Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kierownica do komputera DIY

MarekK200 03 Sie 2015 11:55 2814 29
  • #1 03 Sie 2015 11:55
    MarekK200
    Poziom 7  

    Witam. Już od jakiegoś czasu myślę nad przerobieniem swojej starej kierownicy Tracer Easy Ride. Mam już gotowy zarys projektu. Z kierownicy zostaną tylko same "bebechy" a cała rama i stelaż będą wykonane z metalu. Postaram się dorobić skrzynię biegów (rączka i 2 przyciski: rączka w górę -> naciśnięty górny przycisk -> zmiana biegu na wyższy) i przerobić pedały bo są za małe i umieszczone zbyt blisko siebie. Problemem staje się kąt obrotu kierownicy bo wynosi on 180° a to niestety za mało (od biedy może być ale chcę więcej :D ). Na forum czytałem, że ktoś "wsadził" potencjometr wieloobrotowy (100kΩ A) (w temacie potencjometrów i elektroniki jestem zielony) i działało, ale niestety nie poruszył kwestii sterowników i kalibracji no i nie wiem czy zadziałałoby z moją kierownicą. Słyszałem o programie PPjoy, ale na razie go nie sprawdzałem a czytałem, że na win 8.1 nie działa poprawnie. Kolejnym problemem są materiały do budowy. Stal pospawam, ale konstrukcja może okazać się ciężka natomiast w przypadku aluminium użyję nitów, ale aluminiowych części nie mam i musiałbym lecieć do sklepu. Jeśli ktoś okaże się być zainteresowanym moim tematem (mam ogromną nadzieję, że tak) to wrzucę wyrenderowany obraz z blendera pokazujący moje przemyślenia :)

    0 29
  • Pomocny post
    #2 03 Sie 2015 12:13
    xdiax
    Poziom 22  

    Normalnie ośka kierownicy jest podłączona bezpośrednio do zwykłego (zakres do 180°), potencjometru liniowego (typ. A). Potencjometr wieloobrotowy niczym się tak naprawdę nie różni, tylko tym, że opór zmieni się od 0Ω do znamionowego nie w te 180° tylko w kilka albo i kilkanaście pełnych obrotów osią. Możesz go bez problemu podłączyć i obędzie się bez kalibracji. Musi mieć tylko ten sam opór znamionowy i charakterystykę.

    1
  • #3 03 Sie 2015 16:05
    MarekK200
    Poziom 7  

    Dzięki za wytłumaczenie ;) Po takim dokładniejszym sprawdzeniu to ten potencjometr może się obrócić o kąt około 270 stopni a w grach wykrywa maksymalnie 90 stopni. Spróbuję jednak sprawdzić ten program ppjoy i zobaczę czy da się ustawić obrót o przynajmniej 180. Chciałem grać w projectCARS ale okazuje się, że w ogóle nie widzi kierownicy. Najwyżej wyciągnę części z innej. Uprzedzając pytania: nie chcę kupować nowej bo przede wszystkim chodzi mi o to żeby zrobić coś samemu. Nie wiem czy się uda, ale warto spróbować.

    0
  • #4 03 Sie 2015 16:18
    xdiax
    Poziom 22  

    MarekK200 napisał:
    Nie wiem czy się uda, ale warto spróbować.

    Oczywiście :)
    MarekK200 napisał:
    Chciałem grać w projectCARS ale okazuje się, że w ogóle nie widzi kierownicy
    A jak jest z innymi grami ? Prawdopodobnie to wina sterownika.
    MarekK200 napisał:
    Po takim dokładniejszym sprawdzeniu to ten potencjometr może się obrócić o kąt około 270 stopni a w grach wykrywa maksymalnie 90 stopni.

    Należy pamiętać, że maksymalny kąt dzieli się przez 2 : 135 stopni obrotu w prawo i 135 w lewo. Sama kierownica może się obrócić o te 135 st. czy może ma jakiś limiter ?

