Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen Berlingo 1.4 55kW 2004 - Falują obroty / uszkodzony sterownik silnika

kubas10 28 Jul 2015 18:53 8910 49
  • #1
    kubas10
    Level 25  
    Witam, trafił do mnie berlingo w którym powymieniano pół samochodu i wszyscy doszli do wniosku że uwalony jest ECU (Sagem). Po odpaleniu falują obroty i samochód ciężko się wkręca, praktycznie nie da się jechać. Puki co wycięta sekwencja "na krótko". Usunąłem kilka przyczyn (nie wpięty wtryskiwacz 3 cylindra i uszkodzony przewód podciśnieniowy) ale problem pozostał, kodów błędów brak. Na biegu jałowym napięcie na przepustnicy oscyluje 8-12V ?, czujnik położenia przepustnicy 8-20%, czas wtrysku 2-8ms, sonda stoi 0,2V i czuć nie spalone paliwo z wydechu. Co wy na to ?
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Multimetr Fluke
  • #2
    pepe150
    Level 36  
    Jaki dokładnie komputer Sagem ale jaki? Co do uszkadzającego się ECU Sagema są przypadki uszkodzenia Sagem SL96 z powodu cewki zapłonowej. Ale nie słyszałem że w samochodzie w którym jest już BSI się one uszkadzały.
  • #3
    domex32
    Moderator of Cars
    Jakie odczyty MAP widzi ECU silnika?

    Co z ciśnieniem paliwa? Regulator ma całą membranę, nie puszcza paliwa do kolektora?
  • #4
    kubas10
    Level 25  
    W samochodzie jest sterownik Sagem 2000 na 3 wtyczki po 4 rzędy. Przepustnica na linkę, na prawym kielichu amortyzatora jest umieszczona linka gazu i potencjometr przepustnicy VDO 4 pinowy, przepustnica VDO 6 pinowa. Napięcie sygnału z MAPa na wolnych obrotach wynosi ok 2,8V... mierzone miernikiem !

    Dodano po 1 [minuty]:

    Oczywiście pomiar wykonany podczas nierównej pracy silnika
  • #5
    domex32
    Moderator of Cars
    Nie interesuje mnie co mierzysz miernikiem ale co widzi ECU bo to jest ważne. Sprawdź to i resztę o co prosiłem.
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #8
    kubas10
    Level 25  
    Na włączonym zapłonie wskazanie MAP 938mbar, na biegu jałowym 580-690mbar.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Ciśnienie paliwa 3,8 bar, zasilanie map mierzone miernikiem 5v
  • Multimetr Fluke
  • #9
    User removed account
    User removed account  
  • #10
    kubas10
    Level 25  
    prosiaczekmalaryczny wrote:
    kubas10 wrote:
    na biegu jałowym 580-690mbar.

    A ma być ile? :D


    Ma być mniej.
    Ciśnienie sprężania po 12 barów.

    Dodano po 33 [minuty]:

    domex32 wrote:
    Nie interesuje mnie co mierzysz miernikiem ale co widzi ECU bo to jest ważne. Sprawdź to i resztę o co prosiłem.


    Nie do końca się z tym zgadzam, ponieważ pomiar napięcia na MAPie "z zewnątrz" miernikiem uniwersalnym może dostarczyć dużo informacji... Napięcie 2,8 V jest dużo za dużo, powinno wynosić od 1.3 do max 1.8 V. Silnik za słabo ssie.
  • #11
    domex32
    Moderator of Cars
    kubas10 wrote:
    na biegu jałowym 580-690mbar.


    Masz dziurę w dolocie, uszkodzone serwo albo otwarty na stałe zawór evap.

    kubas10 wrote:
    Nie do końca się z tym zgadzam, ponieważ pomiar napięcia na MAPie "z zewnątrz" miernikiem uniwersalnym może dostarczyć dużo informacji... Napięcie 2,8 V jest dużo za dużo, powinno wynosić od 1.3 do max 1.8 V. Silnik za słabo ssie.


    Interesuje Cie to co widzi sterownik a nie miernik.

    Jeśli masz podejrzenia że jest przekłamanie, wtedy konfrontujesz dwa wyniki.


    W sprawnym silniku ma być na rozgrzanym około 350mbar.

    Poza tym, jak widać i miernik i sterownik podają to samo.

