Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

SW 680 Jelcz - skrzynia biegów przełożenia

Grzegorz Zapart 30 Lip 2015 09:45 2067 10
  • #1 30 Lip 2015 09:45
    Grzegorz Zapart
    Poziom 11  

    Jestem posiadaczem maszyny budowlanej z silnikiem Jelcz sw680 teraz wstawiam silnik Sw680 turbo. Mój problem dotyczy skrzyni biegów aktualnie jest założona skrzynia 6 biegów ale na tej skrzyni pojazd rozwija max 50 km/godz. Może ktoś z forumowiczów ma informacje dotyczące przełożeń skrzyni biegów. Podejrzewam, że były produkowane skrzynie z różnymi przełożeniami. W mojej skrzyni przełożenie na 6 biegu wynosi 1:1. Czyli na jeden obrót silnika na 6 biegu przypada jeden obrót wałka zdawczego w skrzyni biegów. Do pojazdu chciałbym wstawić skrzynię z przełożeniem ok 1:1,5. Czyli na jeden obrót silnika na najwyższym biegu miałoby przypadać 1,5 obrotu wałka zdawczego w skrzyni biegów.

    0 10
  • #2 30 Lip 2015 13:39
    robokop
    Moderator Samochody

    Obawiam się, że takiej skrzyni nie znajdziesz. Bieg najwyższy jest z reguły biegiem bezpośrednim, czasem niewielkim nadbiegiem.

    0
  • #3 30 Lip 2015 20:43
    manta
    Poziom 39  

    Maszyna budowlana to dosyć rozległe pojęcie. Skrzynie zostaw w spokoju, Ciebie interesuje zmiana przełożenia głównego. Tyle że jeśli to coś pracuje jeżdżąc, a nie stojąc, po takiej wymianie możesz utracić sporo możliwości. W zasadzie nie bardzo wiemy o czym rozmawiamy...

    0
  • #4 30 Lip 2015 21:58
    Grzegorz Zapart
    Poziom 11  

    Maszyna to dźwig samochodowy. Montaż szybszej skrzyni nie wpłynął by w znaczący sposób na pracę dźwigu na postoju. Pompy hydrauliczne napędzane są ze skrzyni rozdzielczej. Ta z kolei napędzana jest ze skrzyni biegów. Dzieje się to w ten sposób że rozłączany jest napęd na koła a załączane są pompy hydrauliczne. Następnie w skrzyni wbijany jest 5 bieg i w ten sposób następuje zasprzęglenie całego napędu. Gdyby była zamontowana szybsza skrzynia wówczas zamiast biegu 5 trzeba by wbić bieg 4. Montaż większych kół nie wchodzi w rachubę z powodu zbyt dużych przeróbek nie mówiąc już o kosztach. Jedna nowa opona to koszt ok 4000zł razy 6 . Zresztą koła i tak są wysokie rozmiar to 1400R20. Z tego co wiem samochody Jelcza miały różne prędkości max ale prawdopodobnie rozwiązywano to poprzez montaż mostów napędowych o różnym przełożeniu.

    0
  • #5 30 Lip 2015 22:36
    pepe150
    Poziom 33  

    Silniki SW680 były montowane w autobusach Jelcz PR110.
    Były montowane skrzynie: S4-95 produkcji FPS Tczew.
    Były 4 biegowe (PR110U, M) jak i 6 biegowe (PR110IL, L).
    Te skrzynie też były montowane w autobusach Jelcz 120M, z tym ze do silników: WS Mielec SWT 11/300/1.

    Jeżeli coś pomogłem podpowiedzieć ;)

    0
  • #7 31 Lip 2015 11:49
    Grzegorz Zapart
    Poziom 11  

    Proszę nie pisać o zmianie mostów, kół czy skrzyni redukcyjnej.Wymiana tych elementów nie wchodzi w rachubę. Pytanie moje jest następujące czy są skrzynie biegów dedykowane do silnika Sw680 o przełożeniu większym niż 1:1? Jeżeli tak to proszę odpisać jaki jest jej symbol. Dźwig waży 28 ton

    0
  • #9 31 Lip 2015 15:39
    Grzegorz Zapart
    Poziom 11  

    Dorobienie najwyższego przełożenia w skrzyni nie zda egzaminu, z tego powodu iż po rozpędzeniu pojazdu na 5 biegu i wrzuceniu 6 prędkość obrotowa silnika a tym samym moment obrotowy spadłby dużo poniżej wartości nominalnej. Jeżeli teraz po wrzuceniu biegu 6 silnik ma ok 1000obr/min. to w przypadku gdybyśmy zmienili tylko zębatkę na 6 biegu obroty silnika przy zmianie biegu wynosiłyby ok 600 obr/min a to stanowczo za mało.

    0
  • #10 31 Lip 2015 18:33
    2636394
    Użytkownik usunął konto  
  • #11 15 Paź 2015 20:36
    Grzegorz Zapart
    Poziom 11  

    Skrzynię biegów zostawię taką jaką jest. Mostów również nie będę ruszał. Zmienię natomiast przełożenie skrzyni redukcyjnej (oczywiście jeżeli będzie taka możliwość).

    0