    0
  • #5 03 Sie 2015 16:46
    MarekK200
    Poziom 7  

    W innych grach jest ok, ale robię kierownicę właśnie pod project cars i akurat tam nie działa :(. Od skrajnego do skrajnego położenia może obrócić się o 180 stopni z powodu ograniczników czyli 90 w lewo i 90 w prawo. Więcej posiedzę i poczytam o tym wieczorem. Znalazłem jakiś inny program do kalibracji, ale on nawet pada nie widzi a "sterowniki" do kierownicy pokazują max zakres 45 stopni w każdą stronę i nic z tym nie można zrobić.

    0
  • Pomocny post
    #6 03 Sie 2015 17:03
    xdiax
    Poziom 22  

    Akurat ten zakres można bardzo łatwo zwiększyć bez zmian w sterownikach :) Załóżmy, że ten potencjometr ma 10kΩ. Czyli przekręcony maksymalnie w lewo (0°) będzie miał 1Ω a w prawo (270°) 10kΩ. Czyli przyrost/spadek oporu na stopień wynosi jakieś 37Ω (10000 / 270). Potencjometr wieloobrotowy, jak już mówiłem, ma ten sam opór ale na większym zakresie (załóżmy, że to 5 pełnych obrotów). Czyli jego ΔR/° to już tylko 5,5Ω (10000 / 1800). A więc nic się tak naprawdę dla elektroniki nie zmienia, to tak, jakbyś bardzo powoli kręcił teraz tym zwykłym potencjometrem. A w rzeczywistości żeby skręcić koła musisz już kręcić kierownicą te 2,5 obrotu w każdą stronę ...

    1
  • #7 03 Sie 2015 22:44
    MarekK200
    Poziom 7  

    I to jest odpowiedź!! ;) Teraz już rozumiem jak to działa. Z elektroniką nie będzie aż takiego problemu w takim razie. Czas się zabrać za konstrukcję ;)

    Kierownica do komputera DIY

    0
  • #9 03 Sie 2015 23:51
    MarekK200
    Poziom 7  

    Oświetlenie zrobione jest według mnie najprostszą możliwą metodą czyli plane od strony, którą chcemy doświetlić + nadanie materiału emitującego światło (emission - jeden ze standardowych materiałów cycles). Sprawa prosta bo sam obiekt nie posiada nadanego materiału (standardowy blenderowy :D) ani tekstury więc edytora nodów też nie potrzeba używać. Nawet nie zmieniałem opcji ścieżek światła, które dodają realizmu kosztem większego szumu tylko zwiększyłem ilość próbek do 200 co ten szum zredukowało a nie zrobiło to większego wrażenia na komputerze ze względu na brak tych śmerów bajerów w postaci oświetlenia globalnego (global illumination) itd. Ogólnie w renderowaniu jestem zielony bo jednak przygotowanie i rendering to masa roboty jest począwszy od tego że siatka modelu musi być dobrze zrobiona.

    Jeśli mój projekt nie umrze (a mógłby tylko z powodu braku czasu) to będę wrzucał fotki z budowy ;)

    0
  • #10 04 Sie 2015 10:06
    xdiax
    Poziom 22  

    Jak już Twój projekt będzie gotowy, to możesz wrzucić artykuł do działu DIY razem ze zdjęciami z budowy (popatrz, jak robią to inni) :)
    BTW, ja w blenderze jeszcze nie używałem Cycles, trzeba będzie się nauczyć ;)

    0
  • #11 08 Sie 2015 12:15
    MarekK200
    Poziom 7  

    Pojawił się problem dobrania potencjometru. Z tego co się zorientowałem potrzebuje potencjometru precyzyjnego 3 obrotowego logarytmicznego 10K bo ten, który mam teraz ma oznaczenie B10K. Problem w tym, że jak patrzę na allegro to potencjometry mają po 10/20 obrotów a precyzyjne są pieruńsko drogie. Teoretycznie w project cars da się ustawić kąt obrotu taki jaki się chce ale w innych grach może być problem. Jaka jest różnica w kompatybilności potencjometrów 1 watowych od 2? Podejrzewam, że byle jakiego sobie wsadzić nie mogę :P

    0
  • Pomocny post
    #12 08 Sie 2015 20:35
    xdiax
    Poziom 22  

    MarekK200 napisał:
    Z tego co się zorientowałem potrzebuje potencjometru precyzyjnego 3 obrotowego logarytmicznego 10K

    Nie, jedyne, czego potrzebujesz, to potencjometr logarytmiczny 10k. Ilość obrotów też ma małe znaczenie, musisz sobie ustalić, ile potrzebujesz :)
    MarekK200 napisał:
    Jaka jest różnica w kompatybilności potencjometrów 1 watowych od 2?

