowy 480A 12V kosztuje 130zł, natomiast żelowy o podobnych parametrach min. 350zł. Mam rozumieć że należy unikać "Wapiennych"?

    I jeszcze drugie pytanie. Czy silnik 24V 250W wystarczy aby uzyskać nienaganną prędkość? Załóżmy że znajduje się przy rowerze z akumulatorami i kierowcą 80kg.
    Pozdrawiam!

    0 13
  • #2 26 Lip 2015 16:39
    slawussj
    Poziom 34  

    Chcesz zbudować hulajnogę, rower, łazik, czy samochodzik elektryczny? Moc, jak i akumulator zależą od tego, do czego to ma być.

    1
  • #3 26 Lip 2015 16:46
    VanKiller003
    Poziom 15  

    Czterokołowy pojazd elektryczny. Koła rowerowe, ramy aluminium. Masa pojazdu z kierowcą, bez akumulatorów i silnika max. 120kg

    0
  • #4 26 Lip 2015 19:23
    slawussj
    Poziom 34  

    Dwa zwykłe akumulatory samochodowe 80-100Ah. Raczej dwa takie silniki. Wtedy unikniesz mechanizmu różnicowego. Inne akumulatory LI-ION drogie, żelowe - mała wydajność prądu przy rozpędzaniu. Robiłem kiedyś "sportowy gokard" na 60V (5x12V/35Ah żelowe) + BLDC 800W. Nie dało się jeździć. Na rozruchowych 48V (4x12V/55Ah) śmigał aż miło. Podobno zwykłe akumulatory mają mniejszą żywotność od żelowych, ale jakoś tego nie zauważyłem.

    0
  • #5 26 Lip 2015 19:42
    vodiczka
    Poziom 42  

    VanKiller003 napisał:
    Czy silnik 24V 250W wystarczy aby uzyskać nienaganną prędkość? Załóżmy że znajduje się przy rowerze z akumulatorami i kierowcą 80kg.
    Nie wiem co rozumiesz przez nienaganną prędkość ale popatrz na to:
    http://www.ztechbike.pl/skutery/skuter-elektryczny-zt-28/
    i wyciągnij wnioski

    0
  • #6 26 Lip 2015 20:25
    VanKiller003
    Poziom 15  

    Akurat w tym przypadku wydaje mi się, że silnik 1200W wyciągnie dużo dłużej. W tym skuterze prawdopodobnie zostało dodane ograniczenie prędkości, aby był traktowany jako skuter (czyli vmax 45km/h) a nie motocykl, czy coś w ten deseń. Dla mnie nienaganne byłoby nawet 30km/h.

    slawussj napisał:
    Na rozruchowych 48V (4x12V/55Ah) śmigał aż miło.

    Rozruchowe czyli kwasowo-ołowiowe?
    Calcium zły?

    0
  • Pomocny post
    #7 26 Lip 2015 21:05
    vodiczka
    Poziom 42  

    VanKiller003 napisał:
    Dla mnie nienaganne byłoby nawet 30km/h.
    No to 500W lub 2X250W przy niezależnym napędzie na 2 koła powinno wystarczyć. 250W na cały pojazd to moim zdaniem zbyt mało.
    VanKiller003 napisał:
    Akurat w tym przypadku wydaje mi się, że silnik 1200W wyciągnie dużo dłużej
    Nie jeździ się cały czas z pełną mocą, ta jest potrzebna tylko do dobrego przyspieszania i przy jeździe pod wiatr :D

    "Moc ciągła silnika 550W jest jednak nieco zbyt duża jeśli ma to być tylko napęd wspomagający, za to dobrze nadaje się do jazdy tylko z napędem elektrycznym po górzystm terenie. Rowery elektryczne z silnikami mniejszej mocy np. 250W są nieco za słabe tam gdzie zdażają się nieco większe wzniesienia ale dobrze sprawdzają się jako napęd wspomagający przy płaskich odcinkach i niewielkich wzniesieniach." /Jarosław Guziński, Politechnika Gdańska/

    1
  • #8 26 Lip 2015 21:34
    VanKiller003
    Poziom 15  

    Dzięki vodiczka
    Tak więc wątpliwości dotyczące silnika zostały rozwiane.
    Akumulatory będą musiały być 4x12V 55Ah, po 2 na silnik. Tylko jaki typ?

    1
  • #9 26 Lip 2015 21:56
    vodiczka
    Poziom 42  

    Zgodnie z zasadami sztuki powinny być trakcyjne, wystarczą dwa - zasilanie silników może być wspólne a nawet lepiej gdy jest wspólne.
    Przy 4 zawsze któreś 2 wyładują się wcześniej i pozostaje jazda w kółko :)
    Polecam akumulator Trojan SCS 225 12V130Ah lub mniejszej pojemności Trojan SCS 150 12V100Ah ale cena nieco odstrasza.
    Chcesz tanio - spróbuj na zwykłych rozruchowych. Nie ma specjalnie znaczenia czy klasyczny, wapniowy czy żel. Żelowy ma tę zaletę, że w razie rozszczelnienia obudowy lub wywrotki pojazdu nie wyleje się elektrolit.
    Generalnie:
    1. niska cena = krótki żywot.
    2. trakcyjny pozwala na większą ilość pełnych cykli ładowanie/rozładowanie niż rozruchowy czyli dłuższy żywot.

    0
  • #10 26 Lip 2015 22:55
    VanKiller003
    Poziom 15  

    Trojan 130Ah 1000zł, 100Ah 800zł :O
    Rzeczywiście cena odstrasza :D
    Ale w końcu to główny komponent elektrycznych pojazdów. Jeszcze to przekalkuluję sobie, ale pewnie zaryzykuje i spróbuje z samochodowymi 55Ah. Nieuwzględniając strat energii i wykorzystując wzory P=U*I oraz Q=I*t to sprzęt powinien pracować ok. 2h :D
    Zobaczymy jak to wyjdzie w życiu.

    Podzielę się wynikami pracy na forum.
    Dzięki i pozdrawiam!

    0
  • #12 28 Lip 2015 20:07
    VanKiller003
    Poziom 15  

    Sugerujesz szukanie okazji na złomie? :D

    0
  • #13 29 Lip 2015 08:48
    vodiczka
    Poziom 42  

    To jak kupno auta ze szrotu ale jak widać z tamtego tematu, czasem można trafić na trakcyjny akumulator w niezłym stanie.

    0
  • #14 29 Lip 2015 09:25
    slawussj
    Poziom 34  

    Do uruchomienia najlepiej kup w sklepie 2szt. 55Ah zwykłe rozruchowe po 150zł/szt. Po uruchomieniu będziesz wiedział jaki prąd potrzebny będzie do rozpędzania, jaki zasięg na tej pojemności i ile ważą te, a ile ważą i kosztują większe i możesz wtedy decydować w którą stronę pójść. Budując pojazd możesz przewidzieć, że zamontujesz kiedyś większe.

    0