Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Interface OBD II na kontrolerze STN1110

Freddy 10 Sie 2015 11:41 12684 18
  • Interface OBD II na kontrolerze STN1110

    Na początku 2013 roku szukałem różnych ciekawych rozwiązań w internecie na temat interface'u OBD, znalazłem między innymi rozwiązanie Nabila Tewolde, które według mnie było najciekawsze. Była to płytka skonstruowana na układzie STN1110, który jest całkowicie kompatybilny z ELM327, a nawet układ ten ma jeszcze większe możliwości niż wzorzec ELM327. To rozwiązanie bardzo mi się spodobało, więc postanowiłem wykonać takie płytki i spróbować uruchomić ten układ.

    Sercem interface'u jest kosztujący ~10$ układ STN1110, wzbogacony o niezbędne dodatki, oraz gniazdo UART i moduł Bluetooth. Czasem można było go dostać jako sample, teraz już bardzo rzadko.
    Przypomnę, że oryginalny układ scalony ELM327 kosztuje ponad 20$. Wszystkie inne, to chińskie podróbki.

    Układ STN1110 zapewnia w łatwy sposób dostępu do danych pojazdów, w tym kodów błędów diagnostycznych, stanu MIL, VIN, kontroli i obsługi (I / M) informacji. Zapewnia on wydajność w obsłudze i śledzeniu setek parametrów w czasie rzeczywistym. Układ STN1110 posiada pełne wsparcie dla zestawu poleceń ELM327, aby zachować zgodność z istniejącymi aplikacjami, bijąc na głowę oryginał ELM327 w dziedzinie stabilności, wydajności i możliwości.

    Układ STN1110 oparty jest na nowoczesnym 16-bitowym procesorze PIC24HJ128GP, działającym wielokrotnie szybciej, niż jego konkurent ELM327. Układ ten zapewnia 100% większą przepustowość, oraz port wyjściowy UART o prędkości 10Mbps. Układ wyposażony jest poza tym w bezpieczny bootloader do aktualizacji firmware.
    Wszelkie dokumentacje, oraz firmware dostępny jest na stronie firmy OBD Solution.

    Układ STN1110 jest w pełni kompatybilny w dół z zestawem poleceń ELM327, zapewniając zgodność z większością istniejących aplikacji. Układ zapewnia rozszerzony zestaw poleceń umożliwia dostęp do większej funkcjonalności, bez utraty kompatybilności. Znikomy pobór prądu, tryb oszczędzania energii sprawia, że zbudowane na tym układzie urządzenie może być połączony przez dłuższy czas bez rozładowania akumulatora.

    Interface OBD II na kontrolerze STN1110 Interface OBD II na kontrolerze STN1110





    Układ STN1110 obsługuje następujące protokoły transmisji:
    -kompletny standard OBD II
    -ISO 15765-4 (CAN)
    -ISO 14230-4 (Keyword Protocol 2000)
    -ISO 9141-2 (Asian, European, Chrysler vehicles)
    -SAE J1850 VPW (GM vehicles)
    -SAE J1850 PWM (Ford vehicles)

    -będący poza standardem OBD protokoły:
    -ISO 15765
    -ISO 11898 (raw CAN)
    -SAE J1939 OBD protocol used in heavy-duty vehicles

    Układ jest dostępny w obudowach SPDIP, SOIC i QFN.
    Po zastanowieniu, zdecydowałem się jednak zaprezentować wykonany przeze mnie układ.
    Ja zdecydowałem się na wykorzystanie układu w obudowie SOIC28.
    Znalazłem kilka rozwiązań interface'u zbudowanego na układzie STN1110, ale zdecydowałem się na rozwiązanie zaproponowane przez Nabila Tewolde. Niestety strona zawierająca dokładną dokumentację nie jest już dostępna, ale podzielę się wszelkimi posiadającymi materiałami.