    Różnica między nimi jest taka, że wytrzymają większy prąd, np. w starych telewizorach potencjometry sterowały bezpośrednio prądami i musiały mieć większe moce (można było spotkać nawet takie 5 watowe). Tobie wystarczy zwykły, małej mocy, i tak pracuje jedynie w konfiguracji dzielnika napięcia, podając różne napięcia na wejście procesora.

    1
  • #13 09 Sie 2015 11:46
    MarekK200
    Poziom 7  

    Zastanawiam się czy w ogóle istnieje potencjometr wieloobrotowy logarytmiczny bo nigdzie takiego nie mogę znaleźć. Jedynie liniowy 10K 10 obrotów :(. Czy on musi być logarytmiczny? Dziwne dla mnie jest to, że taki potencjometr w kierownicy nie ma charakterystyki liniowej.

    0
  • #14 09 Sie 2015 12:51
    xdiax
    Poziom 22  

    No dla mnie też, sterowanie byłoby łatwiejsze :D Jesteś pewien, że ma charakterystykę B ?

    Dodano po 5 [minuty]:

    Możesz jeszcze zrobić przekładnię o przełożeniu np. 10:1 i ja podłączyć do oryginalnego potencjometru. Jeśli użyjesz do tego zębatek, możesz uprościć blokadę maksymalnej pozycji kierownicy.

    0
  • #15 09 Sie 2015 14:01
    MarekK200
    Poziom 7  

    Nie chcę przekładni bo w ETS potencjometr działał skokowo nawet przy bardzo wolnym kręceniu więc szkoda zachodu.

    Zdjęcie potencjometru:
    Kierownica do komputera DIY

    0
  • #17 09 Sie 2015 15:14
    plumbum22
    Poziom 20  

    do potencjometru można też zastosować przekładnię 2:1 i normalny potencjometr będzie miał jeden obrót na dwa obroty kierownicy.

    0
  • Pomocny post
    #18 09 Sie 2015 15:20
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    xdiax napisał:
    No faktycznie logarytmiczny. Możesz wstawić na próbę A10k do oryginalnej kierownicy i zobaczyć, czy będzie znaczna różnica.


    E tam, herezje waść wypisujesz.
    Chiński potencjometr z oznaczeniem B jest liniowy, A - logarytmiczny. Telpod miał na odwrót - B to potencjometr logarytmiczny.

    1
  • #19 09 Sie 2015 16:09
    xdiax
    Poziom 22  

    jdubowski napisał:
    Chiński potencjometr z oznaczeniem B jest liniowy

    Ooo, to wiele wyjaśnia :D Z tego, co znalazłem w internecie to przyjmuje się takie oznaczenia:
    A - liniowy
    B - logarytmiczny
    C - wykładniczy.
    No ale chińczycy piszą, co chcą ...
    @MarekK200 Więc możesz wsadzić liniowy wieloobrotowy, tak, jak pisałeś wcześniej.

    0
  • #20 09 Sie 2015 17:19
    MarekK200
    Poziom 7  

    No i pięknie ;) Teraz zostaje kwestia wybrania potencjometru. Czym się różni precyzyjny od zwykłego skoro mają tyle samo obrotów i 10K (może chodzi o tolerancję)?

    Tu mam takie 3:
    http://allegro.pl/potencjometr-wieloobrotowy-liniowy-10k-2w-10obr-i5399617629.html
    http://allegro.pl/potencjometr-precyzyjny-wieloobrotowy-bourns-10k-i5473778091.html
    http://allegro.pl/potencjometr-wieloobrotowy-10k-32y-cena-za-2szt-i5077912866.html

    Pierwszy wydaje mi się najlepszą opcją ze względu na mocowanie i cenę.

    0
  • #21 09 Sie 2015 21:10
    xdiax
    Poziom 22  

    MarekK200 napisał:
    (może chodzi o tolerancję)

    Właśnie tak. Czasem też potencjometry wieloobrotowe nazywa się precyzyjnymi, bo zazwyczaj służą właśnie do precyzyjnego ustawiania np. napięcia w zasilaczach.