    Opryskaj plakiem, lub samostarem kolektor i znajdziesz przyczynę.
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    kubas10
    Level 25  
    Jutro sprawdzę rozrząd
  • #15
    kubas10
    Level 25  
    Wymieniłem uszczelki kolektora ssącego (stare wklejone na dirko) i uszczelki pod wtryskiwacze (założone były za małe) ale nic to nie dało. Podmieniłem MAP i także jest to samo. Mierząc podciśnienie wakuometrem i odczytując z testera, osiągnąłem prawidłową wartość dopiero gdy przytkałem przepustnice i silnik zgasł. Wydaje mi się że sterownik silnika "próbuje" regulując przepustnicą i zwiększając czas wtrysku utrzymać pracę przy tym zbyt niskim podciśnieniu. Ale pytanie czemu jest zbyt niskie ? Czy pomiar kompresji może orzekać o stanie gniazd i zaworów ?
  • #16
    przemek25l
    Level 29  
    Kolego a jak skład mieszanki. Pisales ze z rury bogato a sonda na ubogiej. To jest w pierwszej kolejnosci do zrobienia. Jezeli mu leje paliwo to zaczyna sie dlawic i przepustnica sie bedzie uchylac map rosnie a silnik chodzi jak .......
  • #17
    kubas10
    Level 25  
    Sterownik wydłuża czas wtrysku bo silnik ma tendencję żeby zgasnąć, jak nie przytrzymam nogi na gazie to gaśnie...
  • #18
    domex32
    Moderator of Cars
    Zrób czymś sensownym zrzut parametrów pracy i wrzuć na forum, może będzie łatwiej.
  • #19
    User removed account
    User removed account  
  • #20
    kubas10
    Level 25  
    Wakuometr 0,3-0,4, MAP i mierniki pokazują zbyt niskie podciśnienie
  • #21
    User removed account
    User removed account  
  • #22
    kubas10
    Level 25  
    Po przeliczeniu jednostek pokazują wszystko tak samo, czyli za małe podciśnienie. Dzisiaj podłożyłem nowe świece i cewkę, wykręciłem sondę przed kat i żadnej poprawy nie widać.

    Dodano po 38 [minuty]:

    A co z ciśnieniem paliwa ?W HGS-data:
    Ciśnienie paliwa, z/bez podciśnienia, bar / 2,5 - 3,0

    u mnie nie ma podciśnienia a ciśnienie paliwa wynosi 3,8 bara, nie za dużo?

    Dodano po 9 [minuty]:

    Dzisiaj wyskoczyły 2 błędy:
    P0106-czujni ciśnienia w kolektorze dolotowym sygnał nieprawidłowy;
    P0463- czujnik rezerwy paliwa;
  • #23
    kubas10
    Level 25  
    Na samochodzie jest sterownik Sagem S2PM-382

    Dodano po 10 [minuty]:

    Wszystkie przesłanki wskazują na usterkę tego sterownika. Wydaje mi się że nieprawidłowe podciśnienie w silniku spowodowane jest tylko i wyłącznie nieprawidłowym funkcjonowaniem ecu. Nieprawidłowe podanie czasu wtrysku i zapłonu powodują podciśnienie rzędu 0,3 bara. Po odpaleniu silnik gaśnie, dopiero wciśnięcie pedału gazu "w miarę" go utrzymuje przy życiu. Czasem żeby reagował na pedał gazu, muszę na chwilę odłączyć klemę akumulatora. Czasem strzela w dolot czasem nie, wywala błąd P0106 - czujnik ciśnienia rury dolotowej / MAP.

    Kolektor ssący został zdemontowany, wymienione uszczelki kolektora oraz uszczelki pod wtryski oraz zapchane zostały wszystkie króćce wychodzące z kolektora ssącego. Jest ich dwa, serwo i zawór z węglem aktywnym. Wymieniona cewka i świece, map podmieniony, silnik w dobrej kondycji, wykręcona sonda przed katalizatorem, rozrząd ustawiony na znaki. Nie znalazłem żadnej innej przyczyny mogącej powodować to że silnik "za słabo ssie".
    Proszę o ew. komentarz.
  • #24
    domex32
    Moderator of Cars
    Doczekam się tych parametrów czy dalej będziesz sobie roboty nabierał bez diagnozy? :)
  • #25
    kubas10
    Level 25  
    Mój tester za wiele parametrów w tym silniku nie pokaże, ale wrzucę je w poniedziałek.
  • #26
    domex32
    Moderator of Cars
    Zwróć uwagę na układ regulacji ciśnienia paliwa, drożność przewodu którym paliwo wraca do zbiornika.
  • #27
    kubas10
    Level 25  
    Podczas demontażu listwy z wtryskami nie znalazłem przewodu powrotnego, z jednej strony jest zasilanie a z drugiej tylko przyłącze do pomiaru ciśnienia paliwa.
  • #28
    domex32
    Moderator of Cars
    Regulator albo na filtrze pod samochodem, albo w koszu pompy w zbiorniku.
  • #29
    User removed account
    User removed account  
  • #30
    kubas10
    Level 25  
    Co do ciśnienia paliwa to zmierzyłem w peugeot 206 1.4 i wynosi 3,6 bara tak że chyba takie powinno być. Co do mierzonych parametrów silnik musiał trochę pochodzić inaczej musiałbym przytrzymać nogę na gazie bo by gasł.