Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Yamakoyo Spox A20S - Zwiększenie zasięgu skutera elektrycznego - zmiana aku?

06 Sie 2015 08:05 1029 3
  • Poziom 2  
    Cześć,

    kupiłem taki skuter jak w temacie, około tygodnia temu. Pierwsze wrażenia mam bardzo pozytywne, jedynym minusem jaki zauważyłem póki co to kwestia zasięgu. Importer podaje 40-45km zasięgu, co wcale nie musi mijać się z prawdą, jednak z moich obserwacji wynika, że po przejechaniu 20-23km moc skutera spada na tyle, że zaczyna on mocno zwalniać. Standardowo, na pełnym naładowaniu "zamykam" w nim liczniczek, czyli pokazuje 80km/h. Oczywiście przekłamuje i to mocno, predkość zmierzona GPSem oscyluje wtedy w granicach maks. 55-60km/h. Niemniej jednak jest to dla mnie prędkość wystarczająca, równiez przyspieszenia są wtedy OK. Po wspomnianych 20km zaczynają się "schody". Moim zdaniem z powodu ciągłego obciązenia spada napięcie akumulatorów z 48V na niższe i stąd spada również prędkość skutera i przyspieszenie. Wystarczy jednak, że skuter postoi kilkanaście minut, żeby znów odzyskał pełną sprawność, oczywiście na krótki czas, po czym znów zwalnia...

    Moje pytanie jest takie - czy jest możliwość, żeby zamontować jakiś stabilizator napięcia, który powodowałby, żeby akumulatory oddawały 48V do końca naładowania a nie schodziły z napięciem stopniowo? Zdaję sobie sprawę, że to spowoduje całkowite zatrzymanie skutera po iluś tam kilometrach, ale jak już zmierzę sobie po ilu, to będę mógł ten dystans przejechać z normalnymi predkościami... znajomy mówił, że jego znajomy zrobił taki patent w przyczepie zasilanej z aku, ale tam wiadomo, jest jeden aku, a tutaj jest pakiet (jeśli się nie mylę 4szt.), nie wiem czy to nie będzie kłopot.

    Ewentualnie, może ktoś z posiadaczy tego skuterka skutecznie wymienił standardowy pakiet na jakieś ogniwa o większej pojemności? Chętnie bym to zrobił, ale co oczywiste najchętniej skorzystałbym z czyichś doświadczeń :)

    Z góry dzięki za wszelkie podpowiedzi w temacie!

    P.S. Będe wdzięczny za wyrozumiałość, jestem mazwijmy to "użytkownikiem technicznym", ale z elektroniką nie mam za wiele wspólnego, więc moja wiedza w tej kwestii jest naprawdę podstawowa.

    ---
    Pozdrowienia
    Camil
  • Poziom 29  
    Na początek można by się zaopatrzyć w miernik i kontrolować napięcie na aku. Wtedy można by się dowiedzieć jak wielki jest spadek napięcia. Jednak dziwne jest to że po chwili postoju, znowu na chwilę odzyskuje mocy. Możliwe że aku nie wytrzymują i np. się grzeją nadmiernie.
  • Poziom 17  
    Proponuję nie zmieniać nic w zestawie. Jest on zrobiony i spasowany optymalnie i tak ma pracować. Zmiana aku na pojemniejszy jeżeli nie będzie to znacząca różnica ( 10 - 20% + ) może częściowo poprawić sytuację ale zastosowanie znacznie pojemniejszego może wiązać się z koniecznością zmiany ładowarki na wydajniejszą, a być może również z koniecznoscią wymiany sterownika prędkosci jazdy. Teoretycznie można by zastosować przetwornicę podwyższającą o odpowiedniej mocy ( np. 600 lub nawet 800 W ) tak aby napięcie zawsze wynosiło 48V, ale to z kolei wiąże się z mozliwością uszkodzenia akumulatora gdyż wspomniana przetwornica w miarę spadku napięcia na akumulatorze będzie " chciała " pobierać z niego coraz wiekszy prąd a akumulatora nie powinno się rozładowywać poniżej 40V. Czyli, jak byś się nie odwrócił d...pa zawsze będzie z tyłu.
  • Poziom 2  
    elele napisał:
    Proponuję nie zmieniać nic w zestawie. Jest on zrobiony i spasowany optymalnie i tak ma pracować. Zmiana aku na pojemniejszy jeżeli nie będzie to znacząca różnica ( 10 - 20% + ) może częściowo poprawić sytuację ale zastosowanie znacznie pojemniejszego może wiązać się z koniecznością zmiany ładowarki na wydajniejszą, a być może również z koniecznoscią wymiany sterownika prędkosci jazdy. Teoretycznie można by zastosować przetwornicę podwyższającą o odpowiedniej mocy ( np. 600 lub nawet 800 W ) tak aby napięcie zawsze wynosiło 48V, ale to z kolei wiąże się z mozliwością uszkodzenia akumulatora gdyż wspomniana przetwornica w miarę spadku napięcia na akumulatorze będzie " chciała " pobierać z niego coraz wiekszy prąd a akumulatora nie powinno się rozładowywać poniżej 40V. Czyli, jak byś się nie odwrócił d...pa zawsze będzie z tyłu.


    Własnie tego się boję, że to nie jest takie proste... no ale nic, będę próbował znaleźć jakieś rozwiązanie, bo tak jak teraz jest, wystarcza mi w zupełności na dojechanie do pracy i z powrotem kilka razy w ciągu dnia, ale już żeby jechać załatwić coś w Śródmieściu nie mówiąc o drugim końcu Wwy może być ciężko...