NXP zaprezentowało kilka materiałów filmowych pokazujących możliwości komunikacji samochodów z infrastrukturą drogową. Obecnie na drogach znajdziemy systemy mierzące warunki atmosferyczne, natężenie ruchu, do bardziej interaktywnych można zaliczyć tablice informacyjne lub automatyczne punkty poboru opłat komunikujące się z urządzeniem przedpłatowym na szybie pojazdu. Od pewnego czasu pojawiają się pomysły na budowę infrastruktury inteligentnych miast (Smart City), być może pora na inteligentne drogi komunikujące się z pojazdami.
W pierwszym materiale promocyjnym NXP prezentuje kolumnę ciężarówek, które wpływają na działanie sygnalizacji świetlnej. Cykl zielonego zostaje przedłużony, dzięki czemu cała kolumna samochodów przejeżdża przez skrzyżowanie. Rozwiązanie ma poprawić płynność ruchu oraz zmniejszyć oddziaływanie pojazdów na środowisko.
Kolejny materiał prezentuje wykrywanie obecności pieszego (wyposażonego w tag RFID) na przejściu i informowanie kierowcy o potencjalnym niebezpieczeństwie.
Niestety trudno sobie wyobrazić, aby każdy taki tag posiadał, jednak kto wie, co przyniesie przyszłość.
Ostatni materiał cyklu prezentuje tag RFID umieszczony na tablicy rejestracyjnej, który pozwala na automatyczne otwarcie bramy prywatnego parkingu.
Ten przykład jest mniej efektowny, jednak zamyka pewien ekosystem prezentowanych rozwiązań.
Trzeba przyznać, że wizja wyposażenia drogi w elementy komunikacyjne, wykonawcze oraz pomiarowe działa na wyobraźnię, szczególnie w połączeniu z możliwością komunikacji z samochodem. Ciężko powiedzieć czy i kiedy będziemy poruszali się po inteligentnych drogach. Problemem jest jak zwykle skala przedsięwzięcia oraz kwestia standaryzacji. O ile drogę można wyposażyć w określone systemy, to jaką mamy gwarancję, że pojazdy poruszające się po drodze będą wyposażone w kompatybilne urządzenia?
Trwają testy autonomicznych pojazdów, być może będzie trzeba poczekać na nie dłużej niż na inteligentne drogi, jednak możliwość komunikacji autonomicznego (lub zwykłego) pojazdu z drogą, po której się porusza powinna przynieść wiele korzyści.
Więcej o samochodach wyposażonych w możliwość komunikacji V2V (pojazd-pojazd) oraz V2I (pojazd-infrastruktura) znajdziecie tutaj:
http://www.nxp.com/automotive
W pierwszym materiale promocyjnym NXP prezentuje kolumnę ciężarówek, które wpływają na działanie sygnalizacji świetlnej. Cykl zielonego zostaje przedłużony, dzięki czemu cała kolumna samochodów przejeżdża przez skrzyżowanie. Rozwiązanie ma poprawić płynność ruchu oraz zmniejszyć oddziaływanie pojazdów na środowisko.
Kolejny materiał prezentuje wykrywanie obecności pieszego (wyposażonego w tag RFID) na przejściu i informowanie kierowcy o potencjalnym niebezpieczeństwie.
Niestety trudno sobie wyobrazić, aby każdy taki tag posiadał, jednak kto wie, co przyniesie przyszłość.
Ostatni materiał cyklu prezentuje tag RFID umieszczony na tablicy rejestracyjnej, który pozwala na automatyczne otwarcie bramy prywatnego parkingu.
Ten przykład jest mniej efektowny, jednak zamyka pewien ekosystem prezentowanych rozwiązań.
Trzeba przyznać, że wizja wyposażenia drogi w elementy komunikacyjne, wykonawcze oraz pomiarowe działa na wyobraźnię, szczególnie w połączeniu z możliwością komunikacji z samochodem. Ciężko powiedzieć czy i kiedy będziemy poruszali się po inteligentnych drogach. Problemem jest jak zwykle skala przedsięwzięcia oraz kwestia standaryzacji. O ile drogę można wyposażyć w określone systemy, to jaką mamy gwarancję, że pojazdy poruszające się po drodze będą wyposażone w kompatybilne urządzenia?
Trwają testy autonomicznych pojazdów, być może będzie trzeba poczekać na nie dłużej niż na inteligentne drogi, jednak możliwość komunikacji autonomicznego (lub zwykłego) pojazdu z drogą, po której się porusza powinna przynieść wiele korzyści.
Więcej o samochodach wyposażonych w możliwość komunikacji V2V (pojazd-pojazd) oraz V2I (pojazd-infrastruktura) znajdziecie tutaj:
http://www.nxp.com/automotive
Cool? Ranking DIY