Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBwayPCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

HKC Power Gaming HM model: ATX780HM - spalona dioda F20C20C, skacze napięcie

06 Sie 2015 00:25 1599 6
  • Poziom 14  
    Witam.
    Wpadł w moje ręce uszkodzony zasilacz ATX firmy krzak, o mocy 780W. Przy uruchomieniu słychać było próbkowanie i zasilacz się wyłączał.

    Uszkodzona była dioda Schottky MOSPEC F20C20C, jedna anoda stopiła się z katodą. Wlutowałem więc sprawną diodę BYV32-200D. Po tym zabiegu zasilacz się włącza, ale jest problem...

    Wentylator wydaje się jak by dostawał napięcie +12V, po czym robi zwarcie i znowu +12V. Podmieniałem kondensatory, ale to na nic. Miernikiem badałem częstotliwość napięcia, wyświetlacz pokazywał 2,300 MHz, inne linie są sprawne.
    Czyżby dioda była za wolna?

    Dodano po 2 [godziny] 15 [minuty]:

    Poradziłem sobie, wentylator siał jakiś szum do zasilacza, dlatego wariował. Wymieniłem wentylator i zasilacz już daje dobre napięcie.
    Pozdrawiam.
  • PCBwayPCBway
  • Moderator
    Daniel-kaczor napisał:
    Poradziłem sobie, wentylator siał jakiś szum do zasilacza, dlatego wariował. Wymieniłem wentylator i zasilacz już daje dobre napięcie.

    Dobrze, że sobie poradziłeś, ale trzeba to jakoś udokumentować bo inaczej to ten temat nadaje się tylko do kosza szanowny kolego...

    Zatem jaki to jest zasilacz patrz na poniższe opisy naklejek oraz na opis zasilacza na tej stronie. :arrow: Link
    HKC Power Gaming HM model: ATX780HM - spalona dioda F20C20C, skacze napięcie HKC Power Gaming HM model: ATX780HM - spalona dioda F20C20C, skacze napięcie
  • PCBwayPCBway
  • Poziom 14  
    Nie bardzo rozumiem, co miałem udokumentować? Podałem model, podałem objawy, opisałem co było zrobione. Naklejki nie wstawiłem, bo napisane są na niej głupoty. Rzekomo 4 linie +12V wlutowane w jedno pole lutownicze i każda po 20A. Szkoda, że dioda tej linii ma maksymalną wytrzymałość 20A. W PCB są miejsca na dwie podwójne diody, a producent wlutował tylko jedną.

    Przewody to też jakiś żart. Żółte przewody zamiast być wlutowane każdy osobno w płytkę, są połączone w pary po dwa i doprowadzone jednym cienkim przewodem do płytki. Wszystko było by w porządku, gdyby ten przewód miał 2² mm średnicy, a nie 1² mm.

    I jeszcze ten luźno latający termistor, nie był przyklejony do niczego. Wisiał w powietrzu, daleko od czegokolwiek co by się mogło grzać.

    @TONI_2003 Przepraszam za nazwę tematu, nie znam niemieckiego. Dopiero teraz w trakcie pisania przetłumaczyłem "Netzteil". Jeśli jeszcze czegoś nie opisałem, proszę powiedz czego.
    Pozdrawiam.
  • Moderator
    Daniel-kaczor napisał:
    Nie bardzo rozumiem, co miałem udokumentować? Podałem model, podałem objawy, opisałem co było zrobione.

    :arrow: Regulamin działu: Zasady obowiązujące w dziale Komputery Zasilacze, czyli mini poradnik dla Ciebie.
    Diabeł tkwi w szczegółach być może nie zawsze jasnych dla wszystkich (patrz i poczytaj link w dziale - tematy podwieszone w dziale zasilaczy), a nade wszystko sam w poprzednim poście znalazłem jak domniemam ten zasilacz. Zadałem w tym poście pytania wraz z linkiem do zdjęć, ale nie odpowiedziałeś nic...
  • Poziom 14  
    Tak zdjęcia które znalazłeś to dokładnie ten sam zasilacz. Wiem tylko tyle ze to model ATX780HM.
    Nie dotarło do mnie że to było pytanie.
    Szukałem marki tego zasilacza, ale widocznie albo źle szukałem, albo to zasilacz "no name". Ekspertem w tej dziedzinie nie jestem.
    Zdjęć nie zrobiłem, bo przyznam się że nie przeczytałem regulaminu.
    Wybacz mi, późno było. Teoretycznie mogłem post napisać następnego dnia.
    Ale rano niestety musiałem już naprawiony zasilacz zabrać do pracy i po skończeniu odwieźć go koledze.
  • Moderator
    Daniel-kaczor napisał:
    Wybacz mi, późno było. Teoretycznie mogłem post napisać następnego dnia, ale rano niestety musiałem już naprawiony zasilacz zabrać do pracy i po skończeniu odwieźć go koledze.

    Zatem popełniłeś dwa błędy, a może nawet więcej...
    Ponieważ ja nie znam wszystkich szczegółów, a zatem (mogłeś poprawić producenta i zastosować dwie takie same diody), ale dałeś jedną i to na dodatek słabszą. Uszkodzenie powstało zapewne właśnie dlatego, że ta linia była przeciążona, i nie wymieniłeś w niej kondensatory elektrolityczne.
    MOSPEC F20C20C = (total) ↔ 20A/200V - Dual Fast Recovery Power Rectifiers
    BYV32-200D = (total) ↔ 16A/200V - Ultra Fast Recovery Power Rectifiers
    PS.
    Jednak co do reszty mych zapytań to rozumiem Twe postępowanie, ale myślę, że na przyszłość będzie sporo lepiej :D
  • Poziom 14  
    Nie dopisałem tego, ale dałem dwie diody. Jedną przylutowałem tylko na próbę, czy w ogóle wstanie zasilacz. Jak już się uruchomił to wlutowałem drugą.

    W sklepie pani dała mi katalog, z którego wybrałem diody. Według niego dioda miała mieć 200V 30A, ale faktycznie teraz sprawdziłem notę katalogową i masz racje.
    Musze im zwrócić na to uwagę. Kondensatorów faktycznie nie wymieniłem, ale tamte jeszcze się trzymają dobrze.

    Będę się starał aby nie pisać na wariata następnym razem.
    HKC Power Gaming HM model: ATX780HM - spalona dioda F20C20C, skacze napięcie