    Płytkę drukowaną wykonałem korzystając z oryginałów Nabila Tewolde, dokonując drobnych korekt i zmian, dostosowujących ją do posiadanych przeze mnie elementów.
    Płytki zostały wykonane w firmie SAtland Prototypy. Zamówione jako standard (14-dni) płytki przyszły pod koniec sierpnia 2013r. po tygodniu, ale w cenie standardu Koszt 5 sztuk wyniósł niecałe 90 zł, nie jest to może tanio, ale zdecydowałem się na takie rozwiązanie.
    Poniżej fotka wykonanych płytek.
    Interface OBD II na kontrolerze STN1110
    Zacząłem montować elementy i po zakończonym montażu przystąpiłem do prób.
    Układ ruszył prawie w zasadzie od kopa, tzn, prawie dlatego, że niestety musiałem zmienić zakupione na Allegro stabilizatory +5V 7805, okazały się być uszkodzone, miały zwarcie :).
    Interface OBD II na kontrolerze STN1110
    Po małych perturbacjach z dostępnością elementów, zwłaszcza NCP699 i rezonatorem kwarcowym przystąpiłem do prób.
    Poza wymienionymi przeze mnie powyżej problemami, układ ruszył bez problemu.
    Układ działał bez problemu przez interface UART i jest również przystosowany do pracy za pośrednictwem Buletooth.
    Zakupiłem dwie sztuki modułów HC-05 Bluetooth na stronie DX.com.
    W zasadzie będzie pasował każdy moduł Bluetooth <--> UART, który ma takie same wyprowadzenia.
    Interface OBD II na kontrolerze STN1110

    Układy został "na stałe" zabudowane na jesień 2013 w pojeździe bez złącz UART z interface'm Bluetooth i dotychczas spełnia swoją rolę bez zarzutu. Jako interface użytkownika stosuję androidowi program Torque PRO, kosztował mnie 15zł :)
    Interface OBD II na kontrolerze STN1110
    Poniżej zamieszczam wszelkie posiadane przeze mnie dokumentacje na temat wykonanego interface'u. Innych zdjęć z przebiegu wykonywania nie posiadam, gdyż nie przewidywałem publikacji.
    W archiwum Gerber.zip znajduje się dokumentacja, na podstawie której SATLAND wykonał płytki.

    Posiadam również dokumentację płytek wykonaną przeze mnie w programie Sprint Layout. Jeśli będzie zainteresowanie tym formatem płytki, to udostępnię.

    Zapraszam do dyskusji na temat, oraz oceniania konstrucji.


    Fajne!
  • #2 10 Sie 2015 14:27
    bootrecord
    Poziom 13  

    Ciekawy projekt. Ja kiedyś zrobiłem interfejs "AllPro adapter" - http://www.obddiag.net/allpro.php
    Kiedyś był dostępny wsad HEX, ale obecnie autor już go nie udostępnia tylko sprzedaje zaprogramowane układy. Ostatni dostępny z jego strony niestety okazał się nie w pełni kompatybilny z ELM'em i nie działa poprawnie.

    Moje pytania:
    - Czy dysponujesz wsadem HEX dla procesora PIC? W załącznikach jest tylko plik bin ładowany przez bootloader.
    - Czy procesor jest zabezpieczony, czy daje się odczytać jego zawartość?
    - Czy testowałeś adapter z oprogramowaniem FORScan - http://forscan.org/home.html

    Chciałbym sobie go zbudować i zobaczyć czy działa z moim Focusem?

  • #3 10 Sie 2015 14:39
    Freddy
    Poziom 43  

    bootrecord napisał:
    Ciekawy projekt. Ja kiedyś zrobiłem interfejs "AllPro adapter" - http://www.obddiag.net/allpro.php..
    Kiedyś był dostępny wsad HEX, ale obecnie autor już go nie udostępnia tylko sprzedaje zaprogramowane układy. Ostatni dostępny z jego strony niestety okazał się nie w pełni kompatybilny z ELM'em i nie działa poprawnie.
    Kiedyś był to darmowy projekt, ale stał się komercyjnym.
    Cytat:
    Moje pytania:
    - Czy dysponujesz wsadem HEX dla procesora PIC? W załącznikach jest tylko plik bin ładowany przez bootloader.
    Nie dysponuję wsadem HEX.
    Cytat:
    - Czy procesor jest zabezpieczony, czy daje się odczytać jego zawartość?
    Niestety, bootloader szyfrujący, to jest zabezpieczenie przed kopiowaniem, ale mam jeszcze chyba jakiś jeden luźny układ STN1110 w obudowie SPDIP.
    Cytat:
    - Czy testowałeś adapter z oprogramowaniem FORScan - http://forscan.org/home.html

    Chciałbym sobie go zbudować i zobaczyć czy działa z moim Focusem?
    Nie testowałem, używałem tylko z Torque PRO. Forscan nie był mi też potrzebny, bo nie mam żadnego z takich samochodów :).
    Jeśli poczytasz jednak trochę dokładniej opisy na stronie Forscan, to zobaczysz, że wymieniają tam interface z STN1110 jako zgodne.