    0
  • #22 09 Sie 2015 22:22
    MarekK200
    Poziom 7  

    Jak myślisz lepszy precyzyjny?

    0
  • #23 09 Sie 2015 22:55
    xdiax
    Poziom 22  

    Obojętnie, dla procesora i tak nie będzie żadnej różnicy. Tak samo z ilością obrotów, choć przy zbyt dużej może się okazać, że koła będą się przekręcały skokowo (ograniczona ilość działek w ADC). Ja bym proponował coś koło 5 obr.

    0
  • #24 09 Sie 2015 23:11
    MarekK200
    Poziom 7  

    Na allegro są tylko 10 obrotowe z tego co widzę. Napiszę jutro kilka maili do sprzedawców i zobaczymy, może coś mają, ale pewnie jeśli mają to drogie a jak nie to kupię ten tańszy 10 obr. W ogóle bardzo dziękuję za pomoc i zainteresowanie moim tematem ;)

    0
  • #25 18 Sie 2015 13:38
    MarekK200
    Poziom 7  

    Zdobyłem ten potencjometr i teraz przyszedł czas na jego podłączenie. Nie mogę znaleźć opisu do bochena WXD3-13-2W. Podejrzewam, że na tym starym jest od lewej: masa, obrót (nie wiem jak to się powinno nazywać, ale tak znalazłem) i zasilanie natomiast w bochenie tak samo tylko od prawej :) Wolę nie kombinować bo nie wiem co się stanie jak źle podłączę (zapewne nic ale pewny nie jestem).

    Kierownica do komputera DIY

    0
  • #26 18 Sie 2015 14:14
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    MarekK200 napisał:
    Nie mogę znaleźć opisu do bochena WXD3-13-2W.


    A omomierza nie masz?

    MarekK200 napisał:
    obrót (nie wiem jak to się powinno nazywać, ale tak znalazłem)


    Suwak albo ślizgacz.

    MarekK200 napisał:
    w bochenie tak samo tylko od prawej Wolę nie kombinować bo nie wiem co się stanie jak źle podłączę (zapewne nic ale pewny nie jestem).


    Zamiana końcówek ścieżki oporowej zaskutkuje jedynie odwróceniem działania (kręcisz w lewo, jediesz w prawo).

    0
  • #27 18 Sie 2015 15:40
    MarekK200
    Poziom 7  

    Wiem, że ma 10k, ale chciałem wiedzieć gdzie jest masa itp. jeśli o to chodzi. Podłączyłem zupełnie inaczej niż mi się wydawało i działa natomiast z położenia środkowego muszę przekręcić o 180 stopni żeby zaczęło skręcać. Podczas kalibracji w systemie też nie wykrywa ruchu od razu tylko po tych 180 stopniach.

    0
  • #28 30 Sie 2015 10:43
    xdiax
    Poziom 22  

    To całkiem normalne. Sygnał analogowy jest szatkowany przez kontroler kierownicy. Dzięki temu w pozycji zerowej koła nie będą drgały (spowodowane na przykład szumami czy wytartym potencjometrem). W oryginale i tak byś nie zauważył różnicy, ponieważ nie skręcasz kierownicą tylko o kilka stopni w prawo, czy w lewo. Niestety tutaj chyba jedynym, prostym rozwiązaniem byłoby dodanie przekładni ...

    0
  • #29 30 Sie 2015 12:26
    MarekK200
    Poziom 7  

    Po wielu nieudanych próbach doszedłem do tego, że nic nie da z tym zrobić bo to nie jest kwestia kalibracji. Zostałem przy przekładni i muszę kupić nowy potencjometr taki ok 300 stopni obrotu o niskiej tolerancji w miarę możliwości. Przekładnię zrobię z kół pasowych. Ogólnie mam już całą bazę, jeszcze tylko podpiąć niektóre rzeczy, potencjometr i kierownicę (zdecydowanie najdroższa z tego całego zestawu).

    Znasz jakieś "nie proste" rozwiązanie? Chętnie się z nim zmierzę :D

    0
  Szukaj w 5mln produktów