Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czy hartowanie stali odkształca?

Nicco_Martin 30 Lip 2015 22:31 1065 10
  • #1 30 Lip 2015 22:31
    Nicco_Martin
    Poziom 9  

    Witam. Buduje mały silnik czterosuwowy. Nie piszcie że mi się nie uda, żebym odpuścił bo silnik wcześniej działał a teraz go ulepszam. Chciał bym zahartować czop wału korbowego, wałek rozrządu, ewentualnie tuleje. Czy po nagrzaniu do czerwoności elementu nie odkształci się? mowa tu o małej tolerancji :cry:

    1 10
  • #2 30 Lip 2015 22:53
    ankros41
    Poziom 10  

    Witam.
    Stal po nagrzaniu i gwałtownym chłodzeni lub studzeniu, zależy od wielkości, gat. stali może nieznacznie się odkształcić. Czy czop to taki cylindryczny kawałek "żelaza"

    Pozdrawiam

    0
  • #3 31 Lip 2015 08:29
    Nicco_Martin
    Poziom 9  

    Tak. Sam czop ma średnice 9 mm i 6 mm szerokości, ale gdyby choć trochę się zgiął cały wał by stracił osiowość. Zastanawiam się jak to robią w fabryce. Mam wał z silnika modelarskiego. Nie jest pokryty niklem ani chromem a i tak nie da się w niego wiertła wbić.

    0
  • #4 31 Lip 2015 20:43
    Tommy82
    Poziom 39  

    Szukaj artykułów Tomasza Sałka ze Świata Motocykli było w jednym o takiej obróbce.
    Takie rzeczy się nawęgla.

    0
  • #6 31 Lip 2015 22:23
    Nicco_Martin
    Poziom 9  

    A żeliwo ma wystarczającą twardość żeby nie było potrzeby utwardzania? Czy tuleje starych silników były z czystego żeliwa i niczym nie pokrywane?

    1
  • #7 31 Lip 2015 22:48
    landy13
    Poziom 29  

    Nicco_Martin napisał:
    Chciał bym zahartować czop wału korbowego, wałek rozrządu, ewentualnie tuleje. Czy po nagrzaniu do czerwoności elementu nie odkształci się?

    Hartowanie stali powoduje znaczne zmiany kształtu i wymiaru. Po drugie czopy wałów korbowych czy rozrządu hartowane są powierzchniowo. W silnikach samochodowych najczęściej do około 1mm. Wewnątrz są miękkie. Inaczej by pękały.
    Dopiero po obróbce cieplnej są szlifowane na wymiar. Bardzo więc wątpię, abyś miał czym i umiał przeprowadzić takie operacje.

    -1
  • #8 31 Lip 2015 23:10
    strikexp
    Poziom 27  

    Nie przesadzajmy, wystarczy zahartować nieco powiększony element a dopiero potem go obrobić na odpowiedni wymiar.
    To że kiedyś stosowano żeliwo nie znaczy że był to dobry pomysł. Wiesz chińczycy kiedyś wytapiali stal w gliniankach w imię komunizmu, to co im wyszło nawet ciężko nazwać żeliwem. A przecież coś z tym trzeba było zrobić :)
    Najlepiej tak jak pisałem zainteresuj się stalą gatunkową, może i droga ale jaka wytrzymała!

    -1
  • #9 01 Sie 2015 07:19
    zimny8
    Poziom 33  

    Nicco_Martin napisał:
    Sam czop ma średnice 9 mm i 6 mm szerokości

    Tak niewielki element możesz spróbować hartować, wywołane ewentualne naprężenia nie powinny znacząco zmienić wymiarów. O hartowaniu wałka rozrządu zapomnij, a jak chcesz hartować tuleje?, przecież z założenia mają być miękkie, i to bardzo, pewnie są z brązu?.

    0
  • #10 01 Sie 2015 14:26
    Nicco_Martin
    Poziom 9  

    tuleja? musi być twarda i odporna na ścieranie...zrobiłem ze stali. Ogólnie chodziło mi o to żeby po hartowaniu wał się nie pokrzywił, bo to że np czop zmniejszy średnice o jakiś ułamek milimetra to nie ma znaczenia bo panewki dorabiam pod wymiar gotowego wału. Chodzi tylko o zachowanie jego osiowości.

    0
  • #11 01 Sie 2015 21:05
    ankros41
    Poziom 10  

    Witam.
    Nie wiem co to za silnik żeby czop miał średnicę Φ9x6 mm. Mnie zdarzało się nawęglać i hartować czopy do motorowerów komar, romet itp, ale one były znacznie większe. Piszesz " Chodzi tylko o zachowanie jego osiowości." Każde minimalne odkształcenie wiąże się z utratą osiowości. Dlatego stosuje się naddatek na szlif. Przy tej średnicy myślę, że 0,1 do 0,3 mm wystarczy. Osobiście proponuję Ci 3 metody obróbki cieplnej ( Nawęglanie plus hartowanie lub hartowanie powierzchniowe np. indukcyjne). Trzecią metodą jest metoda polecana przez kolegę strikexp zahartować z naddatkiem detal np. ze stali stopowej potem toczyć lub szlifować. Współcześnie można toczyć detale z twardością ≈64 HRC. Wskazane są 2 pierwsze metody. Nie wiem czy wystarczy. Na razie tyle. Pozdrawiam.

    1
  Szukaj w 5mln produktów