Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Hamownia podwoziowa inercyjna - przymiarka do samodzielnej konstrukcji

29 Lip 2015 15:05 1143 2
  • Poziom 23  
    Cześć wszystkim! Od wielu lat interesuję się motoryzacją a od kilku lat również tuningiem samochodów. Ze względu na moje wyształcenie i pracę (Informatyka) oraz inne zainteresowania (Elektronika) szczególnie zainteresowałem się strojeniem sterowników silników spalinowych ECU (Tzw. chiptuning) Eksperymentuje raczej na swoich samochodach, czasami grzebie też pod maską w samochodach znajomych. Swoją wiedzę konsekwentnie zdobywam i testuje samodzielnie a skuteczność przeprowadzanych przeze mnie działań potwierdzam logami i "dupohamownią" :D Do najbliższej hamowni podwoziowej mam niestety co najmniej 60km a ceny za taką usługę wahają się w przedziale 150-200zł za pomiar co jest szczególnym utrudnieniem dla mnie, kiedy chciałbym na poważnie badać wyniki swoich modyfikacji. Przez to wszystko zacząłem coraz poważniej myśleć nad własną hamownią. Niestety ceny nawet używanych najprostszych hamowni podwoziowych zaczynają się od kilkudziesięciu tysięcy złotych, co jest dla mnie dodatkową motywacją.

    Zasada działania i budowa hamowni inercyjnej na jedną oś jest prosta. Potrzebuję solidną stalową ramę z osadzonymi na łożyskach dwoma lub czterema sprzęgniętymi mechanicznie walcami o znanej masie. Pomijając pewne szczegóły i kwestie bezpieczeństwa to na tym kończyła by się mechaniczna część konstrukcji. Pomiar sprowadza się do dość dokładnego odczytu prędkości obrotowej walców a dokładniej to przyrostu tej prędkości, co przy znanej masie rolek a co za tym idzie bezwładności (inercji) da się przeliczyć w konsekwencji na moment obrotowy na kołach pojazdu, a dodatkowo znając aktualne obroty silnika i opory całego układu (zarówno hamowni jak i układu napędowego samochodu) poznamy moc i moment obrotowy na silniku :) Czyli sama hamownia jako urządzenie musi dostarczać mi dane o obrotach walców, co można zrealizować na kilka sposobów: Za pomocą enkodera na osi walca, tarczy i czujnika ABS ze "szrotu", za pomocą halotronu i magnesów itd. Jak widać: to nie jest problem. Uzyskane dane pomiarowe następnie chciałbym podawać do komputera i już za pomocą napisanego oprogramowania przeliczyć wszystko i zwizualizować wyniki na wykresie.

    Na etapie przemyśleń część elektroniczno - programistyczna wydaje się dla mnie średnim wyzwaniem. Gorzej ze wspomnianą na początku częścią mechaniczną. Pracuje w zakładzie produkującym m.in. konstrukcje stalowe z wszelakich kształtowników i profili, drutu i blach (konkretnie ogrodzenia przemysłowe i bramy przesówne) więc miejsce gdzie mogę taką konstrukcję wykonać, ocynkować i polakierować za rozsądne pieniądze (żeby nie powiedzieć nawet "po kosztach") mam na miejscu. To samo z dostępem do dodatkowych elementów mechanicznych jak np łożyska. Problemem natomiast jest wykonanie głównej części roboczej hamowni czyli walców. Muszą one spełniać pewne cechy, tzn muszą być wykonane z litego i przewidywalnego materiału, muszą mieć znaną masę która może sięgać nawet 250-300kg na rolkę bo cały zestaw rolek powinien ważyć ok 600-800kg w zależności od tego jakie moce będę chciał bym mierzyć i co najważniejsze muszą być wyważone bo będą wirować z ogromnymi prędkościami (w zależności od średnicy docelowej od 1000 do 3000 obr/min). Myślałem o rurze stalowej zalanej gładkim betonem z "zaślepkami" wypalonymi na plaźmie CNC co zapewni osadzenie osi dokładnie w osi walca. Zastanawiam się jeszcze nad samą formą hamowni. Można ją zrobić jako prostokątny moduł do zabudowania w garażu, lub jako przyczepka do samochodu co by mi bardziej odpowiadało bo można ją przewozić (na zloty np). Co to tym wszystkim myślicie? Macie jakieś swoje przemyślenia?
  • Poziom 40  
    Taki mam pomysł
    Popytaj po lokalnych stacjach diagnostycznych czy nie będą rolek do testowania hamulców wymieniać ewentualnie skopiuj to rozwiązanie.
    Pamiętaj ze musisz mieć odpowiedni współczynnik tarcia miedzy kołem a rolką
  • Użytkownik usunął konto