Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tania, ale bezpieczna ładowarka do aku 12V 80 Ah

04 Sie 2015 15:08 2184 16
  • Poziom 7  
    Poszukuję ładowarki jak w tytule...Mam nowego Golfa R w którym podobno jest aku żelowy - po czym to poznać? Na etykiecie nie znalazłem takiej informacji... Mam też nowe BMW M235i - oba te samochody mają bardzo rozbudowaną elektronikę i krótkie jazdy po mieście nie wystarczają dla wystarczającego ładowania akumulatora. Zanim coś kupię, mam 2 pytania:

    1. Biorąc pod uwagę wartość obu aut, czy rozsądne jest oszczędzanie i zakup ładowarki za np. 89 zł na Allegro, a nie czegoś droższego? Nie znam się na sprawach "prądowych", więc oczekuję rady (faktem jest, że obecnie mam pewne ograniczenia finansowe :))

    2. Pojemność akumulatora Golfa to 69 Ah, zaś BMW - 80 Ah; czy zatem zakres przydatności tej najtańszej obecnie na Allegro ładowarki (90 Wh) nie jest nieco za niski? Nie powinno być większego marginesu?

    Jeżeli uważacie Państwo, że powinienem się jednak wyposażyć w wyższej klasy ładowarkę - bardzo proszę o wskazanie modelu i źródła. Będę zobowiązany!

    Pozdrawiam

    Piotr
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 12  
    Witam
    Na 99% nie jest to akumulator żelowy – zrób zdjęcie , abym go zobaczył.
    Taka ładowarka w zupełności wystarczy.
    Trzeba jednak sprawdzić w samochodzie , czy układ ładowania akumulatora jest sprawny. W tym celu należy sprawdzić napięcie na zaciskach akumulatora , a następnie włączyć silnik ( samochód musi być na zaciągniętym hamulcu i biegi na luzie ) i ponownie sprawdzić napięcie na akumulatorze zwiększając powoli obroty silnika.
    Jeśli napięcie zwiększy się , to znaczy , że wszystko jest dobrze z układem ładowania. Dokładniejsze sprawdzenie dotyczy prądu ładowania. W tym przypadku , przy włączonym silniku odłączamy jedną klemę od akumulatora i podłączamy amperomierz . Jeden przewód amperomierza do klemy , a drugi do akumulatora . UWAGA : amperomierz ustawiamy na wartość 20A prądu stałego. Zwiększając obroty silnika powinien zwiększyć sie prąd ładowania. Po tym sprawdzeniu , przy włączonym silniku zakładamy klemę do akumulatora ( przykręcamy solidnie ) i wyłączamy silnik.
    Jeśli tak jest , to znaczy , że układ ładowania jest dobry i pozostaje nam sprawdzenie akumulatora. Najprostsze ( prowizoryczne ) sprawdzenie , to po naładowaniu akumulatora podłączyć do niego jakiś odbiornik np. żarówką samochodową 50W. Zapisać czas rozładowania akumulatora do napięcia 10 V ( rozładowanie poniżej 10 V spowoduje zniszczenie akumulatora ).
    Obliczanie pojemności akumulatora . 50 W podzielić przez napięcie akumulatora , a następnie pomnożyć przez czas rozładowania . Wynikiem będzie aktualna pojemność akumulatora.
    Po takim zdiagnozowaniu będziemy wiedzieli co jest przyczyną szybkiego rozładowania akumulatora , czyli : alternator , regulator ładowania lub akumulator.
    Możliwą przyczyna może być także zwarcie w obwodzie elektrycznym .
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 7  
    Bardzo dziękuję za szczegółową odpowiedź!

    Myślę, że tak dokładna diagnostyka akumulatora nie jest konieczna - w zasadzie wszystko z nim w porządku, tyle że - przy sporej ilości krótkich jazd po mieście z włączonymi wieloma odbiornikami - producenci obu moich aut wyraźnie zalecają okresowe doładowania... Mam nadzieję, że ładowarka się sprawdzi.

    Piotr
  • Poziom 7  
    Dostałęm tę łądowarkę i mam pierwszy problem:

    - mimo, że pojemność doładowywanego aku mieści się w zakresie, podanym dla ładowarki (do 90 Wh - akumulator ma 69Ah), to ładowarka niemisłosiernie się grzeje. Co może być powodem - nie za mały "margines" obsługiwanych pojemności?
  • Poziom 7  
    Jedyne informacje:, opis: Automatyczna ładowarka akumulatorów żelowych 12V 2-90Ah (11687), plus z Karty Gwarancyjnej: VIPOW BAT 1131 3PA5015R Wyprodukowano w CHRL dla LECHPOL.