  • #4 10 Sie 2015 14:48
    _Arecki_
    Poziom 15  

    bootrecord napisał:
    - Czy testowałeś adapter z oprogramowaniem FORScan - http://forscan.org/home.html

    Ja testowałem, ale wersję STN1170, czyli brat STN1110, ale z dwoma CAN-ami.
    Działa bez problemu.
    Zaletą STN1170 jest to, że w przypadku Forscana nie trzeba przełączać CAN-ów, robi się to automatycznie.

  • #5 10 Sie 2015 14:53
    Freddy
    Poziom 43  

    _Arecki_ napisał:
    Ja testowałem, ale wersję STN1170, czyli brat STN1110, ale z dwoma CAN-ami ...
    No nie za bardzo brat, chyba, że młodszy - to jest poprzednik.
    STN1170 jest nowszą i ulepszoną wersja. Też się bawiłem STN1170, ale STN1110 jest wystarczający dla moich (i kuzyna - drugi egzemplarz) celów.

  • #6 10 Sie 2015 18:02
    Grizzly16
    Poziom 13  

    Hej,
    konstrukcja interfejsu bardzo przyzwoita i prosta. Też się długo zastanawiałem nad zabawą z STN1110, ale stanęło na gotowcu ELM z BT.
    Jako, że kolega nie jest autorem projektu to specjalnych komentarzy z mojej strony brak w tej kwestii.
    No chyba tylko tyle, że skoro p. Nabial Tewolda udostępnił wzory i schematy to można było już się pokusić o zmianę stabilizatora NCP699 na popularny w Polsce LM1117, który zapewne sprostał by wymaganiom projektowym.

    Mam za to pytanie dotyczące użytkowania.

    Jaka jest średnia ilość przetworzonych komunikatów na sekundę przez ten układ w statystykach w programie Torque?

    Ja na kupnym ELM mam przy normalnej prędkości 4 komunikaty, a w trybie fast dochodzi do 6ciu. Samochód to Citroen C4 1.6Hdi '07.
    Zastanawiam się czy faktycznie jest różnica między ELM, a STN po BT. W niedalekiej przyszłości mam zamiar wyciągnąć komunikację po przewodach i jeżeli będę pamiętał to dam znać w temacie o różnicy w prędkości działania.

    Pozdrawiam
    Paweł

  • #7 10 Sie 2015 18:24
    Freddy
    Poziom 43  

    Grizzly16 napisał:
    Hej,
    konstrukcja interfejsu bardzo przyzwoita i prosta. Też się długo zastanawiałem nad zabawą z STN1110, ale stanęło na gotowcu ELM z BT.
    Jako, że kolega nie jest autorem projektu to specjalnych komentarzy z mojej strony brak w tej kwestii.
    No chyba tylko tyle, że skoro p. Nabial Tewolda udostępnił wzory i schematy to można było już się pokusić o zmianę stabilizatora NCP699 na popularny w Polsce LM1117, który zapewne sprostał by wymaganiom projektowym.
    Nabil Tewolde :).
    Układu NCP nie zmieniałem, bo kupiłem 2 sztuki, poza tym jest sporo regulatorów w takich obudowach (SOT23-5) dostępnych, więc nie było problemów.
    Wtedy jak robiłem były problemy, dzisiaj jest dostępny bez problemu za ~1,30zł.
    Zamieściłem źródła w Eaglu, więc jak ktoś chce, może sobie zmienić.
    Cytat:
    Mam za to pytanie dotyczące użytkowania. Niestety strona Nabila Tewolde z tym projektem już nie istnieje, ale mam jej całą kopię. Najistotniejsze fragmenty zamieściłem.

    Jaka jest średnia ilość przetworzonych komunikatów na sekundę przez ten układ w statystykach w programie Torque?
    Co najmniej trzy - cztero krotnie wyższa niż ELM. Poza tym, jak pisałem STN jest w pełni kompatybilny w dół z ELM327, a ponadto ma sporo dodatkowych komend.
    ELM jest zbudowany na starym procesorze 4MIPS, STN to nowy 16bitowy procesor o szybkości 40MIPS.
    Cytat:
    Ja na kupnym ELM mam przy normalnej prędkości 4 komunikaty, a w trybie fast dochodzi do 6ciu. Samochód to Citroen C4 1.6Hdi '07.
    Zastanawiam się czy faktycznie jest różnica między ELM, a STN po BT. W niedalekiej przyszłości mam zamiar wyciągnąć komunikację po przewodach i jeżeli będę pamiętał to dam znać w temacie o różnicy w prędkości działania.