    A, i grzeje się mimo że ładowała bardzo krótko (20 minut), po czym przeszła w stan podtrzymywania - widać akumulator nie był bardzo rozładowany; przegoniłem auto na trasie...

    Dodano po 2 [minuty]:

    Sprzedawca zgodzil się odebrać i zwrócić pieniądze - ale nie mam pojęcia, co w zamian niedrogiego kupić... Może nie warto oddawać?!!! Bardzo proszę o radę!

    Dodano po 15 [minuty]:

    Proszę dobrze zrozumieć: mam 2 nowe auta z całkowicie sprawnymi układami ładowania i bateriami; ładowarka jest mi potrzebna tylko po to, aby (zwłaszcza w jednym z aut, eksploatowanym na krótkich dystansach w mieście) nie doporowadzić do nadmiernego rozładowania i zasiarczenia akumulatorów.
  • Poziom 7  
    Sprzedawca (ELTROX.PL) - choć godzi się na zwrot kasy - nadal twierdzi, że ładowarka powinna dobrze pracować z obydwoma moimi akumulatorami (69 Ah oraz 80 Ah), i że nigdy nie miał sygnałów o przegrzewaniu się urządzenia. Nie mam doświadczenia z automatycznymi (mikroprocesorowymi) prostownikami, więc nie mam pojęcia co kwalifikuje się jeszcze jako "normalna temperatura pracy" - nie mam więc pojęcia, czy gdyby mój akumulator (który przed zakupem ładowarki doładowałem dzięki dłuższej jeździe autem w trasie) był bardziej rozładowany, i wymagał dłuższego ładowania zanim urządzenie przeszło w stan podtrzymywania, nie nastąpiłoby jego przegrzanie i - w najlepszym wypadku awaria (w najgorszym - pożar). Waszym zdaniem, po jakim mniej więcej czasie pracy następuje osiągnięcie temp.max. i stabilizacja termiczna? Dopóki takich podstawowych rzeczy się nie dowiem (Sprzedawca niestety nie umie powiedzieć), na pewno bałbym się zostawić tak gorącą ładowarkę na noc, pod maską samochodu!

    Dla lepszego zobrazowania: wg instrukcji całkowite ładowanie (domyslam się, że ze stanu głębokiego rozładowania) aku 80 Ah winno trwać około 20 godzin. U mnie trwało 20 minut (fakt - aku nie był bardzo rozładowany), a ładowarka zdążyła niepokojąco się nagrzać :( Na jej usprawiedliwienie powiem, że jest mała i zwarta (niczym zasilacz do laptopa), więc powierzchnia chłodzenia równa praktycznie zeru...

    Proszę pomóżcie laikowi zdecydować: zostawić ją sobie, czy oddać i kupić coś poważniejszego/droższego? Dodam, że doładowanie było skuteczne (sądząc po zachowaniu auta - np. jego chęci wchodzenia w tryb Start/Stop, przedtem wyraźnie ograniczonej)...
  • Poziom 29  
    MoldCAD napisał:
    astąpiłoby jego przegrzanie i - w najlepszym wypadku awaria (w najgorszym - pożar). Waszym zdaniem, po jakim mniej więcej czasie pracy następuje osiągnięcie temp.max. i stabilizacja termiczna? Dopóki takich podstawowych rzeczy się nie dowiem (Sprzedawca niestety nie umie powiedzieć), na pewno bałbym się zostawić tak gorącą ładowarkę na noc, pod maską samochodu!

    Temperatura ładowarki raczej nie przekroczy 115'C.
    MoldCAD napisał:
    e jest mała i zwarta (niczym zasilacz do laptopa), więc powierzchnia chłodzenia równa praktycznie zeru...

    Weź kiedyś do ręki zasilacz od laptopa po 4h pracy. Zobaczymyu jak długo utrymasz go w rękach.
    Może dokonasz pomiaru temperatury tej ładowarki? Dasz rady utrymać ją w ręce przez 5sek?
  • Poziom 7  
    No - 5 minut utrzymałbym przy wczorajszym doładowywaniu, ale trwało ono zaledwie 20 minut!