    Pozdrawiam
    Paweł

    Nie ma różnicy prędkości (max 10Mbps) między UART, a BlueTooth. Ja wybrałem sposób transmisji BT, bo tak mi pasowało.

  • #8 12 Sie 2015 00:18
    mjerzym
    Poziom 9  

    Witam, posiadam elm-a na Bluetooth. Pewnie jakiś chińczyk. Czy zmieniając tylko sama kość układ ma prawie zadziałać?
    Pozdrawiam

  • #10 12 Sie 2015 08:28
    Freddy
    Poziom 43  

    leonov napisał:
    mjerzym napisał:
    Czy zmieniając tylko sama kość układ ma prawie zadziałać?
    Nie ma prawa działać.

    Dokładniej, ponieważ STN jest kompatybilny komendami z ELM, może udałoby się zaadoptować, ale dobudowując płytkę z niezbędnymi elementami, ale i tak będą działać tylko komendy ELM :).

  • #13 12 Sie 2015 12:44
    piotrva
    Moderator na urlopie...

    Dużo zebranych informacji ;)
    Mam takie pytanie w temacie - na zagranicznych serwisach aukcyjnych można kupić tanie jak barszcz (po kilka $) układy z ELM317 i bluetooth.
    Pewnie o takich wspominał kolega @Grizzly16.
    I tu mam pytanie - jak sprawują się takie układy i czy idzie je podpiąć do jakiegoś BTM222 czy HC-08, aby dane dostawać do własnej elektroniki.
    Ewentualnie czy ktoś podzieliłby się zdjęciami jak to wygląda w środku.

  • #15 12 Sie 2015 15:12
    _Arecki_
    Poziom 15  

    piotrva napisał:
    Ewentualnie czy ktoś podzieliłby się zdjęciami jak to wygląda w środku.
    Zdjęć w necie jest pełno.
    Ale to co dostaniesz zależy tylko od widzimisie chińskiego producenta.
    Wszystkie chińskie interfejsy z ELM327 to lepsze lub gorsze podróbki jednej z pierwszych wersji oryginalnego ELM327 ( http://elmelectronics.com/obdic.html#ELM327 ).
    Działać działa, czasami lepiej lub gorzej. Do prostych zastosowań, czy zabawy wystarczy.

    Dane z elma wysyłane są po UART i możesz podpiąć do tego dowolny moduł (kabel z max232, bluetooth, czy inny konwerter np. WiFi<->UART), to już zależy od twojej inwencji twórczej i zapotrzebowań.

    Natomiast zaprezentowany układ z serii STN jest oryginalnym produktem i w pełni funkcjonalnym. O możliwościach dużo większych niż popularny elm, szczególnie w wykonaniu azjatyckim.

  • #16 12 Sie 2015 15:30
    Freddy
    Poziom 43  

    Piotrva :arrow: Na przykład tak wygląda.

    Interface OBD II na kontrolerze STN1110 Interface OBD II na kontrolerze STN1110

    Kupiłem kiedyś taki - działał, niby "ELM compatible", zrobiony na PIC18F25K80, oryginał jest (18F2580).
    Wygląda tak:
    Interface OBD II na kontrolerze STN1110 Interface OBD II na kontrolerze STN1110


    U chińczyka i na Allegro można kupić oryginały oczywiście ELM327 v1.5a (producent nigdy nie słyszał o takiej wersji :), ale co on tam wie, w Chinach była i na Allegro też :P).

  • #17 29 Mar 2017 00:59
    nabilt
    Poziom 1  

    Hi,

    I'm glad someone found the breakout useful! Sorry my website was down. It's up again if anyone needs schematics. I'm not able to post links yet

    Blog:
    nabil.me/2011/11/12/bluetooth-obd-ii-adapter/

    Github (with schematics)
    github.com/nabilt/Bluetooth-ODB-2-Adapter

    -Nabil

  • #18 15 Wrz 2017 05:57
    riasol
    Poziom 2  

    Czy STN1110 mozna kupić w Polsce z niską ceną przesyłki - u producenta kosztuje 10$ + ok 40$ za przesyłkę?

  • #19 19 Wrz 2017 17:34
    Freddy
    Poziom 43  

    Mam 1 szt. STN1110 cena 45zł z wysyłką, oraz STN1170 cena taka sama.

    Reszta dyskusji na PW.