    Czy mimo wszystko uznać taką temperaturę za normalną ? Jestem inżynierem - ale mechanikiem, więc Wasze sugestie są nieocenione :)

    Dodano po 10 [minuty]:

    A, i jeszcze jedno: wniosując z czasu pracy i przejścia w stan podtrzymania już po 20 min, zakładam że ten - przy rozładowanym aku, 4-etapowy proces (pobudzenie impulsowe-ładowanie dużym prądem - ladowanie małym prądem - podtrzymywanie) zaczął się od razu od fazy przedostatniej (mały prąd). Stąd niepokojący wniosek, że w przypadku akumulatora wymagającego fazy 2-giej (duży prąd), ładowarka nagrzałaby się jeszcze bardziej...
  • Poziom 7  
    gmgnetpl napisał:
    Na 99% nie jest to akumulator żelowy

    Byłemw serwisie VW - akumulator jest żelowy.
    Zmierzyłem też napięcie aku po jego - opisanym wyżej - doładowaniu: zaledwie 12.59 V. Czyżby to właśnie ochrona przed przegrzaniem przedwcześnie ładowarkę wyłączayła? OK - ale po ostygnięciu powinna kontynuować ładowanie, a nie spokojnie sobie siedzieć na podtrzymywaniu, ze świecącą diodą "Ready"?!!

    Jaki wniosek? Czy ładowarkę trzeba oddać (co kupić?!!), czy może - gdybym po tych 20 minutach ładowania - zostawił ją na podtrzymaniu, osiągnąłbym pełne naładowanie aku? Wątpię...
  • Poziom 7  
    Mam podejrzenie, że panowie w ASO VW nie znają się na rzeczy – akumulator, o którym mowa, ma oznaczenie EFB i jest produkcji VARTA, a wg tego linku byłby to aku nie żelowy, ale EFB (Enhanced Flooded Battery):

    http://www.varta-automotive.com/en-gb/technology/tech-automotive/efb-technologie/

    Jestem już kompletnie zagubiony, i proszę o radę jaką ładowarkę nabyć w zamian za posiadaną ładowarkę (która – powtarzam – bardzo się grzeje i nie doładowuje; max napięcie w którym przeszła w stan podtrzymywania to 2.59V)

    Dodano po 46 [minuty]:

    Panowie z serwisu VW w Rzeszowie są niedoinformowani: okazuje się, że w Golfie mam baterię VARTA EFB, nie żelową (to chyba tłumaczy, dlaczego ładowarka do baterii żelowych w nazwie nie doładowuje jej do pełna).

    Ale z kolei w BMW mam baterię VRLA/AGM, a więc taka ładowarka (do żelowych) powinna być OK, prawda?

    Pytanie więc do fachowcó: jaką niedrogą ale bezpieczną ładowarkę polecacie do bieżącego doładowywania ekspoatacyjnego obu powyższych baterii? Czy muszę kupować 2 różne?

    Dzięki,

    Piotr
  • Poziom 7  
    Zwykłe "typo" - oczywiście 12.59 V (poprawiłem). Ale serio; do takich 2 aku:

    BMW: 80 Ah, VRLA/AGM
    VW: 69 Ah, EFB


    - jaką ładowarkę polecacie, która doładuje oba gdy - po krótkich podróżach - napięcia im spadną?
  • Poziom 7  
    Panowie, proszę zrozumieć że jako inżynier mechanik, zajmujący się systeme Moldflow do analizy wtrysku tworzyw - mam prawo nic o tych rzeczach nie wiedzieć, dlatego Was proszę o pomoc. Nawet Wikipedia (eng) podaje jako inną nazwę aku żelowych VRLM, więc nic już z tego nie kumam :(

    Czy taki CTEK będzie optymalny do obu akumulatorów? I czy mógłbym prosić o wskazanie modelu? Byłbym szczerze zobowiązany :) Pozdrawiam

    Piotr

    PS. Np. czy muszę wydawać aż tyle?
    http://allegro.pl/prostownik-ladowarka-ctek-mxs-5-0-test-2w1-hit-kce-i5346646963.html
  • Poziom 7  
    1. Moderator zażądał oddzielnego wątku

    2. Widzę że tu się nie odpowiada na pytania, tylko zazdrości innym samochodów.

    Powodzenia! To mój ostatni post.